2014-02-12, 21:31
Medlem
zorb89s avatar
Konstig dag. Ens tokköpte på slutet och även gsi.

Hade det varit en läcka om LG imorgon kan jag förstå det men fpc har ju fått höra att de ska få sin sensor i flaggskeppet G3. Den släpps inte imorgon...

Kl. 15:40, 9 jan 2014 11

Fingerpint Den sydkoreanska telefontillverkaren LG Electronics uppges planera att ta in Fingerprint Cards fingeravtrycksteknologi i sin kommande högprismodell.
Det skriver Digitimes som hänvisar till industrikällor.

Världens största smartphonetillverkare Samsung planerar i sin tur att ta in fingeravtrycksteknologi från Validity i sin kommande flaggskeppsmodell, enligt uppgifterna.

Källorna nämner inte specifikt namnet på de nya telefonmodellerna, men enligt tidigare uppgifter i media väntas Samsungs nästa flaggskeppsmodell vara Galaxy S5 och LG:s heta G3.

I slutet av december rapporterade Korea Herald detaljer kring LG:s kommande G3-modell, som enligt ryktena ska presenteras officiellt vid telekommässan Mobile World Congress i februari.

"LG har nyligen fattat ett beslut om att ta in fingeravtrycksscannern", uppgav industrikällor för tidningen.

Enligt Digitimes riskerar utbudet av fingeravtrycksmoduler inte kunna leva upp till efterfrågan under det första halvåret 2014, i takt med att allt fler smartphonetillverkare avser följa efter Apple.

Apple drog igång trenden med fingeravtrycksläsare, då den lanserade Iphone 5S med en sensor från Authentec. Taiwanesiska HTC följde efter med sensorteknologi från Validity i sin HTC One Max som lanserades i oktober 2013.

Samtidigt uppger industrikällorna för Digitimes att över 30 procent av de högprismodellerna av smartphones som Kinabaserade telefontillverkare planerar att lansera under 2014 kommer att innehålla fingeravtrycksteknologi.

Som en följd av den väntade utbudsbristen på fingeravtryckssensorer har flera taiwanesiska bolag investerat i teknologin och spås därför komma in på sensormarknaden under andra halvan av 2014, uppger källorna.

Nyhetsbyrån Direkt
redaktionen@placera.nu
Mer av Nyhetsbyrån Direkt
Intressant
2014-02-12, 22:28
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Skillnaden är att vår (vi som tror på bolaget?) uppbackning finns i form av oberoende analytiker, prognoser gjorda av teknikföretag (ericsson, microsoft) och tidsskrifter inriktade på tekniktrender.

Du däremot har ingenting att backa upp dina åsikter med mer än att du anser det vara "orimligt och löjligt".

Oberoende analytiker? Vad är det? Finns inget som heter "oberoende" analytiker. Prognoser? Låter i mitt tycke som att någon person har stuckit upp fingret i vädret och känt åt vilket håll det blåser. . Alltså ett eget tyckande, tänkande och uttryck för tro!

Citat:
Haha du hör ju på dig själv, ta av foliehatten nu. Jag anställd av FPC eller sitter deras ledning? JAG ÖNSKAR!

Visa mig artiklar som talar emot det jag tar upp då istället för att bara prata om att det finns. Jag kan länka dig en mängd artiklar från olika seriösa aktörer om du vill?

Visst, så är det (procenten). Men du talar om det som om det vore en omöjlighet, vilket det verkligen inte är. Som jag nämnde tidigare: det krävs inte särskilt många touchsensorer sålda för att uppnå den, i dina ögon helt orimliga, ökningen. Allt tyder på att biometrimarknaden kommer att explodera. Så jag fattar inte var du får dina åsikter ifrån?

