2014-02-10, 20:57
Medlem
Rektangels avatar
Vi ser nu hur kollektivtrafiken alltmer "berikas" i takt med att skolorna förläggs i centrum och vilka familjer hörande till medelklassen vill dela transportmedel med dessa elever? Detta så att lärarkollektivet även i fortsättningen kan cykla miljövänligt till skolan i stadskärnan.

Vi upplever därför tilltagande demografiska förändringar så att medelklassen även fortsättningsvis kan undvika "kulturell berikning" och nyckeln till detta är att inte göra sig beroende av kollektivtrafiken förutom då pendeltrafiken som inte passerar "mångkulturella" förorter. Alingsås, Ale eller Kungsbackapendeln är dock helt ok men i övrig lär medelklassen fly de områden där de tvingas dela transportmedel med den kollektivburna mångkulturen. Få vuxna lär vilja dela dessa beryktade kollektivmedel med mångkulturens barn och hellre lär de ta bilen om de ännu bor kvar där. Åtminstone tills dess att de själva får barn

Citat:
Spårvagnstrafiken stoppades på grund av vandaler
På lördagskvällen mellan 18 och 19 körde inga spårvagnar ut till Tynnered, på grund av ungdomar som störde trafiken.
Publicerat söndag 24 februari 2013 kl 09:22

Spårvägen har sedan en tid haft problem med ett ungdomsgäng som tidigare i veckan gjorde sig skyldiga till grov skadegörelse då en spårvagn vandaliserades.

Vanligt är också att ungdomarna åker bak på kopplet på vagnarna.

Vid 18-tiden igår fick alltså Spårvägen nog och beslutade sig för ett tillfälligt stopp i trafiken.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5453631

Citat:
Vandalgänget fast på hållplatsen
Fyra killar - den yngste 12 år - vandaliserade fem spårvagnar i Biskopsgården.

Ett ungdomsgäng har vandaliserat fem spårvagnar i Biskopsgården under måndagsmorgonen.
- Två spårvagnar är sönderslagna och tre vagnar har fått mindre skador, säger Anders Ahola, samordnare på trafikledningen på Göteborgs Spårvägar.

De två vagnarna fick många fönsterrutor krossade, kortläsarna sönderslagna och stolar uppskurna.

- Det är skador för 10 000-tals kronor, säger Ahola.

Vandaliseringen utfördes av ett pojkgäng.

Strax före klockan 11 slog en spårvagnsförare larm om att han hade gänget ombord på vagnen.
När vagnen stannade vid hållplatsen Gropegårdsgatan kunde polisen gå ombord och hämta ut fyra ungdomar.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2273987-vandalganget-fast-pa-hallplatsen?m=print

Varför ska dessa utanförskapsområden ö h t ha sina skolor i centrum så att vanligt folk inte vågar åka kollektivt och notera att detta sker dagtid under morgonrusningen till och från jobbet. Räcker det inte att de slagit sönder sina egna skolor? Dessutom har dessa elever egna bussfiler där de tränger ut övrig trafik och andra skattebetalare i centrum. Minska transportbehovet och förlägg skolorna där eleverna bor.

Inte underligt att folk som kan flyr dessa områden om de kan samt bor så att de slipper bli beroende av kollektivtrafiken och även som bonus kan undvika TS. Att blunda för de demografiska förändringar TS föranleder och förstärker gör att ni aldrig kan förstå varför folk även i fortsättning vill ha bil. Även om det innebär att man måste flytta till kranskommunerna och särskilt om man har barn och vill ge dem en trygg uppväxt
Senast redigerad av Rektangel 2014-02-10 kl. 21:21.
Citera
2014-02-10, 21:13
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
haha, så vad har du för utbildning? Kan du inte berätta lite? Personligen så tror jag att du har avancerat från bandet på volvo till godsmottagare och tycker att du kan allt om logistik.

Jag har sjuårig folkskola samt jobbar på nätterna på McDonalds samt med att städa toaletterna på centralen. Vi som är WT får inga andra jobb samt att jag även extraknäcker med att panta flaskor och med tigga utanför Systembolaget med en plastmugg. Därför har jag en sån ingående kunskap om kollektivtrafiken och dess brister relaterat med TS. Jag ser därför till skillnad från dig var dag hur medelklassen och med dem hur skatteunderlaget flyr Göteborg.

