2014-01-10, 16:07
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Som jag har förstått är MB väldigt duktigt med datorer och telefoner och han visste att polisen inte kunde återskapa de raderade sms i hans telefon.
Karatemästare, mega-kock, super-cassanova och ultra-hacker. Finns det något den här 007-kopian till man inte kan?

Känns lite torftigt att denna dator-expert får hanka sig fram med att hacka upp rå fisk, han hade passat bättre i ett topp jobb på FRA.

Jag skulle kunna slå vad om att han inte vet vad skillnaden mellan NAND- och NOR-minnen är. Än mindre att han har utrustning för att koppla upp sig och dubbelkolla att det verkligen är rensat.
Citera
2014-01-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Som jag har förstått är MB väldigt duktigt med datorer och telefoner och han visste att polisen inte kunde återskapa de raderade sms i hans telefon.
Jag köper ditt resonemang fullt ut och jag tror att MB resonerade precis så.

Hmm, jag har mördat en person och har haft fullt upp hela natten med att mörda, gömma lik, och plantera blodspår och jag riskerar livstids fängelse. Jag har vissa besvärande meddelanden i mobilen som kan avslöja mina illdåd men eftersom jag är snål och förtjust i min gamla mobil så använder jag mina geniala tekniska kunskaper och raderar innehållet i mobilen eftersom jag är 100-procent övertygad om att ingen expertis i världen kan återskapa innehållet. Om jag raderar innehållet så verkar det inte lika misstänkt som att jag har råkat tappa mobilen och köpt en ny även om det aldrig kan bevisas att jag själv medvetet tappat mobilen i toaletten och kastat bort den.
Citera
2014-01-10, 16:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangera
Enl rykten på byn kontaktades chefen av ett medium som hade angivit vissa parametrar som stämde in på det gula huset. Därav "magkänslan".

Vem ligger bakom detta medium, man eller kvinna, vi kan ju börja med det.
Citera
2014-01-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Ja. Känner igen mig i din logiska kedja här, liksom hur viktiga länkarna "plantering" och "MBs behållna mobil" är för att man ska landa i den slutsats som känns som den enda rimliga.

Det är också just kring dessa två punkter alternativteoretikerna blir som mest fabulerande, med blodsprutor, planterarninjas a la asiatiska maffian, taxichaufförernas sammansvärjning, bodensiska mobilkretskortsakrobater och hemliga knullmobiler som endast tas fram när det ska till att mördas...

I ett indiciemål där en kropp återfunnits och det går att visa att det skett ett mord, räcker det faktiskt med att kunna utesluta alla alternativa gärningsmän. Hur? När? Var?-frågorna kan få sina svar inifrån anstalten efter något år, men för skuldfrågan spelar de ingen roll när man vet att bara en person - inom rimligt tvivel - kan ha begått brottet (möjligen med någon nära förtrogen medhjälpare, det är väl vad som återstår att bena ut)

Så vi får återkomma till dessa två länkar - blodet i bilen och mobilen som INTE försvann - med stoisk envishet. Så länge de inte kan skjutas sank är alternativteorierna inte värda att ta på allvar.
Känner du någon/några inblandade i det här fallet?
Citera
2014-01-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag har som sagt sällan fel. Ytterst sällan, så jag kan lugnt framhärda i min ståndpunkt ..
Spännande.

Jag har heller aldrig fel när jag är säker på något.
Om man glömmer allt konspiratoriskt skit från tråden och går tillbaka till första känslan så är min tanke då att GM kanske fått lite hjälp.
Är inte övertygad / säker men känner ändå att det är K som gjort detta.

Blodet på bagaget ser ut att ha kommit när man hävt kroppen över kanten.
Att V blev attackerad i eller i närheten av lgh och att hon togs till en annan plats (värnet) där hon avled.
Jag hoppas att hon dog innan händerna höggs av, jag hoppas verkligen det.
GM har sen återvänt till mordplatsen vid fler tillfällen och ev även flyttat på kroppsdelar.
Att händerna saknas beror på?
Hudskrap under naglar, eller så har GM satt DNA i dem på annat sätt, bitsår? Benen kapades för att rymma liket i en större väska.

