2014-01-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det generella för studier vid SU kan väl sägas gälla också psykologprogrammet.
Stora klasser, många klasskamrater som är från Stockholm, har ett socialt etablerat liv på orten sedan tidigare och därför är lite svåra att komma inpå livet. Andra är inflyttade och anstränger sig lite mer på det planet. Är man utåtriktad, äldre med partner eller har sina rötter i Stockholmsområdet är ovanstående inget problem.

Bökigt och dyrt med bostad även om det alltid går att lösa om man är flexibel. Kommer att bli bättre framöver då det stora studenbostadsaktören SSSB gått över till ett köpoängssystem som är mer rättvist (= avsevärt kortare köer för korridor/studentettor). Lite knepigt med PTP-platser var det för några år sedan, vet inte nu då jag ej har kontakt med några äldre studenter.

Positivt, omättligt kulturutbud i Stockholm. Europas vackraste stad. Goda möjligheter att hitta extrajobb, relevanta samt irrelevanta till utbildningen. Utomordentliga kommunikationer med lågprisflyg ner till kontinenten och överallt annars i Sverige och världen. Det enda egentliga alternativet för den som tycker om att bo i en storstad och inte vill flytta utomlands.

Utbildningen i sig är jättebra, vissa föreläsare bättre än andra. Är nöjd på det planet. Har inte läst så länge så känns inte rättvist att uttala sig mer detaljerat.

Tack för ditt långa svar! Håller tummarna för att komma in i vår, även om det ser lite mörkt ut om man säger så. Vare sig boende eller upptagna klasskamrater är något problem, men det hjälper ju föga vid antagningen. Too bad
Citera
2014-01-04, 19:46
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gracili
Tack för ditt långa svar! Håller tummarna för att komma in i vår, även om det ser lite mörkt ut om man säger så. Vare sig boende eller upptagna klasskamrater är något problem, men det hjälper ju föga vid antagningen. Too bad

Får jag vara så framfusig och fråga hur du ligger till i antagningprocessen? Reservplats? nr?
Citera
2014-01-06, 17:31
Medlem
Dr_knass avatar
Jag har hört att det är bostadsgaranti om man pluggar i Östersund till psykolog. Någons om har koll på hur pass fräscha dessa bostäder är?
Citera
2014-01-14, 19:14
Medlem
Farenheits avatar
Vet inte hur många gånger jag har läst igenom den här tråden nu. Är det någon mer som går på uppropet för vt14 på SU imorgon?

Btw, jag har sett att det är väsentligt fler över 25 är under 25 års åldern som blivit antagna, hur har ni upplevt åldersfördelningen? Positivt eller negativt?
Citera
2014-01-15, 01:21
Medlem
--
Senast redigerad av Hanssy 2014-01-15 kl. 01:37.
Citera
2014-01-15, 01:31
Medlem
Psykolog på mittuniversitetet

Hur pass viktigt är val av lärosäte för psykologer? Läser på miun nu och måste säga att jag är rätt tveksam..Känns som det är det enda vettiga program dom har förutom typ civ.ingenjör också. Seminarier och sånt är inte ens obligatoriska, man kan i princip bara gå och skriva tentorna, ingen närvarokoll görs överhuvudtaget annat än vid tentor/duggor och redovisningar. Tycker också andra universitet verkar erbjuda mer praktik, intervjuer med psykologer, studiebesök etc tidigt under utbildningen. Det enda "praktiska" vi gjorde under t1 var ett 10-min. besök på psyklabbet...som försökspersoner.Jag tycker iaf inte att det känns helt seriöst.
Varför skulle framtida arbetsgivare överhuvudtaget vilja anställa psykologer från miun då de ju kunnat strunta i alla seminarier, workshops etc som andra universitets studenter måste delta på (enligt vad jag har fått fram iaf)? Känns ju som en examen från miun inte alls är lika mkt värd som en "vanlig" bl a pga detta..? Eller är det sant som lärarna här säger att vilket lärosäte man läst på inte spelar någon större roll i praktiken för psykologer? Ser detta isf annorlunda ut om man inte vill jobba som klinisk psykolog?
Citera
2014-01-15, 03:58
Medlem
findusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanssy
Hur pass viktigt är val av lärosäte för psykologer? Läser på miun nu och måste säga att jag är rätt tveksam..Känns som det är det enda vettiga program dom har förutom typ civ.ingenjör också. Seminarier och sånt är inte ens obligatoriska, man kan i princip bara gå och skriva tentorna, ingen närvarokoll görs överhuvudtaget annat än vid tentor/duggor och redovisningar. Tycker också andra universitet verkar erbjuda mer praktik, intervjuer med psykologer, studiebesök etc tidigt under utbildningen. Det enda "praktiska" vi gjorde under t1 var ett 10-min. besök på psyklabbet...som försökspersoner.Jag tycker iaf inte att det känns helt seriöst.
Varför skulle framtida arbetsgivare överhuvudtaget vilja anställa psykologer från miun då de ju kunnat strunta i alla seminarier, workshops etc som andra universitets studenter måste delta på (enligt vad jag har fått fram iaf)? Känns ju som en examen från miun inte alls är lika mkt värd som en "vanlig" bl a pga detta..? Eller är det sant som lärarna här säger att vilket lärosäte man läst på inte spelar någon större roll i praktiken för psykologer? Ser detta isf annorlunda ut om man inte vill jobba som klinisk psykolog?

