Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-31, 19:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
På tal om gifter. Kan det bildas något gift i hemlagad inlagd gurka? Jag har ett gammalt recept där man lägger in färsk gurka i ättika, socker och salt. Lagen ska inte kokas och man kokar inte burkarna heller, men av lång erfarenhet vet jag att gurkan håller minst ett år utan att den smakar äckligt eller att man blir sjuk av den. Däremot la jag in gurka i somras och upptäckte strax efter att jag lagt in den att sockret och saltet inte lösts upp riktigt, vilket innebär att det kom lite olika mycket salt och socker i de olika burkarna. Nu har jag en oöppnad burk kvar i kylen (ca 6 månader gammal), vad är det värsta som kan hända om det kommit för lite salt och socker i den? Att den smakar mindre bra, eller kan det uppstå några otäcka gifter?

Edit: En till ingrediens, rå skivad gul lök om det nu påverkar något.
Lök är antiseptisk och liksom salt, socker och ättika bidrar till att sterilisera gurkan. Du behöver inte vara rädd för några gifter så länge det inte bildats mögel.

~Paul~
Citera
2014-01-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lök är antiseptisk och liksom salt, socker och ättika bidrar till att sterilisera gurkan. Du behöver inte vara rädd för några gifter så länge det inte bildats mögel.

~Paul~

Fast det finns lite där som är källa till oro. Proportionerna salt, ättika och socker är rätt viktiga. Ligger man för högt på socker så kan det faktiskt jäsa. Det är skapligt osannolikt men det kan ske. Jag finner det rätt osannolikt.

Just med egna inläggningar så brukar största problemet vara att man på sikt lakar ur smaker och att det görs lite ojämt. Det vattenlösliga lakas ur medan det fettlösliga stannar. Det innebär att smaken på varan som man sedan äter blir lite knepig egter bara några veckor. Den är okej att äta ur mikrobsynpunkt men smakar lite småblä.
Senast redigerad av AndersArsenik 2014-01-31 kl. 19:58.
Citera
2014-01-31, 19:17
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Fast det finns lite där som är källa till oro. Proportionerna salt, ättika och socker är rätt viktiga. Ligger man för högt på socker så kan det faktiskt jäsa. Det är skapligt osannolikt men det kan ske.
Men jäst har väl ingen dött av? Gissar att man i så fall känner på både doft och smak att det jäst?
Citera
2014-01-31, 19:19
Medlem
Citat:
Men jäst har väl ingen dött av? Gissar att man i så fall känner på både doft och smak att det jäst?

Jag redigerade mitt svar . Kom på att jag ville påpeka fler saker. Jäst är ju i alla fall äckligt om inte annat.

Ska vi gå ner på detaljnivå så är faktiskt jäst en form som svamp växer i. Svampar kan växa på olika sätt och jäst är ett. Det finns olika sorters jäst och även giftiga.
Citera
2014-01-31, 19:48
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ska du äta 1500 g bröd till frukost?
Hur som helst, 5% av 1500 g är 75 g. Enligt någon random sida på nätet så väger en dl linfrön 65 g. 75 g linfrön borde motsvara ca 8 msk.

Och enligt Google:

Slutsats: Du dör inte (om inte magen spricker av 1.5 kg bröd). Fast det är inte bra att äta under lång tid.
Nej nu missuppfattade du mig. Paketet väger 500 gr men det är 8 skivor i alltså väger varje skiva i runda slängar typ 70 gram. Alltså 3 gånger 70 typ 210 gram någonting. Kan vara jag som skrev ganska skevt också hehe
Citera
2014-01-31, 19:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Fast det finns lite där som är källa till oro. Proportionerna salt, ättika och socker är rätt viktiga. Ligger man för högt på socker så kan det faktiskt jäsa. Det är skapligt osannolikt men det kan ske. Jag finner det rätt osannolikt.

Just med egna inläggningar så brukar största problemet vara att man på sikt lakar ur smaker och att det görs lite ojämt. Det vattenlösliga lakas ur medan det vettlösliga stannar. Det innebär att smaken på varan som man sedan äter blir lite knepig egter bara några veckor. Den är okej att äta ur mikrobsynpunkt men smakar lite småblä.
Ja, precis. Smaken kan ibland vara jäkligt udda. Det har hänt mig. Dessutom blir konsistensen sladdrig.

Men som du skriver, det är osannolikt att man skulle bli sjuk. Så våldsamt mycket socker handlar det trots allt inte om.

~Paul~
Citera
2014-01-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ja, precis. Smaken kan ibland vara jäkligt udda. Det har hänt mig. Dessutom blir konsistensen sladdrig.

Men som du skriver, det är osannolikt att man skulle bli sjuk. Så våldsamt mycket socker handlar det trots allt inte om.

~Paul~

Rödbetor är nästan typiskt. Jag vet inte hur jag ska lägga in dem för att få det att hålla ganska länge. Felix klarar det men jag utgår ifrån att de fuskar. Mina är skitbra ett par månader men sen blir det grått och tråkigt, även om jag inte öppnat burken och varit otroligt noga med hygien.
Citera
2014-01-31, 20:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Rödbetor är nästan typiskt. Jag vet inte hur jag ska lägga in dem för att få det att hålla ganska länge. Felix klarar det men jag utgår ifrån att de fuskar. Mina är skitbra ett par månader men sen blir det grått och tråkigt, även om jag inte öppnat burken och varit otroligt noga med hygien.
Hm, konstigt. Mina brukar behålla sin färg. Har du Atamon eller något annat i?

~Paul~
Citera
2014-01-31, 20:37
Medlem
Citat:
Hm, konstigt. Mina brukar behålla sin färg. Har du Atamon eller något annat i?

~Paul~

Nej ingenting. 123-lag och rödbetor bara
Citera
2014-01-31, 21:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nej ingenting. 123-lag och rödbetor bara
OK, jag brukar blanda lite Atamon med vatten och skölja burken med denna blandning. Vet dock inte om det kan göra hela skillnaden mellan mina och dina rödbetor. Låter konstigt ändå.

Det viktiga är ju att inte punktera betan så att den blöder ur. Därför behåller jag stjälkarna på och kokar dem som de är.

~Paul~
Citera
2014-02-01, 09:00
Medlem
Tänkte göra något på oxsvans i morgon. Frågan är då, ska jag köpa stora och tjocka bitar eller mindre bitar?

Har även läst tråden här som finns om oxsvans, men om någon skulle sitta inne på ett eget recept med oxsvans så tar jag gärna emot det
Citera
2014-02-01, 10:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frukostjuice
Tänkte göra något på oxsvans i morgon. Frågan är då, ska jag köpa stora och tjocka bitar eller mindre bitar?

Har även läst tråden här som finns om oxsvans, men om någon skulle sitta inne på ett eget recept med oxsvans så tar jag gärna emot det
Välj alltid de största bitarna. Det är inte lönt att plocka kött på de små.

Oxsvans är inte olika andra gelatinösa styckningsdetaljer. M a o så kan du laga allt från raguer, grytor, frikasséer till soppor och t o m pajer. Du bör förstås förkoka köttet i vissa fall. Enklast är att använda tryckkokare därtill.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in