2022-06-29, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

olivolja får man inte steka i. Det blir cancer

kör rapsolja och lite smör för god smak

Utöver vad du redan gör så rekommenderar jag
redig klick tomatpure, och liten nypa socker som du steker med i början.
en kvart innan servering i med
rödvin 1dl par skvättar rödvinsvinäger med och vorchesteri sås så det blir mustigt.
Kycklingbuljong tärning 1st och 1st Oxe. 1matsked ajvar

Folk är som galna i min köttfärssås, lagade det idag förresten, kolla i bilder på mina maträtter
bilden är dålig, men men
Citera
2022-06-29, 22:14
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Fyfan, vad vidrigt. Sluta upp med det där!
prova! Dö inte nyfiken!
Citera
2022-06-29, 22:18
Medlem
Vill man inte smula ned en buljongtärning för att den kanske innehåller nåt läskigt får man nog finna sig i den fattiga smaken. Och aldrig äta på restaurang.
Citera
2022-06-29, 22:23
Medlem
Googla ”ultimata köttfärssåsen” - mathems recept. Kryddorna du tillsätter ska fräsa med från början för att få ut så mycket smak som möjligt. Basilika och oregano ger god smak, brukar själv krydda lite extra.
Citera
2022-06-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Fast din maträtt blir inte bättre om vinet inte är drickbart. Du ska använda vin som du är villig att dricka. Dock har du rätt med resten och att det är rött vin man använder och de häller man i innan tomatsåsen.

Många glömmer också att pastakvalitén gör mycket.

Vissa pratar om vitt vin men de använder man till t.ex scampi.

Jo men det finns rätt OK vin för småpengar! En grej jag brukar köra är att hälla i vinet direkt efter att man brynt grönsakerna. Då ångas en del bort, men kokas in i grönsakerna. Sen kommer krossade tomater etc.

En aning palsternacka passar bra också.
Citera
2022-06-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Varför har du i vatten?
Ha i en köttbuljongtärning.
Låt det verkligen puttra, ej koka, 1h är för länge.
Örterna kan du ha i i slutet, de behöver inte koka länge. En dutt socker har du i också. Tar fram smaker.
Citera
2022-06-29, 22:28
Avslutad
Grilla løk,tomat,vitløk,gullrot. Skala av tomaterna kjör i foodprosessor tilsätt krossadetomater samt kjöttbuljong. Koka 2 timmar tilsätt kjöttfärs azz! Bon apetitt
Citera
2022-06-29, 22:29
Avslutad
Krydda, smaka, krydda lite till och smaka av tills det smakar bra. Easy.
Citera
2022-06-29, 22:30
Medlem
hashs avatar
Har inte orkat läsa hela tråden, men ge färsen färg, d v s en stekyta.
Istället för grå köttfärs så bör den vara mer brun i färgen innan du blandar i andra kryddor.
Det gör skillnad.
Citera
2022-06-29, 22:41
Medlem
Här kommer facit; Ett av ledorden är Fett. Grunden som kommer göra den stora skillnaden är att använda Rikligt med bra Olivolja och på det en STOR klick äkta smör! Vi pratar ett rejält fettbad här. Bryn färsen i detta, färsen ska få FÄRG! Nästa steg är att slänga på lök, vitlök (minst 5 klyftor) samt färska småtomater, typ plommontomater. När det har fräst en stund i med tomatpuré av bra kvalitet och låt fräsa. I med vin för ett snabbt uppkok. Addera därefter fond, salt, färskmalen(Alltid) svartpeppar, riktigt med torkade örter samt tomatkross plus lite vatten. Puttra på svag värme. Smaka av addera om det behövs salt osv. Innan servering addera givetvis parmesan plus färsk basilika. Köttfärssås ska överkryddas eftersom pastan spär ut smaken. Glöm inte att salta pastavattnet rejält! Använd även pastavattnet för att späda köttfärssåsen.
Citera
2022-06-29, 22:42
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Jo men det finns rätt OK vin för småpengar! En grej jag brukar köra är att hälla i vinet direkt efter att man brynt grönsakerna. Då ångas en del bort, men kokas in i grönsakerna. Sen kommer krossade tomater etc.

En aning palsternacka passar bra också.

Mitt tips är att köra de efter grönsakerna och köttfärsen, det framhäver smaker som inte fanns där innan. Låt de avdunsta såklart och sedan tomaterna/såsen.
Citera
2022-06-29, 22:43
Medlem
HateWrecks avatar
Många är inte så duktiga på att bryna lök och köttfärs.
Om köttfärsen inte är ordentligt brynt blir såsen otroligt blek.

Om man måste ha väldigt mycket knorrfond eller buljong i ragun så bör man istället testa att bryna färsen mörkare.
Jag använder bara salt och vitpeppar då jag steker färsen.
Om jag lagar stor mängd bryner jag färsen i flera portioner.
Jag bryner först köttfärsen, tar den åt sidan och steker sedan löken.

Om köttfärsen är grå då du stekt den har du egentligen kokt den...
Löken måste karamellisera för att ge den sötma man vill ha i en köttfärssås. (guldbrun)
Jag själv föredrar att riva morot till såsen, så den kokar isär helt och "reder" såsen.

Ketchup är som någon skrev en fantastisk ingrediens i köttfärssås.
Riktigt bra att dra fram extra syra och sötma med.
Allt i rätt mängd, naturligtvis.

Edit: Fet blandfärs tycker jag själv blir godast.
Senast redigerad av HateWreck 2022-06-29 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in