2014-06-22, 22:12
Medlem
SWEGUY123s avatar
Det jobbigaste med add är att som du skriver att man försöker tex lära sig programmera men om något går felså tröttnar man eller man inte hhar se grejer som krävs för att utföra något så tröttnar man och börjar med något annat. Det blir som ett kretslopp. Jag förstår dig till 100%.

ä
Citera
2014-06-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsenturist
Har lite funderingar kring hur många utav Er som har fått diagnosen ADD, Tänkte härmed ge ut ett frågeformulär.

1.Hur många här har skaffat körkort?
2.Hur många har lyckats skaffa sommarjobb i sommar?
3.Hur många har Flickvän eller pojkvän?
4.Hur många utav Er studerar på högskola/universitet?
5.Hur ser Eran relation ut till Era vänner och föräldrar?
6.Hur många har flyttat hemifrån utav Er?
7.Hur har ni eran tillvaror förändrats efter ni har medicinerat Er med t ex Ritalin, concerta eller strattera?
8.Är det många utav Er som även dyslexi?
9.Är det vanligt förekommande att ni blir kortvarigt anställda på Era arbeten?
10.Hur har Eran skolgång varit(betygsmässigt)??

Skulle vara kul om ni har lust att besvara dessa frågor

Avstår helst att svara på alla tack ...

Är btw stensäker på att jag har add, måste bara övertyga resten av världen om det o hoppas att jag inte bara är allmänt puckad..
Citera
2014-06-27, 22:42
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Är det ADD som kan ligga bakom att man har svårt med uppfattningsförmågan
för detaljer när man kollar film?

Det finns en del utmärkande drag frågan är hur kopplingen är, vad
föder vad..

Jag kan inte hålla rätt på namn
Jag minns inte vilken relation karaktärer har till varandra..förutom huvudpersonerna
Jag minns inte vad folk berättade att dom hade för motiv för 15 minuter sedan..återknytande funkar inte, vilket leder till att jag inte kan lista ut detaljer, jag uppfattar inte vad som händer på detaljnivå, varför gör dom såhär..jag måste se om vissa filmer mer än 1 gång för att få ihop det..är det normalt?

Jag har just misslyckats med "From Russia With Love", vilket får en att vilja ta livet av sig..även om jag inte vill förstås
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-06-27 kl. 23:22.
Citera
2014-06-28, 14:52
Medlem
Hej. Jag har varit på första mötet som omfattar utredning om ADD. Nästa gång ska jag till en psykolog (tror jag). Det jag undrar är hur lång tid jag är ifrån en verkställande diagnos. Jag vet att det varierar och är svårt att svara på. Hela processen är jobbig, och jag vill bara stöka över den. Ska tilläggas att mitt län har satt in extra resurser på dessa utredningar för att korta processtiden
Citera
2014-06-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Är det ADD som kan ligga bakom att man har svårt med uppfattningsförmågan
för detaljer när man kollar film?

Det finns en del utmärkande drag frågan är hur kopplingen är, vad
föder vad..

Jag kan inte hålla rätt på namn
Jag minns inte vilken relation karaktärer har till varandra..förutom huvudpersonerna
Jag minns inte vad folk berättade att dom hade för motiv för 15 minuter sedan..återknytande funkar inte, vilket leder till att jag inte kan lista ut detaljer, jag uppfattar inte vad som händer på detaljnivå, varför gör dom såhär..jag måste se om vissa filmer mer än 1 gång för att få ihop det..är det normalt?

Jag har just misslyckats med "From Russia With Love", vilket får en att vilja ta livet av sig..även om jag inte vill förstås
Såg också den filmen igår. Bitvis åtminstone.Är också usel på att uppfatta dessa knutar/detaljer som är av vikt. Min mor som har ADD är däremot en mästare på att förutse vad som kommer att hända längre fram i filmer. Detta är förstås inte så uppskattat av resten av familjen.
Citera
2014-06-28, 17:01
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemarraddfor
Såg också den filmen igår. Bitvis åtminstone.Är också usel på att uppfatta dessa knutar/detaljer som är av vikt. Min mor som har ADD är däremot en mästare på att förutse vad som kommer att hända längre fram i filmer. Detta är förstås inte så uppskattat av resten av familjen.
Det är min brorsa också...och det jävliga med det är inte i mitt fall att jag får spoilers om filmen, utan att jag jämför mig själv emot min brorsa där han blir normen, där kontentan blir att jag känner eller misstänker mig vara korkad... kan kan du se kongruens emellan diagnoskriterierna och missarna du gör när du ser på film...

Så kontentan är att man kan både inneha dålig & bra uppfattningsförmåga som ADD offer?.
Citera
2014-06-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Det är min brorsa också...och det jävliga med det är inte i mitt fall att jag får spoilers om filmen, utan att jag jämför mig själv emot min brorsa där han blir normen, där kontentan blir att jag känner eller misstänker mig vara korkad... kan kan du se kongruens emellan diagnoskriterierna och missarna du gör när du ser på film...

Så kontentan är att man kan både inneha dålig & bra uppfattningsförmåga som ADD offer?.
Det är bara en sak jag uppmärksammat, nu när du tog upp det. Men svårigheter att länka samman större sammanhang har jag inte bara vid film utan också vid text. Vet inte alls vad min kontenta blir. Jag är för dåligt påläst om beteendet vid ADD. Jag sköt upp med att läsa på tills nyligen, då jag fick min andra tid hos "utrednings-teamet". Kände inte för att läsa på innan
Citera
2014-06-30, 15:44
Medlem
Vilken dålig aktivitet det är i denna tråd. Har läst igenom en del intressanta inlägg men också många tvivelaktiga. Det kändes som att åren 12-13 var åren då de flesta oroade sig över sin möjliga diagnos. Hur många fick sin diagnos? Vilka fick inte, och varför?
Det finns en stor kunskap här. Bättre information än på många andra ställen. Men ibland känns det som att folk tror de har större mandat än folk inom sjukvården (kan nog stämma i vissa fall).
F.ö en fantastisk tråd som jag tror har hjälpt många människor.
Jag ska på mitt andra möte nu på torsdag (hos en psykolog) och det känns bra. Det känns som att hela processen kommer att gå ganska snabbt (saknar egna referenser om hur lång tid ärenden tar inom sjukvården men har förstått att folk har väntat i flera år på utredning).
Citera
2014-06-30, 21:09
Medlem
orrecrists avatar
Någon som vet vad motsvarigheten till ADHD heter, typ där man blir slö istället för överaktiv?
Citera
2014-06-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Någon som vet vad motsvarigheten till ADHD heter, typ där man blir slö istället för överaktiv?
ADD
Citera
2014-06-30, 23:12
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemarraddfor
ADD

Aha, fan va pinsamt
Citera
2014-07-01, 20:41
Medlem