2014-01-07, 17:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Är det detta du har misstolkat?
Taget från tråden:

Tejprullen som hittades på badrumsskåpet i KJ:s lägenhet. Citerat ur förundersökningen sid. 299.

Till statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) har tejprullen S034 från toaletten, skickas för DNA analys, fingerspårsundersökning och sammanpassning mot den tejpbit S023 som anträffades på offrets kropp.

BD1/316-13/S034 Tejprulle - På toalettskåpet
SKL:s materialnr: 201300745708

DNA, standardanalys
I två besudlingar (på rullens pappersdel som tejpen är lindad på) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

DNA, specialanalys, LCN
I två områden (ett på rullens pappersdel, ett på utsidan av tejpen) påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting

Är det bara jag som tolkar det som att det bara var två blodbesudlingar?

På rullens pappersdel hittades DNA i blod med hjälp av standardanalys.

På rullens pappersdel samt utsidan av tejpen hittade SKL DNA i blod med hjälp av specialanalys LCN.

Jag tolkar det som att SKL inte kunde påvisa DNA i blod på utsidan av tejpen med hjälp av en standardanalys.

Möjligtvis har jag fel, och för övrigt så tror jag fortfarande att blodet har stänkt på rullen.
Citera
2014-01-07, 17:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Tack, det var det jag hade för mig.

Om vi nu förutsätter att KJ är skyldig så är jag ganska säker på att den här tråden kommer bidra till att han aldrig kommer att erkänna också. För varför ska han göra det när han ser att det finns en massa människor som tror på hans oskuld? Min brors mördare har fortfarande efter 12 år inte erkänt, men så har han en familj som ideligen hävdar hans oskuld också. Har man folk som tror på ens lögner så fortsätter man ljuga.
Ja, nu blir det ju kåken vederbörande hamnar på och då lär det väl inte bli något internet
att tillgå för vederbörande så han kan kolla vad som skrivs om honom.
Fast det lär väl berättas kanske för honom ändå av anhöriga att ett stöd finns för honom
och just i den här tråden, men i vart fall ska han vara avskuren från möjligheterna att
bruka nätet till skillnad från vad som gäller inom den rättspsykiatriska slutenvården.

Något erkännande får vi nog aldrig se av från det hållet dessvärre oavsett vad han känner
till av vad folk tror om honom och den gärning han är lagd till last.
Måste erkänna att jag blev en aning överraskad av det resultat som den rättspsykiatriska
expertisen kommit fram till efter flera veckors granskningar av den här unge mannens psyke.
Trodde nog att det skulle framgå ganska klart att det här var en mycket störd figur.
Nåväl, nu är det som det är och inga hinder finns kvar för att snart skicka honom raka
vägen in i en anstaltstillvaro och där får han vackert stanna i åtminstone 15 år framåt
troligtvis.

Det finns säkert en och annan här som lever i vanföreställningen att domen kommer att
rivas upp och grabben försätts på fri fot igen och jakt inleds på en helt annan mördare
och då helst kanske en viss person som är innehavare av en sushirestaurang och på fritiden
lär ut den ädla karatekonsten till hågade Bodenbor...

Plasttejper och cigarettpapper - jo, vars, sånt kan det nog löna sig att skärskåda in absurdum,
det blir nog commander Johanssons räddning i slutändan...not
Citera
2014-01-07, 17:54
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur ofta händer det att bevis planteras? Statistik är av naturliga skäl svårt att få fram.
Jag har inga exakta siffror, men tittar jag på mig själv så har åtminstone jag pillat på folks tejprullar fler gånger än vad jag har hällt blod i deras bilar.
Citera
2014-01-07, 17:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Jag har inga exakta siffror, men tittar jag på mig själv så har åtminstone jag pillat på folks tejprullar fler gånger än vad jag har hällt blod i deras bilar.
Har bitar från de rullarna hittats i håret på din styckade kropp efteråt?

Jag anser det långsökt att hon skulle ha pillat på just den rullen som användes vid brottet.
Citera
2014-01-07, 18:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Uppenbarligen så anses han inte lidit/lider av "allvarlig" psykiskt störning och efter dels lång tid i Öjebyn och nu RPU så har de gott om underlag för sitt beslut.

Att han har en personlighetsstörning är iaf för mig uppenbart men det räcker ju inte till rättspsykiatrisk vård utan blir fängelse. Jag har dock tron att denne unge man skulle må bäst av att få psykiatrisk vård istället för fängelse, det senare är bara en förvaring och det är samma knallkork som kommer ut utan att få insikt i vilket dåd han har gjort.

Han stänger ute den brutala sanningen och blir därför lika farlig den dagen han kommer ut.

