2014-02-14, 01:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Metamina vs Elvanse?
Citera
2014-02-14, 12:50
Medlem
Herr Bökbergs avatar
adaigo kan du ställa upp på en liten marknasdudnersökning.
http://add.about.com/od/relatedconditions/qt/Sluggish-Cognitive-Tempo.htm
Så jämför vi.

Symptoms of SCT include:

Citat:
frequent daydreaming
I vilka situationer,vad innebär egentligen dagdrömmeri?

Citat:
tendency to become confused easily
Det tror jag, skulle vara intressant att få exempel på hur det kan te sig.

Citat:
mental fogginess

Citat:
It is called brain fog because it can feel like a cloud that reduces your ability to think clearly. It can cause a person to become forgetful, detached and often discouraged and depressed.
think clearley, hur tycker ni att vi ska definiera den egenskapen, klartänkt? är det rätt ord?,
drar man förhastade slutsatser av nyinkommen info, eller råka förvrängerinformationen man redan sitter på?

Citat:
sluggish-lethargic behavior

Lack of energy enligt min översättning, och där är svaret nej

Citat:
drowsiness
Nej

Citat:
frequent staring into space
Nej

Citat:
slow processing of information
Kan betyda
mycket olika saker, jag vill ha olika exempel

Citat:
poor memory retrieval
Jo

Citat:
social passiveness
Beror på vad man menar, och vilka avsikter man har till att vara passiv,
jag har mer svårt att konversera.

Citat:
reticence and withdrawal
Förtegen, jo men primärt så har jag inget
behov av att berätta om allting, svårt att prata om mig själv..då jag är känslomässigt ointresserad av mig själv mer eller mindre. tillbakadragen i att undvika situationer, nej

Citat:
People with SCT often have difficulty with problem-solving, self-organization, self-initiation and processing competing sources of information. They are often characterized as hypoactive (less active).
Problem solving...möjligen, det ska vara praktisk ohändighet, men jag har blivit bättre på det här, det borde inte gå med SCT

Citat:
self-organization
jag vill ha exempel

Citat:
self-initiated
Starta projekt, nej det är inga problem, det är snarare tvärtom

Citat:
And processing competing sources of information.
Vet jag inte vad det betyder

Citat:
They are often characterized as hypoactive
Stämmer inte
Citera
2014-02-16, 07:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Högsta rekommenderade dagliga dosen av elvanse är 70mg, 70mg är också dagsdosen en del tar av metamina.
Den aktiva substansen minskar med mer än 1/3 vid byte från 70mg metamina till 70mg elvanse, då borde väl också effekten bli mycket sämre?

En kapsel 30 mg innehåller 30 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 8,9 mg dexamfetamin.
En kapsel 50 mg innehåller 50 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 14,8 mg dexamfetamin.
En kapsel 70 mg innehåller 70 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 20,8 mg dexamfetamin.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-02-16 kl. 07:57.
Citera
2014-02-16, 13:19
Medlem
smack1337s avatar
Fan man kan leva väldigt bra med ADD/ADHD det gäller bara att anpassa sig till sina styrkor, dagens samhälle är verkligen inte uppbyggt för någon med adhd så det viktigaste är att skita i vad alla andra säger åt dig spräng ramarna och bryt dig ut ur normen, försök sedan hitta det du tycker är roligast och lägg ner din energi på det. Om du väljer jobb efter vad du ÄRLIGT tycker är kul kommer det troligen gå mycket bra. Själv har jag adhd och hade väldigt svårt i skola osv men jag njöt alltid av att rita, och satt och ritade hela lektionerna och DÅ kunde jag koncentreara mig men i trångsynta sverige var det inte okej att sitta och kludda i böckerna så skolan gick åt helvete å nu vill jag bli konstnär alternativt egen företagare, för tiderna man jobbar på är väldigt viktiga det är bättre att små jobba hela tiden än att sitta och försöka koncentrera sig på nåt tråkigt pappersarbete bakom ett skrivbord mellan 9-5
Citera
2014-02-16, 13:22
Medlem
smack1337s avatar
och jag personligen skulle skita i deras jävla tjackmedicin, rök cannabis om du vill va lugn. dessutom är det inget dåligt att ha adhd tvärtom låt dom inte göra dig till en jävla robot du med, njut av ditt sinnestillstånd spräng ramarna för vad du får/inte får göra och du kommer bli en lyckligare människa, kan såklart inte tala för alla men tror de flesta med adhd känner igen sig i att det vanliga etablissemanget kanske inte är något för oss
Citera
2014-02-16, 14:02
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smack1337
Fan man kan leva väldigt bra med ADD/ADHD det gäller bara att anpassa sig till sina styrkor, dagens samhälle är verkligen inte uppbyggt för någon med adhd så det viktigaste är att skita i vad alla andra säger åt dig spräng ramarna och bryt dig ut ur normen, försök sedan hitta det du tycker är roligast och lägg ner din energi på det. Om du väljer jobb efter vad du ÄRLIGT tycker är kul kommer det troligen gå mycket bra. Själv har jag adhd och hade väldigt svårt i skola osv men jag njöt alltid av att rita, och satt och ritade hela lektionerna och DÅ kunde jag koncentreara mig men i trångsynta sverige var det inte okej att sitta och kludda i böckerna så skolan gick åt helvete å nu vill jag bli konstnär alternativt egen företagare, för tiderna man jobbar på är väldigt viktiga det är bättre att små jobba hela tiden än att sitta och försöka koncentrera sig på nåt tråkigt pappersarbete bakom ett skrivbord mellan 9-5

Håller med
Att försöka anpassa sig och dölja/skämmas över sina egenskaper är receptet för depression och självmord.

