Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte går in på vilken soja Bbobi borde använda med hänsyn till hans recept utan helt enkelt menar att det går med vilken soja som helst, bara man anpassar mängden och de övriga ingredienserna därefter. Det vill säga, man kan använda både kinesisk svampsoja eller japansk soja framställd på jästa sojabönor så länge man känner till dessa sojors egenskaper/egenheter.

I det sammanhanget kan vi som sagt konstatera att den kinesiska sojan saknar den söta anstrykningen som den japanska äger, samt är avsevärt saltare och tjockare i konsistensen. Det tillsammans med de övriga ingredienserna och i samband med överdosering resulterar i en bitter eftersmak.

~Paul~

Ja alltså jag håller helt klart med dig om det. Jag tycker generellt inte så bra om den märka kinesiska. Kör nu mest med ljus kinesisk som ligger väldigt nära den japanska men skiljer sig ändå lite. Däremot är jag väldigt osäker på vad man kan tro menas med "soja" i ett recept. Det är nog väldigt olika från person till person och i alla fall min morsa vet nog inte att det finns något annat än Mrs Cheng
Citera
2014-01-28, 18:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja alltså jag håller helt klart med dig om det. Jag tycker generellt inte så bra om den märka kinesiska. Kör nu mest med ljus kinesisk som ligger väldigt nära den japanska men skiljer sig ändå lite. Däremot är jag väldigt osäker på vad man kan tro menas med "soja" i ett recept. Det är nog väldigt olika från person till person och i alla fall min morsa vet nog inte att det finns något annat än Mrs Cheng
Förstår precis vad du menar. Visst är det förvirrande. Jag tror helt enkelt att det i de äldre böckerna betyder kinesisk soja och i de yngre japansk. Dvs, åldern på boken/receptet är det viktiga i sammanhanget.

~Paul~
Citera
2014-01-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förstår precis vad du menar. Visst är det förvirrande. Jag tror helt enkelt att det i de äldre böckerna betyder kinesisk soja och i de yngre japansk. Dvs, åldern på boken/receptet är det viktiga i sammanhanget.

~Paul~

Ja så är det nog.
Citera
2014-01-28, 20:35
Medlem
tjenare.knugens avatar
Tog upp två frysta kycklingfiléer och de blev nästan genomtinade.
Kom sen på att jag inte behövde använda dem förens iövermorgon. Håller de sig i kylen?
Citera
2014-01-29, 18:09
Medlem
irrblosss avatar
Köpte ett jättevitkålshuvud i syfte att göra pizzasallad. Nu vill jag inte göra så mycket på en gång, hur länge kan det hålla sig i en plastpåse i kylen om man delar det på hälften, utan att det nämnvärt blir torrt och tråkigt och förkortar pizzasalladen jag ämnar göra av den andra halvan vid ett senare tillfälle. En vecka borde gå bra?
Citera
2014-01-29, 18:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Köpte ett jättevitkålshuvud i syfte att göra pizzasallad. Nu vill jag inte göra så mycket på en gång, hur länge kan det hålla sig i en plastpåse i kylen om man delar det på hälften, utan att det nämnvärt blir torrt och tråkigt och förkortar pizzasalladen jag ämnar göra av den andra halvan vid ett senare tillfälle. En vecka borde gå bra?

Visst. Jag tycker kål håller hur länge som helst. Snittytan blir lite ful, men det är bara skära bort. Du kan säkert ha det där i ett par månader, men det beror förstås på hur kallt det är i kylen, hur fräsch kålen är osv.
Citera
2014-01-31, 15:14
Medlem
irrblosss avatar
Här kommer en till hur länge håller detta-fråga . Har ett paket vakuumförpackad nötfärs i kylen som jag köpte idag. Jag vet att man säger att köttfärs är extremt känsligt, nästan så att det räcker att titta på den för att den ska bli dålig. Jag tänkte göra hamburgare av färsen som jag ska äta av både idag och i morgon, så då är frågan om man vågar göra fyra burgare (ren färs, inga kryddor eller nåt i), steka två idag och plasta in de andra två för att sedan steka dem i morgon utan att riskera något? Brukar frysa överblivna burgare direkt, men då jag ska ha dem i morgon känns det onödigt att frysa dem för att sedan tina dem i morgon igen...
Citera
2014-01-31, 16:49
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Här kommer en till hur länge håller detta-fråga :skamsen:. Har ett paket vakuumförpackad nötfärs i kylen som jag köpte idag. Jag vet att man säger att köttfärs är extremt känsligt, nästan så att det räcker att titta på den för att den ska bli dålig. Jag tänkte göra hamburgare av färsen som jag ska äta av både idag och i morgon, så då är frågan om man vågar göra fyra burgare (ren färs, inga kryddor eller nåt i), steka två idag och plasta in de andra två för att sedan steka dem i morgon utan att riskera något? Brukar frysa överblivna burgare direkt, men då jag ska ha dem i morgon känns det onödigt att frysa dem för att sedan tina dem i morgon igen...

