2014-01-29, 21:02
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knike
Hej!

Jag har en kort fråga då jag har klantat till det lite.

Jag är i dagsläget delägare i ett tre månader gammalt handelsbolag med två vänner.

Först för två månader sedan beställde jag ett Visa Business kort från SEB.

Själv har jag även privat ett extra kort från Maestro som nöd om mitt privata Visa försvinner.

Då mitt Maestro kort i princip är 100% identiskt med företagskortet från Visa till utséendet har jag av misstag i tron att jag använt mitt Maestro för att göra privata köp råkat handla dessa på företagskortet.
(detta då jag inte av säkerhetsskäl använder någon kod på korten utan i stället legitimerar mig)

Jag upptäckte detta först nu då jag gick igenom transaktioner i företagskontot, självfallet har jag nu ersatt beloppet på cirka 3000kr med privata pengar.

Min fråga är, hur redovisar jag och gör rätt för mig i detta när jag ska göra bokslutet? Har ju varken kvitton kvar då jag inte tar det för privata köp och jag kan heller inte redovisa kostnaderna till verksamheten? :/

Bör jag kontakta min bank kring detta eller hur ska jag gå till väga? Kan jag bara utesluta dom transaktionerna i bokslutet?

Hjälp uppskattas!

Tråden ligger i "arbetsliv och arbetsmarknad" och behandlar yrket revisor. Jag har tidigare inte svarat på någon form av rådgivningsartade frågor, såvida de inte explicit har gällt yrkesrollen/karriären som sådan. Av principskäl besvarar jag därför inte heller din fråga. Ställ den i något av ekonomiforumen, så ska du se att det finns många som snabbt och enkelt kan hjälpa dig med denna fråga.
Citera
2014-01-30, 22:43
Medlem
De som arbetar med företag som redovisar enligt IFRS, arbetar de bara med IFRS-bolag? Eller arbetar man med en bred kundportfölj, från K2-bolag till noterade bolag?
Citera
2014-01-31, 10:03
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knike
Hej!

Jag har en kort fråga då jag har klantat till det lite.

Jag är i dagsläget delägare i ett tre månader gammalt handelsbolag med två vänner.

Först för två månader sedan beställde jag ett Visa Business kort från SEB.

Själv har jag även privat ett extra kort från Maestro som nöd om mitt privata Visa försvinner.

Då mitt Maestro kort i princip är 100% identiskt med företagskortet från Visa till utséendet har jag av misstag i tron att jag använt mitt Maestro för att göra privata köp råkat handla dessa på företagskortet.
(detta då jag inte av säkerhetsskäl använder någon kod på korten utan i stället legitimerar mig)

Jag upptäckte detta först nu då jag gick igenom transaktioner i företagskontot, självfallet har jag nu ersatt beloppet på cirka 3000kr med privata pengar.

Min fråga är, hur redovisar jag och gör rätt för mig i detta när jag ska göra bokslutet? Har ju varken kvitton kvar då jag inte tar det för privata köp och jag kan heller inte redovisa kostnaderna till verksamheten? :/

Bör jag kontakta min bank kring detta eller hur ska jag gå till väga? Kan jag bara utesluta dom transaktionerna i bokslutet?

Hjälp uppskattas!

Ta en kopia på kontoutdraget för företagskortet, markera de privata inköpen, gör en överföring på banken med dubbla kvitton från ditt privata konto till företagets bankkonto på summan av de privata inköpen. Nita ihop kvittot på insättningen på företagets konto med kopian med de markerade inköpen och skriv en förklaring med bläck "Avser privata inköp" så har du en ok verifikation.
Citera
2014-02-01, 14:17
Medlem
tjena

Jag har en fråga rörande om du Boze eller någon annan har lite info om de andra avdelningarna inom Advisory på Big4? Ska nämligen dit inom en tjänst på en avdelning som heter Financial Risk Management för "ett enklare individuellt case" som de skrev i mejlet. Vad tror ni jag har att förvänta mig där? Har ni någon koll på detta?
Tack
Citera
2014-02-02, 12:36
Medlem
Hallå!

