2014-02-12, 00:06
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Helt rätt, dock ger en enkel Google exempelvis

http://www.di.se/artiklar/2013/11/26/fingerprints-vd-nyheter-slapps-nar-de-ar-klara/

Med luftslott menade jag att det är ett bolag utan uppvisad substans, till skillnad från majoriteten av övriga bolag på börsen där det finns en omsättning och kända kunder. FPC har inte avslöjat några namn på blivande kunder, omsätter inte ett skvatt i stort sett, har en högst oseriös VD och ledning som missbrukar pressmeddelanden å det grövsta.

Det var länge sedan ett så högt värderat bolag fick så mycket uppmärksamhet, när dess grund är så svag. . "Upp som en sol, ner som en pannkaka" kommer att vara ett högst talande ordspråk om 1-3 år när FPC diskuteras.

Haha din jävla pajas! Omsätter ingenting? Inga kända kunder?

Ca 100 miljoner omsatte man 2013, deras fingeravtrycksläsare finns i 21 olika produkter från flera kända företag såsom Fujitsu, Bloomberg, pantech. Vill du ha en komplett lista?

Uppenbarligen är du inte det minsta insatt och litar blint på diverse pajasskribenter

De journalister du så blint lyssnar på förlorade ALL trovärdighet när man rekade det norska biometribolaget IDEX som omsätter 2 miljoner mot fpcs 100 miljoner. Gissa vilket bolag som värderas högst på börsen? Idex. DÄR kan vi snacka luftslott. Och pajasarna rekar detta istället för fpc som faktiskt lyckas. De pajasar som du lyssnar på eftersom du går in här och skriver skit (som du antagligen fått från deras artiklar)
Senast redigerad av Pangon90 2014-02-12 kl. 00:09.
2014-02-12, 13:44
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Haha din jävla pajas! Omsätter ingenting? Inga kända kunder?

Ca 100 miljoner omsatte man 2013, deras fingeravtrycksläsare finns i 21 olika produkter från flera kända företag såsom Fujitsu, Bloomberg, pantech. Vill du ha en komplett lista?

Uppenbarligen är du inte det minsta insatt och litar blint på diverse pajasskribenter

De journalister du så blint lyssnar på förlorade ALL trovärdighet när man rekade det norska biometribolaget IDEX som omsätter 2 miljoner mot fpcs 100 miljoner. Gissa vilket bolag som värderas högst på börsen? Idex. DÄR kan vi snacka luftslott. Och pajasarna rekar detta istället för fpc som faktiskt lyckas. De pajasar som du lyssnar på eftersom du går in här och skriver skit (som du antagligen fått från deras artiklar)

Oj oj, det var en öm tå jag råkade kliva på, med tanke på att du känner dig tvingad att gå till personangrepp!

Varningssignaler
  • Bolaget omsätter idag knappa 100 miljoner och skall enligt prognos omsätta 500 miljoner under innevarande år. Det är en 500%ig ökning, vilket mer sprunget ur VDns våta drömmar än från verkligheten. På detta skall 485 av dessa miljoner dras in under tre kvartal, varav majoriteten av dem skall dras in under två kvartal!
  • Ständigt reviderande av prognoser: FPC bedömer vidare att marknaden för fingeravtryckssensorer i konsumentelektronik kommer att uppgå till mer än 350 miljoner enheter 2014. Här var tidigare bedömning mer än 500 miljoner enheter. Bara en trettioprocentig felbedömning. .
  • Missbruk av pressmeddelanden, där bolaget meddelar marknaden gammal information så fort det skrivs något negativt om dem. Detta för att upprätthålla hypen och bubblan,vilket även återspeglar sig i deras volatila kurs där de ena dagen ä värda 4,8 miljarder och några dagar senare är värda 2,79 miljarder. .
2014-02-12, 15:37
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Oj oj, det var en öm tå jag råkade kliva på, med tanke på att du känner dig tvingad att gå till personangrepp!

