2014-01-19, 16:48
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Hur länge håller sig matlådor som varit frysta men som sedan förvaras i kylen? 2-3 dar?

BUMP
Citera
2014-01-19, 17:01
Medlem
Snigelfars avatar
Varför ska pressgurka ligga just under press? Vad blir skillnaden om man bara låter gurka ligga i inläggningen?
Citera
2014-01-19, 17:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar
Varför ska pressgurka ligga just under press? Vad blir skillnaden om man bara låter gurka ligga i inläggningen?
Den största skillnaden är konsistensen som på pressgurkan blir liksom sladdrig, något som man eftersträvar.

Dessutom är smaken lättare att reglera eftersom gurkan redan från början är saltad. Man styr således smaken efter saltmättnaden. Ofta får man fram en angenäm och diskret smak som kan vara svår att få fram i samband med vanlig picklad gurka.

~Paul~
Citera
2014-01-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Jag gjorde friterad kyckling igår, jag stekte kycklingen i bitar (ca 3*3 cm stora bitar, utan skinn) och lät dom svalna, efter det vände jag dom i ägg och mjöl med kryddor i (dubbla ggr) för att sedan fritera dom i ca 3 min i 175 grader. Jag tyckte dock att det blev väldigt torrt, och undrar vad jag gjorde för fel/kan göra för att det inte ska vara så torrt?

Den typen av fritering hade jag använt till kyckling-lår och vingar. En hel klubba kommer inte torka ut på samma sätt som bröstet.

Om du styckar mindre bitar av bröstet är sereenas tips bättre:
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fritera det rått iställer för att försteka.
Och använd gärna frityrsmet (googla "beet batter") istället för panering.
Citera
2014-01-20, 13:22
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Den typen av fritering hade jag använt till kyckling-lår och vingar. En hel klubba kommer inte torka ut på samma sätt som bröstet.

Om du styckar mindre bitar av bröstet är sereenas tips bättre:
Okej, måste man tillaga klubban innan? Eller kan man fritera den i säg 12-13 minuter på 175 grader så att den blir färdig?
Citera
2014-01-20, 16:26
Medlem
Behöver matlåda till imorgon och har inget annat vettigt än makaroner(som jag tänkte stuva) och bacon, blir det gott att värma?
Citera
2014-01-20, 16:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Behöver matlåda till imorgon och har inget annat vettigt än makaroner(som jag tänkte stuva) och bacon, blir det gott att värma?

Stuvade makaroner funkar prima att värma, bacon är väl lite värre, dom tappar krispigheten men det funkar.
Citera
2014-01-20, 16:40
Medlem
4522s avatar
Vilka kryddor är det egentligen som gäller i den optimala grekiska färsbiffen? I nästan varenda recept står det olika, inte ska man behöva laga sig genom alla rätter för att min nylagade tzatziki ska komma till sin rätt.
Citera
2014-01-20, 16:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Kör på makaronilåda i stället ifall du har ägg ock mjölk dessutom (samt kryddor). Avsevärt smaskigare än en kladdig makaronistuvning .

~Paul~
Citera
2014-01-20, 16:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Vilka kryddor är det egentligen som gäller i den optimala grekiska färsbiffen? I nästan varenda recept står det olika, inte ska man behöva laga sig genom alla rätter för att min nylagade tzatziki ska komma till sin rätt.
Kör på spiskummin, korianderfrö och lite röd paprika. Du kan dessutom ha i oregano eller mejram. Det finns liksom inga regler när det gäller kryddor. Grekerna själva varierar väldeliga, beroende på var de lever.

~Paul~
Citera
2014-01-20, 16:53
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kör på spiskummin, korianderfrö och lite röd paprika. Du kan dessutom ha i oregano eller mejram. Det finns liksom inga regler när det gäller kryddor. Grekerna själva varierar väldeliga, beroende på var de lever.

~Paul~

Tackar. Självklart finns det inga regler men när det spänner från timjan, dill till persilja och spiskummin med flera varianter så blev jag lite orolig.
Senast redigerad av 4522 2014-01-20 kl. 16:55.
Citera
2014-01-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Okej, måste man tillaga klubban innan? Eller kan man fritera den i säg 12-13 minuter på 175 grader så att den blir färdig?

Har du styckdelar i den storleken skulle jag först fritera på 160 °C i 12 minuter. Sen höja till 190 °C och fritera tills du har fin yta. Oavsett om det är panerat eller om tempura används. Generellt tycker jag det är trevligare att bara pudra över lite potatismjöl och efter fritering röra omkring delarna i en väldigt klibbig glace som har en konsistens i stil med hård sirap eller honung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in