2014-01-07, 17:02
Medlem
Fievels avatar
Har tagit sertralin sedan i december, jag skulle egentligen tagit sedan i våras men slarvat och inte brytt mig. Men det skumma är att efter en vecka av ett helt piller sertralin varje dag (vilket är mycket att börja med och egentligen skulle jag inte ha gjort det) så började jag uppleva overklighetskänslor, fick existentiell panikångest, ögonen är lite suddiga och sovit asdåligt samt inte gjort ett skit sedan dess. Inget känns värt det eftersom hjärnan inbillar sig att jag inte lever(? da fuck?). Att jag är på något annat plan av existens. Svårt att beskriva, men jag har verkligen mått skit sedan december och jag hoppas för allt i världen att det går över. :´(
Citera
2014-01-07, 19:56
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fievel
Har tagit sertralin sedan i december, jag skulle egentligen tagit sedan i våras men slarvat och inte brytt mig. Men det skumma är att efter en vecka av ett helt piller sertralin varje dag (vilket är mycket att börja med och egentligen skulle jag inte ha gjort det) så började jag uppleva overklighetskänslor, fick existentiell panikångest, ögonen är lite suddiga och sovit asdåligt samt inte gjort ett skit sedan dess. Inget känns värt det eftersom hjärnan inbillar sig att jag inte lever(? da fuck?). Att jag är på något annat plan av existens. Svårt att beskriva, men jag har verkligen mått skit sedan december och jag hoppas för allt i världen att det går över. :´(
Insättningssymptom. Det blir bättre. Frågan är om det blir bättre än det var innan du började behandlingen.
Citera
2014-01-08, 08:14
Medlem
Silltunnas avatar
Även jag har nu ordinerats denna medicin, och inlett behandlingen idag.
Blir dock oroad när jag läser denna och liknande trådar om människors erfarenheter av preparatet. Det är ju mest negativa recensioner och en uppsjö av deklarerade biverkningar man möts av.
Jag skulle bli mer taggad om att få höra positiva erfarenheter. Är det ingen som har något bra att säga om hur medicinen hjälpt er?
Citera
2014-01-08, 08:18
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Blir dock oroad när jag läser denna och liknande trådar om människors erfarenheter av preparatet. Det är ju mest negativa recensioner och en uppsjö av deklarerade biverkningar man möts av.
Jag skulle bli mer taggad om att få höra positiva erfarenheter. Är det ingen som har något bra att säga om hur medicinen hjälpt er?

Kan tillägga för att jag fått det utskrivet för depression, ångest, katastroftankar, social fobi.
Åkommor som jag genom åren har självmedicinerat med alkohol.
Citera
2014-01-08, 15:04
Medlem
rochsteins avatar
Jag har inte känt av några jobbiga symptom av sertralinet. Känner mig ovanligt pigg ibland men det är positivt för mig.
Citera
2014-01-08, 17:55
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:

Citat:
Kan tillägga för att jag fått det utskrivet för depression, ångest, katastroftankar, social fobi.
Åkommor som jag genom åren har självmedicinerat med alkohol.
Setralin är bättre än alkohol. Särskilt kombon social fobi och alkohol torde vara ett sänke. Jag menar inte att du ska skämmas över att du har druckit, men det är bra om du har slutat.

Själv är jag väldigt kluven till preparatet. Jag har också satt in och satt ut det (på eget bevåg) så många gånger att det är svårt för mig att ens säga hur länge och när jag har tagit det. (Jag har genom åren också varierat dosen; delvis i samråd med läkare, delvis inte). Därmed är det också väldigt svårt för mig att säga om det har hjälpt mig. Idag dryga 12 år efter att jag började ta det f f g, som terapi mot depression men även OCD, mår jag mycket bättre än jag gjorde då, men är det en långtidseffekt av preparatet, eller hade jag mått lika bra utan att någonsin ta det? Kanske. Jag kan inte säga att preparatet har räddat mig i någon av de kriser jag har genomlidit, eftersom dessa har kommit när jag inte tog det. Å andra sidan: utan preparatet hade jag kanske haft fler kriser i de perioder när jag faktiskt tog det. I dagsläget har jag inte tagit det alls på c:a 4 månader, och mår förhållandevis bra. Just nu genomlider jag en kris, men tycker att jag hanterar den mycket bättre än tidigare. Om jag hade haft den här krisen för en sju-åtta å sedan, hade jag hamnat på psyket (vilket faktiskt var vad jag gjorde då). Med andra ord menar jag att mitt allmäntillstånd är mycket stabilare idag än förut. Är detta bara en illusion, och kommer jag att bryta ihop fullständigt inom kort? Kanske, men det som talar emot det är att jag har märkt en utveckling i den här riktningen. Det är inte bara så att jag mår bättre nu än jag gjorde i början. Jag mådde också mycket bättre för, säg, tre år sedan, än jag gjorde i början. Med andra ord kan jag se att någonting har blivit bättre successivt.