Jag tar gärna åt mig av kritik, men den måste vara uppbyggd av någonting. Jag skiter liksom i vad du anser vara rimligt när det finns kvalificerat folk som talar emot dig.

tillägg:
De "äckligt vinklade" artiklarna jag nämnde är alltså "analyser" gjorda av "journalister" som bl.a. rekar IDEX framför FPC. Hur man kan lyssna på dessa människor är för mig obegripligt. Idex har knappt ens en kommersiell produkt... Det bolaget är dessutom högre värderat än fpc men omsätter inte ens 10% av det fpc omsätter. Och dessa personer lyssnar du på

Det är ett faktum att flera svenska "journalister" (finns ett par st som utövar någon slags häxjakt mot fpc) vinklar sina artiklar om FPC av någon konstig anledning. Senaste handlade om att en av dessa herrar grät ut (du vet nog vem) för att han inte var inbjuden till en konferens med fpc VD och kände sig orättvist behandlad (inte så konstigt efter hans egna sjukliga beteende). Men du ser ju själv var nivån ligger.. Stora rubriker om att FPC storägare "KÖPER FRÅN KONKURRENTEN". De utelämnar såklart att den här storägaren är ägare i BÅDA företagen samt också köper från BÅDA.

Kvalificerade kan de säkert vara, dock vet du inte hur kvalificerad jag är

Du kan väl bara slå en sökning på Dagens Industri (Sveriges största och mest respekterade ekonomitidning) så hittar du dina källor.

Avslutningsvis så är det ingen kritik, jag vill bara nyansera den här diskussionen och uttrycka att det finns mycket i FPC och dess representanters ledning som väcker frågor och inte kan ses som vanligt förekommande för börsnoterade företag.
2014-02-12, 22:53
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Oberoende analytiker? Vad är det? Finns inget som heter "oberoende" analytiker. Prognoser? Låter i mitt tycke som att någon person har stuckit upp fingret i vädret och känt åt vilket håll det blåser. . Alltså ett eget tyckande, tänkande och uttryck för tro!

Oberoende som i någon annan än bolaget självt. Någon som inte har någon koppling alls till bolaget. Det blir mer trovärdigt då. Du hade antagligen inte nöjd dig med om jag hänvisade till bolagets egna prognos, eller hur?

Prognoser gjorda av branschfolk. Företag som Microsoft och Ericsson och diverse teknikmagasin.

Citat:
Du kan väl bara slå en sökning på Dagens Industri (Sveriges största och mest respekterade ekonomitidning) så hittar du dina källor.
Det är just DI jag pratar om. Det är "journalister" (framförallt en specifik) därifrån som har gjort dessa puckade uttalanden. De har gjort NOLL bakgrundskoll, de vet ingenting om marknaden eller bolagen de skrivit om. Det finns säkert journalister där som kan sin grej, men de som skriver om biometrin och FPC har bevisat sin okunskap flera gånger. Deras artiklar skulle passa bättre i en kvällsblaska som aftonbladet. Jag har dragit IDEX-exemplet för dig två gånger nu, vad har du att säga om det? Ändå fortsätter du hävda att de är seriösa?

Ett fruktansvärt tydligt exempel på konstig artikel om fpc:

Olle Aronsson från Dagens Industri har exempelvis skrivit den här artikeln:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/23/fingerprints-storagare-valjer-konkurrenten/

"Fingerprint Cards storägare väljer konkurrenten"
Artikeln handlar om att IDEX har fått sin första order från WWTT. Detta företag är storägare i Både IDEX och FPC. De köper sensorer från båda (mest från FPC). Men Olle väljer att rubriksätta den sådär? Varför inte framhäva det som en god nyhet för Idex, istället för att försöka få det att låta negativt för FPC?

Citat:
Avslutningsvis så är det ingen kritik, jag vill bara nyansera den här diskussionen och uttrycka att det finns mycket i FPC och dess representanters ledning som väcker frågor och inte kan ses som vanligt förekommande för börsnoterade företag.

Du säger att det finns mycket att ifrågasätta, men kan ändå inte ge några som helst exempel? Bra där! Som sagt, det är tydligt att du läst ett par dåliga artiklar och sedan tror dig veta hur läget ser ut.. Du borde skämmas.
Senast redigerad av Pangon90 2014-02-12 kl. 23:18.
2014-02-13, 19:41
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Oberoende som i någon annan än bolaget självt. Någon som inte har någon koppling alls till bolaget. Det blir mer trovärdigt då. Du hade antagligen inte nöjd dig med om jag hänvisade till bolagets egna prognos, eller hur?

