2013-03-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyKane
P statistik.vhs.se kan du ska antagningsstatistik fr mnga r tillbaka. Vad jag kan se har intagningspongen legat strax under 22 ett bra tag.

Tack, tnkte bara ett r tillbaka.

Fast d menar du det andra urvalet, antar jag. Fr 2010 och 2011 lg BI p 22.10 resp. 22.00 i det frsta urvalet. Jag antar att det andra urvalet r reservplatserna, vilket knns mttligt oskert att frlita sig p. h, jag antar att det r ju roligare att precis komma in p en utbildning n att bara demolera grnsen, blir lite mer spnnande och speciellt d.
Citera
2013-04-09, 19:14
Medlem
Traditions avatar
Tja! Undrar varfr folk sker till psykologprogrammet. Vilka verkar vara de frmsta anledningarna? Har de sjlva haft psykiska problem? Vill de hjlpa andra? Forska om mnet?

Funderar sjlv p att ska. Frmsta anledningen r att jag har ett stort intresse av just psykologi som mne, och psykologins roll i vra liv, t.ex. hur det kan komma sig att s mnga i Sverige har psykiska problem - inte minst unga - trots att vi r ett rikt land med lg fattigdom. Vill helt enkelt lra mig mer, och kanske forska inom mnet.
Citera
2013-04-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Tja! Undrar varfr folk sker till psykologprogrammet. Vilka verkar vara de frmsta anledningarna? Har de sjlva haft psykiska problem? Vill de hjlpa andra? Forska om mnet?

Funderar sjlv p att ska. Frmsta anledningen r att jag har ett stort intresse av just psykologi som mne, och psykologins roll i vra liv, t.ex. hur det kan komma sig att s mnga i Sverige har psykiska problem - inte minst unga - trots att vi r ett rikt land med lg fattigdom. Vill helt enkelt lra mig mer, och kanske forska inom mnet.

Jag sker till psykologprogrammet eftersom jag r intresserad av mentala processer, hur mnniskor tnker och agerar i olika situationer. Det r grunden till allt en person kan freta sig, och min bild r att det r ett svl brett som djupt omrde att ge sig in i. Den enda psykologin jag lst tidigare var A-kursen p gymnasiet, och det kndes som att den, i all sin enkelhet, lyckades stta ord p och frklara olika beteenden (jag kunde allts inget om mnet innan, s det var lite som att en ny vrld ppnade sig). ven den neurologiska biten lter spnnande, trots att min kunskap om den r mindre n ringa. Ett exempel p det r att jag fr nrvarande hller p att lsa en bok om minnet, och det r fascinerande att se hur mycket det gr att pverka genom enkla knep.

Jag r inte srskilt intresserad av vrdaspekten, om sanningen ska fram. Dremot r jag vldigt osocial, till den milda grad att jag r rdd att ett psykologbesk skulle resultera i en diagnos av social fobi. Tro dock inte att jag vill "bota mig sjlv", vilket r lite av en stereotyp.

Lite virrig beskrivning men ngot t det hllet i alla fall. Dremot r jag inte sker p att det r frstahandsvalet...
Citera
2013-04-10, 10:27
Medlem
Traditions avatar
Citat:
Jag r inte srskilt intresserad av vrdaspekten, om sanningen ska fram.

Frstr nog vad du menar. Jag skulle grna jobba inom psykvrden, men absolut inte enbart. Mitt frmsta intresse inom mnet rr sjlva forskningen och teorier om psykisk sjukdom, snarare n vrden.