Varför skulle M hjälpa K med detta?
Det finns ingen känd koppling mellan dem vad jag vet, förutom V då.
Senast redigerad av Otherland162 2014-01-10 kl. 16:26.
Citera
2014-01-10, 16:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Spännande.

Jag har heller aldrig fel när jag är säker på något.
Om man glömmer allt konspiratoriskt skit från tråden och går tillbaka till första känslan så är min tanke då att GM kanske fått lite hjälp.
Är inte övertygad / säker men känner ändå att det är K som gjort detta.

Blodet på bagaget ser ut att ha kommit när man hävt kroppen över kanten.
Att V blev attackerad i eller i närheten av lgh och att hon togs till en annan plats (värnet) där hon avled.
Jag hoppas att hon dog innan händerna höggs av, jag hoppas verkligen det.
GM har sen återvänt till mordplatsen vid fler tillfällen och ev även flyttat på kroppsdelar.
Att händerna saknas beror på?
Hudskrap under naglar, eller så har GM satt DNA i dem på annat sätt, bitsår? Benen kapades för att rymma liket i en större väska.

Varför skulle M hjälpa K med detta?
Det finns ingen känd koppling mellan dem vad jag vet, förutom V då.

Vem hjälper vem i det här ? Jag tror MB var i behov av hjälp att en gång för alla bli av med den efterhängsna och kanske även hotande Vatchareeya, och att tanken på KJ - ufot som Berg genom VB fått berättat för sig och som ständigt tycktes umgås med tankar om att begå det perfekta mordet som ingen "kriminal" i världen skulle kunna lösa, kanske kunde bli användbar ..

Beträffande kopplingar mellan MB/AN och KJ, återstår väl detta att utreda så långt detta är möjligt.

Edit: Man får ju innerligt hoppas att gärningspersonerna lät Vatchareeya dö innan hennes händer togs av. Men jag är dessvärre inte helt övertygad om detta.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-10 kl. 17:07.
Citera
2014-01-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem ligger bakom detta medium, man eller kvinna, vi kan ju börja med det.

FUP s 72

"Marie-Louise har tidigare kontaktats av ett synskt media Anna Parfa från
Gällivare och hennes bilder är att flickan skall finns i
Ett slitet gult ruckel till hus, i ett tallhedsområde, där taggtråd, elektiska
ledningar finns."
Senast redigerad av Remark 2014-01-10 kl. 17:08.
Citera
2014-01-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillemandinki
Piratefunkar inte heller, eller så är det jag som är oteknisk. ? Man kan väl inte ladda ner torrent till mobil? Eller?
Jag vet faktiskt inte var jag kan lägga dem :-(
Någon som vet var man laddar upp filer så de med i-phone, android kan ladda ner?
Citera
2014-01-10, 17:15
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
...VB skickar SMS till MB kl 17:04 "hon är galen", för att det verkligen var en kvinna i KJ lägenhet...Lek med tanken att det redan var en annan kvinna i KJ lägenhet när de kom dit. Då förändras möjligheterna. Ett vittne ska ha sett KJ köra ända fram till huset och släppa av en mörkhårig kvinna, därefter parkera bilen för att gå tillbaka till huset.

Tyvärr måste jag göra dig besviken.

För det första: MB har sagt att VB:s sms löd nåt i stil med att 'hon eller han är galen'. Han har inte låst sig vid enbart 'hon'.

