Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-18, 21:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Om nån är intresserad så kommer receptet som jag provade fram här, med "marrockansk kryddning":
1kg ryggbiff, tärnat i grytbitar (men för all del, ta högrev istället om ni har)
2 gula lökar delade i kvartar,
4 pressade vitlöksklyftor+ 100gr smör (Jag gjorde vitlökssmör innan som jag sen smörjde in köttbitarna med en timme innan tillagning.) Går säkert att hoppa över detta moment och hälla rakt ner i grytan, men så gjorde jag iaf.
3 vitlöksklyftor, bort med skal och hammra till med något hårt så den spricker lite, sen ner i grytan.
4 morötter, skivade i 1cm stora slantar.
4msk olivolja, i botten av den ugnsfasta formen.
400gr passerade eller krossade tomater (jag använde krossade), rakt ner i grytan.
Lite saffran.
Ett par nypor spiskummin
Ett par nypor koriander,
Pressad citronsaft, 3-4 matskedar, jag använde färdigpressad på flaska.
1-2 matskedar apelsinjoskoncentrat. Har man färska apelsiner att pressa så är det bara att köra på med det istället.
Ett par nypor paprikakrydda.
Lite curry, typ 1-2 nypor.
2 nypor chilikrydda,
1 msk grovmalen svartpeppar,
salt efter smak, men typ 4-8 nypor,
4 lagerblad,
10 kryddpepparkorn.
Jag gjorde runt 5-6 DL köttbuljong på 3 köttbuljongstärningar som jag avslutade med att hälla i den ungsfasta formen.

Arbetsgång: Häll alla ingredienser preparerade som ovan i en ugnsfast form, häll i buljongen försiktigt på en av kanterna (så att buljongen inte för med sig alla kryddor ner i botten på en gång). Ställ ugnen på 130-140 grader och låt den ugnsfasta formen stå på galler lite under mittennivån i ugnen i mer än 4 timmar.

Vad man serverar till detta är upp till var och en, jag för min del gillar inte couscous så jag gjorde så här:
Silade bort all vätska/buljong från ugnsfasta formen till en kastrull, hällde allt annat i en gjutjärnsgryta. I kastrullen skivade jag ner mjölig potatis som fick koka i buljongen tills det nästan var färdigt, därefter hällde jag över även potatisen till grytan. Buljongen redde jag av väldigt lite, inte mycket alls, sen hällde jag tillbaka det i grytan. Sen fick allt stå och puttra en kvart till med avstängd spis. Efter det så serverade vi.

Bon apetit. Jag försvenskade den väl lite med att köra äppelmos till, andra vill ha inlagd gurka, men låt den stå en dag till så går den att äta utan något som helst till för då är alla smaker absolut ingifta med varandra.

Over and out.
Tackar!! Ser fint ut.

~Paul~
Citera
2010-07-18, 21:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tackar!! Ser fint ut.

~Paul~
Det jag glömde var att ha gräddfil eller typ tzatsiki till serveringen. Något milt som bryter av alla kryddor vore på sin plats. Men i övrigt så lurades nästan sinnet till att tro att det var en lammgryta jag åt pga smakerna, lukterna och köttets konsistens. Har du eller nån annan fler tips på vad man kan servera till en sådan här gryta som sidedishes så posta gärna. Brytbröd eller något hade inte varit helt fel faktiskt.

Btw, glömde bort en ingrediens, hade 1 styckad fänkål i grytan också.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-07-18 kl. 21:51.
Citera
2010-07-18, 22:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det jag glömde var att ha gräddfil eller typ tzatsiki till serveringen. Något milt som bryter av alla kryddor vore på sin plats. Men i övrigt så lurades nästan sinnet till att tro att det var en lammgryta jag åt pga smakerna, lukterna och köttets konsistens. Har du eller nån annan fler tips på vad man kan servera till en sådan här gryta som sidedishes så posta gärna. Brytbröd eller något hade inte varit helt fel faktiskt.

Btw, glömde bort en ingrediens, hade 1 styckad fänkål i grytan också.
OK .

~Paul~
Citera
2010-07-19, 20:57
Medlem
Snövits avatar
Kan man smälta smör och sen låta det stelna igen om man gör rödvinssmör eller vitlökssmör?

Jag vill ha det i ischokladformar funkar det inte gissar jag att man kan spritsa i det i formarna eller några andra förslag?
Citera
2010-07-19, 21:05
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Kan man smälta smör och sen låta det stelna igen om man gör rödvinssmör eller vitlökssmör?