Sammanfattningsvis: preparatet har fått mig att må sämre, men bara som insättningssymptom. Jag har kanske mått bättre på preparatet, men jag har också börjat må bättre utan att ta det.

Sen har vi ju frågan om biverkningar, men den sparar jag till ett annat inlägg.

Var detta tillräckligt positivt?
Citera
2014-01-08, 22:09
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Jag kan inte säga att preparatet har räddat mig i någon av de kriser jag har genomlidit, eftersom dessa har kommit när jag inte tog det.
Inser nu att detta inte är sant: jag minns nu faktiskt åtminstone en kris som jag hade när jag stod på preparatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Å andra sidan: utan preparatet hade jag kanske haft fler kriser i de perioder när jag faktiskt tog det.
Kanske haft fler kriser än den enda jag minns, ja.
Senast redigerad av Andy Pandy 2014-01-08 kl. 22:36.
Citera
2014-01-09, 14:33
Medlem
Hanningas avatar
Fem dagar in på 50 mg känner jag av ett illamående, samt spontana konvulsioner. Har hunger emellanåt, men pallar inte att äta mycket. En konstant rastlöshet i kroppen, utan egentlig ork till någonting.
Men det blir nog bättre om två veckor? Eller?
Citera
2014-01-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanninga
Fem dagar in på 50 mg känner jag av ett illamående, samt spontana konvulsioner. Har hunger emellanåt, men pallar inte att äta mycket. En konstant rastlöshet i kroppen, utan egentlig ork till någonting.
Men det blir nog bättre om två veckor? Eller?

Det blir nog bättre... Eller så händer det ingenting alls.

Som för mig, har käkat detta i någon månad nu och eftersom jag inte känner någon skillnad så föreslog läkaren att jag skulle höja dosen till 100mg/dag. Sagt och gjort. Nu undrar jag ungefär hur lång tid som krävs att man går på detta för att de berömda biverkningarna ska komma när man slutar? Vill ju helst hoppa av tåget innan dess.
Citera
2014-02-24, 02:35
Medlem
musttomtes avatar
Sertralin är den värsta medicin jag någon sin provat. Åt helevete med den. Låg i soffan i en vecka och sedan hoppade jag helt enkelt av med den efter 3 dagar. Skit vad jag mådde dåligt.

Då ska ni tänka på att jag tar hellre zyprexa, haldol, ritalin, alkohol, imovane, metamina, braj och så vidare utan att komma i närheten och jag började på en mycket låg dos.

Vart helt sänkt av den skiten. Nu tar jag bara valium om det behövs.
Citera
2014-02-24, 08:10
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Sertralin är den värsta medicin jag någon sin provat. Åt helevete med den. Låg i soffan i en vecka och sedan hoppade jag helt enkelt av med den efter 3 dagar. Skit vad jag mådde dåligt.

Då ska ni tänka på att jag tar hellre zyprexa, haldol, ritalin, alkohol, imovane, metamina, braj och så vidare utan att komma i närheten och jag började på en mycket låg dos.

Vart helt sänkt av den skiten. Nu tar jag bara valium om det behövs.

Du fick säkert biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.
Sertralin har hjälpt mig oerhört mycket!
Citera
2014-02-25, 06:33
Medlem
Jag har en fundering om alla som är så rädda för alla biverkningar. Mår ni verkligen så dåligt kan ju säga att när ja började ta sertralin så funderade jag inte äns på alla "möjliga" biverkningar.
Bara jag kan bli bättre var min tanke!!!
För går man och tänker på negativt allt som kan hända av medicinen så ska ni se att det händer också.
Ber om ursäkt om jag låter lite bitter men mår man riktigt kass så struntar iallafall jag om det är si och så med det sexuella eller om man går upp eller ner några kilo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in