2014-02-12, 22:58
Medlem
Benso1990s avatar
Kombinera concerta med voxra,, ngn med erfarenhet?
Blir en hyperaktiv, aggressiv, irriterad och ångestfylld idiot när medicinen toppar och dalar.
Citera
2014-02-13, 00:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Kombinera concerta med voxra,, ngn med erfarenhet?
Blir en hyperaktiv, aggressiv, irriterad och ångestfylld idiot när medicinen toppar och dalar.
Elvanse ett alternativ? kortfattat är det amfetamin i depot, kräver inte licensansökan till läkemedelsverket.
Citera
2014-02-13, 16:00
Medlem
Wild Jacks avatar
Jag har alltid problem med mina tankar svävar iväg ni vet!? i min ålder borde man ha en utbildning eller jobb.. men jag vet inte va jag vill alldrig vetat heller tröttnar på allt aldrig fastnat i nått intresse heller på grund av det..
Tycker inte mitt ritalin hjälper mig särskillt mycket alls (230mg)
Sitter nu bara hemma gör noll och bara känner hur livet flyger iväg och jag står kvar på noll.

Någon med bra tips?

Fan det var lättare att ha adhd som barn!!
Citera
2014-02-13, 17:01
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wild Jack
Jag har alltid problem med mina tankar svävar iväg ni vet!? i min ålder borde man ha en utbildning eller jobb.. men jag vet inte va jag vill alldrig vetat heller tröttnar på allt aldrig fastnat i nått intresse heller på grund av det..
Tycker inte mitt ritalin hjälper mig särskillt mycket alls (230mg)
Sitter nu bara hemma gör noll och bara känner hur livet flyger iväg och jag står kvar på noll.

Någon med bra tips?

Fan det var lättare att ha adhd som barn!!

Skaffa ett jobb/praktik/sysselsättning?
Svårt att hitta ngt intresse som är stimulerande, motiverande nog för att ge energi och tidsfördriv.
Citera
2014-02-13, 17:15
Medlem
Wild Jacks avatar
Ska till arbetsförmedlingen för att göra en kartläggning.
Får se vad det ger men nått att göra måste man ju ha
Citera
2014-02-19, 16:35
Medlem
Är 25 och gått på Concerta nu ett tag, ca 2år, 90mg just nu
dock så har jag en del problem kvar som gör de besvärligt på jobbet,
Kan vara väldigt impulsiv när de kommer till att prata, tex chefen står å snackar med en VD eller någon chef och jag bara hoppar in med något när jag egentligen borde vara tyst... kommer ju på efter att jag gjorde fel som vanligt.

Har fortfarande små problem att lära mig nytt, ger upp väldigt lätt

Borde jag fundera på att försöka byta ifrån Concerta kanske?
Just nu så tar jag min 54 på morgonen och 36an senare mellan 9-12, för att ha full effekt hela dagen, fått höra att de är bra att göra så då.
Har ni några förslag?
Citera
2014-02-19, 17:46
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l1nuxfre4k
Är 25 och gått på Concerta nu ett tag, ca 2år, 90mg just nu
dock så har jag en del problem kvar som gör de besvärligt på jobbet,
Kan vara väldigt impulsiv när de kommer till att prata, tex chefen står å snackar med en VD eller någon chef och jag bara hoppar in med något när jag egentligen borde vara tyst... kommer ju på efter att jag gjorde fel som vanligt.

Har fortfarande små problem att lära mig nytt, ger upp väldigt lätt

Borde jag fundera på att försöka byta ifrån Concerta kanske?
Just nu så tar jag min 54 på morgonen och 36an senare mellan 9-12, för att ha full effekt hela dagen, fått höra att de är bra att göra så då.
Har ni några förslag?

Concerta är svår medicin att fungera på. Alldeles för mycket upp och ner upplever jag. Ena stunden är jag ADHD befriad och i nästa är det precis tvärtom. Kanske är så för dig också? Fundera om det är vissa tidpunkter på dagen då du får ett ADHD ryck? Eller om det finns andra aspekter såsom matintag, koffein osv som kan påverka Concerta, ex: c-vitamin rik mat kan förstöra dess effekt väldigt mkt.
Att ta Concerta på tom mage och sedan svälta hela dagen verkar vara receptet för maximal funktion.... Men värdelöst ur hälsosynpunkt.
Citera
2014-02-19, 18:47
Medlem
Citat:
Concerta är svår medicin att fungera på. Alldeles för mycket upp och ner upplever jag. Ena stunden är jag ADHD befriad och i nästa är det precis tvärtom. Kanske är så för dig också? Fundera om det är vissa tidpunkter på dagen då du får ett ADHD ryck? Eller om det finns andra aspekter såsom matintag, koffein osv som kan påverka Concerta, ex: c-vitamin rik mat kan förstöra dess effekt väldigt mkt.
Att ta Concerta på tom mage och sedan svälta hela dagen verkar vara receptet för maximal funktion.... Men värdelöst ur hälsosynpunkt.
woot? förstör c vitamin effekt?
hm faktiskt inte tänkt på de där med matintag osv,
mjo de kan gå lite upp och ner med effekt kan jag hålla med om, sen vissa dagar är allt bra.
Sen kanske de är dumt som jag gör att dela upp dosen?
Citera
2014-02-19, 21:06
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l1nuxfre4k
woot? förstör c vitamin effekt?
hm faktiskt inte tänkt på de där med matintag osv,
mjo de kan gå lite upp och ner med effekt kan jag hålla med om, sen vissa dagar är allt bra.
Sen kanske de är dumt som jag gör att dela upp dosen?

Googla på "concerta and food interactions"
Finns också mkt om hur effekten kan ökas; exempelvis magnesiumtillskott samt omega 3 olja.

Tycker det är bättre att dela den. Annars blir eftermiddag och kvällen ett helvete när morgondosen vinkar hejdå
Citera
2014-02-19, 21:10
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Googla på "concerta and food interactions"
Finns också mkt om hur effekten kan ökas; exempelvis magnesiumtillskott samt omega 3 olja.

Tycker det är bättre att dela den. Annars blir eftermiddag och kvällen ett helvete när morgondosen vinkar hejdå

Delar du upp så att du tar halva dosen på morgonen och andra halvan vid middag eller
delar du på tabletterna ?
Citera
2014-02-19, 22:13
Medlem
delar inte tabletterna.
Tar halva dosen på morgonen sen resten senare så klart
Citera
2014-02-20, 17:41
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redigtsnurrig
Delar du upp så att du tar halva dosen på morgonen och andra halvan vid middag eller
delar du på tabletterna ?

Delar inte på tabletterna utan tar 36 mg morgon och 18 på em.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in