För det andra: Det existerar inget vittne som sett KJ släppa av/vara i sällskap med en mörkhårig kvinna.
Vittnet, en granne till KJ, kunde nämligen inte se om det var en man eller kvinna!
Citera
2014-01-10, 17:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Från förhör 24 maj:

F: Mmm. Får jag fråga en sak, fick…fick du något besök den här kvällen när…ehh…när hon
var hemma hos dig?
H: Nä. Inte vad jag vet. Inte vad jag minns.
F: Om du tänker efter…var det någon som besökte dig när hon var där? Fundera en stund.
H: Nä, inte vad jag minns.
F: Jag vet ju att du har sagt att det här att ni träffades var en hemlis.
H: Ja. Eller inte att vi träffades, men att vi liksom hade speciellt umgänge och sånt.
F: Mmm. Men om du tänker efter, var det nån som…om du verkligen tänker efter nu, var det
nån som kom hem till dig?
H: När hon var där?
F: När hon var…under tiden hon var där?
H: Nää, inte vad jag minns.
F: Innebär det att du inte är säker på att det inte var nån?
H: Nej, jag är inte säker på att det var någon som kom dit.
F: Är det ofta det kommer folk hem till dig spontant?
H: Ibland. Det händer.
F: Och den här kvällen, eftermiddagen, kvällen…?
H: Ja, jag minns inte faktiskt.

Med tanke på K:s svar så känns det ju som att det fanns ngn mer i lgh. Varför annars sväva på svaret. Det är klart att han minns en för honom såpass unik situation.

Han kommer ihåg vad han gjorde, hur många gånger VB var på toaletten, hur många öl han drack, en del detaljer kring sexet osv. Om ingen annan besökte lägenheten så minns han det också, och då hade han sagt nej klart och tydligt. Det var minst en person till i lägenheten förutom KJ och VB, jag är helt övertygad om det.

Jag tror att i KJ huvud betyder inte vad jag minns att han är osäker på vad polisen vet. Han kan alltså inte påstås ljuga om polisen i nästa mening säger att vi vet att det fanns fler personer i din lägenhet den aktuella kvällen. Han skapar sig ett handlingsutrymme helt enkelt, han är smart den där KJ.
Citera
2014-01-10, 17:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
FUP s 72

"Marie-Louise har tidigare kontaktats av ett synskt media Anna Parfa från
Gällivare och hennes bilder är att flickan skall finns i
Ett slitet gult ruckel till hus, i ett tallhedsområde, där taggtråd, elektiska
ledningar finns."

Tack, ja då vet vi att det är en kvinna som har sett en syn. Personligen så anser jag att det är bluff och båg. Varför kan hon inte se vad som hände, var finns händerna, mordvapnet, sist men absolut störst, vem är mördaren?

Så länge hon inte kan säga något om det här så är hon ingenting värd i den här utredningen tycker jag.
Citera
2014-01-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vem hjälper vem i det här ? Jag tror MB var i behov av hjälp att en gång för alla bli av med den efterhängsna och kanske även hotande Vatchareeya, och att tanken på KJ - ufot som Berg genom VB fått berättat för sig och som ständigt tycktes umgås med tankar om att begå det perfekta mordet som ingen "kriminal" i världen skulle kunna lösa, kanske kunde bli användbar ..

Beträffande kopplingar mellan MB/AN och KJ, återstår väl detta att utreda så långt detta är möjligt.

Edit: Man får ju innerligt hoppas att gärningspersonerna lät Vatchareeya dö innan hennes händer togs av. Men jag är dessvärre inte helt övertygad om detta.
Nej dessvärre inte, själva dödsögonblicket försöker jag undvika att tänka detaljerat på, men någon rofylld stund var det säkerligen inte.
Jag förstår dock inte din låsning vid M.
Man har ju inte kunnat få något intryck av honom i FUP så jag har svårt att hänga med där.
Visst fanns det en Efterhängsen och Jobbig person, men han hade ju själv uppmuntrat det beteendet och stundvis spelat på det. Vari ligger hotet?
Svårt att gissa vad V sagt/hotat. Hon följer ingen mall direkt.
Jag tror inte vi kommer fram till mer utan ett erkännande, och hittills är iaf K skyldig i mina ögon. Även om det fattas något för att det ska kännas givet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in