Varför skulle rättspsykiatrisk vård vara bättre, kan man bota ADD och asperger? Om inte, då har han inte där att göra, då är det bättre med vanlig kriminalvård. Han är farlig och borde få en icke tidsbestämd påföljd tycker jag.
Citera
2014-01-07, 18:05
Medlem
När AN gjorde sina uttalande på MSPs sida, så gick MB in och försvarade henne.
Kan det vara på det sättet att det är AN som mött VB på vägen. Taxi chauffören mindes bara att han körde MB.
VB s ärende kan varit att möta AN den kvällen.
Var det AN som låg på golvet i den parkerade bilen vid KJs parkering?
MB är för stor och fet för att få plats att gömma sig på golvet i en bil. Kvinnor har oftare ljusa kläder än män.
AN kände till både VB och KJ...
Efter RPU bedömningen tror jag än mindre på KJ som ensam gärningsman.
Citera
2014-01-07, 18:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, fakta är ditt eget citat ur FUP, som du inte har, och som pratar om två besudlingar. Blod ger besudlingar. Och fyra DNA-träffar, varav en i vardera besudling och två utanför.

När vi ändå håller på att rulla upp tejpen igen så har jag en fråga. till dig.

SAAB ägaren anger ett fabrikat på tejpen som han brukar sno på jobbet.
Polisen hittar en rulle i bilen av ett annat fabrikat.
Du kommer fram till ett tredje fabrikat eftersom det används inom sjukvården. Du länkar till den tejpen och man ser då loggan på rullens insida.
Rullen i badrummet verkar sakna logga och det nämns inte någon tillverkare i FUP. SKL verkar inte kunna identifiera tillverkaren eftersom de går ut och köper två rullar bl.a en på Jula.
Hade det varit den tejp du kommit fram till så hade de ju bara behövt kolla den tillverkarens tejp.

Jag får inte ihop det.
Citera
2014-01-07, 18:11
Medlem
Uppriktigt. Hur många är det som tror på att KJ skulle ha lagt en tejprulle på det här stället uppe på ett badrumsskåp? Om han använt en sak så verkar det i stort sett alltid hamna lite varstans i närheten - och inte undanlagt och upplagt på det här sättet.
Citera
2014-01-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det bara jag som tolkar det som att det bara var två blodbesudlingar?

På rullens pappersdel hittades DNA i blod med hjälp av standardanalys.

På rullens pappersdel samt utsidan av tejpen hittade SKL DNA i blod med hjälp av specialanalys LCN.

Jag tolkar det som att SKL inte kunde påvisa DNA i blod på utsidan av tejpen med hjälp av en standardanalys.

Möjligtvis har jag fel, och för övrigt så tror jag fortfarande att blodet har stänkt på rullen.
Ja, det finns bara två blodbesudligar på rullens pappersdel. Men det finns två andra platser (en på pappersdel och en på utsidan av tejpen) som har dna från VB) utan blandade med blod. De är 4 olika platser vars två av de har spår av blod.
Citera
2014-01-07, 18:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När vi ändå håller på att rulla upp tejpen igen så har jag en fråga. till dig.

SAAB ägaren anger ett fabrikat på tejpen som han brukar sno på jobbet.
Polisen hittar en rulle i bilen av ett annat fabrikat.
Du kommer fram till ett tredje fabrikat eftersom det används inom sjukvården. Du länkar till den tejpen och man ser då loggan på rullens insida.
Rullen i badrummet verkar sakna logga och det nämns inte någon tillverkare i FUP. SKL verkar inte kunna identifiera tillverkaren eftersom de går ut och köper två rullar bl.a en på Jula.
Hade det varit den tejp du kommit fram till så hade de ju bara behövt kolla den tillverkarens tejp.

Jag får inte ihop det.
Den tejp jag tror att det är används av NLL. Det kan tänkas att vid stora leveranser sparar man in texten på rullen. Någon sa också att man ändrar insidan av rullen årsvis, så det är lätt att sortera ut utdaterade rullar.
Citera
2014-01-07, 18:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Har bitar från de rullarna hittats i håret på din styckade kropp efteråt?

Jag anser det långsökt att hon skulle ha pillat på just den rullen som användes vid brottet.
Men du anser att det inte är vidare långsökt med att någon utstuderad usling planterar
blod i lille Kristoffers bagagelucka? Eller vad anser min nådige herre om den saken?
Citera
2014-01-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Blodets lukt och liklukt är samma sak, hunden kan inte skilja på om lukten kommer från gammalt blod eller ett lik.
Aj aj..
Är du säker på att hunden man använde inte enbart markerade för lik/blod?
Du vet hundar kan tränas att enbart markera en viss doft.
Nu minns jag det som att hundarna/hunden markerade för lik och inte blod, men jag kan minnas fel.
Senast redigerad av Otherland162 2014-01-07 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in