2018-12-28, 14:07
  #1333
Medlem
japanskbruds avatar
skolmatsalen hade en variant som serverades med potatis och smörgåsgurka .. den va mörkbrun och smakade coloritsoja. Inga tomater .
Citera
2018-12-28, 14:10
  #1334
Medlem
Expohunters avatar
Ska man vara petig så är en köttfärssås en ragu. En långkokad variant med oxkind. Men att göra en god köttfärssås måste vara det enklaste som finns. Lite färs, vitlök, lök, krossade tomater och salt samt örtkryddor kan i princip inte bli fel.

Det är först när man ska försöka ta den till en högre nivå det blir mer komplicerat. Oxkind, bacon, morötter, silverlök, färska kryddor eller torkade, extra umami eller inte?
Citera
2018-12-28, 14:15
  #1335
Medlem
LuluBrooksies avatar
Mina favoritrecept på Bolognese är nedanstående förutom lök, vitlök och tomatbaserad sås/tomatkonserv/färska tomater beroende på säsong

* antingen den med nötfärs OCH hackad bacon
* eller den med blandfärs och riven sellerirot
Citera
2018-12-28, 15:04
  #1336
Medlem
Missvisande rubrik, trodde vi skulle diskutera detta fantastiska program!

Men finns en tråd med 1328 inlägg i talande stund med olika köttfärssåser, (FB) God köttfärssås

Men för att bidra så gjorde min farmor en köttfärssås med grädde, köttfärs, lök samt salt och peppar…. Vidrig.

Själv gör jag en klassisk med obligatorisk rödvin, färs, morot, gullök, bacon/sidfläsk (gjorde med julskinka igår - blev riktigt gott!), timjan och oregano, sedan givetvis puré och tomat. Vitlök låter jag puttra i hela i cirka 30-40 minuter och fiskar sedan upp de och låter den puttra i några timmar.

Grädde i är en skam mot maträtten...
Citera
2018-12-28, 15:36
  #1337
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Ska man vara petig så är en köttfärssås en ragu. En långkokad variant med oxkind. Men att göra en god köttfärssås måste vara det enklaste som finns. Lite färs, vitlök, lök, krossade tomater och salt samt örtkryddor kan i princip inte bli fel.

Det är först när man ska försöka ta den till en högre nivå det blir mer komplicerat. Oxkind, bacon, morötter, silverlök, färska kryddor eller torkade, extra umami eller inte?
Nja, det finns nog inga "petnoga" regler för en vardaglig svensk maträtt.

Iaf inte om vi bortser från det som själva Namnet antyder (spagetti och Köttfärs-Sås).

Dvs potatis med Köttfärs blir ingen Spagetti och Köttfärssås.
Inte heller Ris och Sås.



---

Själv är jag uppvuxen med Grädde i tomatsåsen, som Färsen ligger och sjuder i.
Med burkchampinjoner, och lök och eventuellt lite grön paprika.

Från den basen har jag sen utgått när jag kommit i kontakt med andra familjers olika varianter.
Som tex den där med bara tomatsås och köttfärssås, lök.
Ibland har vissa haft i burkmajs, ibland riven morot.

Återigen vissa som bara har fräst köttfärssås, med lök och något grönt kanske.



Som vuxen gör jag på flera olika sätt. Det är tex långt ifrån Alltid som jag blir sugen på den "mildare och krämigare" varianten med "grädde" i.
Utan ibland vill jag ha det mer syrliga som bara tomat kan erbjuda.


Men den allra mest "sofistikerade" som jag gör, den innehåller mejeriprodukter.
Det är nästintill en Gratäng i färdigt format faktiskt. Och garnerad med tunt skivade smörstekta champinjoner (som jag lägger ovanpå lagret med smält ost).


Och, precis som den där matvloggaren i Alsings program, så gillar jag också att ha i Rökig smak.
Det kan man fixa på flera olika sätt, men det enklaste - och snabbaste - är att använda en bra BBQ-sås.
Och då får man dessutom på köpet både en extra skjuts av sötma (tex honung eller brunt rörsocker) och det syra-neutraliserande.
Dvs man kan enkelt slå flera flugor i en smäll på det sättet.
Bra när man inte har tid eller ork, men ändå vill få till det ...