Citera
2014-02-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag har sjuårig folkskola samt jobbar på nätterna på McDonalds samt med att städa toaletterna på centralen. Vi som är WT får inga andra jobb samt att jag även extraknäcker med att panta flaskor och med tigga utanför Systembolaget med en plastmugg. Därför har jag en sån ingående kunskap om kollektivtrafiken och dess brister relaterat med TS. Jag ser därför till skillnad från dig var dag hur medelklassen och med dem hur skatteunderlaget flyr Göteborg.

Mao ingen utbildning över gymnasienivå. Inte med tanke på att du har jobbat som leveransbevakare för Volvo, vilket knappast kräver mer än ovanstående. Som jag påpekade så är du för obildad för att se en annan verklighet än din egen fantasi, medans alla andra förblir obildade i din värld.

Jag håller mig gärna till ämnet i tråden istället för att prata utbildningsnivå. Dock var det du som ville ha det så, och tyvärr så gör du dig väldigt dum när du försöker insinuera att du är mer välutbildad än vi andra i syfte att förmå oss att lägga oss. Men vill du gräva din egen grav vad beträffar trovärdighet så skall jag inte hindra dig.
Citera
2014-02-10, 21:35
Medlem
Citat:
Vi ser nu hur kollektivtrafiken alltmer "berikas" i takt med att skolorna förläggs i centrum och vilka familjer hörande till medelklassen vill dela transportmedel med dessa elever? Detta så att lärarkollektivet även i fortsättningen kan cykla miljövänligt till skolan i stadskärnan.

Vi upplever därför tilltagande demografiska förändringar så att medelklassen även fortsättningsvis kan undvika "kulturell berikning" och nyckeln till detta är att inte göra sig beroende av kollektivtrafiken förutom då pendeltrafiken som inte passerar "mångkulturella" förorter. Alingsås, Ale eller Kungsbackapendeln är dock helt ok men i övrig lär medelklassen fly de områden där de tvingas dela transportmedel med den kollektivburna mångkulturen. Få vuxna lär vilja dela dessa beryktade kollektivmedel med mångkulturens barn och hellre lär de ta bilen om de ännu bor kvar där. Åtminstone tills dess att de själva får barn

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5453631

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2273987-vandalganget-fast-pa-hallplatsen?m=print

Varför ska dessa utanförskapsområden ö h t ha sina skolor i centrum så att vanligt folk inte vågar åka kollektivt och notera att detta sker dagtid under morgonrusningen till och från jobbet. Räcker det inte att de slagit sönder sina egna skolor? Dessutom har dessa elever egna bussfiler där de tränger ut övrig trafik och andra skattebetalare i centrum. Minska transportbehovet och förlägg skolorna där eleverna bor.

Inte underligt att folk som kan flyr dessa områden om de kan samt bor så att de slipper bli beroende av kollektivtrafiken och även som bonus kan undvika TS. Att blunda för de demografiska förändringar TS föranleder och förstärker gör att ni aldrig kan förstå varför folk även i fortsättning vill ha bil. Även om det innebär att man måste flytta till kranskommunerna och särskilt om man har barn och vill ge dem en trygg uppväxt

Jaha där kom den. Vi pratar siffror och experten i allt börjar prata mångkultur istället för att hålla sig till saken.
Citera
2014-02-10, 22:22
Medlem
Citat:

Nu tycker jag du rör ihop det med grundskolor och gymnasieskolor. Mig veterligt finns det bara två kommunala grundskolor med högstadium i centrum och det måste man väl unna dem som bor där. Att gymnasierna förläggs till centrum är ju inget nytt. Vi har väl bara haft fyra mer perifera gymnasier i stan: Angereds finns kvar, Västra Frölundas och Kortedalas har lagts ner och Munkebäcks har flyttat till, just det, centrum. Orsaken lär vara att ungdomarna vill, som alltid, till centrum, där det förmodas hända saker. Jag minns själv hur jag som barn såg fram emot att få gå på gymnasiet i stan och få sitta på Stadsteaterns trappa på lunchrasten, som min stora kusin gjorde.

