Citat:
Ursprungligen postat av
Expohunter
Ska man vara petig så är en köttfärssås en ragu. En långkokad variant med oxkind. Men att göra en god köttfärssås måste vara det enklaste som finns. Lite färs, vitlök, lök, krossade tomater och salt samt örtkryddor kan i princip inte bli fel.
Det är först när man ska försöka ta den till en högre nivå det blir mer komplicerat. Oxkind, bacon, morötter, silverlök, färska kryddor eller torkade, extra umami eller inte?
Nja, det finns nog inga "petnoga" regler för en vardaglig svensk maträtt.
Iaf inte om vi bortser från det som själva Namnet antyder (spagetti och Köttfärs-Sås).
Dvs potatis med Köttfärs blir ingen Spagetti och Köttfärssås.
Inte heller Ris och Sås.
---
Själv är jag uppvuxen med Grädde i tomatsåsen, som Färsen ligger och sjuder i.
Med burkchampinjoner, och lök och eventuellt lite grön paprika.
Från den basen har jag sen utgått när jag kommit i kontakt med andra familjers olika varianter.
Som tex den där med bara tomatsås och köttfärssås, lök.
Ibland har vissa haft i burkmajs, ibland riven morot.
Återigen vissa som bara har fräst köttfärssås, med lök och något grönt kanske.
Som vuxen gör jag på flera olika sätt. Det är tex långt ifrån Alltid som jag blir sugen på den "mildare och krämigare" varianten med "grädde" i.
Utan ibland vill jag ha det mer syrliga som bara tomat kan erbjuda.
Men den allra mest "sofistikerade" som jag gör, den innehåller mejeriprodukter.
Det är nästintill en Gratäng i färdigt format faktiskt. Och garnerad med tunt skivade smörstekta champinjoner (som jag lägger ovanpå lagret med smält ost).
Och, precis som den där matvloggaren i Alsings program, så gillar jag också att ha i Rökig smak.
Det kan man fixa på flera olika sätt, men det enklaste - och snabbaste - är att använda en bra BBQ-sås.
Och då får man dessutom på köpet både en extra skjuts av sötma (tex honung eller brunt rörsocker) och det syra-neutraliserande.
Dvs man kan enkelt slå flera flugor i en smäll på det sättet.
Bra när man inte har tid eller ork, men ändå vill få till det ...
Men på en vanlig med bara tomatsås, då kan man ändå fixa till det genom att ha på riven ost.
Dvs som parmesan.
Men den är väldigt Salt samtidigt.
Och det kan man undvika, om man vill, genom att istället köpa "Gran Biraghi."
http://diluca.se/varumarke/biraghi/
Det är samma grundkoncept som den kända parmesanen, men med helt annan smak.
Biraghi är utan sälta, och känns istället söt och lite nötig.
Helt jäkla underbar är den att strössla ovanpå tomatsås.
Det blir så gott att det nästan blir som efterrätt ... =)
Ja, även på pasta direkt såklart.