Citat:
Ursprungligen postat av
Code-Geass
vad krävs det för medfödda egenskaper för att bli en god revisor tror du? och vilka egenskaper är viktigt att träna hårt för att bli duktig på?
MVH
Frågan har ju varit uppe i tråden tidigare, men eftersom du frågar specifikt efter medfödda vs. inlärningsbara egenskaper så ska jag ge dig ett färskt svar.
Vad gäller de medfödda egenskaperna så tror jag det är enklare att säga vilka sådana som du inte bör ha. Du bör t.ex. inte vara blind, döv eller ha allt för låg IQ, eftersom arbetet innebär att läsa och lyssna, och ganska mycket analytiskt tänkande. Å andra sidan vet jag en revisor som är i det närmsta blind, och han är en guru på allt som har med revision att gör.
I övrigt tror jag inte det är så många medfödda egenskaper som i sig kan sätta stopp för att bli en bra revisor. Om vi då vänder på myntet... vilka medfödda egenskaper är extra bra att ha för en revisor? Hög IQ tror jag är en fördel. För hade man väl sagt att män hade det lättare karriärmässigt i denna branschen, men jag undrar om det inte är precis tvärtom idag. Precis som i många andra yrken där ledaregenskaper ingår tror jag också det är en fördel att ha ett vackert yttre, och att inge pondus genom fysiska egenskaper såsom längd. Innan Mertillen nu kommer in i diskussionen och försöker slå hål på mina hemska översittarideal så vill jag igen påpeka att jag enbart spekulerar i hur jag upplever att vissa delar av samhället ser ut, och alltså varken återger mina egna ideal eller menar att branschen till fullo styrs av sådana ideal... så är det självfallet inte. Det finns mängder av extremt inflytelserika revisorer som är både fula och saknar pondus

Och för någon vecka sedan träffade jag faktiskt en dvärg, som det också verkar ha gått bra för. Så diskussionen om medfödda egenskaper får vi nog se som något filosofisk till sin karaktär, snarare än någon form av "sanning" om branschen.
Egenskaper som går att träna upp är betydligt lättare att diskutera.
För att vara en bra revisorsassistent bör du (enligt mig):
- Ha en hög ambitionsnivå
- Ha en hög arbetsmoral
- Vara uthärdig
- Kunna ta helhetsgrepp om tilldelade arbetsuppgifter
- Vara frågvis
- Ha lätt för att lära
- Vara ödmjuk
- Våga ta för dig
- Vara en god lyssnare
- Ha lätt för siffror
- Ha lätt för detaljer
- Vara noggrann
För att vara en bra auktoriserad revisor bör du (enligt mig):
- Vara social
- Vara intresserad av ditt yrke
- Vara analytiskt lagd
- Vara snabbtänkt och kunna ge snabba svar
- Kunna visa pondus
- Ha bra självförtroende
- Kunna fokusera på väsentligheter
- Kunna släppa ansvar
- Kunna dra slutsatser i frågor som är komplexa och där inget givet svar finns
- Ha lätt att ta åt dig av förändringar och "nymodigheter"
- Ha lätt för att inspirera andra
- Kunna ha många bollar i luften och hög stressnivå
Många av dessa egenskaper är ju sådant som du ser i var och varannan anställningsannons... men faktum är att jag verkligen tycker detta är egenskaper jag ser hos bra revisorsassistenter resp. auktoriserade revisorer, och som jag tror är något de flesta kan träna upp om det finns åtminstone en gnutta av egenskaper ifråga från början.