2014-01-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, BF har uppmärksammat de vitala i den svaga bevisning som ligger till underlag för den kommande domen. Jag tycker att KJ's advokat gjort ett bra arbete och håller med honom i det stora hela. Många i tråden har påpekat om de obefintliga tekniska spåren som naturligt bör finnas efter att ett styckmord har begåtts. ÅK har presenterat en indiciekedja som är uppbyggd till den största del på spekulationer som inte överensstämmer helt med den underliggande bevisningen.

Det finns för många obesvarade frågor och det saknas viktiga pusselbitar som ensam binder KJ
till gärningen. Det är inte helt uteslutet att andra personer är inblandade i mordet på VB.

Det är förvånansvärt att den person som sitter i TR har begått ett styckmord utan att lämna mer spår ifrån sig. Att man inte har kunnat hitta mer bevisning i detta fall än det som hittills har framkommit trots den nuvarande tekniken, kunskapen, verktyg samt samarbetet med SKL som finns till förfogande i utredningen får i alla fall mig att tvivla på om rätt person är åtalad.

Anledningen till mångas tvivel kan bero på just den svaga indiciekedjan samt avsaknaden av mordvapen och mordplats som BF också uppmärksammar i sin slutplädering.
Rättsväsendet skall döma rättvist, de får ej heller finnas några tvivel i att rätt person blir dömd.
ÅK uppgift är att bevisa vem, hur, när brottet ska ha ägt rum och enligt mig kan de inte det.

Det håller jag fullständigt med dig om. Har bara hunnit skumma igenom domen lite än, men ska läsa den grundligare sen, troligen i helgen.
Citera
2014-01-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iaftondans
Vill se länkar med bilder på Kristoffer från facebook eller liknande forum, Någon som har?
Finns inte så mycket mer än detta:
http://sv.netlog.com/majoren1* , *=7
Citera
2014-01-22, 22:03
Medlem
Eustaches avatar
Kristoffer Johansson är ungefär så skyldig man kan bli. Bara att läsa förhören med honom ur FUP:en så framgår det mer än tydligt. Sen är det väl frågan om han skulle dömts för dråp istället för mord, vet inte, lite diffust där tycker jag.
Citera
2014-01-22, 22:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Om mordet skedde i en säng som transporterades bort skulle detta också innebära att en nära anhörig har uppgett felaktiga uppgifter. Eller fanns det en ytterligare säng?

Felaktiga uppgifter från en nära anhörig, skulle det vara sensationellt menar du?
Citera
2014-01-22, 22:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, det gjorde han inte. Grannen var inte säker. Han bara antog att det var KJ, eftersom det var han som bodde i lägenheten.

Det tror jag var ett förhastat antagande. Det ingår i KJ:s alibi att han var hemma eftermiddagen/kvällen den 4 maj. Tillsammans med VB. Till c:a 21. Men jag betvivlar att någon av dem befann sig i KJ:s lägenhet - bara "skägget" med nyckeln till KJ:s lägenhet och troligen bådas mobiler. Obegripligt att inte utredarna förstod detta när en skäggig person som inte kunde identifieras som KJ stängde fönstret, och inte bostadsinnehavaren, KJ. De borde åtminstone blivit misstänksamma och pressat KJ om detta och fått svar på vem "skägget" var - om KJ verkligen varit oskyldig.
Citera
2014-01-22, 22:05
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Skamligt lågt straff, anser jag.

Men väldigt hårt straff med tanke på luckorna som finns och om det nu mot förmodan inte är han (JA, jag är en av de få som så innerligt gärna hade sett att det var karatetränaren som var GM och inte KJ.)
Däremot så verkar ju försvaret ha yrkat på dråp och tio år (eller har jag missförstått?!) och bara det tyder lite på ett erkännande till viss inblandning. Eller??
Citera
2014-01-22, 22:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Skulle han ha styckat henne i sängen också med en yxa? Sedan paketerat dessa delar i en ryggsäck och burit ut dessa till bilen i omgångar under natten efter han varit en sväng till Svartbyn. Och ingen ser eller hör något.

