2014-07-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Fick ökad puls av concerta och ritalin men inte av medicinen elvanse.

okej. ja alltså läkaren på mitt behandlingshem verkar dödligt förtjust i elvanse. han har skrivit ut den till tre pers här haha! men jag fick höjt på concertan till 36+18 trots hög puls, han tyckte inte det var så farligt. för att citera "nu ska vi inte bli hypokondriker här"
Citera
2014-07-22, 20:39
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
okej. ja alltså läkaren på mitt behandlingshem verkar dödligt förtjust i elvanse. han har skrivit ut den till tre pers här haha! men jag fick höjt på concertan till 36+18 trots hög puls, han tyckte inte det var så farligt. för att citera "nu ska vi inte bli hypokondriker här"

Jo elvanse börjar bli poppis! Tanten på apoteket sa att det är många nu på sistone som fått det på recept så dom har bunkrat upp.
Citera
2014-07-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Jo elvanse börjar bli poppis! Tanten på apoteket sa att det är många nu på sistone som fått det på recept så dom har bunkrat upp.

ja funkar inte concertan lär det väl bli elvanse jag får
Citera
2014-07-28, 22:29
Medlem
bara jag som får sjuk jävla ångest när concertan går ur kroppen? kvällarna är förjävliga
Citera
2014-07-29, 05:53
Medlem
Raventears avatar
Citat:
bara jag som får sjuk jävla ångest när concertan går ur kroppen? kvällarna är förjävliga

Nepp, tokvanligt.
Citera
2014-07-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Nepp, tokvanligt.

hur löser man det problemet då? fick 10mg cisordinol insatt (igen) på morgonen idag, vet inte hur läkaren tänker att det ska lösa min kvällsångest, men okej.
Citera
2014-07-30, 15:24
Medlem
Raventears avatar
Citat:
hur löser man det problemet då? fick 10mg cisordinol insatt (igen) på morgonen idag, vet inte hur läkaren tänker att det ska lösa min kvällsångest, men okej.

Vissa lägger till en liten dos på kvällen, andra byter medicin, vissa lär sig leva med det, några sänker dosen, några andra lägger till något ångestdämpande, osv. Det finns många lösningar.
Citera
2014-08-01, 15:07
Medlem
Chrisess avatar
Hej!

Har en polare som fick ADHD-diagnos för dryga 8 år sedan, men valde att aldrig äta medicinen. Nu har han dock börjat fundera på att testa, men är osäker på om han kommer behöva gå igenom alla undersökningarna än en gång, eller om det bara är att traska ner till doktorn och få ett recept.

Någon som har koll på om detta krävs? Han vill minnas att det tog några månader, och detta kan alltså vara en dealbreaker.

Mvh
Citera
2014-08-01, 19:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrises
Någon som har koll på om detta krävs?
Läkarebesök krävs, om läkaren anser det befogat kan medicin skrivas ut direkt men läkaren kan även vilja ta lite prover först för medicinerna är inte så snälla mot kroppen.
Citera
2014-08-02, 02:01
Medlem
Chrisess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Läkarebesök krävs, om läkaren anser det befogat kan medicin skrivas ut direkt men läkaren kan även vilja ta lite prover först för medicinerna är inte så snälla mot kroppen.

Okej, tack för svar!

Anledningen att jag frågar var att han inte är säker på om han ska gå dit eller inte (vill inte spendera pengar i onödan, eller någon sådan skit). Han röker på ganska mycket, är detta något som komplicerar det hela månne? Skulle kännas lite pissigt om han åkte på något när han var hos läkaren pga mig.

Något speciellt de mäter med proverna? Så han kan få ett hum om det kanske redan är kört? Detta står kanske tidigare i tråden, i sådana fall ber jag om ursäkt! Vill bara få lite kött på benen när jag ska övertyga'n att det är värt att testa.
Citera
2014-08-04, 20:00
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoeatskvarg

Fick i år diagnosen adhd. På tiden känns det som nu med facit i hand. Trots en hel månad på Concerta så kan jag inte riktigt bestämma mig över hur jag mår på denna medicin.
Det är verkligen olika från dag till dag... Ena dagen får jag verkligen frid i sinnet känner mig lugn och avslappnad. För att dagen därpå reta mig på muskelryckningar och den lätta ångest som kommer som ett brev på posten.
Ibland känner jag mig till och med besvärad över att jag blir så insnöad på en aktivitet och bristen utav behov att få något särskilt gjort av dagen som uppstår.
Det känns så olikt mig att det blir konstigt...

Så frågeställningen lyder, är det vanligt att det tar en stund innan man vänjer sig vid medicinen?
Eller är jag "speciell" och kanske bör avstå Metylfenidatet? Vilken bummer det skulle vara...

En del av det du beskriver känner jag igen från den ganska så korta tid jag provade Concerta - ett slags över-sedering, man är helt nöjd också om inget blir gjort.

Nu råkade Concerta ändå ha så revolutionerande effekter annars (men s.a.s. opålitligt) att vi bums testade andra metylfenidat-preparat. Andra långtidverkande kändes helt annorlunda, men till sist har jag ändå fastnat för enbart snabbverkande, dvs "Ritalin" (Medikinet är det märke som finns tillgängligt för mig).

Så bara för att ett preparat har oönskade effekter så behöver inte alla varianter av metylfenidat påverka dig på samma sätt. Be att få testa nåt annat!
Citera
2014-08-08, 12:27
Medlem
Culvers avatar
Jag har haft grova problem med min adhd under hela mitt liv. Jag hade ett val antingen ta mitt liv eller prova mig fram på alternativa vägar till ett bättre liv. Efter mycket testande fram och tillbaks så har jag hittat en metod som funkar för mig.

1. Jag har börjat träna regelbundet, det hjälper mot min aggression och mitt asociala beteende. För att på gymmet så träffar man folk vare sig man vill eller inte.

2. Jag har lagt om min kost och utesluter snabba kolhydrater och godis och annat skit. Kör mycket proteinrik mat och nästan alltid med ris. Jag märkte att godis och snabba kolhydrater triggade igång mig och påverkade humöret.

3. Sötningsmedel och jag funkar inte bra ihop, jag blir konstig på aspartam. Sorbitol gör att jag går ner i vikt och känner mig sjuk ont i leder och liknande. Sukralos kan jag tåla i små mängder.

4. Varje kväll innan jag går och lägger mig äter jag tabletter som heter ZMA det är zink magnesium och vitamin b6 och det gör konstigt nog att jag sover bättre och vaknar inte lika ofta på nätterna, känner mig ibland glad när jag vaknar. Vilket inte har hänt på flera år. Och det gör att dagen blir bättre.

5. Varje morgon äter jag en multivitamin och den kraftigaste omega 3/6 tabletten på marknaden och så dricker jag ett 33cl dricksglas med kaffe som är ganska starkt. Äter även en grovbröds macka med fettsnålt protein rikt pålägg.

Detta funkar bra för mig, jag känner mig bättre, starkare både mentalt och kroppsligt men även gladare och positivare ,det har jag inte gjort på flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in