Skulle du kunna exemplifiera några särskilt svåra utmaningar, typ uppgifter eller situationer, som du stött på under ditt yrkesliv? Gärna både från tidigare i karriären och senare. Jag förstår att du inte kan vara super specifik men gärna något konkret exempel så man kan få en bild av vilka utmaningar man kan stöta på.
Citera
2014-02-05, 11:52
Kanske inte rätt tråd, men det handlar om att jag + andra kandidater ska träffa en av de 4 för en en finansekonom-ickerevisiontjänst.
Ska på intervju där jag ska bli intervjuad av en medarbetare.
Ni som har träffat dessa tidigare, har jag någon överraskning att vänta mig?

Ska även lösa ett enklare case, vad kan de vara för case? Du som redan genomgått denna caseinvervju, hur skulle du i efterhand förberett dig för den och vad har du för tips för en oerfaren när det väl är dags för en själv att stå i rampljuset?
Citera
2014-02-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Kanske inte rätt tråd, men det handlar om att jag + andra kandidater ska träffa en av de 4 för en en finansekonom-ickerevisiontjänst.
Ska på intervju där jag ska bli intervjuad av en medarbetare.
Ni som har träffat dessa tidigare, har jag någon överraskning att vänta mig?

Ska även lösa ett enklare case, vad kan de vara för case? Du som redan genomgått denna caseinvervju, hur skulle du i efterhand förberett dig för den och vad har du för tips för en oerfaren när det väl är dags för en själv att stå i rampljuset?
När ska du dit? Vilket område är det inom?
Citera
2014-02-11, 19:48
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
När ska du dit? Vilket område är det inom?
tis em, risk..du?
Citera
2014-02-11, 19:56
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myntiaz
De som arbetar med företag som redovisar enligt IFRS, arbetar de bara med IFRS-bolag? Eller arbetar man med en bred kundportfölj, från K2-bolag till noterade bolag?

I regel delat, med egentligen enda undantaget de som sitter i storbolagsgrupper i Stockholm. Alla andra har åtminstone någon stor, och några mindre kunder. Finns de som inte alls kommer i kontakt med IFRS-kunder, men om man vill ha en mix så kan du uppnå det oavsett vilket kontor och vilken byrå du är på.
Citera
2014-02-11, 19:56
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
tjena

Jag har en fråga rörande om du Boze eller någon annan har lite info om de andra avdelningarna inom Advisory på Big4? Ska nämligen dit inom en tjänst på en avdelning som heter Financial Risk Management för "ett enklare individuellt case" som de skrev i mejlet. Vad tror ni jag har att förvänta mig där? Har ni någon koll på detta?
Tack

Jag har ingen koll på advisory-casen.
Citera
2014-02-11, 20:15
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mloj
Hallå!

Skulle du kunna exemplifiera några särskilt svåra utmaningar, typ uppgifter eller situationer, som du stött på under ditt yrkesliv? Gärna både från tidigare i karriären och senare. Jag förstår att du inte kan vara super specifik men gärna något konkret exempel så man kan få en bild av vilka utmaningar man kan stöta på.

Svår fråga.

Som du själv antyder skiljer det sig markant mellan början av karriären, och nu på senare dagar (även om jag troligtvis fortfarande befinner mig i början av min karriär, sett över ett helt arbetsliv).

I början bestod utmaningarna mycket av att klara av att slutföra en revision på egen hand för en mindre kund. De första veckorna och månaderna känndes det som att jag bara ställde frågor, och gjorde sådant folk sa till mig. Efter ca ett halvår började jag ta mig igenom en hel revision av ett mindre ägarlett bolag på egen hand, och kunde avrapportera mina noteringar till en auktoriserad revisor mot slutet av processen. Det kändes som en enorm utmaning att ta sig dit, men när man nu tittar tillbaks på det så är det ju ganska naturligt att man förr eller senare kommer dit - och i regel handlar det om mindre än ett år in i karriären.

