2014-01-17, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
MB kan omöjligen ha blivit svartsjuk på tönten KJ om han visste vem och hur KJ är. Och det visste han, inte minst genom det VB berättat för honom.

Åjo. Nog tyder det smått hysteriska "hahaha"-meddelandet efter mordet på Facebook på att MB minsann kunde bli svartsjuk, även om han försökte påskina att han kunde flyta ovanpå. Det är en tung egokick för en häradsbetäckare 50+ att ha en ung älskarinna som dyrkar marken han går på. Och en tung egoförlust att mista henne, oavsett om det är till en "tönt" (kanske t o m lite jobbigare då...)
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-17 kl. 03:30.
Citera
2014-01-17, 03:42
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP s.308

Bagagerumsmatta (G038). Mattan undersöktes avseende blodbesudlingar, men blod
kunde inte påvisas.

Vilken matta handlar det här om?

Om G089 är den urklippta biten så borde G038 vara resterande del av mattan, och där visar BlueStar att det finns blod, hm?

Har för mig det är den blå fläcken, till höger på den stora delen av mattan.

EDIT: s307 i FUP

I FUP är fläcken retuscherad i blåaste blått i polisens montage(FUP s306) - ungefär som att vinkla intrycket av mer blod än vad det egentligen är... när det dessutom i själva verket inte ens är blod.

EDIT: Sen reagerar Bluestar med järn(Fe), så rost i lister etc och på bagagerumsmattan ger utslag. Sprayar man dessutom för mycket Bluestar, eller använder fel munstycke på vertikala ytor kommer det dessutom rinna ut och ytterligare ge intrycket av mer blod än vad det egentligen är.

Say no more.
Senast redigerad av zero73 2014-01-17 kl. 04:01.
Citera
2014-01-17, 04:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Åjo. Nog tyder det smått hysteriska "hahaha"-meddelandet efter mordet på Facebook på att MB minsann kunde bli svartsjuk, även om han försökte påskina att han kunde flyta ovanpå. Det är en tung egokick för en häradsbetäckare 50+ att ha en ung älskarinna som dyrkar marken han går på. Och en tung egoförlust att mista henne, oavsett om det är till en "tönt" (kanske t o m lite jobbigare då...)

Ånej, det "hahaha"-meddelandet tror jag var ett sätt för MB att mörka att han visste att VB antingen var död - eller inlåst nånstans och bortom räddning. Ett svårt val för MB att välja vem som skulle "offras": den unga och ständigt 'hungriga' älskarinnan - eller familjen. MB valde att offra älskarinnan och försöka behålla sin "stjärnstatus" i Boden. Ett svårt men nödvändigt val, men så tror jag det ligger till. KJ hade ingen stjärnstatus att vårda, men han var på när morderbjudandet kom. Så tror jag också att det ligger till.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-17 kl. 04:51.
Citera
2014-01-17, 05:14
Medlem
När kommer domen? Nån som vet?
Citera
2014-01-17, 06:48
Medlem
Citat:
Faller på att två personer som skickat hundratals, ja tusentals SMS till varandra och som lever genom sina mobiler plötsligt en kväll när de strax ska ses SLUTAR stämma av via telefon, utan istället börjar kommunicera enbart via fysiska möten (där dessutom VB skulle ha lämnat sin mobil hemma, vilket är helt osannolikt om du läser sammanställningen över hennes mobilaktivitet ett normalt dygn.)
Ditt resonemang håller inte. Det du har skrivit innehåller dessutom falsk information på flera punkter och det borde du veta.
Citera
2014-01-17, 07:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luktmuff
När kommer domen? Nån som vet?
Nästa vecka dimper den ner.

http://www.vk.se/1089944/vill-se-langt-straff-for-styckmord
Citera
2014-01-17, 10:37
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Har för mig det är den blå fläcken, till höger på den stora delen av mattan.

EDIT: s307 i FUP

I FUP är fläcken retuscherad i blåaste blått i polisens montage(FUP s306) - ungefär som att vinkla intrycket av mer blod än vad det egentligen är... när det dessutom i själva verket inte ens är blod.

EDIT: Sen reagerar Bluestar med järn(Fe), så rost i lister etc och på bagagerumsmattan ger utslag. Sprayar man dessutom för mycket Bluestar, eller använder fel munstycke på vertikala ytor kommer det dessutom rinna ut och ytterligare ge intrycket av mer blod än vad det egentligen är.

Say no more.
Hm. Är bilden ett montage där man manipulerar bevis för att peka ut KJ eller är det en sammanslagen bild av de två andra för att man ska se var blodet är placerat?

...eller, så har Bluestar reagerat med rost på plastlisten i KJs i övrigt relativt rostfria bil. En annan frågan är hur VBs rost hamnade där. (Man hittade nämligen hennes DNA i "rosten".)
Citera
2014-01-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dearheart
Nåen annan skrev här innan att vi borde hjälpas att hitta vilken typ av sko det sista avtrycket tillhört.
Detta låter ju som en super-idé. Någonting som skulle föra denna tråd lite framåt kanske.
Jag jobbar på ett militärt förråd så jag har tillgång till dom flesta typer av kängor. Är det någon här som har utländska strids kängor kanske??? Han, alltså Kristoffer J hade ju utländska uniformer så han kanske hade kängor oxå???
Jag kan jämföra sjökängor, jungel, öken, vanliga 90 och vinter-90 fast jag tror att de har ganska lika mönster pga samma tillverkare.
Många soldater köper Magnum kängor så någon som har dom kan ju jämföra.

