2013-12-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Göteborg och Lund tar endast in 34% av de ansökande via högskoleprov, SU tar in 50%. Därför krävs som regel ett lite lägre HP-resultat för att komma in där.
Karolinska är mer svårförklarligt, det var ju väldigt hypeat när det startade men nu kanske färre söker. Den kliniska/naturvetenskapliga profilen kanske skrämmer en del och bostadssituationen i Stockholm gör att en del söker annat i första hand.

Sedan ska man inte hänga upp sig så mycket på vilken siffra som står som antagningsgräns när det gäller högskoleprovet. Den siffra som anges är vad den sista som kom in hade för resultat och inte vad som "räcker" för att komma in. Med andra ord kan det i KIs fall antingen vara samtliga med 1.70 och en med 1.65 som kom in eller nästan alla som hade 1.65.

Det är givetvis en stor skillnad. Jag vet att det förstnämnda hände på ett lärosäte för några år sedan vilket gjorde att folk helt plötsligt trodde att antagningsstatistiken rasat när det i själva verket bara var en enda person med det lägre resultatet som kom in och inga reserver alls. Detta var dock i andra urvalet.

Med KI ska man också komma ihåg att de till skillnad från många andra PsP har ett överintag vilket gör att de brukar ta in mycket få eller inga reserver. Detta i kontrast mot Stockholms universitet som brukar ösa in kopiöst med reserver från högskolekvoten då de dels har stora klasser och som tidigare nämnts tar in 50% via högskoleprovet. Både mellan urval 1 och 2 samt vid reservantagning.

Söker ni PsP via HP skulle jag alltså kraftigt rekommendera att sikta in er på SU. Ett annat tips är att inte ge upp om ni inte kommer in i andra urvalet, det blir ofta en del avhopp och folk som inte dyker upp första veckorna. Detta kombinerat med vad jag har skrivit ovan gör att det är långt ifrån kört om ni ligger 0.1-0.15 HP-poäng under antagningsgränsen i första urvalet.

Som psykologstudent i STHLM vill jag också säga att bostadssituationen nästan alltid löser sig, och även en inte helt idealisk lösning i huvudstaden är bättre än att spendera fem år på vischan...

storyteller,
Skulle du säga att du är nöjd med utbildningen på SU? Negativt? Positivt? Läser i Örebro men har sökt till SU. Gillar starkt programmet här dock, stan lite mindre.
Citera
2013-12-21, 19:12
Medlem
eradicos avatar
Jag har 1,6 på högskoleprovet och kan nog höja det till i alla fall 1,65-1,7. Är rätt sugen på att läsa till psykolog och funderar lite smått på följande lärosäten:
Linköping
Linné
SU
KI
Vilket hade ni valt i första hand?
Citera
2013-12-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Är det någon som vet om det går att byta studieort mellan Linné och Lund efter någon termin?
Skulle gissa att det beror på hur mycket du läst. Tror det är mindre problem att byta efter 1-2 terminer (då A- och B-kurserna borde se hyfsat lika ut). Kan dock bli problem sen, då programmen har lite olika ordning på, och erbjuder olika, kurser. Om jag var du skulle jag jämföra studieupplägget på båda orter och även snacka med en studievägledare. Tror dock att det är lite mer problematiskt att byta lärosäte på psykologprogrammet än andra program.

Uppsala har, som nämnts, lite KBT-inriktning, men ska nyligen ha bytt ansvarig för PDT-inriktningen (vilket lett till förbättringar). Tveksamt om jag kan rekommendera programmet som det är nu. Stora seminariegrupper, få seminarium som sådant, väldigt varierad kvalité på lärarna, kass litteratur (men antagligen samma som på andra orter).
Citera
2013-12-27, 00:09
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gracili
storyteller,
Skulle du säga att du är nöjd med utbildningen på SU? Negativt? Positivt? Läser i Örebro men har sökt till SU. Gillar starkt programmet här dock, stan lite mindre.
Det generella för studier vid SU kan väl sägas gälla också psykologprogrammet.
Stora klasser, många klasskamrater som är från Stockholm, har ett socialt etablerat liv på orten sedan tidigare och därför är lite svåra att komma inpå livet. Andra är inflyttade och anstränger sig lite mer på det planet. Är man utåtriktad, äldre med partner eller har sina rötter i Stockholmsområdet är ovanstående inget problem.

Bökigt och dyrt med bostad även om det alltid går att lösa om man är flexibel. Kommer att bli bättre framöver då det stora studenbostadsaktören SSSB gått över till ett köpoängssystem som är mer rättvist (= avsevärt kortare köer för korridor/studentettor). Lite knepigt med PTP-platser var det för några år sedan, vet inte nu då jag ej har kontakt med några äldre studenter.

Positivt, omättligt kulturutbud i Stockholm. Europas vackraste stad. Goda möjligheter att hitta extrajobb, relevanta samt irrelevanta till utbildningen. Utomordentliga kommunikationer med lågprisflyg ner till kontinenten och överallt annars i Sverige och världen. Det enda egentliga alternativet för den som tycker om att bo i en storstad och inte vill flytta utomlands.