Inga problem alls. Har du lagom kallt i kylen samt skickar in det du ska steka imorgon direkt utan att kladda med händerna på det hela. Ja då håller det säkert ytterligare ett par dagar.
Citera
2014-01-31, 17:21
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Köpte icas rågbröd fyra korn 500g. Står att det är 5 % linfrö i. Har också läst att linfrön kan vara farliga i stora doser ? Behöver jag vara orolig över att äta dessa bröd ? Säg att jag äter 3 sånna bröd till frukost skulle det vara skadligt ?
Citera
2014-01-31, 17:28
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Köpte icas rågbröd fyra korn 500g. Står att det är 5 % linfrö i. Har också läst att linfrön kan vara farliga i stora doser ? Behöver jag vara orolig över att äta dessa bröd ? Säg att jag äter 3 sånna bröd till frukost skulle det vara skadligt ?
Ska du äta 1500 g bröd till frukost?
Hur som helst, 5% av 1500 g är 75 g. Enligt någon random sida på nätet så väger en dl linfrön 65 g. 75 g linfrön borde motsvara ca 8 msk.

Och enligt Google:
Citat:
Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov. Man bör vara uppmärksam på att överdrivna intag av linfrö eller nya beredningar av linfrön kan leda till intag av cyanid som kan vara skadliga. Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning. Vid sjukdom eller undernäring (fasta) kan dock kroppens förmåga att avgifta cyanid vara nedsatt.

Slutsats: Du dör inte (om inte magen spricker av 1.5 kg bröd). Fast det är inte bra att äta under lång tid.
Citera
2014-01-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ska du äta 1500 g bröd till frukost?
Hur som helst, 5% av 1500 g är 75 g. Enligt någon random sida på nätet så väger en dl linfrön 65 g. 75 g linfrön borde motsvara ca 8 msk.

Och enligt Google:

Slutsats: Du dör inte (om inte magen spricker av 1.5 kg bröd). Fast det är inte bra att äta under lång tid.

Det där har jag och en kollega räknat lite på men jag har beräkningarna på jobbet. Det finns få däggdjur som är så cyanidtåliga som människan och man misstänker att det har att göra med rötter som ätits av människan sedan urminnes tider. Det där lever t ex kvar i cassawan som är jäkligt cyanidrik.

Du pissar ut cyaniden om inte dosen är för stor momentant och livsmedelsverket är verkligen så satans långt på den säkra sidan. Jag har jobbat med cyanid i mängder som man verkligen känner lukten av (vätecyanid på lab) och det är ingen större fara. På den gamla goda tiden var det rekommenderat att röka pipa eller cigarr på labbet när man labbade med cyanid för tobaksröken förstärker cyaniddoften .

Jag tror nog du kan sätta i dig ett par hundra gram linfrö på ett bräde så länge du inte krossar dem. Linfröskalet är väldigt tätt och släpper nog inte ut mycket. Det bryts inte heller ner i svängen genom magen.

En kompis till en kompis (nämnda kollega faktiskt) käkade 50 dammsugare som del i en ätningsutmaning. Det resulterade däremot i cyanidförgiftning. En hel del cyanid i bittermandel.
Citera
2014-01-31, 18:03
Medlem
irrblosss avatar
På tal om gifter. Kan det bildas något gift i hemlagad inlagd gurka? Jag har ett gammalt recept där man lägger in färsk gurka i ättika, socker och salt. Lagen ska inte kokas och man kokar inte burkarna heller, men av lång erfarenhet vet jag att gurkan håller minst ett år utan att den smakar äckligt eller att man blir sjuk av den. Däremot la jag in gurka i somras och upptäckte strax efter att jag lagt in den att sockret och saltet inte lösts upp riktigt, vilket innebär att det kom lite olika mycket salt och socker i de olika burkarna. Nu har jag en oöppnad burk kvar i kylen (ca 6 månader gammal), vad är det värsta som kan hända om det kommit för lite salt och socker i den? Att den smakar mindre bra, eller kan det uppstå några otäcka gifter?

Edit: En till ingrediens, rå skivad gul lök om det nu påverkar något.
Senast redigerad av irrbloss 2014-01-31 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in