Men på en vanlig med bara tomatsås, då kan man ändå fixa till det genom att ha på riven ost.
Dvs som parmesan.
Men den är väldigt Salt samtidigt.
Och det kan man undvika, om man vill, genom att istället köpa "Gran Biraghi."

http://diluca.se/varumarke/biraghi/

Det är samma grundkoncept som den kända parmesanen, men med helt annan smak.
Biraghi är utan sälta, och känns istället söt och lite nötig.
Helt jäkla underbar är den att strössla ovanpå tomatsås.
Det blir så gott att det nästan blir som efterrätt ... =)

Ja, även på pasta direkt såklart.
Citera
2018-12-28, 15:45
  #1338
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Missvisande rubrik, trodde vi skulle diskutera detta fantastiska program!

Men finns en tråd med 1328 inlägg i talande stund med olika köttfärssåser, (FB) God köttfärssås

Men för att bidra så gjorde min farmor en köttfärssås med grädde, köttfärs, lök samt salt och peppar…. Vidrig.

Själv gör jag en klassisk med obligatorisk rödvin, färs, morot, gullök, bacon/sidfläsk (gjorde med julskinka igår - blev riktigt gott!), timjan och oregano, sedan givetvis puré och tomat. Vitlök låter jag puttra i hela i cirka 30-40 minuter och fiskar sedan upp de och låter den puttra i några timmar.

Grädde i är en skam mot maträtten...
Vad är det som är "en skam"?

Du tycks inte lita till dina egna smaklökar utan binder dig vid ett fast Recept istället.
- "Så Här Ska det vara," säger du.
Och ja, det ska det säkert - för just Det recept du slaviskt apar efter.

Men det är bara just det - ETT recept.
Och ingen försöker förändra just Det receptet genom att ha mejeriprodukter i.
Det är något Helt Annat förstår du.




Dvs det är en Stor skillnad mellan att laga sin mat i enlighet med dina smaklökar och sin vilja, jämfört mot att handla en receptbok och sen stå där och mäta med sina mått i köket, för att Kopiera ett nerskrivet recept (som hundratusentals andra lagat exakt likadant).

Känn du dig glad och stolt och allt sånt där, om du nu känner för det, för att du minsann klarar att följa ett recept till punkt och pricka.
Andra lagar hellre sådant de tycker smakar gott.

Dvs två helt olika personlighetstyper.

Om du frågar Mig, så menar jag att Recept, det är sådant man lär sig från och av.
Men det är inte något man använder för att laga sin egen mat. För då är det bara kopiering.
Ingen kreativitet med andra ord.
Ingen matglädje.
Inget slurp och mums filibabba.
Citera
2018-12-28, 15:47
  #1339
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Missvisande rubrik, trodde vi skulle diskutera detta fantastiska program!

Men finns en tråd med 1328 inlägg i talande stund med olika köttfärssåser, (FB) God köttfärssås

Men för att bidra så gjorde min farmor en köttfärssås med grädde, köttfärs, lök samt salt och peppar…. Vidrig.

Själv gör jag en klassisk med obligatorisk rödvin, färs, morot, gullök, bacon/sidfläsk (gjorde med julskinka igår - blev riktigt gott!), timjan och oregano, sedan givetvis puré och tomat. Vitlök låter jag puttra i hela i cirka 30-40 minuter och fiskar sedan upp de och låter den puttra i några timmar.

Grädde i är en skam mot maträtten...

Håller med där om man söler efter en sås så nära originalet som möjligt, då skall man nog skippa mjölkprodukter..

En Italienska som är gift med en av mina närmare vänner gör en Bolognaise sås som hon i sin tur ärvt av sin mormor och mor. Från Luino i Norra Italien.

Den görs med

Köttfärs (blandfärs 70nöt 30 Fläsk)
Gul lök
Vitlök
Rotselleri
Morötter
Krossade Tomater (Mutti skall det vara enligt henne)
1-2 st färska väl mogna tomater skurna i småbitar (runt 1cm2)
0,5-1dl vin
Vitpeppar,svartpeppar, Oregano och Basilika efter smak



Fräs gullöken
Sedan färsen i pannan med löken och 1-2 vitlöksklyftor FINHACKADE el rivna/pressade)
Sedan i med rotsellerin skivad i småbitar/stickor och skivad morot.
Fräs på blandningen lite sedan i med krossade tomater och de finhackade färska tomaterna.
krydda upp till önskad smak med salt,peppar,örterna
Späd med lite buljong/tärning vatten och vin. låt sjuda MINST 1 timme.
Låt alla smaker blandas genom den längre kuktiden.. det blir STOR skillnad att koka morötter och rotsellerin mjuka mot att ta av grytan förtidigt.