Varningssignaler
  • Bolaget omsätter idag knappa 100 miljoner och skall enligt prognos omsätta 500 miljoner under innevarande år. Det är en 500%ig ökning, vilket mer sprunget ur VDns våta drömmar än från verkligheten. På detta skall 485 av dessa miljoner dras in under tre kvartal, varav majoriteten av dem skall dras in under två kvartal!
  • Ständigt reviderande av prognoser: FPC bedömer vidare att marknaden för fingeravtryckssensorer i konsumentelektronik kommer att uppgå till mer än 350 miljoner enheter 2014. Här var tidigare bedömning mer än 500 miljoner enheter. Bara en trettioprocentig felbedömning. .
  • Missbruk av pressmeddelanden, där bolaget meddelar marknaden gammal information så fort det skrivs något negativt om dem. Detta för att upprätthålla hypen och bubblan,vilket även återspeglar sig i deras volatila kurs där de ena dagen ä värda 4,8 miljarder och några dagar senare är värda 2,79 miljarder. .

Under det förra året så ökade man omsättningen med ca 900 %, så att du anser 500% vara rena våta drömmen får stå för dig.

Du är en av många pajaser som fokuserar på det irrelevanta i situationen. Spelar det egentligen någon roll om bolaget ökar omsättningen med 300% eller 450%? Hur mycket ökar HMs omsättning på ett år? Det fungerar inte att enbart peka på allt det negativa och ignorera det som faktiskt går bra, hur framtidsprognoserna ser ut (av oberoende aktörer) osv. Det blir helt skevt fattar du väl?

Biometrimarknaden håller på att blomma ut i detta nuet. Minsta lilla förändring som att en tillverkare vill vänta till nästa telefon etc påverkar stort helt enkelt. Det är extremt svårt att förutsäga hur en ny marknad kommer se ut! Det är inte som att projektera hur den mättade skogsmarknaden kommer utvecklas.

MICROSOFT själva har prognostiserat en marknad på hundratals miljoner sensorer i diverse produkter de närmaste åren. Anser du att Microsoft är oseriösa också?

Det är så uppenbart att du inte själv vet någonting utan enbart har läst några få, äckligt vinklade, artiklar och efter det tror dig veta allt. Men i själva verket gör du bort dig eftersom det blir så tydligt att du faktiskt inte vet någonting om bolaget du smutskastar.

Det krävs inte särskilt många touchsensorer för att omsätta de 500 miljonerna du är så oroad över. Det skulle räcka med att de nuvarande kunderna bestämmer sig för att gå över till touch från swipe för att detta ska uppnås. Sett till FPC plats på marknaden så är framtidsutsikten väldigt god, med tanke på alla övriga aktörer som näst intill säkerligen kommer implementera fingeravtryckslösningar.

Ser gärna att du svarar på detta sakligt och med egna åsikter och tankar istället för att punkta upp tre meningar tagna från luften och helt bortse från vad man faktiskt skriver. Diskussionen blir mycket mer intressant då.
Senast redigerad av Pangon90 2014-02-12 kl. 15:39.
2014-02-12, 16:59
Medlem
zorb89s avatar
Citat:

Varningssignaler
Du vet inte vad du pratar om kort och gott..
2014-02-12, 17:27
Medlem
varför rusar aktien just nu?
2014-02-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Du vet inte vad du pratar om kort och gott..

Bara dom "pålästa" och "kunniga", dvs haussare, vet vad dom snackar om... ?
2014-02-12, 17:49
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed

Hittills har ju inte baissarna kunnat leverera någon vettig information så.. vilken slutsats ska man dra tycker du?

Deras uppfattningar bygger i de allra flesta fallen på felaktig information och allmänt "tyckande" utan uppbackning....
2014-02-12, 17:53
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Bara dom med fakta, du får kalla de vad du vill

Till dig kan jag svara lite kort på dessa:
Bolaget omsätter idag knappa 100 miljoner och skall enligt prognos omsätta 500 miljoner under innevarande år. Det är en 500%ig ökning, vilket mer sprunget ur VDns våta drömmar än från verkligheten. På detta skall 485 av dessa miljoner dras in under tre kvartal, varav majoriteten av dem skall dras in under två kvartal!

Här är det väl självklart att det inte blir problem med alla DW, Microsoft och LG etc.. 2013 var uppstartsåret, möjligt att det går segt nu innan alla ordrar orkar leva upp till högre börsvärden men det kommer tids nog.