Prognoser gjorda av branschfolk. Företag som Microsoft och Ericsson och diverse teknikmagasin.

Det är just DI jag pratar om. Det är "journalister" (framförallt en specifik) därifrån som har gjort dessa puckade uttalanden. De har gjort NOLL bakgrundskoll, de vet ingenting om marknaden eller bolagen de skrivit om. Det finns säkert journalister där som kan sin grej, men de som skriver om biometrin och FPC har bevisat sin okunskap flera gånger. Deras artiklar skulle passa bättre i en kvällsblaska som aftonbladet. Jag har dragit IDEX-exemplet för dig två gånger nu, vad har du att säga om det? Ändå fortsätter du hävda att de är seriösa?

Ett fruktansvärt tydligt exempel på konstig artikel om fpc:

Olle Aronsson från Dagens Industri har exempelvis skrivit den här artikeln:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/23/fingerprints-storagare-valjer-konkurrenten/

"Fingerprint Cards storägare väljer konkurrenten"
Artikeln handlar om att IDEX har fått sin första order från WWTT. Detta företag är storägare i Både IDEX och FPC. De köper sensorer från båda (mest från FPC). Men Olle väljer att rubriksätta den sådär? Varför inte framhäva det som en god nyhet för Idex, istället för att försöka få det att låta negativt för FPC?

Du säger att det finns mycket att ifrågasätta, men kan ändå inte ge några som helst exempel? Bra där! Som sagt, det är tydligt att du läst ett par dåliga artiklar och sedan tror dig veta hur läget ser ut.. Du borde skämmas.

Jag har radat upp en rad frågor och orosmoln. Dock kan inte jag klandras om du väljer att bortse ifrån dessa!

Den "artikeln" du hänvisar till är inte skriven av Olle Aronsson, det är inte ens en artikel! "Artikeln" du länkar till är enkom en återpublicering av ett telegram från Nyhetsbyrån Direkt. . Ooppss, ditt case föll visst Och nej, inte ens rubriken är vinklad då inledningen av telegrammet är:

"Biometriföretaget Fingerprint Cards storägare World Wide Touch Technology, WWTT, har lagt en order hos Idex, en norsk konkurrent till Fingerprint Cards."

Detta är ett tydligt exempel på hur du ser fiender i skuggorna. Det är ett tydligt exempel på din perception, där du medvetet eller omedvetet väljer att se kritik som någon slags häxjakt på ditt kära bolag.
2014-02-13, 20:37
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Jag har radat upp en rad frågor och orosmoln. Dock kan inte jag klandras om du väljer att bortse ifrån dessa!

Den "artikeln" du hänvisar till är inte skriven av Olle Aronsson, det är inte ens en artikel! "Artikeln" du länkar till är enkom en återpublicering av ett telegram från Nyhetsbyrån Direkt. . Ooppss, ditt case föll visst Och nej, inte ens rubriken är vinklad då inledningen av telegrammet är:

"Biometriföretaget Fingerprint Cards storägare World Wide Touch Technology, WWTT, har lagt en order hos Idex, en norsk konkurrent till Fingerprint Cards."

Detta är ett tydligt exempel på hur du ser fiender i skuggorna. Det är ett tydligt exempel på din perception, där du medvetet eller omedvetet väljer att se kritik som någon slags häxjakt på ditt kära bolag.
mitt sista svar till dig för att öppet visa din intelligent.

Jag tänker köpa en ny dator. Kollar då på 2 olika datorer men samma tillverkare, exempel HP.

Vi har då en budgetvariant som har en sämre processor(AMD) men kostar 2000kr mindre än speldatorn som har en Intel core processor.

Det finns alltså ett utbud beroende på vad som önskas. Och vet du vad, amd och intel är TVÅ olika leverantörer och är börsnoterade Hur fan kan det komma sig att de beställer ifrån olika leverantörer!!!?!!?!!

Du har bevisligen noll koll och tror uppenbarligen att man alltid väljer det bästa utan förstå varför.

Skriver ifrån mobilen och kanske inte den bästa förklaringen men sammanfattningsvis så gäller, olika användningsområden samt krav.

