2021-09-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Sorry, var lite otydlig. Jag har lämnat revision men år kvar i branschen så till vida att jag är inom konsultbranschen/finans. Så tyvärr inte Partner - jag lämnade några år innan det blev aktuellt.

Har läst igenom dina inlägg och måste säga stort tack för den tid du lagt ner, har fått svar på många frågor och funderingar.

Jag har precis börjat på en av Big 4 och ska jobba med stora bolag. Det är snart dags att sätt upp mål att uppnå det första året. Jag vet att jag vill bli auktoriserad revisor, men det är ju inte först om ett par år.

Har du några tips på vad man kan sätta som bra och konkreta mål att uppnå det första året?
Senast redigerad av Cold123 2021-09-17 kl. 19:07.
Citera
2021-09-23, 22:39
Citat:
Ursprungligen postat av Cold123
Har läst igenom dina inlägg och måste säga stort tack för den tid du lagt ner, har fått svar på många frågor och funderingar.

Jag har precis börjat på en av Big 4 och ska jobba med stora bolag. Det är snart dags att sätt upp mål att uppnå det första året. Jag vet att jag vill bli auktoriserad revisor, men det är ju inte först om ett par år.

Har du några tips på vad man kan sätta som bra och konkreta mål att uppnå det första året?

Hej, läste du alla teoretiska kurser som krävs på universitetet? Tyckte du att dessa var svåra? Funderar själv på att bli det men känns som det är väldigt mycket specifikt på ekonomiutbildningen att läsa.
Citera
2021-10-02, 10:30
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Hur fungerar det egentligen i praktiken när dem anställda jobbar så mycket övertid?

Antar att de flesta seriösa revisionsbyråerna har kollektivavtal? Isf lär ju dessa företag bli bestraffade med böter då deras anställda jobbar så mycket övertid?

Så fungerar det iaf för många andra "vanliga" yrken. Företag ansöker ju vanligtvis om tillstånd hos fackförbundet för att kunna utöka antalet övertidstimmar. Men det kanske fungerar annorlunda inom detta yrke?

I praktiken gör sig företaget i fråga skyldig till lagbrott. Spelar ingen roll om det finns kollektivavtal eller ej. Lagen styr hur mycket övertid du får jobba, dvs 200h per kalenderår
Citera
2021-10-02, 13:04
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
I praktiken gör sig företaget i fråga skyldig till lagbrott. Spelar ingen roll om det finns kollektivavtal eller ej. Lagen styr hur mycket övertid du får jobba, dvs 200h per kalenderår
Tänkte specifikt på avtalsbrott. Fackföreningar brukar vara heta på gröten när det kommer till den punkten och drar sig inte för att dela ut vite.
Citera
2021-10-10, 16:54
Medlem
Hej!

Stort tack för en bra tråd. Jag studerar just nu på UUs ekonomie kandidatprogram. Jag strävar mot att bli auktoriserad revisor i framtiden men funderar på hur branschen ser ut för kvinnor? Jag kommer vara äldre än genomsnittet när jag examineras (cirka 29 år) och har planer på att skaffa barn kort efter examen. Det innebär att jag möjligtvis kommer ha ett ungt barn samt vara cirka 30 år när jag förhoppningsvis får ett arbete inom branschen. Hur fungerar yrket ihop med familjelivet? Är det möjligt att både göra karriär samtidigt som man vill kunna spendera tid med familjen, alltså vara hemma på kvällar och helger, utan att vara påväg att gå in i väggen pga ett alldeles för stressigt arbete med höga krav? Hur ser arbetsgivare på en kvinna i 30-årsåldern med småbarn? Bör jag kanske tänka om och välja en annan karriärsinriktning?

Tack på förhand!
Citera
2021-10-14, 18:17
Medlem
Hur ska man klä sig för intervju på big 4 (stockholm)?
Citera
2021-10-14, 20:45
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siliconvalley.Abdi
Hur ska man klä sig för intervju på big 4 (stockholm)?
Kostym, ej slips.
Citera
2021-10-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Kostym, ej slips.
Fan, det räcker inte med skjorta å kostymbrallor då?
Citera
2021-11-16, 22:28
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tror även att det handlar om att många nyexade ekonomer väljer att ta något "hundår" på en revisionsbyrå för att bara få lite erfarenhet. Det är ganska få som stannar kvar och blir revisorer, utan tvärtom tar många något år där de jobbar mycket övertid, för att sedan byta till ett jobb de annars inte hade haft chans att få pga. bristande erfarenhet.

Revisionssvängen funkar alltså till stor del som en inkörsport för nyexade som saknar erfarenhet när de tar examen. Folk som har erfarenhet och är beredda att jobba mycket brukar söka sig till IB och MC, där ingångslönerna och utvecklingsmöjligheterna är bättre. Revision funkar ofta som en "biljett" för att kompensera för bristande erfarenhet, och har man gjort 1-2 år på revisionsbyrå är det väsentligt enklare att få jobb för en junior.
-
Citera
2021-11-23, 19:08
Medlem
Genelkurmays avatar
Hur är det att jobba på riksrevisionen? Är det som externrevision som big 4 byråerna sysslar med?
Citera
2021-12-15, 14:42
Medlem
Hej! Jag läser fristående kurser till en examen i företagsekonomi och jag har bara vårterminen kvar innan examen. Jag har fått jobb på ett av Big4 och skrivit på anställningsavtal osv, men problemet är att jag inte kom in på sista kursen och därmed inte kommer kunna skriva examensarbetet!

Kommer Big4-företaget få reda på detta eller vad ska jag göra? Har verkligen panik!
Citera
2021-12-20, 20:20
Medlem
two-norms avatar
Dagens Industri har i dagens tidning en artikel om inlåsningsavtal i revisionsbranschen.
https://www.di.se/nyheter/revisorsja...ar-miljonkrav/
Artikeln är bakom betalvägg men handlar om att anställda på revisionsbyråer "tvingas" att skriva på avtal som innebär att de blir ersättningsskyldiga om de lämnar byrån och tar med sig kunder. Tidigare förkom endast detta för seniora medarbetare med direkt kundansvar. Nu har det blivit vanligare att även juniora medarbetare kan tvingas skriva på.

För mig är detta ännu ett tecken på att de stora revisionsbyråerna struntar fullständigt i sina anställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in