2014-02-07, 23:04
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Men har du hängt med? 73 000 mindre bilar per dygn och ca 10% ökning av kollektivtrafiken innebär att folk istället har mer pengar att konsumera för.

Ha----Ha ... Har du marxistisk ekonomisk skolning från Sovjetunionen? Med tanke på att du i inlägg angående busstrafiken till Volvo påtalat att du jobbat på Volvos löpande band tyder detta på att du inte har en vidare hög utbildning. Varför ska vi som jobbat på tjänstemannasidan på Volvo då ta dig på allvar?
Detta med tanke på att vänsterdebattörer ofta påtalar att SD:s sympatisörer ofta är lågutbildat slask som man såsom akademisk skolad vänstersympatisör bara har att se ner på med förakt.

Varför kan du inte inse att du debatterar på en nivå klart över din kompetens?

Senast redigerad av Rektangel 2014-02-07 kl. 23:10.
Citera
2014-02-08, 01:12
Bannlyst
Citat:
Men har du hängt med? 73 000 mindre bilar per dygn och ca 10% ökning av kollektivtrafiken innebär att folk istället har mer pengar att konsumera för.
Är du bara blind eller dum i huvudet????? Vi är ca 90% kvar (Enligt senaste undersökningen).....
Alla gör kanske inte som jag och utför all handel utanför Gbg i protest!
Citera
2014-02-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
När byggandet är över så återstår bara räntekostnader. Eftersom västsvenska paketet är samhällsekonomiskt olönsam så kommer den inte återbetala sig, utan pengarna måste tas från andra selar i ekonomin, dvs privat konsumtion och kommunala verksamheter som vård/skola/omsorg.

Nej, vi ska inte sluta investera i sin helhet, men vi måste investera i samhällsekonomiskt lönsamma projekt.
Västlänken är ett ideologiskt motiverat projekt som bygger på kommunismens kollektivism. De marxistiska partierna (V+mp+S) anser att kollektivtrafik är bättre därför att den just är kollektiv. Bilen är individen och frihetens symbol och ska bekämpas.
Rent objektivt så är bilen både billigare, snabbare och flexiblare än kollektivtrafik, och de som har råd med bil får ett bättre liv. En altruistisk inställning vore därför att så många som möjligt ska kunna äga bil, och så få som möjligt ska tvingas åka kollektivt.

Det som glöms bort vid _alla_ Samhällsekonomisk kalkylering av järnvägsinvesteringar är att järnvägens (kollektivtrafik) persontrafik värderas lägre än biltrafik...

http://www.trafikverket.se/PageFiles/73641/samhallsekonomiska_principer_och_kalkylvarden_for_ transportsektorn_asek_5_kapitel_7_tid_och_kvalitet _i_persontrafik_2.pdf
Restid i buss värderas till 39 kronor/timme, tåg till 73 och restid i bil 108, inte underligt att restidsbesparing med bil ger högre lönsamhet i kalkylerna. Detta trots att restid i kollektivtrafik möjliggör annat nyttjande än att fokusera på bilkörning.

En inställning bör väl snarast vara att så många som möjligt åker kollektivt för att förbättra restid och prediktabilitet för de som faktiskt _måste_ ta bil? Är 300 meter lång bilkö mer effektivt än 18 meter buss?

"A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use pub*lic trans*port"
Ligger en hel del i detta uttalande.
Citera
2014-02-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ha----Ha ... Har du marxistisk ekonomisk skolning från Sovjetunionen? Med tanke på att du i inlägg angående busstrafiken till Volvo påtalat att du jobbat på Volvos löpande band tyder detta på att du inte har en vidare hög utbildning. Varför ska vi som jobbat på tjänstemannasidan på Volvo då ta dig på allvar?
Detta med tanke på att vänsterdebattörer ofta påtalar att SD:s sympatisörer ofta är lågutbildat slask som man såsom akademisk skolad vänstersympatisör bara har att se ner på med förakt.

Varför kan du inte inse att du debatterar på en nivå klart över din kompetens?

Du jag har en M.Sc. Tror du att man måste ha jobbat som montör på volvo för att veta att det finns en busshållplats på sörredsvägen inom gångavstånd från fabriken. Vad har du för utbildning själv för övrigt?

