Citat:
Ursprungligen postat av
Harklank
Tillägg: Vore kul att höra hur många av er som ska gå programmet som haft kontakt med psykiatrin eller psykologer p.ga. diverse olika problem. Är det jag som är trångsynt när jag undviker psykologstudenter då jag misstänker att en större andel av dem har en personlighetsstörning/psykisk sjukdom?
Inget illa menat mot er som läser eller ska läsa psykologiprogrammet, jag tycker också att ämnet är intressant! Och jag vet att många som läser där är allmänt kompetenta.
Har läst andra utbildningar innan och mitt intryck är inte att psykologstudenter skulle ha psykiska problem i någon direkt högre grad än andra studenter. Mest kontakt med Studenthälsan brukar juriststuderande ha sist jag kollade.
Beror också lite på vad du menar med "diverse olika problem". Väldigt många unga människor i allmänhet har haft en och annan depression eller specifik fobi som har gjort att de sökt hjälp hos psykolog en kortare period.
Speciellt bland unga män brukar det inte direkt vara något man pratar om. Det tenderar givetvis att vara mindre tabubelagt bland psykologstudenter, varför en hel del nog kan "erkänna" det om du frågar. Därför kan nog uppfattningen spridas också.
Om du talar om psykiskt sjuka och personlighetsstörda individer så är de inte speciellt välrepresenterade i högskolestudier överhuvudtaget. Om de ändå studerar brukar de
oftast inte ha speciellt höga betyg/HP-resultat och skulle således aldrig bli aktuella för psykologprogrammet. Inte för att de är mindre intelligenta, utan för att högre studier kräver att vissa förmågor är långsiktigt stabila på en hög nivå på ett sätt som sällan är fallet hos dessa personer. Jag har stött på någon enstaka person som inte verkat helt hundra men det har jag gjort på alla utbildningar. Av ovan nämnda anledningar brukar de också hoppa av rätt snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
gracili
Jag är antagen till psykolog på SU, men också antagen till en annan ort, och har inte riktigt bestämt mig än. Jag undrar hur kvaliteten ser ut på SU:s program. Finns det någon som läser till psykolog där?
Jag läser på SU och tycker att det är bra men lite opersonligt.