Om jag sker s blir det till Stockholms universitet eller Karolinska institutet. Vilket kan vara bst, utifrn mina preferenser? Vilket av SU och KI r mest serist?
Citera
2013-04-11, 20:18
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Vad r det egentligen fr folk som pluggar psykologprogrammet? Har sjlv funderat p att plugga, men undrar lite hur folket r. Psykiskt instabila? Pretentisa hipsters? Miljpartister som tror sig kunna frbttra hela vrlden? Kommunister? Djupa och invecklade filosofer? Inte fr att trampa p ngons tr, men, men...
Citera
2013-04-11, 23:44
Medlem
utan.att.stannas avatar
r det ngon som kommit in med folkhgskoleimdme? Det underlttar inte p ngot lroste att man har en tidigare fil kand inom mnniskovrdande yrke i antagningsprocessen va ?
Skt in mnga gnger nu...
Citera
2013-04-12, 11:15
Medlem
Copterss avatar
Jag hade offrat bde det ena och det andra om jag fick lsa p psykologprogrammet. Har tyvrr ett allt fr lgt hp fr detta. Surt. r intresserad och har alltid varit intresserad av vad som driver mnniskor, vad som motiverar mnniskor, deras relationer osv. Ett brinnande intresse sedan barnsben.
Citera
2013-04-15, 22:39
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Bump. Vore nice med svar p min frga. Sorry om jag retar upp ngon.
Citera
2013-04-16, 00:08
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Vad r det egentligen fr folk som pluggar psykologprogrammet? Har sjlv funderat p att plugga, men undrar lite hur folket r. Psykiskt instabila? Pretentisa hipsters? Miljpartister som tror sig kunna frbttra hela vrlden? Kommunister? Djupa och invecklade filosofer? Inte fr att trampa p ngons tr, men, men...
De r som folk r mest, det r ingen strre skillnad mot andra samhllsvetenskapliga utbildningar. Det r en gammal myt att det skulle ligga till p ngot annat stt. Kanske stmde det fr fyrtio r sedan nr man lste en massa Freud och liknande.
Har lst ngra terminer i Stockholm och har trffat p alla ovanstende typer p programmet plus alla mjliga andra "typer".
Jag tycker faktiskt inte att det finns ngon typ som direkt dominerar. Om jag verkligen mste hitta ngot s kanske att mnga r ganska reserverade till sttet ven om det finns gott om undantag ven dr. De allra flesta verkar ligga t vnster politisk men finns ocks en del moderater och andra.
Citera
2013-04-16, 00:33
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Citat:
De r som folk r mest, det r ingen strre skillnad mot andra samhllsvetenskapliga utbildningar. Det r en gammal myt att det skulle ligga till p ngot annat stt. Kanske stmde det fr fyrtio r sedan nr man lste en massa Freud och liknande.
Har lst ngra terminer i Stockholm och har trffat p alla ovanstende typer p programmet plus alla mjliga andra "typer".
Jag tycker faktiskt inte att det finns ngon typ som direkt dominerar. Om jag verkligen mste hitta ngot s kanske att mnga r ganska reserverade till sttet ven om det finns gott om undantag ven dr. De allra flesta verkar ligga t vnster politisk men finns ocks en del moderater och andra.

Verkar ju soft. Tack fr svaret
Citera
2013-04-16, 11:37
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Ska tillggas att jag skiter i vad folk tycker, s lnge man fr sga vad man vill, utan att bli utmobbad som kommunist, rasist, homofob, osv (med tanke p hur folk str politiskt - siktstolerans r a och o). Men iaf, kul mne, ska nog hoppa p det! Knns ocks som ett stabilt framtidsjobb, med helt ok ln och bra arbetsmarknad (rtta mig om jag har fel). Skulle kunna tnka mig att jobba utomlands om mjlighetens ges. Vi fr se.
Citera
2013-04-16, 12:05
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Ska tillggas att jag skiter i vad folk tycker, s lnge man fr sga vad man vill, utan att bli utmobbad som kommunist, rasist, homofob, osv (med tanke p hur folk str politiskt - siktstolerans r a och o). Men iaf, kul mne, ska nog hoppa p det! Knns ocks som ett stabilt framtidsjobb, med helt ok ln och bra arbetsmarknad (rtta mig om jag har fel). Skulle kunna tnka mig att jobba utomlands om mjlighetens ges. Vi fr se.
Nu har du fr hga tankar om allt och alla. Kan av egen erfarenhet sga att i alla fall Uppsala inte r ndiga med avvikande sikter, dr fr du mycket skll/skit frn lrare om du r av annan uppfattning. Men jag kanske hade otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in