2014-02-18, 08:53
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
Jag ringer till apoteket ifråga och hör om de har medicinen inne. I annat fall ringer jag nästa apotek/apotekskedja. Slipper stå i kö i onödan (nå, slipper inte telefonkö dock..).
De kan även kolla vilket av deras apotek som har preparatet.
Funkar bara om man bor i tätbebyggt område dock.
Är medveten om att man kan göra detta, men jag hatar verkligen telefoner. Även om man bor i en liten byhåla så går jag hellre till varje apotek som finns här än att ringa.
Blir en ursäkt till att röra på sig också, man ska inte underskatta motion!
Citera
2014-02-18, 13:07
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Jo, jag antog detta.

Jag får ut medicin en månad i taget. Var och kollade blodtryck och vikt i slutet av januari och de skulle förnya receptet i samband med besöket, men problemet är att det är så jädra få psykiater att om man hamnar fel mellan förnyelserna så tar det en jävla evighet innan någon kan förnya någon som helst jävla skit, så det hjälper inte att ringa och skälla på de stackars sjuksköterskorna som tar samtalen, det är psykiaterna som är pantade i skallen.
Nu trillade receptet in idag, så imorgon får jag knalla ner och hämta medicinen från apoteket. Om de nu ens har Medikinet inne. Vilket de inte brukar ha. Kommer få spader igen. Jävla pissränneskit, jag ligger redan efter hur mycket som helst.
Ring apoteket idag och be dem kolla så att de har det hemma. Annars brukar de kunna få hem medicinerna inom 24h.

Edit: Ursäkta, såg precis att du inte gillar att ringa.
Då är det bara att välja att gå dit och så eventuellt få vända i dörren utan medicin kvar som alternativ.
Citera
2014-02-18, 15:42
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Ring apoteket idag och be dem kolla så att de har det hemma. Annars brukar de kunna få hem medicinerna inom 24h.

Edit: Ursäkta, såg precis att du inte gillar att ringa.
Då är det bara att välja att gå dit och så eventuellt få vända i dörren utan medicin kvar som alternativ.
Japp, men det var lungt, de hade en ask Medikinet.
Nu blir det att skriva sida upp och sida ner på rekordtid.
Citera
2014-02-19, 22:37
Medlem
Out-of-Steps avatar
Ni ADD:are, hur kreativa är ni? Vad sätter er gräns att kunna skapa?
Citera
2014-02-21, 12:18
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Mjaha då sitter man här med en schema över Strattera insättning.

"Doktor Bergwall" berättade att Strattera är överlägset för att skärpa dom
kognitiva funktionerna, men eftersom ni med vanlig ADD inte har sådana svårigheter om man ska tro tråden så ska ni nog välja "Medikinet" för er inaktivitet.
Han sa att Strattera däremot inte innehöll Dopamin, vad har en ADD'are nytta
av Dopamintillskott?,ökar det aktiviteten enbart?

Add Inattentive och SCT bör däremot njuta av Strattera

Berätta gärna om era erfarenheter av Strattera.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-02-21 kl. 12:24.
Citera
2014-02-21, 15:43
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Under diskussionen med läkaren om vad ADD ska innebära, så hävdade han att ADD'are ger ett intryck
av att vara omogna personer, och oäven är detta.

Vad kan han ha menat med tror ni? jag har ingen aning..jag känner inte referensramarna.
Citera
2014-02-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Under diskussionen med läkaren om vad ADD ska innebära, så hävdade han att ADD'are ger ett intryck
av att vara omogna personer, och oäven är detta.

Vad kan han ha menat med tror ni? jag har ingen aning..jag känner inte referensramarna.

Spontant tänker jag på att man som ADDare ofta kan verka (eller är...) disträ och glömsk, och i alla fall jag (och många med mig) har svårt att anpassa sig/ta till sig till alla konstiga sociala koder.
Citera
2014-02-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrential
Hur tycker ni med ADD att meditation fungerar? Har provat några gånger men inte fått någon rutin eller kontinuitet ännu. De gånger jag verkligen sitter ner och mediterar (släpper tankar och koncentrerar mig på andningen) känner jag verkligen hur jag varvar ner. Efteråt och oftast hela dagen efter finns det ett mellanrum mellan stimuli och responsen som inte annars finns där. En behaglig stund av eftertanke innan handlingen eller svaret tar vid. Det är en väldigt tydlig känsla.