Utbildningen i sig är jättebra, vissa föreläsare bättre än andra. Är nöjd på det planet. Har inte läst så länge så känns inte rättvist att uttala sig mer detaljerat.
Citera
2013-12-27, 00:22
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Jag har 1,6 på högskoleprovet och kan nog höja det till i alla fall 1,65-1,7. Är rätt sugen på att läsa till psykolog och funderar lite smått på följande lärosäten:
Linköping
Linné
SU
KI
Du har väl läst ingenjör och sådant innan om jag inte minns fel, så då skulle väl den naturvetenskapliga profilen på KI passa dig fint. Mina klasskamrater som är mer logiskt lagda (t.ex. gått NV) brukar oja sig lite när mer psykoanalytiskt/dynamiskt färgade föreläsare och delar av utbildningen sätter igång. Det kan lätt bli ganska filosofiskt eller abstrakt annars, om man säger så.
Jag har hört jättebra saker om programmet på Linnéuniversitetet men läget är ju som det är. De jag har träffat som läser högre terminer där och på Mittuniversitetet har tröttnat rätt mycket på att bo långt ifrån större städer.
Linköping har mycket PBL vilket gör det svårt med byten. Det är dessutom ett sätt att studera som verkligen inte passar alla. Hur stark den profilen är i verkligheten får andra svara på.
Lund medger byten i mån av plats och möjligheter till tillgodoräknande. Platserna går naturligtvis åt fortare än på mindre attraktiva studieorter då fler vill byta till Lund.
Senast redigerad av storyteller 2013-12-27 kl. 00:24.
Citera
2013-12-30, 18:21
Medlem
Exaktes avatar
Någon som har koll på vilket betygssystem som används i Örebro?
Citera
2013-12-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Någon som har koll på vilket betygssystem som används i Örebro?

Som betyg används vanligtvis uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd om inte universitetet beslutat om ett annat betygssystem. Vid Örebro universitet är det rektor som fattar beslut om ett annat betygssystem.
Citera
2013-12-31, 20:09
Bannlyst
Jag har vandrat i 1-2 år nu för att hitta en utbildning som passar mig. Har tidigare pluggat enstaka kurser så som historia, filosofi och psykologi.

Från gymnasiet har jag pluggat företagsekonomi och juridik men kände att det inte var något som passade mig.

Har blivit rekommenderad psykologprogrammet och det verkar vara något för mig. Men jag vet inte hur jag ska motivera mitt val. Den gamla vanliga klyschan är att man gillar att hjälpa andra, att man lyssnar på folk som har problem osv. Jag vill plugga något som ger mig en examen och som är ganska enkelt att få jobb inom. Psykologer kommer alltid vara efterfrågade antar jag, inte minst i skolan, på företag och som stöd för vanliga människor.

Ni som studerar på psykologprogrammet, skulle ni rekommendera det till andra med ett samhällsintresse?
Citera
2013-12-31, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chema
Jag har vandrat i 1-2 år nu för att hitta en utbildning som passar mig. Har tidigare pluggat enstaka kurser så som historia, filosofi och psykologi.

Från gymnasiet har jag pluggat företagsekonomi och juridik men kände att det inte var något som passade mig.

Har blivit rekommenderad psykologprogrammet och det verkar vara något för mig. Men jag vet inte hur jag ska motivera mitt val. Den gamla vanliga klyschan är att man gillar att hjälpa andra, att man lyssnar på folk som har problem osv. Jag vill plugga något som ger mig en examen och som är ganska enkelt att få jobb inom. Psykologer kommer alltid vara efterfrågade antar jag, inte minst i skolan, på företag och som stöd för vanliga människor.

Ni som studerar på psykologprogrammet, skulle ni rekommendera det till andra med ett samhällsintresse?

Absolut, som psykolog behöver du inte endast syssla med kliniskt arbete (t.ex. på vårdcentral). Det finns många ställen där du kan arbeta som psykolog, framförallt som du nämner - inom olika organisationer.

Edit: Samtidigt vet jag inte om psykologprogrammet är något för dig då du anser att män som visar känslor är fjollor. Hur ska du kunna behandla någon som du anser bör vara känslolös? Visst bygger inte psykologin endast på känslor men att kunna förstå andra människor; hur de känner, tänker och agerar är grundläggande för en bra psykolog.
Senast redigerad av Nicholai 2013-12-31 kl. 21:31.
Citera
2014-01-01, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholai
Absolut, som psykolog behöver du inte endast syssla med kliniskt arbete (t.ex. på vårdcentral). Det finns många ställen där du kan arbeta som psykolog, framförallt som du nämner - inom olika organisationer.

Edit: Samtidigt vet jag inte om psykologprogrammet är något för dig då du anser att män som visar känslor är fjollor. Hur ska du kunna behandla någon som du anser bör vara känslolös? Visst bygger inte psykologin endast på känslor men att kunna förstå andra människor; hur de känner, tänker och agerar är grundläggande för en bra psykolog.

Tycker det är orättvist att du plockar något jag skrivit ur kontext. Som psykolog måste man vara lyhörd för människors känslor. Vad jag anser personligen om något får inte komma i vägen för mitt yrke och det jag lärt mig på utbildningen.

Jag tror inte alla psykologer tänker rationellt i ALLA situationer.
Citera
2014-01-03, 01:56
Medlem
Citat:
Linköping
Linné
SU
KI
Du har två val. Antingen väljer du det lärosäte där du helst vill gå. Det andra alternativet är att du het enkelt väljer det som har lägst antagningspoäng.

Jag hade i alla fall valt taktiskt, speciellt om du inte vet om du kan höja dig på HP eller inte. I värsta fall kan du ju byta. Finns ju t.ex. medicinstudenter som väljer Umeå, för att sen byta till Uppsala.
Citera
2014-01-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chema

Jag rekommenderar i allra högsta grad psykologprogrammet, förutsatt att man är intresserad av ämnet, och i synnerhet individer. Är man mer intresserad av hur samhället fungerar, organisation på en högre nivå, skulle jag snarare rekommendera pol.mag, förvaltningsprogrammet eller juridik t ex. Även om man jobbar med organisationspsykologi tror jag det är väldigt viktigt att man är intresserad av individen, och uppskattar att vara nära andra människor, även i yrkeslivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in