Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-28, 08:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Visste att man kunde lita på ett bra svar av dig. Tog ur de. Nu, och den fick byta från ugnsplåt till två glaskupor (vet inte va de heter) och åka direkt in i kylen. Men det blödde rätt skapligt ur den när jag tog ut termometern, skall det vara så vid ca 65 grader i mitten?
Ja, köttet släpper en del vätska tillsammans med myoglobin. Du bör gå högre än till 65°C för att undvika detta. Det är dock inget fel. Ditt kött kommer säkerligen smaka gott! Tänk på att tranchera tvärs över fibrerna, gärna i tunna skivor (kräver vass kniv).

~Paul~
Citera
2014-01-28, 12:28
Medlem
Bbobis avatar
Tänkte göra ett recept där jag ska fräsa köttfärs och ha i vitkål, soja, balsamvinäger och lite annat.

Vad för soja syftar man på när man bara skriver soja? Som jag förstår det skiljer olika sorter en hel del? Eller kan man ta vad som helst? Enda jag har hemma är svampsoja.
Citera
2014-01-28, 12:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tänkte göra ett recept där jag ska fräsa köttfärs och ha i vitkål, soja, balsamvinäger och lite annat.

Vad för soja syftar man på när man bara skriver soja? Som jag förstår det skiljer olika sorter en hel del? Eller kan man ta vad som helst? Enda jag har hemma är svampsoja.
Den kinesiska svampsojan har en kraftigare smak än den japanska (det handlar egentligen om två helt olika produkter). Du kan använda båda men självklart blir inte smaken identisk. Tänk på att den kinesiska behöver spädas ut mer än den japanska annars riskerar du att det hela smakar beskt.

~Paul~
Citera
2014-01-28, 12:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

När det bara står "soja" så är det oftast den "vanliga" japanska sojan som åsyftas, svampsojan har en mycket kraftigare smak som lätt tar över så var lite försiktigare med den.
Citera
2014-01-28, 13:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
.
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
.

Tack, låter som att det smartaste är att köpa japans soja samtidigt då. Kan ju alltid göra två omgångar.
Citera
2014-01-28, 13:50
Medlem
Citat:
Den kinesiska svampsojan har en kraftigare smak än den japanska (det handlar egentligen om två helt olika produkter). Du kan använda båda men självklart blir inte smaken identisk. Tänk på att den kinesiska behöver spädas ut mer än den japanska annars riskerar du att det hela smakar beskt.

~Paul~

Citat:
När det bara står "soja" så är det oftast den "vanliga" japanska sojan som åsyftas, svampsojan har en mycket kraftigare smak som lätt tar över så var lite försiktigare med den.

Tror ni inte man syftar på kinesisk (mörk) soja ändå? Det var ju länge den enda sojan som man hittade i svenska butiker och det har liksom blivit synonymt med soja för svenskarna.

Självklart smakar det nog bra oavsett, men jag tänkte rent principiellt.
Citera
2014-01-28, 14:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Tror ni inte man syftar på kinesisk (mörk) soja ändå? Det var ju länge den enda sojan som man hittade i svenska butiker och det har liksom blivit synonymt med soja för svenskarna.

Självklart smakar det nog bra oavsett, men jag tänkte rent principiellt.

Sålänge jag kan minnas så var det Mrs Chengs Muschroom Soy (mörkare kinesisk) och Kikkoman (ljus japansk) som fanns. Hade dom bara ena så var det nästan alltid Kikkoman dom hade, alla kiahak körde kikkomans.

Jag har iaf fått lära mig att sålänge det inte står att det ska vara mörk soja eller "mushroom soy" så ska det vara ljus.
Citera
2014-01-28, 14:47
Bannlyst
Citat:

~Paul~
Kan passa på att varna för att Mrs Chengs är ungefär en tredjedel saltare (22 resp 14%) än Kikkoman. Vill man ha snygg färg är det risk att den blir åt h-vete för salt. Häll Mrs Chengs i lagom mängd för smaken och ge mer färg med Kolorit-soja!
Citera
2014-01-28, 15:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kan passa på att varna för att Mrs Chengs är ungefär en tredjedel saltare (22 resp 14%) än Kikkoman. Vill man ha snygg färg är det risk att den blir åt h-vete för salt. Häll Mrs Chengs i lagom mängd för smaken och ge mer färg med Kolorit-soja!

Jupp, kikkomans är mycket mindre salt.
Dock är man bara ute efter färg så kan man som sagt använda Collorit soja istället.
Citera
2014-01-28, 16:14
Medlem
Citat:
Sålänge jag kan minnas så var det Mrs Chengs Muschroom Soy (mörkare kinesisk) och Kikkoman (ljus japansk) som fanns. Hade dom bara ena så var det nästan alltid Kikkoman dom hade, alla kiahak körde kikkomans.

Jag har iaf fått lära mig att sålänge det inte står att det ska vara mörk soja eller "mushroom soy" så ska det vara ljus.

Jag minns precis tvärtom. Kanske minns jag fel eller också var det olika i olika delar av landet. Jag extrajobbade på en butik och packade upp varor under hela tonåren och då är jag nästan säker på att det bara var Mrs Cheng.

Det här är så klart en ickefråga :-). Jag blev bara osäker när både du och de Paul skrev som ni gjorde. Kanske var det min morsa som hade fått allt om bakfoten också så det är därifrån jag fått det
Citera
2014-01-28, 17:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag minns precis tvärtom. Kanske minns jag fel eller också var det olika i olika delar av landet. Jag extrajobbade på en butik och packade upp varor under hela tonåren och då är jag nästan säker på att det bara var Mrs Cheng.

Det här är så klart en ickefråga :-). Jag blev bara osäker när både du och de Paul skrev som ni gjorde. Kanske var det min morsa som hade fått allt om bakfoten också så det är därifrån jag fått det
Fast om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte går in på vilken soja Bbobi borde använda med hänsyn till hans recept utan helt enkelt menar att det går med vilken soja som helst, bara man anpassar mängden och de övriga ingredienserna därefter. Det vill säga, man kan använda både kinesisk svampsoja eller japansk soja framställd på jästa sojabönor så länge man känner till dessa sojors egenskaper/egenheter.

I det sammanhanget kan vi som sagt konstatera att den kinesiska sojan saknar den söta anstrykningen som den japanska äger, samt är avsevärt saltare och tjockare i konsistensen. Det tillsammans med de övriga ingredienserna och i samband med överdosering resulterar i en bitter eftersmak.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2014-01-28 kl. 17:29.
Citera
2014-01-28, 18:44
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ja, köttet släpper en del vätska tillsammans med myoglobin. Du bör gå högre än till 65°C för att undvika detta. Det är dock inget fel. Ditt kött kommer säkerligen smaka gott! Tänk på att tranchera tvärs över fibrerna, gärna i tunna skivor (kräver vass kniv).

~Paul~
Sådär, skivade upp den nyss, verkade vara en hel del vätska kvar i den, går det fortfarande att äta, eller måste den värmas på lite granna för att bli av med den överblivna vätskan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in