Det funkar bra om jag lyssnar på någon ljudfil med kroppsscanning (finns överallt på internet, bara att googla och se vilken röst man gillar bäst). Måste ha något att hänga upp det hela på, annars blir det bara att jag ligger där och ska försöka tvinga mig själv till att ligga still och känna efter i den där jävla tåjäveln. Lyssnar jag på ljudfilen behöver jag ju inte tänka själv. Numera gör jag inte övningarna så ofta, och jag har inte längre särskilt stora problem med uppmärksamheten, men ibland när det känns som att allt är på väg att gå åt helvete löser det sig alltid med meditation.

Min fd psykolog lärde mig att man under tiden man mediterar kan koppla meditationen till något särskilt, till exempel att man håller i en penna, eller fingrarna i ett visst grepp. Efter ett par (skulle spontant säga 10-15) gånger kopplar hjärnan meditation till objektet eller vad det nu är, och när man känner att man behöver varva ner hjärnan räcker det i princip med att ta upp pennan eller ta fingergreppet. Hjärnan är en labyrint, man måste hitta alla genvägar!
Citera
2014-02-21, 18:45
Medlem
Längesen man var här nu.

Ville bara säga att jag blev lite deppig förra veckan. Var tvungen att byta till vuxenpsyk, har fått dröja kvar på BUP tills nu dels för att de gillar mig ( ) och dels för att jag inte vetat vart jag kommer att bo. Sen kom det oundvikliga och jag fick åka till vuxenpsyk. Herre gud vilken skillnad det var. På BUP var de otroligt trevliga och tillmötesgående, vi satt ofta och diskuterade medicineringen tillsammans, hur mycket jag skulle ta och när, vilken av sorterna (metylfenidat) osv. När vi inte gjorde det pratade vi om min vardag i allmänhet, hur jag skulle få den att fungera bättre. Hade helt enkelt världens trevligaste läkare och sköterska som bemötte mig med otrolig respekt.

Sen kom jag till vuxenpsyk! Fick svara på frågor om jag knarkar (svar nej), om jag dricker mycket kaffe (svar nej), om jag dricker mycket alkohol (svar nej), ta blodtryck och så var det med det. Jag försökte ge kommentarer på svaren för att få igång en dialog kring min vardag osv (hade ändå lite jag ville ta upp t.ex. angående ekonomi), men det blev bara "jaha" som svar. Till slut frågade jag "hur kommer min behandling se ut?" och fick som svar "vadå, är du inte nöjd med medicineringen?". Tydligen är medicinering den enda behandling det landstinget ger. Så tråkigt! Medicin är sån liten del av behandlingen, och de flesta åtgärder är ju faktiskt gratis.

Landstingsfullmäktige kommer att få med mig att göra
Citera
2014-02-21, 19:53
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Spontant tänker jag på att man som ADDare ofta kan verka (eller är...) disträ och glömsk, och i alla fall jag (och många med mig) har svårt att anpassa sig/ta till sig till alla konstiga sociala koder.
Vilka sociala koder tänker du på?

disträ och glömsk och social inkompetens är väl inte en mognadsfråga, det är väl snarare ett tillstånd
tänker jag..
Citera
2014-02-21, 21:31
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj

Jag känner igen mig på det du skriver men stämmer det på många som har add/adhd?
eller har det med ens uppväxt o göra ?
Citera
2014-02-22, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Vilka sociala koder tänker du på?

disträ och glömsk och social inkompetens är väl inte en mognadsfråga, det är väl snarare ett tillstånd
tänker jag..
Absolut, visst är det ett tillstånd! Det utesluter ju dock inte att andra uppfattar det som mognad, eller hur?
Tänker inte på social kompetens, utan mer sådana saker som att man t.ex. "måste" ha likadana tallrikar. Det fattar inte jag varför. Fast jag har det ändå. Sociala koder kanske inte är rätt ord förresten, men "outtalade regler"?

Citat:
Ursprungligen postat av redigtsnurrig
Jag känner igen mig på det du skriver men stämmer det på många som har add/adhd?
eller har det med ens uppväxt o göra ?
Om det har med uppväxten eller inte har jag ingen aning om (och inte forskarna heller, verkar det som...). Men att vara disträ och glömsk är ju liksom en del av ADD, och många kan nog uppfatta det som att man är "omogen" eller inte tar saker på tillräckligt stort allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in