Koka en pasta.. Ta en del av såsen och blanda ihop med pastan (BARILLA är ett måste enligt henne)
Servera pastan med en klick av såsen och riven parmesan.
Hur gott som helst.. fungerar också som köttfärssås i Lasange eller canellonis.
Citera
2018-12-28, 16:18
  #1340
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Skåne. Färs stekt i rikligt med smör, finhackad lök, buljongtärning, tomatpure och en skvätt vatten. Påminner mer om en modern tacoköttfärsröra i utseendet.

edit: och soja, som nedanstående skriver om.

Det låter ganska gott, är det verkligen så illa som du beskriver det?
Citera
2018-12-28, 16:42
  #1341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vad är det som är "en skam"?

Du tycks inte lita till dina egna smaklökar utan binder dig vid ett fast Recept istället.
- "Så Här Ska det vara," säger du.
Och ja, det ska det säkert - för just Det recept du slaviskt apar efter.

Men det är bara just det - ETT recept.
Och ingen försöker förändra just Det receptet genom att ha mejeriprodukter i.
Det är något Helt Annat förstår du.




Dvs det är en Stor skillnad mellan att laga sin mat i enlighet med dina smaklökar och sin vilja, jämfört mot att handla en receptbok och sen stå där och mäta med sina mått i köket, för att Kopiera ett nerskrivet recept (som hundratusentals andra lagat exakt likadant).

Känn du dig glad och stolt och allt sånt där, om du nu känner för det, för att du minsann klarar att följa ett recept till punkt och pricka.
Andra lagar hellre sådant de tycker smakar gott.

Dvs två helt olika personlighetstyper.

Om du frågar Mig, så menar jag att Recept, det är sådant man lär sig från och av.
Men det är inte något man använder för att laga sin egen mat. För då är det bara kopiering.
Ingen kreativitet med andra ord.
Ingen matglädje.
Inget slurp och mums filibabba.

Ursäkta? Bitter över att du fick fel julklappar under granen i år? Du verkar ta mycket för givet utav en mening, det säger dock ganska mycket om dig själv som person.

Jag är givetvis för kreativitet i matlagning och något jag sysslar med nästintill dagligen. Men jag anser fortfarande att grädde är en skam mot köttfärssåsen. Enda mjölkprodukten som ska finnas i är möjligen smör till stekning och det är min fasta åsikt. Vill du ha en gegga eller sås så ha det, men jag anser att det är en skam.

En bolognese kan koka i 12h utan problem, om du ska göra det med grädde eller annan mjölkprodukt i så blir det problem. Börjar du hänga med varför jag anser det är en skam? För har du mjölkprodukter i så låter du den inte puttra i den tid den faktiskt ska.

Det du kan göra är att ha i det sista 20-30 minuterna, men då försvinner många framvunna smaker och långa koktiden är helt onödig.

Spara din käbbel till någon annan, din jävla idiot.

Edit; I samma inlägg skrev jag att jag hade julskinka i istället för bacon/sidfläsk och sen börjar du rada ett helt inlägg om att jag är mot kreativitet i matlagning? Du tar priset för stollighet....

Matlagning är en vetenskap egentligen, morot behövs för sötman, vinet behövs för syran, selleri för beskheten, och tillsammans bildas det ljuvliga smakar.

Edit 2: För den som vill laga god köttfärssås kan jag även tipsa om att först steka köttfärssen som den tas direkt ur förpackningen på två sidor för att sedan krossa den i stekpannan/kastrullen. Detta för att inte vätskan ska för dunsta/sippra ut ur köttet. Utan då blir färsen extra saftig.
__________________
Senast redigerad av pogba 2018-12-28 kl. 16:58.
Citera
2018-12-28, 16:49
  #1342
Medlem
Den här såsen som många pratar om är verkligen inget italiensk, utan i Italien så låter man smakerna ta över. Utan nästintill totalt destillerad "köttfärssås" och endast en skvätt pasta vatten med stärkelser ifrån pastan och det räcker.