Ingen såg honom, kan ju vara så nattetid.

Mördad i sängen, styckad på golvet. Vad säger att han inte hämtade en rulle byggplast eller en presenning i föräldrahemmet?
Citera
2014-01-22, 22:14
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ingen såg honom, kan ju vara så nattetid.

Mördad i sängen, styckad på golvet. Vad säger att han inte hämtade en rulle byggplast eller en presenning i föräldrahemmet?

Det var ju den där detaljen om att typ alla var överens om att lägenheten inte var styckplats? Du tror inte att någon annan än du inser att byggplast (eller en massa andra saker för den delen) skulle kunnat användas men fortfarande så anser ingen att lägenheten är styckplats?
Citera
2014-01-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
De har skrivit i tidningen:
"Dagen därpå (5/5 min anm.) raderar 22-åringen alla hennes sms i sin mobiltelefon."

Var det så eller han raderade dem några dagar efter försvinnandet? Om han gjorde det 5/5, då, visar det att han är skyldig.

Tidigare i FUp säger han att han raderade Vatchareeyas sms på söndagen (5/5) eller måndagen (6/5).
Men KJ erkänner på sidan 1754 i FUP att han raderade dem på söndagen:

F: Ja, hur det har gått till?
H: Hur det har gått till när jag raderat
F: Jaa, när och så vidare.
H: Ja, men det är ju bara…på Iphone så är det ju enkelt så jag bara
F: Mmm.
H: …trycker på ändra och så radera.
F: Mmm. Men kan du utveckla det mera hur…
H: Nää…
F: …när du har gjort det och…
H: Jaa, jag gjorde väl kanske på söndag.
F: Mmm.
H: Tror jag.
Citera
2014-01-22, 22:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanill
Men väldigt hårt straff med tanke på luckorna som finns och om det nu mot förmodan inte är han (JA, jag är en av de få som så innerligt gärna hade sett att det var karatetränaren som var GM och inte KJ.)
Däremot så verkar ju försvaret ha yrkat på dråp och tio år (eller har jag missförstått?!) och bara det tyder lite på ett erkännande till viss inblandning. Eller??

Försvaret vill ha kortast möjliga straff även om han blir oskyldigt dömd, dråp har väl lägre straff i skalan? Då måste man yrka dråp om domstolen väljer att döma, kom ihåg att det här var ett andrahandsyrkande om uti fall att.
Tänker jag fel?
Citera
2014-01-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanill
Ja, antingen är advokaten riktigt svag i sin roll alternativt som sagt indikeras ett erkännande.
Citera
2014-01-22, 22:16
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
... Men ingen har som sagt sett vare sig KJ eller VB i KJ:s bostadsområde under eftermiddagen/kvällen den 4 maj.

Min fetning.

Jaså, det säger du? Ja, så tossigt blir det när man endast läser valda delar ur fup
Nu finns det ju faktiskt ett vittne, en granne, som genom sitt köksfönster såg KJ vid tre olika tillfällen den här dagen - 4 maj. Grannen, som måste betraktas som fullt trovärdig, såg först KJ iklädd en blå, lång rock när han gick till sin bil på bostadsområdets parkeringsplats. Grannen lade särskilt märke till rocken och påpekade för sin sambo att: Nu blir det fest, underförstått att KJ var uppklädd i rock, till skillnad från de flesta andra dagar då han oftast gick i militärkläder, eller kronkläder, som vittnet kallade dem.
Ungefär en timme senare såg samme granne KJ återvända till bostaden med en systempåse i näven. I något av de första förhören påstod grannen också att KJ då var i sällskap med någon, man eller kvinna kunde han däremot inte säga.
Senare samma dag, noterade grannen att KJ körde sin bil ända fram till porten. Då satt det en mörkhårig person på passagerarsätet, men grannen visste inte om det var en man eller kvinna, bara att håret gick ner över kinderna. Grannen såg aldrig den mörkhåriga personen kliva ur bilen. Däremot noterade han att bilen kördes iväg nån minut senare och ställdes på stora parkeringsplatsen.

Detta står alltså i fup. Sidnummer får du själv leta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in