2014-02-07, 01:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Kan man tolka det som att du håller med mig mera om definitionerna av ADD än du gör med maito?
Det va en lös fråga baserad till stor del på personliga problem.
Citera
2014-02-07, 12:31
Medlem
adagios avatar
Jag har definitivt SCT. Den största skillnaden mellan ADD och SCT är i min mening att de med SCT lider av en nästan kronisk mental förvirring samt ett genomgående långsamt mentalt tempo, man kan nästan beskriva det som ett "lagg" i huvudet. Jag har även fått intrycket att de med SCT i högre grad är matallergiska/matöverkänsliga, som jag dessutom tror kan spela in i hur grava ens besvär är och i vissa fall vara själva källproblemet till problemen.
Citera
2014-02-07, 15:11
Medlem
Out-of-Steps avatar
Vem är det som utför utredningen? Privata företag? Söker jag på min hemkommun och add/adhd eller psykiatri så kommer endast privata företag upp. Även Region Skåne verkar hänvisa till företag (?). Jag önskar att jag bara kunde gå in och beställa tid som ett vanligt läkarbesök... det sista jag vill är att bli feldiagnostiserad av några klåpare som bara ser min tid som $$.

Jag blir paranoid... har avstått i något år för att det är för krångligt att få kontakt. Får ångest av att ringa och att gå till fel mottagning vill jag inte heller. Har testat att maila Region Skåne om hur jag ska gå till väga men har aldrig fått svar .
Citera
2014-02-07, 15:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
...
Vänd dig till vårdcentralen, om du träffar en bra läkare så kan han remittera dig till psykvården som kan göra en utredning om de anser det behövas.
Citera
2014-02-07, 17:58
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vänd dig till vårdcentralen, om du träffar en bra läkare så kan han remittera dig till psykvården som kan göra en utredning om de anser det behövas.
Tackar! Kanske allt så jag borde göra... finnee så många anledningar att inte gå dit varje gång jag vill få det gjort.

OT: visste inte att du hängde i dessa delar av forumet
Citera
2014-02-07, 21:16
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Jag har definitivt SCT. Den största skillnaden mellan ADD och SCT är i min mening att de med SCT lider av en nästan kronisk mental förvirring samt ett genomgående långsamt mentalt tempo, man kan nästan beskriva det som ett "lagg" i huvudet. Jag har även fått intrycket att de med SCT i högre grad är matallergiska/matöverkänsliga, som jag dessutom tror kan spela in i hur grava ens besvär är och i vissa fall vara själva källproblemet till problemen.
Medans "ADD innatentive" ger beskedligare förvirring?
ADD utan inattentive tillägg listar på många sidor symtom om störningar i informations bearbetning

Attentive type av ADD tycker ni ska kallas SCT?, eller finns båda är frågan.
Så att vi har 3 olika varianter.
Citat:
Long considered as merely a subtype of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), this inattentive version of ADD has gradually gained recognition as a distinctive diagnosis. The most recent edition of the Diagnostic and Statistical Manual (1994) of the American Psychiatric Association distinguishes three categories of Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder: the predominantly hyperactive-impulsive type, the predominantly inattentive type, and the combined type. While each of these groups present different behavioral features, they seem to have very similar tragic effects, such as emotional problems, poor self-awareness and self-esteem, and difficulties with time management and organization. Both groups experience problems performing tasks at school and work.