Tidigare menade du att centrumskolorna hade svårt att rekrytera lärare, nu tycks de gladeligen cykla till sitt dagliga värv där. Jag kan hålla med dig om att mångkulturen inte är särskilt trivsam och åker själv hellre buss än spårvagn av den orsaken, då jag som underbetald kvinna inte anser mig ha råd med biltullarna. Man får ändå hålla lite sans i diskussionen, att göra mångkulturens områden till helt isolerade ghetton med egna gymnasieskolor, är knappast hållbart. Då kan man lika gärna bygga murar runt dem, så vi svenskar får centrum för oss själva, med eller utan bil. Den som har möjlighet att ta en promenad i centrum under normal arbetstid, finner snart att etniska svenskar där är i klar minoritet och jag tvivlar på att de, som har tid och råd att shoppa då, alla arbetar på obekväm tid.
Citera
2014-02-11, 07:06
Medlem
Citat:
Om du inte likt andra marxistiskt kan det mest grundläggande om ekonomi som t ex att årsredovisningar rapporteras året efter bör du nog ligga lågt med att framföra ekonomiska kalkyler och resonemang....Tycker du inte det själv? Har du inte klart uppvisat din inkompetens på området förutom det faktum att du bekänner dig till marxistiska dogmer. Hört talas om Sovjetunionens kollaps?

Själv kan jag garantera dig att jag har mer utbildning än dig på det området trots att du och dina gelikar tror mig vara WT. Plainvanilla har själv medgett att han jobbat på löpande bandet på Volvo vilket jag inte betvivlar då det där inte krävs någon vidare utbildning.

Ni har helt enkelt vare sig utbildning eller kompetens i det ni anför utan är bara aplika marionetter för en agenda ni inte ens själva begriper er på...

Ni (Åsanisse) marxister brukar ofta anföra er utbildning som bevis på er kompetens och beskriva era motståndare såsom lågutbildade WT med snus i käften åkande EPA-traktor på fritiden hängande runt den lokala korvkiosken men så visar ni upp en sån solklar inkompetens att ni inte begriper att man inte kan ha en årsredovisning från handeln som källa innan året är slut.

Återigen, inväntar med spänning årsredovisningarna för år 2013 och de "drabbade" bolagen... Blomsteraffären hade ju aldrig visat svarta siffror, men tacksamt att skylla på en yttre faktor. Alltid enklare att skylla på någon/något annat än den egna inkompetensen.

Nja, högskoleexamina med doktorand inom transport(ekonomi) och olika typer utav simuleringar. Vilka är dina erfarenheter utav just det specifika området?

Vilka faktorer är så pass unika för Göteborg att inget av tidigare forskning kan tillämpas där? Ska föreslå det som studieområde till de kollegor som arbetar med transportforskning och infrastruktur.

Du har ju inte kommenterat det faktum att biltrafik värderas högre än alla typer av kollektivtrafik när det kommer till restidsvärdering.
Citera
2014-02-11, 07:50
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Nja, högskoleexamina med doktorand inom transport(ekonomi) och olika typer utav simuleringar. Vilka är dina erfarenheter utav just det specifika området?
Det finns ingenting som förhindrar att en person utan ens en högstadieexamen anställs som doktorand. Vilka typer av simuleringar och flödesmätningar arbetar du med?
Citera
2014-02-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Det finns ingenting som förhindrar att en person utan ens en högstadieexamen anställs som doktorand.

Verkligen?
/...Generellt gäller att den som antas till forskarutbildningen ska ha en grundläggande högskoleutbildning om minst 240 högskolepoäng med en för forskarutbildningen lämplig inriktning. Utöver denna miniminivå kan varje forskarutbildningsämne ha särskilda förkunskapskrav – i många fall behövs en magister(master)-examen eller motsvarande kunskaper.../

http://www.chalmers.se/sv/forskning/forskarutbildning/du-som-vill-doktorera/Sidor/default.aspx
Citera
2014-02-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Det finns ingenting som förhindrar att en person utan ens en högstadieexamen anställs som doktorand. Vilka typer av simuleringar och flödesmätningar arbetar du med?

