Citat:
Ursprungligen postat av
Telchak
Har du något recept på antingen svenne-köttfärs eller Bolognese du vill dela med? Vore ju trevligt att kunna testa flashbacks egen mat-kungs recept!
Gissar att du har svarat på liknande frågor men kände att det var lite väl tidsödande att gå igenom alla dina inlägg i jakt på det...
Annars så hoppar jag på tåget och rekommenderar att ha i lök i köttfärsen, brukar själv ha i minst en relativt stor gul lök.
Tack för de snälla yttringarna!
När det gäller Bolognesen så vill jag köra på originalet så långt det går, fast med några smärre tweaks.
Ingredienser:
- Nötkött av allra högsta kvalitet (brukar blanda olika styckningsdetaljer) man kan få för pengar, helst hackad i det egna köket med en vass kniv. Således ej köttfärs
- Nymalda kryddor i elektrisk kaffekvarn. Det brukar bli torr chili, oregano, samt riven muskotnöt
- Kycklinglever
- Hela tomater på burk eller söta färska tomater. Burktomaterna brukar jag köra i mixer och passera
- Tomatpuré
- Sardeller på burk eller sardellpasta/thai fisksås
- Rödvin
- Cognac
- Battuto på blekselleri, gul hackad lök, morötter, persilja och vitlök. Vitlöken skivar jag tunt
- Rökt sidfläsk/pancetta
- Färsk basilika
- Jordnötsolja (italienarna använder olivolja men personligen så är jag inte så förtjust i den)
- Nymalen svartpeppar
- Salt
- En nypa socker
Arbetsgång:
I en stor stekgryta så hettar jag upp oljan och går in med köttet i omgångar så att det inte kokar, utan får en fin yta runtom. Jag lägger också i sardellerna så de får smälta in i köttet.
Skvätter i mer olja och kör sedan battuton, kycklinglevern och kryddorna (utom den färska basilikan). Sedan adderar jag cognacen som jag bränner av.
Nästa steg är att gå in med vinet. Vinet reducerar jag till hälften och slutligen lägger jag in det rökta fläsket. Sedan smakar jag av med salt, socker och peppar. Nu får alltsammans puttra på i ca 1 h och 45 min.
Efter att köttet puttrat i den angivna tiden så tar jag ut fläskbiten, omplacerar rätten till ett serveringsfat (djupt) och toppar med färska, hackade basilikablad.
Jag river sedan över lite parmesanost och strilar över lite hasselnötsolja. Jag gillar bred pasta till den här rätten, så det brukar bli pappardelle eller tagliatelle.
Rött vin till maten är ett måste.
~Paul~