Först och främst så anser jag att det är viktigt att bryna köttfärsen ordentligt. Alltså inte koka den som många gör.
Du bryner den genom att börja med att steka köttfärsen separat, gärna i lite smör, på relativt hög värme. Rör om då och då så att det inte bränner fast. Se till att det inte blir
för varmt, så att matfettet börjar ryka och färsen blir svart. Men samtidigt att det verkligen steker, och inte kokar. Detta gör att köttsmaken utvecklas väldigt mycket. När man kokar färsen, så kan det ibland bli en lite sur eller bitter smak kvar, men när man steker ordentligt så får man mer och rundare/nötigare smak.
Det är även viktigt att salta färsen direkt när man steker den. Det gör att smaken utvecklas bättre än om man bara smakar av med salt innan servering. Man skall alltså göra både och.
Det är väldigt viktigt att ha lök i sin bolognese. Jag tycker att det blir allra godast om man lägger i hackad lök i slutet av bryningen av färsen. Så att den får steka med lite grand. Givetvis utan att brännas såklart. Den skall bli lite gul och blank, men inte helt färdigstekt, innan man tillsätter tomat och eventuella andra grönsaker. Om så önskas så tillsätter man även vitlök tillsammans med den gula (röda) löken.
När man är klar med stekningen enligt ovan, så tillsätter man hackade/krossade tomater och andra "blöta" ingredienser. Därefter så kokar man rätten fram till servering. Ju längre man kokar såsen innan man tillsätter grädden, desto bättre. Jag brukar låta rätten puttra ganska länge, även efter att jag har tillsatt grädde3n.
Riktig bolognese har inte grädde i sig, men jag föredrar precis som du svensk köttfärssås med grädde.
Jag brukar tillsätta lite cayennepeppar för att det "förstorar" smaken med en extra nyans, men inte så mycket att det tar över och smakar mer som chili.
Jag brukar ofta använda ganska mycket salt i min matlagning, och kanske särskilt då jag använder grädde, som "äter upp" lite av salt och pepparsmaken.
Jag brukar inte tillsätta mer än vad jag beskrivit ovan, men det kan säkert funka bra med lite riven morot, paprika etc. som du nämner ovan. Personligen så gillar jag dock inte champinjoner i köttfärssås, vilket en del tycker om.
Om jag vill variera rätten, så kan jag t ex tillsätta lite rödvin eller portvin/madeira tillsammans med tomaten. Eller paprikapulver och mer cayennepeppar och vitlök,
Nu blev jag grymt hungrig.