man brukar inte kolla närvaro på universitetet. inte heller brukar saker utöver seminarier vara obligatoriska. i vissa fall är inte ens seminarier obligatoriska.

tycker det låter som att du gått in på universitetet miun med en viss skepsis och dömt ut saker som egentligen inte är ovanliga.

sedan att det enda praktiska ni gjorde under första terminen varade i 10-min är inte heller något som låter överdrivet konstigt. jag har för mig att allt sådant kommer senare, man har inte tillräckligt med kött på benen efter t1 (kanske lärarna på miun anser).

står det i er kursplan om ni kommer att ha mer praktik senare i utbildningen då?

tror att på SU har man mer praktiska delar väldigt sent (rätta mig om jag har fel dock).
Senast redigerad av findusen 2014-01-15 kl. 04:08.
Citera
2014-01-15, 09:43
Medlem
KonradMorgans avatar
Har alltid undrat vad i hela helvete folk vill uppnå genom att slösa bort sina betyg på detta program. Om man kollar på t.ex. UU's arbetsmarknadsbeskrivning så ser man att de flesta tjänster finns inom kommun och landsting, socialtjänsten, osv. Verkar tråkigt som fan.

Någon som kan förklara?
Citera
2014-01-15, 10:37
Medlem
Jo du har helt rätt i att jag gick in på miun med viss skepsis och säkert därför ser mer konstiga saker. Men utifrån vad jag har hört av andra psykologstudenter så är iaf deras seminiarier obigatoriska och det är dom ju inte på miun, vilket innebär att det är att betrakta som en ren distansutbildning med en gemensam tenta/dugga en eller kanske max två ggr i månaden i snitt? Tentor kan man ju dessutom få göra på annan ort också. Jag tycker bara det känns helknasigt och bedrövligt att man ska kunna få ut en psykologexamen på att gå och skriva tentor då och då, det är ju ändå ett yrke som berör människor och viktigt att man lärt sig så mycket som möjligt, genom tex att lyssna på andra/prata på seminarier.

Men vore kul om någon psykologstudent vid annat universitet kan berätta lite om hur utbildningen där ser ut?

Edit: Angående SU så har dom iaf enligt detta dokument: http://www.psychology.su.se/polopoly_fs/1.32286.1320940030!/anv131vt11rev2.pdf från deras hemsida praktik på dagis och så redan t1. Deras seminarier är också markerade som obligatoriska och står att frånvaro måste kompenseras.
Senast redigerad av Hanssy 2014-01-15 kl. 10:47.
Citera
2014-01-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Har alltid undrat vad i hela helvete folk vill uppnå genom att slösa bort sina betyg på detta program. Om man kollar på t.ex. UU's arbetsmarknadsbeskrivning så ser man att de flesta tjänster finns inom kommun och landsting, socialtjänsten, osv. Verkar tråkigt som fan.

Någon som kan förklara?

Tillägg: Vore kul att höra hur många av er som ska gå programmet som haft kontakt med psykiatrin eller psykologer p.ga. diverse olika problem. Är det jag som är trångsynt när jag undviker psykologstudenter då jag misstänker att en större andel av dem har en personlighetsstörning/psykisk sjukdom?

Inget illa menat mot er som läser eller ska läsa psykologiprogrammet, jag tycker också att ämnet är intressant! Och jag vet att många som läser där är allmänt kompetenta.
Citera
2014-01-15, 14:42
Medlem
Jag är antagen till psykolog på SU, men också antagen till en annan ort, och har inte riktigt bestämt mig än. Jag undrar hur kvaliteten ser ut på SU:s program. Finns det någon som läser till psykolog där?
Citera
2014-01-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanssy
Jo du har helt rätt i att jag gick in på miun med viss skepsis och säkert därför ser mer konstiga saker. Men utifrån vad jag har hört av andra psykologstudenter så är iaf deras seminiarier obigatoriska och det är dom ju inte på miun, vilket innebär att det är att betrakta som en ren distansutbildning med en gemensam tenta/dugga en eller kanske max två ggr i månaden i snitt? Tentor kan man ju dessutom få göra på annan ort också. Jag tycker bara det känns helknasigt och bedrövligt att man ska kunna få ut en psykologexamen på att gå och skriva tentor då och då, det är ju ändå ett yrke som berör människor och viktigt att man lärt sig så mycket som möjligt, genom tex att lyssna på andra/prata på seminarier.

Men vore kul om någon psykologstudent vid annat universitet kan berätta lite om hur utbildningen där ser ut?

Edit: Angående SU så har dom iaf enligt detta dokument: http://www.psychology.su.se/polopoly_fs/1.32286.1320940030!/anv131vt11rev2.pdf från deras hemsida praktik på dagis och så redan t1. Deras seminarier är också markerade som obligatoriska och står att frånvaro måste kompenseras.

Fast, alltså...Menar du att du inte själv kan ta ansvar för dina egna studier, ergo, dyka upp på seminarier och dylikt som inte är obligatoriska? Eller menar du att det känns "orättvist" att de som går på dessa ändå inte får bättre betyg/omdömen än de som inte gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in