Jag vill ha det i ischokladformar funkar det inte gissar jag att man kan spritsa i det i formarna eller några andra förslag?
Jag brukar mickra så det blir mjukt sen fortsätter jag en stund med en sked så det blir som om det stått framme en varm sommardag. Sen är det bara att forma det som man vill och låta det gå in i kylen. Har inte provat med helt smält smör så att det är genomskinligt, borde bli som smör som stelnar i stekpannan, lite vitaktigt då, fast det kanske är för att det varit upphettat i stektemperatur?
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-07-19 kl. 21:07.
Citera
2010-07-19, 21:09
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Jag brukar mickra så det blir mjukt sen fortsätter jag en stund med en sked så det blir som om det stått framme en varm sommardag. Sen är det bara att forma det som man vill och låta det gå in i kylen. Har inte provat med helt smält smör så att det är genomskinligt, borde bli som smör som stelnar i stekpannan, lite vitaktigt då, fast det kanske är för att det varit upphettat i stektemperatur?

Jag vill helst ha det flytade för det blir så meckigt att pilla ner det i ischokladformarna annars men det får gå om det inte blir bra att ha det flytande.
Citera
2010-07-19, 21:22
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Jag vill helst ha det flytade för det blir så meckigt att pilla ner det i ischokladformarna annars men det får gå om det inte blir bra att ha det flytande.
Tar bara 10 minuter att testa. Om du har tid att vänta så kollar jag. Återkommer om 10 minuter.

Edit: Nu har jag smält smör till rinnande, tog av det precis innan det började koka, har hällt över till en äggkopp och ställt in i kylen, får se vad som händer.
Edit2: Resultatet hittils är att det börjar stelna men ser VÄLDIGT gult ut fortfarande. Som äggula typ. Fortsättning följer.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-07-19 kl. 21:38.
Citera
2010-07-19, 21:43
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Tar bara 10 minuter att testa. Om du har tid att vänta så kollar jag. Återkommer om 10 minuter.

Edit: Nu har jag smält smör till rinnande, tog av det precis innan det började koka, har hällt över till en äggkopp och ställt in i kylen, får se vad som händer.
Edit2: Resultatet hittils är att det börjar stelna men ser VÄLDIGT gult ut fortfarande. Som äggula typ. Fortsättning följer.

Ja jag kom också på att man kan testa, tack för att du kollar jag är helt slut efter att dottern varit så strulig idag
Citera
2010-07-19, 21:50
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ja jag kom också på att man kan testa, tack för att du kollar jag är helt slut efter att dottern varit så strulig idag
Det bådar inte gott, den verkar behålla den där gula och lite genomskinnliga koncistensen även fast den stelnat. Kanske blir bättre efter en timmer eller två, men som den ser ut nu skulle jag inte servera den.
Citera
2010-07-19, 23:01
Medlem
StefanHeterJags avatar
Nu har det gått ~2 timmar och resultatet vart inte bra, smöret återfick aldrig någon "vacker" form. Så jag skulle avråda från att smälta det helt och sedan hälla i form. Ser ut som härsket smör typ.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-07-19 kl. 23:13.
Citera
2010-07-19, 23:45
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:

Vispat smör. Blir ungefär som grädde. Dock så bör det kanske göras samma dag det ska serveras. Annars finns det en risk att det sjunker ihop och blir lite tråkigt.
Citera
2010-07-20, 00:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Vispat smör. Blir ungefär som grädde. Dock så bör det kanske göras samma dag det ska serveras. Annars finns det en risk att det sjunker ihop och blir lite tråkigt.
Vispad, hårt eller lätt, är klart godast.

Annars, jag kanske inte riktigt förstår problemet och varför man ska smälta etc.
Jag har i det som ska vara i, gärna sjukt mycket vitlök så jag slipper träffa folk efter att ha ätit. Sedan rullar jag in det i smörpapper (bra namn, men det kanske borde heta kryddsmörpapper). Gör en rulle med diameter 3-4-5 cm och så in i kylen där det får stelna. Vid servering skär jag helt enkelt upp snygga (nåja) skivor i lagom mängd. Resten sparar jag i kylen, men det har hänt att jag fryst in, vilket fungerar bra. Tycker mig känna bättre smak på kryddsmöret om smöret är riktigt mjukt när jag har i salt och kryddor, men det kan vara en ren fantasi från min sida.

Tips, pepparrotskryttsmör. Massor nyriven samt salt. Pepparrot finns i många trädgårdar utan att man vet om det, kolla någon bild och skörda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in