Efter att ovan var avslutat så uppstod utmaningar istället i form av att vara effektiv, att kunna besvara redovisningsfrågor från kunder, och att kunna svara frågor från den auktoriserade revisorn gällande redovisningen i kundbolaget eller revisionsåtgärderna. Att på egen hand fronta antingen kunden, i form av ekonomichef eller redovisningschef, eller en erfaren partner, var inte alltid så lätt. Det gäller att stå på sig och lära sig hur man berättar något på ett strukturerat vis utan att snöa in på detaljer för mycket, och utan att låta osäker eller att få det att framstå som att arbetet inte är slutfört (om det nu är förväntningen). Gällande effektivitet så är det något jag minns extra tydligt från år 2, då jag gjorde i princip samma arbetsuppgifter som under år 1 men under helt andra förväntningar - jag förväntades göra det på kortare tid, med skarpare dokumentation, färre frågor till överordnade, och med färre review-kommentarer. Den första inlärningsperioden var liksom över.

Under mitt tredje år låg de stora utmaningarna inom fortsatt effektivitet, men också i att kunna handleda yngre kolleger (både 1- och 2-åringar). Samtidigt började jag jobba i större team och kom i kontakt med inte en överordnad, utan flera - med olika krav, och olika ledarstilar. Även om jag visste det redan tidigare, så blev det än mer uppenbart att "varje revisor är olik". Det kanske går att köra ett arbetssätt rakt över alla kunder den första tiden, men när man kommit in i sin roll och blivit senior så är det slut på det... istället låg utmaningen i att kunna vara flexibel och anpassa sig till de olika teamen och olika revisorerna. Och samtidigt att kunna ge handledning åt de yngre, så att det också är i linje med den "kultur" som råder i teamet. Denna kultur påverkar allt som ingår i en revision - dokumentation, kundrelation, effektivitet, kunskapsnivå, stressnivå, arbetsmängd etc.

En enorm utmaning var givetvis att skriva provet efter tredje året. Det var ingen jättekul period att ta sig igenom, men en enorm lättnad att klara.

Kundrelationen har varit en utmaning många gånger under karriären. Ibland är kunderna fantastiskt lyhörda och samarbetsvilliga, andra gånger tvärtemot. Ibland är de fruktansvärt pålästa och duktiga, andra gånger undrar man hur de ens kan arbeta med någonting som är redovisningsrelaterat. Att hantera detta, och ibland att stå ut, är en utmaning i sig. Det krävs att man antingen har, eller är villig att utveckla, en ganska högnivå av människokännande.

Vid några gånger har jag också förväntats sätta mitt namn på något och presentera det - antingen internt, eller till en kund. Det har handlat om skriftliga rapporter beställda av kunder, eller muntliga presentationer framför en grupp människor. Detta har personligen för mig gett något vid varje sådant tillfälle, och alltid varit en utmaning.

Jag har också arbetat utomlands en period, vilket var utmanande på väldigt många nivåer - språkmässigt, arbetskulturellt, och inte minst revisionsmetodiskt. Även om likheterna är många i en global Big 4-organisation, så är det många olikheter... kundstrukturen ser i regel annorlunda ut, och hierarkin kan te sig enormt annorlunda mot hur det är i Sverige. Detta påverkar i sig kraven på kunskap, metodik, effektivtet, och mycket annat.

Något som återkommer hela tiden om jag tänker på vad som varit en utmaning med det här yrket, så är det den ständiga utvecklingen. Det finns väldigt små chanser att hålla sig borta från de krav som ställs på att man ständigt ska ta "nästa steg". Precis i den stund då man vant sig vid att vara senior, så är det dags att skriva provet. När man skrivit provet, ska man direket börja ha egna kunder. När man vara manager i något år, slumpar det sig så att man ska börja arbeta med några nya kunder, eller att man förväntas fokusera på en viss typ av kunder. Osv osv. Rakt genomgående i den här karriären är att det aldrig står still, och att du förväntas och "tvingas" till att ständigt lära dig nya saker - både rent tekniskt, såsom redovisning och revision, och inom mjukare områden, såsom teamledande och presentationsfärdigheter.
Citera
2014-02-13, 19:19
Medlem
Vad ligger ingångslönen på för en revisorassistent på Ernst & Young och Grant Thornton i Göteborg/Malmö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in