Nja, de flesta har ju ändå som krav att du har relevant utbildning inom forskningsområdet.

Vissim, Visum, Calmar, EVA, CAPCAL m.fl. Sen finns det ju en del annat matnyttigt, som främst då handlar om friflödeshastigheter hos fordon på vägsträckor samt trafikmätningar/beräkningar. Vill man diskutera trängselskattens effekter så kan ju rekommenderas ju bl.a. kontakt med Jonas Eliasson, men det kanske du redan visste?
Citera
2014-02-12, 04:06
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Nu tycker jag du rör ihop det med grundskolor och gymnasieskolor. Mig veterligt finns det bara två kommunala grundskolor med högstadium i centrum och det måste man väl unna dem som bor där. Att gymnasierna förläggs till centrum är ju inget nytt. Vi har väl bara haft fyra mer perifera gymnasier i stan: Angereds finns kvar, Västra Frölundas och Kortedalas har lagts ner och Munkebäcks har flyttat till, just det, centrum. Orsaken lär vara att ungdomarna vill, som alltid, till centrum, där det förmodas hända saker. Jag minns själv hur jag som barn såg fram emot att få gå på gymnasiet i stan och få sitta på Stadsteaterns trappa på lunchrasten, som min stora kusin gjorde.

Tidigare menade du att centrumskolorna hade svårt att rekrytera lärare, nu tycks de gladeligen cykla till sitt dagliga värv där. Jag kan hålla med dig om att mångkulturen inte är särskilt trivsam och åker själv hellre buss än spårvagn av den orsaken, då jag som underbetald kvinna inte anser mig ha råd med biltullarna. Man får ändå hålla lite sans i diskussionen, att göra mångkulturens områden till helt isolerade ghetton med egna gymnasieskolor, är knappast hållbart. Då kan man lika gärna bygga murar runt dem, så vi svenskar får centrum för oss själva, med eller utan bil. Den som har möjlighet att ta en promenad i centrum under normal arbetstid, finner snart att etniska svenskar där är i klar minoritet och jag tvivlar på att de, som har tid och råd att shoppa då, alla arbetar på obekväm tid.

Vi beskriver tydligen samma verklighet men varför ska alla skolungdomar tvunget ner till centrum och varför är det helt omöjligt att minska onödiga tranporter genom att förlägga skolorna där ungdomarna faktiskt bor? Hur tänker du när du påtalar att detta vore helt otänkbart? Vore detta inte något för MP att ta tag i som i övrigt vill beskatta allt annat som rör sig till döds?

Jag tror vi delar samma analys även om du delvis drar en annan slutsats. Det vore intressant att höra din och andras förklaring till att det vore helt ohållbart att förlägga utbildningen där skolungdomarna faktiskt bor...!

Är det inte samma fenomenen som ägde rum efter raskravallerna på 60-talet i Detroit när man påtvingade medelklassens skolungdomar att dela samma skolor med elever från "utsatta" (vad är dessa områden utsatta för) områden genom att bussa dem till den vita medelklassens skolor och därmed effektivt initierade den vita flykt som staden Detroit ännu idag lider av? Detta helt utan TS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Milliken_v._Bradley#Detroit

I den generation som nu växer upp hör jag alltmer hur gymnasielever i mer välmående områden i allt större utsträckning väljer bort centrum av just den anledningen. Anledningen är att de känner sig otrygga på de transportmedel där de får dela vagn eller buss med "mångkulturen". Jag har även noterat att Nordstan alltmer förfaller till att bli ett tillhåll för kringdrivande ungdomsgäng med alltför mycket fritid eller håltimmar. Särskilt under vintertid där man alltmer ser polisbilar och väktare. Är det inte fel att helt negligera denna effekt eller menar ni alla andra att detta inte är en faktor att ta med i beaktande när stadskärnans demografi förändras?