Ständigt reviderande av prognoser: FPC bedömer vidare att marknaden för fingeravtryckssensorer i konsumentelektronik kommer att uppgå till mer än 350 miljoner enheter 2014. Här var tidigare bedömning mer än 500 miljoner enheter. Bara en trettioprocentig felbedömning. .

Innan var det väl tänkt att de skulle sälja swipe men de flesta verkar vilja ha Touch nu och därför denna ändring(antagligen). Vad kostar en Swipe och en Touch? Även om de skulle sälja 150miljoner touch hade de sprängt 500miljoner nivån med råge.

Missbruk av pressmeddelanden, där bolaget meddelar marknaden gammal information så fort det skrivs något negativt om dem. Detta för att upprätthålla hypen och bubblan,vilket även återspeglar sig i deras volatila kurs där de ena dagen ä värda 4,8 miljarder och några dagar senare är värda 2,79 miljarder. .

Onödiga PM? Om de nu var ute efter att producera fina PM borde de väl inte nämna deras misstankar om vem Samsung väljer?

---------------------------------------------------------

Kanske minns fel men du var väl lika negativ till Josab som nu beviserligen tar sig in på kinas marknad. De anställer nu fleeeera arbetare med inriktning på Vatten i Vetaple.

Sjukt att vissa ska ha så svårt för att läsa fakta..
2014-02-12, 18:27
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Under det förra året så ökade man omsättningen med ca 900 %, så att du anser 500% vara rena våta drömmen får stå för dig.

Du är en av många pajaser som fokuserar på det irrelevanta i situationen. Spelar det egentligen någon roll om bolaget ökar omsättningen med 300% eller 450%? Hur mycket ökar HMs omsättning på ett år? Det fungerar inte att enbart peka på allt det negativa och ignorera det som faktiskt går bra, hur framtidsprognoserna ser ut (av oberoende aktörer) osv. Det blir helt skevt fattar du väl?

Biometrimarknaden håller på att blomma ut i detta nuet. Minsta lilla förändring som att en tillverkare vill vänta till nästa telefon etc påverkar stort helt enkelt. Det är extremt svårt att förutsäga hur en ny marknad kommer se ut! Det är inte som att projektera hur den mättade skogsmarknaden kommer utvecklas.

MICROSOFT själva har prognostiserat en marknad på hundratals miljoner sensorer i diverse produkter de närmaste åren. Anser du att Microsoft är oseriösa också?

Det är så uppenbart att du inte själv vet någonting utan enbart har läst några få, äckligt vinklade, artiklar och efter det tror dig veta allt. Men i själva verket gör du bort dig eftersom det blir så tydligt att du faktiskt inte vet någonting om bolaget du smutskastar.

Det krävs inte särskilt många touchsensorer för att omsätta de 500 miljonerna du är så oroad över. Det skulle räcka med att de nuvarande kunderna bestämmer sig för att gå över till touch från swipe för att detta ska uppnås. Sett till FPC plats på marknaden så är framtidsutsikten väldigt god, med tanke på alla övriga aktörer som näst intill säkerligen kommer implementera fingeravtryckslösningar.

Ser gärna att du svarar på detta sakligt och med egna åsikter och tankar istället för att punkta upp tre meningar tagna från luften och helt bortse från vad man faktiskt skriver. Diskussionen blir mycket mer intressant då.

Du är helt uppenbart en del i FPC-sekten, alternativt anställd på FPC eller till och med en del av deras ledning. Du, tillsammans med många andra, väljer att selektivt ta in information, artiklar mm som gynnar eller stärker er tes. Det är därför du använder kraftuttryck som "äckligt vinklade", då de ej stärker din sak!

Jag smutskastar inte FPC, jag konstaterar bara att utifrån min uppfattning är de ett luftslott med en alltför drömmande ledning samt VD.

Jag håller helt med dig om att marknaden är ung och håller på att blomma ut.