Trevlig kväll
2014-02-13, 21:43
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:

Hoppsan! Det har du rätt i. Svårt att hålla reda på all skit, särskilt när journalisterna tar bort en del av sina misstag i efterhand. Men det är peanuts i sammanhanget! Kan ge dig ett nytt "case" om du så vill. Men faktum kvarstår, den jag länkade senast är i mina ögon inte "rättvist" rubriksatt. Den är ju totalt missvisande!

Här har du ett annat "case" då. Hoppas det duger.

Får länka till ETN (elektroniktidningen) istället för Affärsvärldens originalartikel, eftersom de raderat den när de upptäckte hur fel de hade samt hur pinsamt det blev då. Totalt bortgjorda, men väldigt roligt.

http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=57737 &via=r

I artikeln ifrågasattes alltså FPC samarbete med Microsoft, med utgångspunkt i att FPC i princip hittade på samarbetet och att det var totalt överdrivet. Jonas Elofsson, stjärnreportern, trodde att han var med i en amerikansk actionfilm och ville såklart "sätta dit" fpc (som vanligt).

I pressmeddelandet (om du inte vet vad det handlar om, så har Microsoft utgått från FPCs teknik i sitt nya windows operativsystem) skriver FPC att de utnämnts till "Microsoft blue partner". I sin jakt på sanningen kontaktar han bl.a. Microsoft och frågar om detta. De känner inte till något sådant vilket gör att han i sin artikel antyder att det hela är väldigt skumt och troligtvis inte riktigt sant.

Varför känner de inte till något sådant då? Jo i efterhand har det kommit fram att det egentligen är en förkortning för Windows Blue Independent Service Vendor & Independent Hardware Vendor and a Partner related to Microsoft?s Readiness Program for Biometric Fingerprint functionality in Windows 8.1.

FRÅGAN ÄR. Varför utgår Jonas från att FPC hittar på och ljuger/överdriver? Och sedan publicerar en artikel som antyder att det inte går att lita på fpc. Detta har hänt så många gånger nu senaste året att man blir häpen. Likt det telegrammet jag nämnt förut handlar det om att försätta fpc i dålig dager.

Nu är ju artikeln i efterhand bortplockad från Affärsvärlden eftersom Jonas insåg sitt pinsamma sätt, vilket även du måste hålla med om är lite lustigt?
2014-02-14, 19:58
Medlem
Pangon90s avatar
Här är något lite roligare att diskutera kanske!!
Tankarna svävar iväg.. men jäkligt spännande.

Ola Rollén (Hexagons President/CEO som de flesta säkert känner till) köpte ju in sig i FPC förra året och blev storägare.

Detta nedan twittrades igår...

https://twitter.com/OlaRollen/status/434136301764243456
Proud! Yesterday we presented Hexagon alongside companies like Google and Microsoft at a conference..Far cry from 10 years ago!

Microsoft samarbetar ju med fpc som bekant.. Även Google finns med i leken genom FIDO-alliansen. Men enbart det här säger ju inte så mycket..

Däremot twittrades detta idag av Hexagon:
https://twitter.com/HexMetrology/status/434329024698281984/photo/1
Roses are red, Violets are blue, and we’ve got something new for you! - COMING SOON -

Det intressanta är då.. BILDEN! Fingeravtryck, formade som ett hjärta (antagligen för alla hjärtans dags skull).

Direktlänk till bilden: https://twitter.com/HexMetrology/status/434329024698281984/photo/1/large

Tillägg:
Telegram om köpet:
STOCKHOLM (Direkt) Ola Rollén, Hexagons vd, köper in sig i Sunfloro, som äger samtliga A-aktier i Fingerprint Cards.

http://www.privataaffarer.se/direkt-nv/fingerprint-hexagons-vd-ola-rollen-koper-in-sig-i-agarbolag-547556
Senast redigerad av Pangon90 2014-02-14 kl. 20:04.
2014-02-20, 18:28
Medlem
zorb89s avatar
Något kommer hända nu väldigt snart.

-Idex har rapport imorgon, bolaget är sjukt övervärderat så det är då dags att de säger något positivt som uppköp etc vilket är det enda som skulle kunna förklara kursutvecklingarna i FPC/IDEX.

