2014-02-17, 17:03
Medlem
Tricket är att helst mala sin egna färs alternativt beställa över disk, så man kan bestämma fetthalten. Sen:Sjud tomatsåsen länge, ju längre destå bättre. Använd en bra olivolja och en bouqet garni(färska örter i typ en tesil. Utöver ett basic spag-bol recept, försök experimentera lite. Tex rosta eller konfitera vitlöken, kanske smyga i en lite udda krydda kanel eller varför inte lite ganja?
Citera
2014-02-17, 17:04
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocCanDo
Har ett problem

jag älskar Köttfärsås men får aldrig till den som jag vill, den blir alltid antingen väldigt smaklös, eller för mycke tomatsmak eller köttfärs smakaktig. antar jag failar på kryddningen ?

Använder följande Blandfärs 500 gram, lite morötter som jag river i, Grön paprika, tomat pure samt krossade tomater, lite soya och 2.5 dl grädde salt och peppar. Idag ska jag även testa lite Bacon i.

känner mig riktigt Noobig som inte kan få till en jävla köttfärsås utan måste be flashback om hjälp.
Tänker inte sitta med en smaklös skit idag utan nu får ni fan ta å ge mig instuktioner, eller kanske något mer kryddtips.

och inga glåpord eller onda kommentarer. En köttfärsås är inte värd att smaka skit. så det är upp till oss att få tillbaka dess värdighet!

Hoppa över morot, det är bara snålfyllning vars sötma är nästan omöjlig att balansera med annat !
Citera
2014-02-17, 17:04
Medlem
Morgonribbas avatar
Jag gillar också köttfärssås, och rätta mig om jag har fel - det kallas ju "Bolognese" men det är väl ingen italiensk rätt? På samma sätt som Oxfile Provencale inte är franskt utan påhittat i Sverige, så är väl spaghetti bolognese ett svenskt påhitt?

Det brukar väl iaf vara köttfärs, lök, tomater, olja, smör, selleri, morötter, salt och vitpeppar och kanske lite vin och vitlök? Och riven parmesanost och färsk basilika på?

Så brukar jag göra, och lägger själv till färsk ingefära (riven eller finhackad) som gör det där extra. Smör, salt, ingefära, vitlök och kanske basilika är det som gör kicken i smaken tycker jag.

Italiensk mat är enkel och innehåller INTE en massa olika, starka kryddor.
Citera
2014-02-17, 17:08
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Hoppa över morot, det är bara snålfyllning vars sötma är nästan omöjlig att balansera med annat !

Njae. I en klassisk bolognese är ju morot en av grunderna.
Citera
2014-02-17, 17:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Jag gillar också köttfärssås, och rätta mig om jag har fel - det kallas ju "Bolognese" men det är väl ingen italiensk rätt? På samma sätt som Oxfile Provencale inte är franskt utan påhittat i Sverige, så är väl spaghetti bolognese ett svenskt påhitt?

Det brukar väl iaf vara köttfärs, lök, tomater, olja, smör, selleri, morötter, salt och vitpeppar och kanske lite vin och vitlök? Och riven parmesanost och färsk basilika på?

Så brukar jag göra, och lägger själv till färsk ingefära (riven eller finhackad) som gör det där extra. Smör, salt, ingefära, vitlök och kanske basilika är det som gör kicken i smaken tycker jag.

Italiensk mat är enkel och innehåller INTE en massa olika, starka kryddor.
Nej. Ragù alla bolognese är en italiensk rätt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bolognese_sauce

~Paul~
Citera
2014-02-17, 17:10
Medlem
HarmonicAces avatar
Köttbuljong...
Citera
2014-02-17, 17:14
Medlem
Jag brukar alltid ha créme fraiche med kantarellsmak i, sedan champinjoner och en skvätt soja på det så är man hemma!

Köttfärs
Tomatpuré
Ketchup
Lite mjöl
Salt
Peppar
Créme fraiche med kantarellsmak
Mjölk
Grädde
Soja
Champinjoner

Cayennepeppar och paprikakrydda om du känner för det.
Citera
2014-02-17, 17:19
Medlem
NeutronStars avatar
Spiskummin är gott. Vitlök, lite rödvin och grädde piffar också upp.
Citera
2014-02-17, 17:22
Medlem
aquoss avatar
Vitlök vet jag funkar bra!

Sen så skulle jag tipsa om att googla flera recept och kolla efter där. Jag är absolut inte bra på laga mat Vet bara att morsan gillar vitlök.
Citera
2014-02-17, 17:30
Medlem
Morgonribbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej. Ragù alla bolognese är en italiensk rätt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bolognese_sauce

~Paul~

Tack, där ser man - I stand corrected: jag har inte särskilt bra koll på mat.
Citera
2014-02-17, 17:31
Medlem
vasaduellers avatar
Först och främst så anser jag att det är viktigt att bryna köttfärsen ordentligt. Alltså inte koka den som många gör.

Du bryner den genom att börja med att steka köttfärsen separat, gärna i lite smör, på relativt hög värme. Rör om då och då så att det inte bränner fast. Se till att det inte blir för varmt, så att matfettet börjar ryka och färsen blir svart. Men samtidigt att det verkligen steker, och inte kokar. Detta gör att köttsmaken utvecklas väldigt mycket. När man kokar färsen, så kan det ibland bli en lite sur eller bitter smak kvar, men när man steker ordentligt så får man mer och rundare/nötigare smak.

Det är även viktigt att salta färsen direkt när man steker den. Det gör att smaken utvecklas bättre än om man bara smakar av med salt innan servering. Man skall alltså göra både och.

Det är väldigt viktigt att ha lök i sin bolognese. Jag tycker att det blir allra godast om man lägger i hackad lök i slutet av bryningen av färsen. Så att den får steka med lite grand. Givetvis utan att brännas såklart. Den skall bli lite gul och blank, men inte helt färdigstekt, innan man tillsätter tomat och eventuella andra grönsaker. Om så önskas så tillsätter man även vitlök tillsammans med den gula (röda) löken.

När man är klar med stekningen enligt ovan, så tillsätter man hackade/krossade tomater och andra "blöta" ingredienser. Därefter så kokar man rätten fram till servering. Ju längre man kokar såsen innan man tillsätter grädden, desto bättre. Jag brukar låta rätten puttra ganska länge, även efter att jag har tillsatt grädde3n.

Riktig bolognese har inte grädde i sig, men jag föredrar precis som du svensk köttfärssås med grädde.

Jag brukar tillsätta lite cayennepeppar för att det "förstorar" smaken med en extra nyans, men inte så mycket att det tar över och smakar mer som chili.

Jag brukar ofta använda ganska mycket salt i min matlagning, och kanske särskilt då jag använder grädde, som "äter upp" lite av salt och pepparsmaken.

Jag brukar inte tillsätta mer än vad jag beskrivit ovan, men det kan säkert funka bra med lite riven morot, paprika etc. som du nämner ovan. Personligen så gillar jag dock inte champinjoner i köttfärssås, vilket en del tycker om.

Om jag vill variera rätten, så kan jag t ex tillsätta lite rödvin eller portvin/madeira tillsammans med tomaten. Eller paprikapulver och mer cayennepeppar och vitlök,

Nu blev jag grymt hungrig.
Citera
2014-02-17, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lilongwe

Ej blandfärs, den brukar ju ofta vara ganska fet, så alla smaker dränks i sörjan kan jag tänka mig.

Det här skriver jag under på.
Riktig köttfärs på nötkött skall det vara. Helst skall det också vara ekologiskt kött för det smakar mycket godare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in