Du är alltså diagnostiserad SCT?
Jag är rätt övertygad att om jag berättar för min läkare om SCT så kommer han inte ha en aning om vad det är, har psykiater skyldighet att veta vad SCT är? och tillhandahålla diagnoskriterier
Syns åkomman på brain scan?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-02-07 kl. 21:37.
Citera
2014-02-07, 22:23
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Sedan adaigo, så noterar jag att du ändå skriver som alla andra härinne, du kan följa skrivregler, och man märker att orden som bildar en mening kommer i en viss igenkännbar ordning medans jag lägger till små addons exakt efter hur mina tankar går, som gör att meningen uppfattas dubbeltydig, men det skvallrar om oreda i huvudet, för jag tror också att ni delvis skriver efter era tankar eller har jag fel? om du har oreda i skallen så är du verkligen jekyll och hide med självkontroll över olika kommunikationsformat
Citera
2014-02-08, 01:20
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Sedan adaigo, så noterar jag att du ändå skriver som alla andra härinne, du kan följa skrivregler, och man märker att orden som bildar en mening kommer i en viss igenkännbar ordning medans jag lägger till små addons exakt efter hur mina tankar går, som gör att meningen uppfattas dubbeltydig, men det skvallrar om oreda i huvudet, för jag tror också att ni delvis skriver efter era tankar eller har jag fel? om du har oreda i skallen så är du verkligen jekyll och hide med självkontroll över olika kommunikationsformat
Det där med att skriva allting som en enda lång mening även om man lätt hade kunnat bryta meningen både här och där känner man igen, mest för att i huvudet är det en flödande monolog som är fullständig på alla sätt och vis, men när allt väl kommer till kritan och ska ut ur hjärnkontoret ja då kan man lika gärna bara ta fram dumhetsstämpeln och sätta den i käften så man slipper lida när man försöker förklara samma sak sju gånger i rad. För de andra hänger inte med i all oreda.

Å andra sidan är jag lättare att förstå i skrift eftersom min hjärna klarar av att (nåväl, inte alltid, men för det mesta) läsa igenom vad jag har skrivit och redigerar det en aning för att få en rödare tråd genom det hela, men behöver jag ta till orala metoder låter jag för det mesta en smula efterbliven just på grund av att allt vill ut på samma gång eller så byter hjärnan spår mitt i så att man säger emot sig själv eftersom man glömt hur man började.

Och fuck it, ni får leva med två långa meningar nu, det är fan efter midnatt.
Citera
2014-02-08, 03:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Å andra sidan är jag lättare att förstå i skrift eftersom min hjärna klarar av att (nåväl, inte alltid, men för det mesta) läsa igenom vad jag har skrivit och redigerar det en aning för att få en rödare tråd genom det hela,
Hur funkar det med penna och papper då?
Citera
2014-02-08, 14:55
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur funkar det med penna och papper då?
Det är fortfarande bättre än i tal, men sämre än på en dator. Visst är det läsligt, men jag har så jädra svårt att läsa handskriven text, allting blir rörigt i skallen och jag tappar bort mig. Hjärnan har alltid för bråttom och handen hinner inte med på vad man vill skriva så man glömmer bort eller missar halva meningen eftersom kopplingen är konstig.
Senast redigerad av Edric 2014-02-08 kl. 15:08.
Citera
2014-02-11, 22:21
Medlem
Out-of-Steps avatar
En kort fråga nu innan jag glömmer det lika kvickt. Hur reagerar någon med ADD på nikotin?
Citera
2014-02-12, 21:43
Medlem
adagios avatar
Citat:
Medans "ADD innatentive" ger beskedligare förvirring?
ADD utan inattentive tillägg listar på många sidor symtom om störningar i informations bearbetning

Attentive type av ADD tycker ni ska kallas SCT?, eller finns båda är frågan.
Så att vi har 3 olika varianter. Du är alltså diagnostiserad SCT?
Ja, så har jag uppfattat det. Även att informationsbearbetningen är fragmentarisk och personen återger/minns saker partiellt eller lägger till egna detaljer.

Citat:
Jag är rätt övertygad att om jag berättar för min läkare om SCT så kommer han inte ha en aning om vad det är, har psykiater skyldighet att veta vad SCT är? och tillhandahålla diagnoskriterier
Syns åkomman på brain scan?
Det är nog det vanligaste. SCT är ju inte ens en proper diagnos (än så länge).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in