Jag finner det tokroligt att läsa era och andras recept när ni har grädde och annat som hade fått vilken farmor som helst i Bologna att slita ögonen ut sig. Håll er till husmans, det är iallfall ätbart
Citera
2018-12-28, 16:57
  #1343
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Håller med där om man söler efter en sås så nära originalet som möjligt, då skall man nog skippa mjölkprodukter..

En Italienska som är gift med en av mina närmare vänner gör en Bolognaise sås som hon i sin tur ärvt av sin mormor och mor. Från Luino i Norra Italien.

Den görs med

Köttfärs (blandfärs 70nöt 30 Fläsk)
Gul lök
Vitlök
Rotselleri
Morötter
Krossade Tomater (Mutti skall det vara enligt henne)
1-2 st färska väl mogna tomater skurna i småbitar (runt 1cm2)
0,5-1dl vin
Vitpeppar,svartpeppar, Oregano och Basilika efter smak



Fräs gullöken
Sedan färsen i pannan med löken och 1-2 vitlöksklyftor FINHACKADE el rivna/pressade)
Sedan i med rotsellerin skivad i småbitar/stickor och skivad morot.
Fräs på blandningen lite sedan i med krossade tomater och de finhackade färska tomaterna.
krydda upp till önskad smak med salt,peppar,örterna
Späd med lite buljong/tärning vatten och vin. låt sjuda MINST 1 timme.
Låt alla smaker blandas genom den längre kuktiden.. det blir STOR skillnad att koka morötter och rotsellerin mjuka mot att ta av grytan förtidigt.

Koka en pasta.. Ta en del av såsen och blanda ihop med pastan (BARILLA är ett måste enligt henne)
Servera pastan med en klick av såsen och riven parmesan.
Hur gott som helst.. fungerar också som köttfärssås i Lasange eller canellonis.

Jo man tackar! Försöker du få mig småpilsk?

Gör den på pricken som din - har dock en hönsbuljong och en halv grönsaksbuljong tärning i.
Citera
2018-12-28, 17:00
  #1344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Håller med där om man söler efter en sås så nära originalet som möjligt, då skall man nog skippa mjölkprodukter..

En Italienska som är gift med en av mina närmare vänner gör en Bolognaise sås som hon i sin tur ärvt av sin mormor och mor. Från Luino i Norra Italien.

Den görs med

Köttfärs (blandfärs 70nöt 30 Fläsk)
Gul lök
Vitlök
Rotselleri
Morötter
Krossade Tomater (Mutti skall det vara enligt henne)
1-2 st färska väl mogna tomater skurna i småbitar (runt 1cm2)
0,5-1dl vin
Vitpeppar,svartpeppar, Oregano och Basilika efter smak



Fräs gullöken
Sedan färsen i pannan med löken och 1-2 vitlöksklyftor FINHACKADE el rivna/pressade)
Sedan i med rotsellerin skivad i småbitar/stickor och skivad morot.
Fräs på blandningen lite sedan i med krossade tomater och de finhackade färska tomaterna.
krydda upp till önskad smak med salt,peppar,örterna
Späd med lite buljong/tärning vatten och vin. låt sjuda MINST 1 timme.
Låt alla smaker blandas genom den längre kuktiden.. det blir STOR skillnad att koka morötter och rotsellerin mjuka mot att ta av grytan förtidigt.

Koka en pasta.. Ta en del av såsen och blanda ihop med pastan (BARILLA är ett måste enligt henne)
Servera pastan med en klick av såsen och riven parmesan.
Hur gott som helst.. fungerar också som köttfärssås i Lasange eller canellonis.

Kör på Mutti hela tomater istället, mycket godare och går att krossa dessa med händerna i princip och mixer inte finns att tillgå. Och Barilla är bästa stora märket, dock långt ifrån bästa på marknaden. Finns en del olika butiker i Sthlm där de låter pastan torka en vecka istället för 30 sekunder ish som Barilla gör. PM om du vill veta vart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in