Citat:
Ursprungligen postat av
Whoeatskvarg
Fick i år diagnosen adhd. På tiden känns det som nu med facit i hand. Trots en hel månad på Concerta så kan jag inte riktigt bestämma mig över hur jag mår på denna medicin.
Det är verkligen olika från dag till dag... Ena dagen får jag verkligen frid i sinnet känner mig lugn och avslappnad. För att dagen därpå reta mig på muskelryckningar och den lätta ångest som kommer som ett brev på posten.
Ibland känner jag mig till och med besvärad över att jag blir så insnöad på en aktivitet och bristen utav behov att få något särskilt gjort av dagen som uppstår.
Det känns så olikt mig att det blir konstigt...
Så frågeställningen lyder, är det vanligt att det tar en stund innan man vänjer sig vid medicinen?
Eller är jag "speciell" och kanske bör avstå Metylfenidatet? Vilken bummer det skulle vara...
En del av det du beskriver känner jag igen från den ganska så korta tid jag provade Concerta - ett slags över-sedering, man är helt nöjd också om inget blir gjort.
Nu råkade Concerta ändå ha så revolutionerande effekter annars (men s.a.s. opålitligt) att vi bums testade andra metylfenidat-preparat. Andra långtidverkande kändes helt annorlunda, men till sist har jag ändå fastnat för enbart snabbverkande, dvs "Ritalin" (Medikinet är det märke som finns tillgängligt för mig).
Så bara för att ett preparat har oönskade effekter så behöver inte alla varianter av metylfenidat påverka dig på samma sätt. Be att få testa nåt annat!