Citat:
Ursprungligen postat av
lifeissuffer
Jag har ingen ADD/ADHD diagnos men jag får detta resultat:
You scored a total of 33
Inattention Subscale: 17
Hyperactivity/Impulsivity Subscale: 16
Har gjort utredning för nåt år sen men den visade inte på nån diagnos. Dom kom fram till att jag hade hög IQ men var långsam i tänkandet. Iaf de senaste åren har allt blivit värre. Ska läsa i tråden och se ifall jag känner igen mig i nåt mer. Jag har jätteproblem med att tankarna far runt i huvudet och jag kan inte välja vad jag ska fokusera på riktigt. Det har blivit värre av ECT.... Psykologen envisas med att säga att alla koncentrationsproblem och minnesproblem beror på att jag varit nedstämd så länge. Dock så var jag deprimerad och kunde prestera på topp i skolan så jag köper inte riktigt den förklaringen.
Och läkare får man bara träffa en gång om året verkar det som. Så om man ska prova nån medicin utan att få utskrivet, vilken ska man prova då? Concerta? ritalin?
Tack för att du delade med dig av resultaten!
Har du svårt att komma igång med saker, speciellt sådant som kräver lite mer mental insats och kanske inte är lika roligt att göra som annat?
Exempel; storstäda i hemmet, sortera skrivbord/hyllor/pappershögar och saker i den stilen som också är ett tecken på ADD/ADHD-besvär.
Angående det fetmarkerade; nu har jag förvisso inte fått någon ADD-diagnos (ännu..) men då alla läkare jag träffat hittills frågat mig, det första de gjort, ifall jag blivit undersökt för ADD och jag själv tycker att jag passar in på alla symptom, så är jag ändå rätt säker på att utredningen (när den blir av..) kommer bekräfta min och mina läkares misstankar. Hursomhelst, angående det fetmarkerade - jag har under mina skolår alltid varigt
väldigt duktig inom de läroämnen som intresserat mig, men de ämnen som inte lyckats ragga lika bra på min uppmärksamhet har ofta skitit sig totalt. Skulle inte ens under pistolhot kunna skrapa ihop lite intresse och motivation för sådant jag inte gillar - det går bara inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lullaby
Varsågod
Haha ja man lurar bara sig själv och det kan man leva med...ett kort tag iaf innan man bryter ihop och inser att livet suger för man inte kan planera dagen alls.
Nu har jag fått hjälp av en arbetsterapeut som jag ska skriva scheman tillsammans med. Allså typ skolschema-modellen. T.ex "Kl 10:45-Gå till psykologen. Kl. 11:00-Tid hos psykologen. Kl 12:00- Gå hem. Kl. 12:15- Ät lunch (samt en beskrivning om VAD man ska äta"
Sjukt, men det kanske hjälper om nån annan är inblandad. Så lurar man inte bara sig själv utan även arbetsterapeuten..och det kan ju va pinsamt. Eller så skiter man i det oxå

Nu vill jag inte påverka dig med min negativa erfarenhet av den period jag genomgick en liknande behandling (Kognitiv Beteende Terapi) för andra mentala besvär, då jag skulle schemalägga
allt. Men förutom mina ADD-liknande symptom så är jag även rätt manipulativ som person vilket inte sällan ledde till att jag vilseledde och/eller kom med trovärdiga bortförklaringar de gånger jag struntade i att göra de uppgifter som jag förväntades göra. Jag lever i
nu'et, jag kan inte planlägga saker och ting helt enkelt