Näe att du inte förstår det är helt klart det.
Citera
2014-02-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Är du bara blind eller dum i huvudet????? Vi är ca 90% kvar (Enligt senaste undersökningen).....
Alla gör kanske inte som jag och utför all handel utanför Gbg i protest!

Bäste imbecill.
Trängselskatten i göteborg har dragit in ca 600 miljoner, något du hävdar bidrar till mindre köpkraft. Och ja du har helt rätt, men ta också en titt på helheten. Nämligen hur mycket har de personer tjänat tillsammans, som har ställt bilen.

- Dygnstrafiken minskade under 2013 med i ca 73 000 fordon/dygn jmf med 2012
- Den genomsnittliga färdsträckan för boende i Göteborg med bil är 16km per resa. Siffran är högre för boende utanför Göteborg, och det faktum att bilburna invånare gör fler än 1 resa per dag skall tilläggas.
- Kostnaden för att köra bil är ca 45kr/mil (Uppgift som använts av en opponent tidigare i tråden)
-Trängselskatten tas ut året runt med undantag från 5v eller något. Där jag antar ett resande på 5 dagar/vecka (vilket även detta är i underkant då siffran bygger på statistik över årets alla dagar)

Summerar man ihop detta blir det:
73 000 x 1,6 x 45 x 47 x 5dagar = 1235,2 miljoner

Den ackumulerade köpkraften blir i detta fallet +635,2 miljoner
Värt att notera här är att dessa siffror är räknat på 1 bilresa. Normalt åker man ju både till och från jobbet/affären etc. Vilket betyder 2 resor/dag. Det totala resandet uppgår i snitt till 3,5 resor/dag
Senast redigerad av plainvanilla 2014-02-08 kl. 10:16.
Citera
2014-02-09, 21:50
Avslutad
Lås den här tråden nu mods. Den är sönderkörd av Miljöpartiets förkämpar.
Citera
2014-02-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge

Typiskt wt fasoner. Dom lyckas aldrig komma med några vettiga argument och med en dåres envishet och brist på insikt så fortsätter dom att tro att just deras verklighet är den enda riktiga.

Vill du upprätta någon form av trovärdighet så skulle du kunna försöka bemöta ovanstående argument utan att försöka vifta bort diskussionen med argument som innefattar: Mångkultur, zigenare, demografi etc etc.
Senast redigerad av plainvanilla 2014-02-09 kl. 22:30.
Citera
2014-02-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge

Varför värderas restid i bil högre än motsvarande i buss eller tåg? Där ser du förklaringen till att vägprojekt får pengarna, men inte infrainvesteringar för kollektivtrafik (väg eller spårbunden).

Sen är det rätt intressant att observera, 1 person per bil. Vad skulle hända om alla som nyttjade buss/spårvagn/tåg satte sig i var sin bil? Inte skulle det gå bättre och snabbare... Dvs, vill man ha framkomlighet så måste ytan som nyttjas per person minska, vilket kan ske genom samåkning eller byte av färdmedel. Försöker du bota fetma genom att sätta bältet i nästa hål?

Vilken stad/städer har löst trängselproblematiken med mer vägar?

Sen vore det ju skoj med iaf källhänvisning i 25% av dina påståenden.
Citera
2014-02-10, 19:06
Medlem
DIdes avatar
Citat:

Tror du verkligen att de där 73000 fordonspassagerna inte går mot andra mål?
Jag för min egen del har inte dragit ner på mitt bilfärdande, jag har endast bytt destination.

Jag kan inte påstå att jag har mer över för konsumtion nu än innan avgiften och bensinräkningen är densamma. Jag tror inte heller att jag är ensam om detta.
Jag handlar helt enkelt inte längre i göteborg.
Citera
2014-02-10, 20:27
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Varför värderas restid i bil högre än motsvarande i buss eller tåg? Där ser du förklaringen till att vägprojekt får pengarna, men inte infrainvesteringar för kollektivtrafik (väg eller spårbunden).

Sen är det rätt intressant att observera, 1 person per bil. Vad skulle hända om alla som nyttjade buss/spårvagn/tåg satte sig i var sin bil? Inte skulle det gå bättre och snabbare... Dvs, vill man ha framkomlighet så måste ytan som nyttjas per person minska, vilket kan ske genom samåkning eller byte av färdmedel. Försöker du bota fetma genom att sätta bältet i nästa hål?