-Det har varit knäpptyst ifrån Fpc.

-Samsung kanske presenterar sin första leverantör(Syna) snart.

-LGs flaggskepp som vi har.

-Microsoft på mässan kanske kan säga nått kul.
2014-02-21, 19:07
Medlem
zorb89s avatar
Bra, Idex hade inget att komma med utom en order på ca 2miljoner.

Därför vände fpc idag, nästa vecka blir extremt tung. Antingen upp mycket eller ner om samsung går ut med leverantören.
2014-02-21, 19:49
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Bra, Idex hade inget att komma med utom en order på ca 2miljoner.

Därför vände fpc idag, nästa vecka blir extremt tung. Antingen upp mycket eller ner om samsung går ut med leverantören.

Vad har du för tankar om avkastning och placeringshorisont?

Själv känner jag att FPC var en grym investering men på dessa nivåer är det bara att inse att man har missat tåget. Även om aktien går fetbra så pratar vi om max 100% avkastning, men det finns väl många bättre alternativ att investera i om man söker en avkastning om 100% på 1-6 månader?

Jag menar inte att klanka ner på din investering, jag är bara nyfiken. Men FPC känns som Josab, två tåg man missat om man inte hoppade på kring 5kr (Josab) och 10kr (FPC).

Mvh BB
2014-02-21, 20:04
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Vad har du för tankar om avkastning och placeringshorisont?

Själv känner jag att FPC var en grym investering men på dessa nivåer är det bara att inse att man har missat tåget. Även om aktien går fetbra så pratar vi om max 100% avkastning, men det finns väl många bättre alternativ att investera i om man söker en avkastning om 100% på 1-6 månader?

Jag menar inte att klanka ner på din investering, jag är bara nyfiken. Men FPC känns som Josab, två tåg man missat om man inte hoppade på kring 5kr (Josab) och 10kr (FPC).

Mvh BB

Beror ju lite på vad man själv tror om marknaden. Just 100% har du ju enbart dragit till med, en gissning. Eller vad bygger du det på?

Min poäng är att, NU finns FPC och validity. Idex också, men de har inga produkter ännu och är långt bakom (det ser vi i deras rapport idag). Tror man att fingersensorer blir standardkomponent i telefoner framöver så är marknaden gigantisk och delas alltså mellan fpc och validity (som ännu inte har någon touch, enbart swipe..). Och om det blir standard i betalkort? Kameror? Tangentbord, möss? Då snackar vi ju betydligt mer än 100% :-)
2014-02-21, 20:55
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Beror ju lite på vad man själv tror om marknaden. Just 100% har du ju enbart dragit till med, en gissning. Eller vad bygger du det på?

Min poäng är att, NU finns FPC och validity. Idex också, men de har inga produkter ännu och är långt bakom (det ser vi i deras rapport idag). Tror man att fingersensorer blir standardkomponent i telefoner framöver så är marknaden gigantisk och delas alltså mellan fpc och validity (som ännu inte har någon touch, enbart swipe..). Och om det blir standard i betalkort? Kameror? Tangentbord, möss? Då snackar vi ju betydligt mer än 100% :-)

Jag drog till med 100% för att det var något jag läste i ett inlägg från Zorb faktiskt, kan leta upp det om det behövs, jag har för mig han skrev något om att han fått sin mamma att investera i FPC i samma inlägg, så jag vet att han tror på investeringen... Jag förstår fullt ut att FPC har marknaden framför sig på många sätt och vis, min poäng är att den tokfeta-uppgången är över, framöver snackar vi om en uppvärdering på max 100% till en början (vilket även kommer ta tid). Om det blir 500% så kommer även de ta ännu mer tid, FPC levererar inte ETT PM som drar kursen från 50-100kr. Min slutgiltiga poäng är således att om man är ute efter en 100% vinst så finns det bolag som är bättre lämpade för det där man kan förutse marknadens reaktion på ett PM.

Och jag hade fasen aldrig investerat morsans pengar i FPC, kokain och kryssningar är i så fall ett bättre val

Mvh BB

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in