Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Jag minns precis tvärtom. Kanske minns jag fel eller också var det olika i olika delar av landet. Jag extrajobbade på en butik och packade upp varor under hela tonåren och då är jag nästan säker på att det bara var Mrs Cheng.
Det här är så klart en ickefråga :-). Jag blev bara osäker när både du och de Paul skrev som ni gjorde. Kanske var det min morsa som hade fått allt om bakfoten också så det är därifrån jag fått det
Fast om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte går in på vilken soja Bbobi borde använda med hänsyn till hans recept utan helt enkelt menar att det går med vilken soja som helst, bara man anpassar mängden och de övriga ingredienserna därefter. Det vill säga, man kan använda både kinesisk svampsoja eller japansk soja framställd på jästa sojabönor så länge man känner till dessa sojors egenskaper/egenheter.
I det sammanhanget kan vi som sagt konstatera att den kinesiska sojan saknar den söta anstrykningen som den japanska äger, samt är avsevärt saltare och tjockare i konsistensen. Det tillsammans med de övriga ingredienserna och i samband med överdosering resulterar i en bitter eftersmak.
~Paul~