Vilken stad/städer har löst trängselproblematiken med mer vägar?

Sen vore det ju skoj med iaf källhänvisning i 25% av dina påståenden.

Om du inte likt andra marxistiskt kan det mest grundläggande om ekonomi som t ex att årsredovisningar rapporteras året efter bör du nog ligga lågt med att framföra ekonomiska kalkyler och resonemang....Tycker du inte det själv? Har du inte klart uppvisat din inkompetens på området förutom det faktum att du bekänner dig till marxistiska dogmer. Hört talas om Sovjetunionens kollaps?

Själv kan jag garantera dig att jag har mer utbildning än dig på det området trots att du och dina gelikar tror mig vara WT. Plainvanilla har själv medgett att han jobbat på löpande bandet på Volvo vilket jag inte betvivlar då det där inte krävs någon vidare utbildning.

Ni har helt enkelt vare sig utbildning eller kompetens i det ni anför utan är bara aplika marionetter för en agenda ni inte ens själva begriper er på...

Ni (Åsanisse) marxister brukar ofta anföra er utbildning som bevis på er kompetens och beskriva era motståndare såsom lågutbildade WT med snus i käften åkande EPA-traktor på fritiden hängande runt den lokala korvkiosken men så visar ni upp en sån solklar inkompetens att ni inte begriper att man inte kan ha en årsredovisning från handeln som källa innan året är slut.

Citera
2014-02-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Tror du verkligen att de där 73000 fordonspassagerna inte går mot andra mål?
Jag för min egen del har inte dragit ner på mitt bilfärdande, jag har endast bytt destination.

Jag kan inte påstå att jag har mer över för konsumtion nu än innan avgiften och bensinräkningen är densamma. Jag tror inte heller att jag är ensam om detta.
Jag handlar helt enkelt inte längre i göteborg.

Att dina besinräkningar är desamma är väl knappast förvånande då du inte dragit ner på bilåkandet.

Det är säkert så att endel av dessa 73 000 helt enkelt väljer andra destinationer men kollektivtrafiken har ökat med ca 10%. Vad kommer denna ökning från om de inte kommer från folk som ställer sina bilar.

Dessutom har man varken i göteborg eller stockholm kunnat påvisa någon negativ inverkan på handeln till följd av TS.
Citera
2014-02-10, 20:46
Medlem
Citat:
Själv kan jag garantera dig att jag har mer utbildning än dig på det området trots att du och dina gelikar tror mig vara WT. Plainvanilla har själv medgett att han jobbat på löpande bandet på Volvo vilket jag inte betvivlar då det där inte krävs någon vidare utbildning.

haha, så vad har du för utbildning? Kan du inte berätta lite? Personligen så tror jag att du har avancerat från bandet på volvo till godsmottagare och tycker att du kan allt om logistik.

Det är rent ut sagt fantastiskt att ni som är matematiker, välutbildade, har koll på hur allt fungerar - Inte ens klarar av att hålla sig till ämnet. Om ditt svar på ovanstående guestimate är en konstaterade att just du har mer utbildning än vi andra så är det ett ganska bra exempel på att du faktiskt saknar mer än gymnasieutbildning.

Gör du på samma sätt på jobbet också när du sitter i möte med "ledningens spjutspets" för ekomiskt strategiska beslut. Börjar du gapa om marxism, kommunism, mångkultur, somalier istället för att förklara varför den ekonomiska kalkylen inte håller, vilket var hela meningen med mötet?

Citat:
Ni har helt enkelt vare sig utbildning eller kompetens i det ni anför utan är bara aplika marionetter för en agenda ni inte ens själva begriper er på...

Jag misstänker att den som har minst utbildning är du. Du är helt enkelt för osmart för att begripa att det finns en annan sanning än din egen fantasi (som enbart bygger på din irritation över att få betala när du kör till volvo)

Tanken har inte slagit dig hur transportforskare, västsvenska handelskammaren, Volvo, AstraZenica, DB Schenker, Stena Metall etc har kommit fram till en helt annan sanning än du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in