2014-11-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeycatmjau
Jag har länge varit intresserad av att studera psykologi. Jag är däremot inte så övertygad om att jag vill arbeta som psykolog. Vilka andra karriärsmöjligheter finns det efter att man slutfört psykologprogrammet? Är det galet att gå psykologprogrammet om man inte vill arbeta som psykolog?
Frågan är om du vet vad en psykolog kan göra? Yrket är betydligt mycket bredare än vad många tror.
Citera
2014-11-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Frågan är om du vet vad en psykolog kan göra? Yrket är betydligt mycket bredare än vad många tror.

Jag känner att psykolog nog är en bredare term än vad jag tidigare trodde. Det jag syftade på är att jag inte är övertygad om att jag vill jobba med psykoterapi / samtalsterapi (oklar med termerna men hoppas ni förstår, alltså typ det "djupgående samtalet med annan individ i syfte att reda ut individens problem/uppnå utveckling") Detta är dock inte pga att jag inte är intresserad av att lösa andra människors problem, det tycker jag tvärtom skulle kännas extremt givande. Det är mer min egna sociala förmåga jag funderar kring samt huruvida jag kommer kunna släppa min samtalsparnters problem när jag går hem för dagen.
Citera
2014-11-14, 02:07
Medlem
Konfuzions avatar
Arbetsförmedlingen är Sveriges största arbetsgivare för psykologer. Det handlar då om organisationspsykologi, gruppsykologi och socialpsykologi i form av roller, rekrytering osv, osv.

Med det sagt så är det akut brist på kliniska psykologer i Sverige, vilket fått två nya Psykologprogram att dyka upp i södra Sverige. Många föreläsare kommer att utgå från en klinisk profil, och utgå från att ni vill bli kliniker. Det betyder inte att ni måste bege er in i klinisk psykologi när ni väl är klara, dock.
Citera
2014-11-16, 18:35
Medlem
lighten-ups avatar
Vad exakt är det som drar folk till psykologprogrammet och psykologyrket? Har aldrig förstått det
Citera
2014-11-16, 21:16
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Vad exakt är det som drar folk till psykologprogrammet och psykologyrket? Har aldrig förstått det
Ofta är det nog för att man tycker att själva ämnet är intressant. Enligt min uppfattning har väldigt många haft psykiska problem själva vilket brukar vara hur man blir intresserad av ämnet, och så kanske de vill hjälpa andra som lider av samma sak osv.

Jag personligen kan verkligen inte förstå nöjet i att jobba som det, kan absolut se hur det kan vara givande i viss mån men det måste vara väldigt påfrestande i längden.
Citera
2014-11-16, 21:30
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeycatmjau
Jag har länge varit intresserad av att studera psykologi. Jag är däremot inte så övertygad om att jag vill arbeta som psykolog. Vilka andra karriärsmöjligheter finns det efter att man slutfört psykologprogrammet? Är det galet att gå psykologprogrammet om man inte vill arbeta som psykolog?

Ja, det skulle jag nog tyvärr säga att det är. Även om man som psykolog såklart KAN jobba inom andra områden, som typ reklam eller managementfrågor och sånt brukar det nog vara något man gör senare i karriären. Det du förväntas jobba med som psykolog är att sitta och prata med folk i olika sammanhang. Man behöver ju självklart inte jobba inom psykiatrin, man kan vara samtalsterapeut eller jobba på t ex arbetsförmedlingen, olika myndigheter, störra företag, skolor osv -men det är att prata med folk det går ut på.

Har själv känt som du, psykologi är intressant men känner du inte att du vill jobba med det bör du välja något annat.
Citera
2014-11-30, 12:40
Bannlyst
Är det sant att de flesta som söker till psykologprogrammet är medelklass/övre medelklass med väldigt trygg uppväxt bakom sig?
Citera
2014-11-30, 17:51
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Är det sant att de flesta som söker till psykologprogrammet är medelklass/övre medelklass med väldigt trygg uppväxt bakom sig?

Njae, på mitt program har de flesta någon form av bakomliggande issue skulle jag tro. Vi dras till det vi inte förstår, kan inte tänka mig en mer öppen och härlig klass

Kan verkligen rekommendera programmet om du intresserar dig av psykologi. Det är inte juristprogrammet du söker. Däremot finns många akademiker i min klass, som hoppat av läkarprogrammet och just juristprogrammet.
Citera
2014-12-06, 03:48
Medlem
Konfuzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Finns nog en stor varians inom de olika lärosätena. I Lund, Växjö & Uppsala verkar det vara så. Men det baseras helt och hållet på mina egna observationer.
Citera
2014-12-10, 11:29
Medlem
Bische10s avatar
Ni med lite erfarenhet - hur upplever ni studietakten på psykologprogrammet i Uppsala? Hur många timmar bör man lägga ner i veckan för att ha möjlighet att nå högsta betyg? Är fullt medveten om att det är mycket individuellt men någon måttstock måste ändå finnas.

Funderar på att eventuellt dubbla med min nuvarande juristutbildning.
Citera
2014-12-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bische10
Ni med lite erfarenhet - hur upplever ni studietakten på psykologprogrammet i Uppsala? Hur många timmar bör man lägga ner i veckan för att ha möjlighet att nå högsta betyg? Är fullt medveten om att det är mycket individuellt men någon måttstock måste ändå finnas.

Funderar på att eventuellt dubbla med min nuvarande juristutbildning.
Psykologprogrammet har inte betyg. Att få godkänt kräver inte så förfärligt många timmar. Halvtid?
Räkna att lägga mer tid på juristprogrammet, om du vill ha A/B där.
Citera
2014-12-13, 12:30
Medlem
Bische10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Psykologprogrammet har inte betyg. Att få godkänt kräver inte så förfärligt många timmar. Halvtid?
Räkna att lägga mer tid på juristprogrammet, om du vill ha A/B där.

Det hade jag inte koll på. Hur ser kraven för godkännt ut? Låter förövrigt rätt märkligt imo, vad baseras rekryteringsgrunderna efter genomförd utbildning på om man inte går efter betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in