Citat:
Ursprungligen postat av ForbiddenSnowflake
Det här kanske är lite OT, men jag postar i alla fall med hopp om lite synpunkter.
Jag har alltid klassat min ångest i olika kategorier och trodde fram till för ett tag sen att jag hade ganska bra koll på det. Förutom en viss panikartad ångest har jag även en ångest med lätt magont, nervositet och lättare fysiska besvär. Sedan har jag det som jag kallat min "grundton" av ångest, dvs en konstant anspänning som gör att jag aldrig kan slappna av eller hundraprocentigt njuta av något, ett konstant lätt obehag. Det är denna känsla jag undrar över.
Bakgrunden är något som min psykiater sa om att det inte är ovanligt att folk som är rastlösa tolkar detta som att de har ångest. Jag ska ju gå igenom en liten ADHD-utredning nu så jag undrar förstås om så är fallet med mig. För i så fall finns det ju en chans att det går att medicinera bort denna rastlöshet och det skulle innebära en ganska dramatisk förbättring av mitt liv.
Jag ska försöka beskriva det bäst jag kan och så kanske någon som känner sig bekant med definitionerna kan hjälpa mig klara ut det här.
Min rastlöshet/ångest är som en konstant obehagskänsla av att jag borde göra något, men jag vet inte vad det är. Det påminner lite om känslan av att veta att man glömt något. Jag blir ibland nervös och irritabel av det, men framför allt har jag svårt att ta mig för med något vettigt. Det är inte som den ångest som känns som rädsla utan mer en konstant spänning som gör det omöjligt att vara i nuet eller njuta fullt ut av något jag håller på med. Tankarna drivs hela tiden framåt på något slags oorganiserat sätt och det känns som jag försöker få fatt på något konkret att hantera. Ibland hakar jag då upp mig på ett visst problem (pengar, studier allt som har med framtiden att göra) och tänker på det med en sån besatthet att det bara snurrar i huvudet på mig.
Tankar, någon?
Jag har alltid klassat min ångest i olika kategorier och trodde fram till för ett tag sen att jag hade ganska bra koll på det. Förutom en viss panikartad ångest har jag även en ångest med lätt magont, nervositet och lättare fysiska besvär. Sedan har jag det som jag kallat min "grundton" av ångest, dvs en konstant anspänning som gör att jag aldrig kan slappna av eller hundraprocentigt njuta av något, ett konstant lätt obehag. Det är denna känsla jag undrar över.
Bakgrunden är något som min psykiater sa om att det inte är ovanligt att folk som är rastlösa tolkar detta som att de har ångest. Jag ska ju gå igenom en liten ADHD-utredning nu så jag undrar förstås om så är fallet med mig. För i så fall finns det ju en chans att det går att medicinera bort denna rastlöshet och det skulle innebära en ganska dramatisk förbättring av mitt liv.
Jag ska försöka beskriva det bäst jag kan och så kanske någon som känner sig bekant med definitionerna kan hjälpa mig klara ut det här.
Min rastlöshet/ångest är som en konstant obehagskänsla av att jag borde göra något, men jag vet inte vad det är. Det påminner lite om känslan av att veta att man glömt något. Jag blir ibland nervös och irritabel av det, men framför allt har jag svårt att ta mig för med något vettigt. Det är inte som den ångest som känns som rädsla utan mer en konstant spänning som gör det omöjligt att vara i nuet eller njuta fullt ut av något jag håller på med. Tankarna drivs hela tiden framåt på något slags oorganiserat sätt och det känns som jag försöker få fatt på något konkret att hantera. Ibland hakar jag då upp mig på ett visst problem (pengar, studier allt som har med framtiden att göra) och tänker på det med en sån besatthet att det bara snurrar i huvudet på mig.
Tankar, någon?
Kommer att skriva en lite halvlång text, den kan vara värt att läsa igenom eller åtminstone skumma igenom

Vet inte om du har några frågor kring ADHD, men jag tänkte passa på att förklara lite saker och jag hoppas att det är ok. Har du eller någon annan fler frågor så är det bara att fråga mig i den här tråden eller genom PM, och det finns även mycket information på internet och Flashback i sig.
Angående det du skrivit;
Till att börja med så känner jag igen mig i mycket av det som du skriver, jag har känt en sorts ångest/ängslighet/oro som har legat och gnagt i bakgrunden oavsett hur jag mår. Det är en sorts känsla som jag kan nå efter och ta fram hur lätt som helst, den är kraftig och stormig men om jag inte tänker på den så ligger den bara lugnt i bakgrunden och väntar. Man blir orolig, ängslig och saker "känns inte rätt" helt enkelt, ungefär som när man tappat bort någonting (varje natt innan jag ska resa så drömmer jag om tappade nycklar, glömda biljetter och missade tåg).
Det är en form av extrem tristess som är närvarande när en del signalsubstanser inte beter sig som de ska göra, vilket verkar vara fallet hos personer med ADHD. Vissa med ADHD kan få "panikattacker" som de kallar det, men efter en del undersökningar så tror vissa att det bara är extrem tristess och ängslighet som tar överhanden, det känns oerhört likt ångest och kan nog ha precis samma effekt men det verkar bara vara en obalans i signalsubstanser.
Jag är absolut ingen expert och jag är inte utbildad inom neuropsykiatri eller medicin men det låter onekligen som om du lider av detta och det är mycket möjligt att du har ADHD eller något liknande tillstånd eller funktionsnedsättning. Folk har fått för sig så mycket om diagnoser och menar på att "diagnoser bara ändrar på människor och gör dem lata bla bla bla", därför säger jag istället tillstånd eller funktionsnedsättning för om du lider av det här och tycker att det är jobbigt, så är det en funktionsnedsättning oavsett diagnos.
Du har inte problem med att koncentrera dig eller att du får spontana "ryck" och är impulsiv? Det kan vara i handlingar, att man gör plötsliga ljud eller toner, överdrivet gestikulerande när man talar eller att man talar hetsigt och ostrukturerat. Har du dålig koll på tiden och har du svårt att läsa digitala eller analoga klockor?
Det kan ju vara så att du bara har mycket att tänka på och att du har det stressigt i ditt liv just nu, men om du känner att det här är jobbigt så är det ju bra att undersöka det vilket det verkar som om du är på väg att göra.
Är du uppsatt på en väntelista för ADHDutredning? Väntelistan varierar rätt rejält beroende på vart i landet man bor, runt Stockholm kan väntelistan vara upp emot ett år, om du känner att väntan är jobbig så är det viktigt att du berättar det för dem.
Angående medicinering av ADHD så fungerar det helt olika på alla människor som tar medicinen. Den aktiva substansen i de vanligaste läkemedlena mot ADHD som Concerta och Ritalin är Metylfenidat, det är en centralstimulant och reglerar kemikalier i hjärnan som i sin tur styr hur du mår, känner och din förmåga att koncentrera dig och tolka sinnesintryck. Vissa får ångest medan andra får glädjerus, vissa får bättre koncentration medan andra får sämre koncentration, vissa upplever att de är mindre impulsiva medan andra upplever att de blir tomma skal utan känslor, men det verkar som om de allra flesta mår bra och reagerar positivt när de har uppnått rätt läkemedel och dos. Att få rätt medicin och dos kan ta allt ifrån veckor och månader till ett år så det gäller att man är tålamodig när man provar medicineringen.
Allt sånt här kan du fråga läkare och psykiatriker som är inriktade på neuropsykiatri och ADHD, men det är inte säkert att de förklarar allting så grundligt om du inte frågar så det är helt upp till dig.

.. Även om alla i ens omgivning tycker det är störigt.