Man är helt enkelt mer utsatt och otrygg när man färdas i kollektivtrafiken, särskilt om man tvingas dela transportmedel med vissa beryktade stadsdelar. Detta är en faktor som alltmer skolungdomar tar i beaktande men även vuxna när de väljer skolor respektive arbetsplatser. . Ser ni inte det tilltagande fenomenet "White flight"...? Det fenomenet har visserligen inte TS initierat men dock förstärker med en alltmer accelererande effekt. Seriöst nu...katten.

Är det dessa skolungdomar från förorten som ska hålla uppe infrastrukturen med sin "köpkraft" när de med sitt behov av utbyggd kollektivtrafik trängt ut den bilburna medelklassen mitt i livet med barn? På sikt lär förortens och dess kulturyttingar spridas med befolkningen som bor där ner till centrum och det kanske finns en anledning till att stadens medelklassen för länge sedan lämnat betongförorterna? Det kanske främst märks söder om staden där det förr låg åkrar finns idag blomstrande köpcentra för bilburna. Ser ni inte hur tyngdpunkten för staden förskjuts från norr och dess mångkulturella förorter söderut och på sikt undergräver skatteunderlaget för TS..?

Bifrost och längs Mölndalsvägen/Göteborgsvägen och även i Forsåker (Mölndal) byggs det för fullt med kontorskomplex och bostäder helt utanför området för TS. Har detta på sikt ingen verkan för skatteunderlaget för TS eller har ni inga som helst funderingar runt detta och hur demografin och med den skatteunderlaget förändras i takt med allt detta?

Varför inte göra det enkelt för er genom att sticka ner strutshuvudet i sanden och avfärda allt detta med att jag är en nazist, rasist bara för att detta är alltför tabubelagt för att diskutera offentligt?
Citera
2014-02-12, 06:19
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Återigen, inväntar med spänning årsredovisningarna för år 2013 och de "drabbade" bolagen... Blomsteraffären hade ju aldrig visat svarta siffror, men tacksamt att skylla på en yttre faktor. Alltid enklare att skylla på någon/något annat än den egna inkompetensen.

Vilka faktorer är så pass unika för Göteborg att inget av tidigare forskning kan tillämpas där? Ska föreslå det som studieområde till de kollegor som arbetar med transportforskning och infrastruktur.

Du har ju inte kommenterat det faktum att biltrafik värderas högre än alla typer av kollektivtrafik när det kommer till restidsvärdering.

Hur vet du att handeln i innerstaden inte påverkats av TS och varför ska jag ha bevisbördan?

Om man begär av sina motdebattörer att ta fram årsredovisningar för handeln 2013 innan året är slut och redovisningen inrapporterats utan insikt i det ologiska i detta tyder det i vartfall för mig att man inte har vidare insikt i hur samhället i övrigt fungerar, eller hur?

Varför inte ta dig ur din lilla värld till bubbla och inse att i stor del av din argumentation helt avspeglar en liten världsbild där du utgår från inskränkt navelbeskådande från din mammas pojkrum. Bor du fortfarande hemma?

Lyft blicken och se verkligheten...!
Senast redigerad av Rektangel 2014-02-12 kl. 06:38.
Citera
2014-02-12, 06:51
Medlem
Citat:
Hur vet du att handeln i innerstaden inte påverkats av TS och varför ska jag ha bevisbördan?

Om man begär av sina motdebattörer att ta fram årsredovisningar för handeln 2013 innan året är slut och redovisningen inrapporterats utan insikt i det ologiska i detta tyder det i vartfall för mig att man inte har vidare insikt i hur samhället i övrigt fungerar, eller hur?

Varför inte ta dig ur din lilla värld till bubbla och inse att i stor del av din argumentation helt avspeglar en liten världsbild där du utgår från inskränkt navelbeskådande från din mammas pojkrum. Bor du fortfarande hemma?

Lyft blicken och se verkligheten...!

Det är ju trots allt du som kommer med påståendet att den förändrats/påverkats av TS. Normal god ton hör till att den som påstår något också backar upp detta med fakta som stödjer tesen.

Som sagt, att ta en titt på årsredovisningarna ger ju en fingervisning, och det börjar bli mer och mer aktuellt. Självklart så vet vi ju båda två att den kommer efter årsskiftet.

Självklart så bor jag hemma, antar att du då bor borta hos någon annan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in