2014-02-17, 17:54
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelarge
cayennepeppar is the shit, lite sambal är också bra och tabasco
This! Cayennepeppar är ett måste i min köttfärs. Så även chilipulver, paprikapulver och vitlöksklyftor, gott som fan! Sedan är det ju beroende på dagsformen om det slinker ner något mer!
Citera
2014-02-17, 17:55
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Jag gillar också köttfärssås, och rätta mig om jag har fel - det kallas ju "Bolognese" men det är väl ingen italiensk rätt? På samma sätt som Oxfile Provencale inte är franskt utan påhittat i Sverige, så är väl spaghetti bolognese ett svenskt påhitt?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej. Ragù alla bolognese är en italiensk rätt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bolognese_sauce

~Paul~

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Tack, där ser man - I stand corrected: jag har inte särskilt bra koll på mat.

Jag tycker inte att du har fel, Morgonribba. Svenne-köttfärssås är detsamma som Spaghetti Bolognese, och det är inte en inhemsk italiensk maträtt. dePaul har inte heller fel.

För övrigt tycker jag att flera av er borde erkänna att ni sprutar ner ohemula mängder ketchup i stekpannan.
Citera
2014-02-17, 17:57
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Inte många rätt i den här tråden. Mirepoix eller det som italienarna kallar soffritto - Där och ingen annanstans börjar det.

Tråden handlar om Köttfärssås. Det vill säga en traditionell svensk version, inspirerad av den anglosaxiska Spaghetti Bolognese. Inte Ragu, som du avser.

Kliv nu ned från din höga häst och skäms. Jag gissar att du är någon slags inkontinent inflyttad stockholmare, som alltid vill försöka verka finare än du är.
Citera
2014-02-17, 17:58
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Falco
Fräst tomatpuré
Lök och Vitlök
Salt & Peppar
Rivet Citronskal
Körsbärstomater
Kanel
Basilika
Chayennepulver
Paprikapulver
Vinäger
Brunsocker
Olivolja
Vodka
Vittvin ( 30ml av vardera
Rödvin

Aldrig har någon blivit besviken.

Fräckt recept. Har aldrig testat Köttfärssås utan köttfärs.
Citera
2014-02-17, 17:59
Medlem
SlurpareNs avatar
Bryna köttfärsen ordentligt, sen en bra fond och rödvin och låta den stå på svag värme iaf 1h.
Citera
2014-02-17, 18:00
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
För övrigt tycker jag att flera av er borde erkänna att ni sprutar ner ohemula mängder ketchup i stekpannan.

Du har helt rätt. Jag skäms. Vet inte varför jag glömde nämna det i mitt recept. Kanske är jag själv inkontinent, på samma sätt som jag just anklagade någon annan för
Citera
2014-02-17, 18:00
Medlem
DRD4s avatar
Nått sött! en nypa socker, honung osv är alltid bra i tomatbaserad mat, det gör allt! men vitlök, gullök är ju viktigt!
Citera
2014-02-17, 18:04
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Tråden handlar om Köttfärssås. Det vill säga en traditionell svensk version, inspirerad av den anglosaxiska Spaghetti Bolognese. Inte Ragu, som du avser.

Kliv nu ned från din höga häst och skäms. Jag gissar att du är någon slags inkontinent inflyttad stockholmare, som alltid vill försöka verka finare än du är.

Nu ser ju grunden till en köttfärsås likadan ut som en Ragù. Vi håller oss till matlagningen.

Börjar man mitt i rätten brukar det aldrig bli bra. Bra mat lagas från grunden, ovsett om man är en kissnödig hästägare eller inte. Själv åker jag buss.
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2014-02-17 kl. 18:12.
Citera
2014-02-17, 18:04
Medlem
Roll8ors avatar
Har inte läst hela tråden, men här kommer ett recept som jag brukar köra:

- Blandfärs, 500g
- 1 stor gul hackad lök
- 2 el 3 vitlöksklyftor
- 1 paket bacon eller ca 100g rökt fläsk
- Olivolja
- 1 morot
- 1 selleristjälk
- Krossade tomater (krossa själv eller köp ett bättre märke, typ MUTTI)
- 1 gul paprika
- 2-3 dl grädde (visp, inte nåt jäävla matlagnings-skit)
- 1-2 dl rödvin
- Köttbuljongstärning
- Lite vatten

Kryddor:
- Salt och peppar (fega inte med saltet)
- en nypa strösocker
- 2 delar paprikapulver
- 1 del riven muskotnöt
- 3 delar curry(!)
- 1-2 delar cayennepeppar om man vill ha lite sting
- 1 del oregano
- ev lite basilika
- ev lite spiskummin

1. Bryn lök, vitlök och tärnad / hackad fläsk / bacon i olivoljan.
2. Bryn färsen tills den är mörkbrun. Salta och peppra
3. Häll i krossade tomater tillsammans med vin, finhackad morot och selleri. Låt bubbla lite.
4. I med kryddorna
5. I med lite vatten så färsen är täckt med vätska. Släng i buljongtärningen.
6. Vänta, beroende på hur hungrig du, men ju längre desto bättre. Min sås kokas aldrig under 1 timme. Fyll på med vatten om det börjar gå torrt. Jag brukar köra min köttfärssås i stekgryta och då behöver man inte tillsätta något vatten.
7. När du är redo att äta häller du i finhackad paprika (den ska inte koka länge då den tappar smak och konstistens)
8. Runda av med grädde och låt koka upp
9. Ät med pasta, riven ost och ketchup. Krydda ev med mer muskotnöt efter tycke och smak.
10. Få orgasm i munnen

Det här är såklart ingen "bolognese", utan en helt vanlig jävla köttfärssås. En italiensk matmor skulle antagligen bli steril om hon såg vad jag har till pasta - men det är gott.

Edit: glömde vitlöken
Senast redigerad av Roll8or 2014-02-17 kl. 18:08.
Citera
2014-02-17, 18:06
Medlem
Herrpotats avatar
Att ha i en eller två tärningar köttbuljong gör under för smaken. Du kan även prova en liten skvätt rödvin och lite balsamicovinäger.
Citera
2014-02-17, 18:08
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Du har helt rätt. Jag skäms. Vet inte varför jag glömde nämna det i mitt recept. Kanske är jag själv inkontinent, på samma sätt som jag just anklagade någon annan för

Jag är lika skyldig som dig. Det ska vara så mycket ketchup i stekpannan att man inte vill ta extra på tallriken. Är det en Svenne-maträtt så är det.
Citera
2014-02-17, 18:10
Medlem
Kasperskys avatar
Lök, svamp och använd lite mer kryddor så blir det susens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in