Jag har tagit upp detta tidigare. Det finns en bild i Fup på det fotspår som man inte har kunnat härleda till en person. Det är inte gjort av någon polis, tekniker, MPS person i alla fall och fotspåret är säkrat från samma plats där VB's avkapade ben låg, därför anser jag att man bör priotera vidgade undersökningar för en identifiering av detta fotspår.
Fotspåret ligger trots allt på en fyndplats gällande ett styckmord och skulle det visa sig att skoavtrycket är gjort av samma fabrikat som tex. MB brukar använda är detta en viktig pusselbit som kan ha stor betydelse inför ett eventuellt överklagande till HR.
Skulle det visa sig att KJ är en person som är ägare/har varit ägare till skor gjorts av samma fabrikat som skoavtrycket i ödehuset är detta ytterligare besvärande omständigheter för honom att förklara. "Hur kommer det sig att ditt/dina skoavtryck är säkrade från en fyndplats rörande ett styckmord på din vän VB"?
(Ja, jag är medveten om att han redan sagt att han varit inne i ödehuset vid MPS söken, men skulle skoavtrycket identifieras och det sedan skulle visa sig att det tillhör någon annan person är det till en fördel för KJ vid ett överklagande).
Ytterligare indicier, visst, men med tanke på den trots allt svaga tekniska bevisningen som hittills har presenterats av ÅK är detta ytterligare ett bevis som talar för att rätt/fel GM sitter i förvar/fri i Boden.

Måste återigen säga att det är märkligt att man inte lagt ned mer resurser till att identifiera det okända skoavtrycket i ödehuset.
Citera
2014-01-17, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ånej, det "hahaha"-meddelandet tror jag var ett sätt för MB att mörka att han visste att VB antingen var död - eller inlåst nånstans och bortom räddning. Ett svårt val för MB att välja vem som skulle "offras": den unga och ständigt 'hungriga' älskarinnan - eller familjen. MB valde att offra älskarinnan och försöka behålla sin "stjärnstatus" i Boden. Ett svårt men nödvändigt val, men så tror jag det ligger till. KJ hade ingen stjärnstatus att vårda, men han var på när morderbjudandet kom. Så tror jag också att det ligger till.

Definitivt! Fast det utesluter inte att MB även var svartsjuk för att VB va på besök hos KJ..
Citera
2014-01-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP s.50

Golvet i övrigt var mycket välstädat enligt mig. I en igenbommad, äldre byggnad kan man
tänkas att det är smutsigt, dammigt och allmän röra men det var förvånansvärt städat. Det
kändes nästan som att någon lagt benen dit och inte kastat dem. Jag såg inget annat i
byggnaden som tyder på att strid skall ha varit aktuell då det var väldigt prydligt och städat.

Det här har jag missat totalt, det är intressant, särskilt då det har vittnats om en sopsäck/plastsäck i huset. Vem städade och varför? ME hade iaf inte städat undan sina skoavtryck innan polisen kom dit, hans avtryck var de som förekom mest, det är iaf en sak som är säker.

Angående den svarta sopsäcken som ska ha funnits i ödehuset, vem var det som bevittnade detta? (Jag kommer inte ihåg) Är det inte märkligt att personen som bevittnade detta inte kontaktade polisen med tanke på att man letade efter en försvunnen person?
Citera
2014-01-17, 11:14
Medlem
Citat:
Jamen, kom igen! Om du tar den risken? Nog vill du att det ska vara entydigt?
Dessutom: hitta en handske, göra den genomblöt, lägga den under allt annat, utan att du väter ner bagagemattan. Det GÅR inte! Nej, allt tyder på att de tre blodspåren avsatts på olika sätt, kanske rentav vid olika tillfällen (orkar inte upprepa alla argumenten, men de finns i tråden). Ingen plantering!

EDIT: Dessutom låste han OFTAST sin bil, eftersom den oftast innehöll airsoftvapen och eftersom en kompis kört sönder den en gång tidigare

Jag säger inte att blodet är planterat men MÖJLIGHETEN att det är det finns fortfarande och bland annat därför utgör det inget bevis.
Citera
2014-01-17, 11:20
Medlem
Citat:
Sorry, jag avslöjade mitt norrländska ursprung och skrev "bakluckan" fast jag menade "bagageutrymmet" (precis som vi säger "bron" istället för "yttertrappan" eller vad de nu säger )

Så läs om med det i åtanke. Min poäng var att blodbesudlingen var rätt diskret i en skitig och stökig bil. Han har missat den och det är inte orimligt. Han kunde lika gärna ha missat någon annanstans i hanteringen, nu blev det på de här ställena. Kanske beroende på mörker, stress eller lite av det vanliga stökiga jaget som slog igenom CSI-commander rollen)

Att kupén är så ren är särskilt imponerande, det håller jag med om. Där lyckades han.

Kupen i bilen var skitig och stökig, vi vet inte hur det såg ut i bakluckan den 4/5, den kan ha varit mer eller mindre tom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in