Citat:
Ursprungligen postat av
irrbloss
Ska du äta 1500 g bröd till frukost?
Hur som helst, 5% av 1500 g är 75 g. Enligt någon random sida på nätet så väger en dl linfrön 65 g. 75 g linfrön borde motsvara ca 8 msk.
Och enligt Google:
Slutsats: Du dör inte (om inte magen spricker av 1.5 kg bröd). Fast det är inte bra att äta under lång tid.
Det där har jag och en kollega räknat lite på men jag har beräkningarna på jobbet. Det finns få däggdjur som är så cyanidtåliga som människan och man misstänker att det har att göra med rötter som ätits av människan sedan urminnes tider. Det där lever t ex kvar i cassawan som är jäkligt cyanidrik.
Du pissar ut cyaniden om inte dosen är för stor momentant och livsmedelsverket är verkligen så satans långt på den säkra sidan. Jag har jobbat med cyanid i mängder som man verkligen känner lukten av (vätecyanid på lab) och det är ingen större fara. På den gamla goda tiden var det rekommenderat att röka pipa eller cigarr på labbet när man labbade med cyanid för tobaksröken förstärker cyaniddoften

.
Jag tror nog du kan sätta i dig ett par hundra gram linfrö på ett bräde så länge du inte krossar dem. Linfröskalet är väldigt tätt och släpper nog inte ut mycket. Det bryts inte heller ner i svängen genom magen.
En kompis till en kompis (nämnda kollega faktiskt) käkade 50 dammsugare som del i en ätningsutmaning. Det resulterade däremot i cyanidförgiftning. En hel del cyanid i bittermandel.