Apropå 900% så kan vi gå igenom lite enkel procenträkning: Du går ut på stan och har en krona på dig. Du hittar en krona till. Du har då ökat dina tillgånger med 100%. Om du istället går ut på stan med 1 miljon kronor på dig och hittar 1 kr så har du bara ökat din förmögenhet med 0,0001%. Procent säger följaktligen inte allt och det är desto svårare att öka när du redan har mycket än om du har lite. .
2014-02-12, 18:28
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Hittills har ju inte baissarna kunnat leverera någon vettig information så.. vilken slutsats ska man dra tycker du?

Deras uppfattningar bygger i de allra flesta fallen på felaktig information och allmänt "tyckande" utan uppbackning....

Vart ligger er uppbackning i frågan? Allmänt tyckande och tro om framtiden, kallas även spådom. .
2014-02-12, 18:31
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Vart ligger er uppbackning i frågan? Allmänt tyckande och tro om framtiden, kallas även spådom. .

Skillnaden är att vår (vi som tror på bolaget?) uppbackning finns i form av oberoende analytiker, prognoser gjorda av teknikföretag (ericsson, microsoft) och tidsskrifter inriktade på tekniktrender.

Du däremot har ingenting att backa upp dina åsikter med mer än att du anser det vara "orimligt och löjligt".
2014-02-12, 18:36
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Du är helt uppenbart en del i FPC-sekten, alternativt anställd på FPC eller till och med en del av deras ledning. Du, tillsammans med många andra, väljer att selektivt ta in information, artiklar mm som gynnar eller stärker er tes. Det är därför du använder kraftuttryck som "äckligt vinklade", då de ej stärker din sak!

Jag smutskastar inte FPC, jag konstaterar bara att utifrån min uppfattning är de ett luftslott med en alltför drömmande ledning samt VD.

Jag håller helt med dig om att marknaden är ung och håller på att blomma ut.

Apropå 900% så kan vi gå igenom lite enkel procenträkning: Du går ut på stan och har en krona på dig. Du hittar en krona till. Du har då ökat dina tillgånger med 100%. Om du istället går ut på stan med 1 miljon kronor på dig och hittar 1 kr så har du bara ökat din förmögenhet med 0,0001%. Procent säger följaktligen inte allt och det är desto svårare att öka när du redan har mycket än om du har lite. .

Haha du hör ju på dig själv, ta av foliehatten nu. Jag anställd av FPC eller sitter deras ledning? JAG ÖNSKAR!

Visa mig artiklar som talar emot det jag tar upp då istället för att bara prata om att det finns. Jag kan länka dig en mängd artiklar från olika seriösa aktörer om du vill?

Visst, så är det (procenten). Men du talar om det som om det vore en omöjlighet, vilket det verkligen inte är. Som jag nämnde tidigare: det krävs inte särskilt många touchsensorer sålda för att uppnå den, i dina ögon helt orimliga, ökningen. Allt tyder på att biometrimarknaden kommer att explodera. Så jag fattar inte var du får dina åsikter ifrån?

Jag tar gärna åt mig av kritik, men den måste vara uppbyggd av någonting. Jag skiter liksom i vad du anser vara rimligt när det finns kvalificerat folk som talar emot dig.

tillägg:
De "äckligt vinklade" artiklarna jag nämnde är alltså "analyser" gjorda av "journalister" som bl.a. rekar IDEX framför FPC. Hur man kan lyssna på dessa människor är för mig obegripligt. Idex har knappt ens en kommersiell produkt... Det bolaget är dessutom högre värderat än fpc men omsätter inte ens 10% av det fpc omsätter. Och dessa personer lyssnar du på

Det är ett faktum att flera svenska "journalister" (finns ett par st som utövar någon slags häxjakt mot fpc) vinklar sina artiklar om FPC av någon konstig anledning. Senaste handlade om att en av dessa herrar grät ut (du vet nog vem) för att han inte var inbjuden till en konferens med fpc VD och kände sig orättvist behandlad (inte så konstigt efter hans egna sjukliga beteende). Men du ser ju själv var nivån ligger.. Stora rubriker om att FPC storägare "KÖPER FRÅN KONKURRENTEN". De utelämnar såklart att den här storägaren är ägare i BÅDA företagen samt också köper från BÅDA.
Senast redigerad av Pangon90 2014-02-12 kl. 18:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in