2014-02-17, 15:03
Medlem
RuleBritannias avatar
Har alltid i rikligt med dijonsenap, ger det en lite starkare och godare smak samt en finare färg
Citera
2014-02-17, 15:03
Medlem
O-Lyckligs avatar
Lök!? Både gul och vit
Citera
2014-02-17, 15:05
Medlem
Browlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Lök!? Både gul och vit

Skriver under på denna.
Gul lök är i min bok absolut obligatoriskt, och vitlök ger en härlig ton till det mesta.
Citera
2014-02-17, 15:05
Medlem
Lök har jag förståss med, Gul sådan. Vit har jag glöm å köpa så det åker upp på Flashbacks köttfärsås recepts listan. Tänkte mig än svenne köttfärsås. Cayennepeppar har jag hemma så det åker i.

något mer eller någon speciell metod jag ska göra?
Citera
2014-02-17, 15:06
Medlem
Kaixs avatar
Jag brukar göra på följande sätt:

1 gul lök
500 g köttfärs
1 paket krossade tomater (med chili)
1 burk med skivade champinjoner
1 & 1/2 dl vatten ( lite mer än hälften rödvin om du ska ha i det, då även vatten)
lite tomatpuré
kryddor (salt, peppar, oregano)

Hacka löken i små bitar. Sätt stekpannan på plattan, dra på högsta. Lägg i lite rinnande smör och bryn köttfärsen.
När den är brun, häll i löken och stek tills den är mjuk.
Töm över de krossade tomaterna och späd med vattnet(+rödvinet).
Häll i de skivade champinjonerna.
Häll i lite tomatpuré.
Krydda.
Koka i 5-10 min beroende på hur tjock såsen är. (Ju tjockare, desto mindre tid)

Ja, jag älskar också köttfärssås
Citera
2014-02-17, 15:07
Medlem
Quiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocCanDo
Har ett problem

jag älskar Köttfärsås men får aldrig till den som jag vill, den blir alltid antingen väldigt smaklös, eller för mycke tomatsmak eller köttfärs smakaktig. antar jag failar på kryddningen ?

Använder följande Blandfärs 500 gram, lite morötter som jag river i, Grön paprika, tomat pure samt krossade tomater, lite soya och 2.5 dl grädde salt och peppar. Idag ska jag även testa lite Bacon i.

känner mig riktigt Noobig som inte kan få till en jävla köttfärsås utan måste be flashback om hjälp.
Tänker inte sitta med en smaklös skit idag utan nu får ni fan ta å ge mig instuktioner, eller kanske något mer kryddtips.

och inga glåpord eller onda kommentarer. En köttfärsås är inte värd att smaka skit. så det är upp till oss att få tillbaka dess värdighet!

Som du skriver så är bacon the shiznit vid köttfärssåslagning. Jag brukar steka baconen rejält knapriga och sedan smula ner det i såsen ganska tidigt, säg samtidigt som tomatsåsen så att den får ligga och gotta sig med de andra ingredienserna. I övrigt, grädde. Och en schysst köttfärssås ska stå och puttra i minst en timme på svag värme, gärna mer.
Citera
2014-02-17, 15:08
Medlem
C-3POs avatar
Såhär gör jag:

500g köttfärs
1 gul lök
1 morot
1 bit rotselleri
2 msk tomatpuré
2 burkar krossade tomater
2 dl rött vin
vitlök efter behag

Skala och hacka löken. Skala och riv moroten och sellerin på grova sidan på rivjärnet och fräs lök, morot och selleri i lite olivolja i en gryta. När det blivit mjukt och fint så tillsätter man tomatpuré, fräser lite till och sedan tomaterna, vinet och den brynta köttfärsen. Krydda med salt och peppar. Man kan även tillsätta en köttbuljongtärning för lite mer smak. Låt detta puttra i minst en timme, gärna längre.

Smaklig spis.
Citera
2014-02-17, 15:09
Medlem
Lilongwes avatar
Skit i paprika, soja, grädde och bacon till en början

En liten bit riven morot
Salt
Lök
Vitlök
Peppar
Tomatpuré
En skvätt rödvin
Ej blandfärs, den brukar ju ofta vara ganska fet, så alla smaker dränks i sörjan kan jag tänka mig.

Går ej att misslyckas. Sen kan du ju experimentera hur mycket du vill med paprika, soja, grädde etc…men börja med diverse örter istället.
Citera
2014-02-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Jag brukar göra på följande sätt:

1 gul lök
500 g köttfärs
1 paket krossade tomater (med chili)
1 burk med skivade champinjoner
1 & 1/2 dl vatten ( lite mer än hälften rödvin om du ska ha i det, då även vatten)
lite tomatpuré
kryddor (salt, peppar, oregano)

Hacka löken i små bitar. Sätt stekpannan på plattan, dra på högsta. Lägg i lite rinnande smör och bryn köttfärsen.
När den är brun, häll i löken och stek tills den är mjuk.
Töm över de krossade tomaterna och späd med vattnet(+rödvinet).
Häll i de skivade champinjonerna.
Häll i lite tomatpuré.
Krydda.
Koka i 5-10 min beroende på hur tjock såsen är. (Ju tjockare, desto mindre tid)

Ja, jag älskar också köttfärssås

Champinjoner ! Tack! det är svin gott i!

Fyller på Flashbacks Köttfärsås recepts lista

1. Vitlök
2. Champinjoner
3. ????

Dijonsenapen vågar jag inte ha i, Vill ha en så Basic svennefärs som det går! Fyll på med mer tips grabbar och tjejer!
Citera
2014-02-17, 15:10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Rostad paprikakrydda,en skvätt buljong,selleri.
Citera
2014-02-17, 15:10
Medlem
C8H11Ns avatar
Släng i en klick dijionsenap och lite fond
Citera
2014-02-17, 15:11
Medlem
Har köttbuljong hemma också, ska det i? räcker en tärning eller ska vi gå bananas på buljong?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in