ADHD/ADD som vuxen: så lyfter du fram dina styrkor ----- bästa boken inom ämnet.
Citera
2014-02-17, 16:53
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Det där med att skriva allting som en enda lång mening även om man lätt hade kunnat bryta meningen både här och där känner man igen, mest för att i huvudet är det en flödande monolog som är fullständig på alla sätt och vis, men när allt väl kommer till kritan och ska ut ur hjärnkontoret ja då kan man lika gärna bara ta fram dumhetsstämpeln och sätta den i käften så man slipper lida när man försöker förklara samma sak sju gånger i rad. För de andra hänger inte med i all oreda.

Å andra sidan är jag lättare att förstå i skrift eftersom min hjärna klarar av att (nåväl, inte alltid, men för det mesta) läsa igenom vad jag har skrivit och redigerar det en aning för att få en rödare tråd genom det hela, men behöver jag ta till orala metoder låter jag för det mesta en smula efterbliven just på grund av att allt vill ut på samma gång eller så byter hjärnan spår mitt i så att man säger emot sig själv eftersom man glömt hur man började.

Och fuck it, ni får leva med två långa meningar nu, det är fan efter midnatt.

Bästa jag har läst på länge!
Citera
2014-02-17, 18:35
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redigtsnurrig
Bästa jag har läst på länge!
Alltid kul att vara underhållande.

Sen är det fan inte lika roligt när man ska skriva något mer analytiskt på högre nivå, för då måste man ha en jädra röd tråd i det hela... Frustrationen är på högvarv.
Hjälper inte heller att att psykiatrin är helt pantad som inte skriver ut ett nytt recept när man behöver det även om man sagt till en vecka i förväg... Har inte haft någon medicin på två veckor! Klart som korvspad att allt går åt pipsvängen.
Citera
2014-02-17, 20:40
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Alltid kul att vara underhållande.

Sen är det fan inte lika roligt när man ska skriva något mer analytiskt på högre nivå, för då måste man ha en jädra röd tråd i det hela... Frustrationen är på högvarv.
Hjälper inte heller att att psykiatrin är helt pantad som inte skriver ut ett nytt recept när man behöver det även om man sagt till en vecka i förväg... Har inte haft någon medicin på två veckor! Klart som korvspad att allt går åt pipsvängen.

Jag kände igen mig så jävla mkt i det du skrev, Därför jag tyckte det va lustigt.
Jag får medicin dag för dag så om jag slarvar bort eller glömmer medicinen någonstans
så är det bara att leva utan.
Ringer du inte var dag och tjatar på läkaren så du får dina mediciner ?
Citera
2014-02-17, 21:10
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redigtsnurrig
Jag kände igen mig så jävla mkt i det du skrev, Därför jag tyckte det va lustigt.
Jag får medicin dag för dag så om jag slarvar bort eller glömmer medicinen någonstans
så är det bara att leva utan.
Ringer du inte var dag och tjatar på läkaren så du får dina mediciner ?
Jo, jag antog detta.

Jag får ut medicin en månad i taget. Var och kollade blodtryck och vikt i slutet av januari och de skulle förnya receptet i samband med besöket, men problemet är att det är så jädra få psykiater att om man hamnar fel mellan förnyelserna så tar det en jävla evighet innan någon kan förnya någon som helst jävla skit, så det hjälper inte att ringa och skälla på de stackars sjuksköterskorna som tar samtalen, det är psykiaterna som är pantade i skallen.
Nu trillade receptet in idag, så imorgon får jag knalla ner och hämta medicinen från apoteket. Om de nu ens har Medikinet inne. Vilket de inte brukar ha. Kommer få spader igen. Jävla pissränneskit, jag ligger redan efter hur mycket som helst.
Citera
2014-02-17, 22:30
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Jo, jag antog detta.

Jag får ut medicin en månad i taget. Var och kollade blodtryck och vikt i slutet av januari och de skulle förnya receptet i samband med besöket, men problemet är att det är så jädra få psykiater att om man hamnar fel mellan förnyelserna så tar det en jävla evighet innan någon kan förnya någon som helst jävla skit, så det hjälper inte att ringa och skälla på de stackars sjuksköterskorna som tar samtalen, det är psykiaterna som är pantade i skallen.
Nu trillade receptet in idag, så imorgon får jag knalla ner och hämta medicinen från apoteket. Om de nu ens har Medikinet inne. Vilket de inte brukar ha. Kommer få spader igen. Jävla pissränneskit, jag ligger redan efter hur mycket som helst.

Okej jobbigt att inte få medicin på ett par veckor..
När det blev privat apotek så blev det nästan omöjligt att få rätt mediciner i tid även om man
ringer och bokar i förväg.
Jag tycker du ska ligga på så du får nya mediciner i månadsskiftet så kommer du ligga ett par veckor före hela tiden.
Chansen att du hamnar i detta läget igen är ju mycket liten då.
Citera
2014-02-18, 00:45
Medlem
Citat:
Jag ringer till apoteket ifråga och hör om de har medicinen inne. I annat fall ringer jag nästa apotek/apotekskedja. Slipper stå i kö i onödan (nå, slipper inte telefonkö dock..).
De kan även kolla vilket av deras apotek som har preparatet.
Funkar bara om man bor i tätbebyggt område dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in