Citat:
Ursprungligen postat av
Fixiebike
Har märkt att om vecken endast sitter i lädret och inte i finishen/färgen brukar det gå att släta ut dem ganska väl. Det är bara att sätta i ett block med bästa möjliga passform (som verkligen rätar ut och spänner skon över insteget) och med en mjuk men bestämd (samt väldigt avlångt elliptisk) rörelse gnida in en ofärgad, vårdande produkt (reno/pomade/etc) i tunna lager. Man liksom "masserar" ut vecken. Alternera riktningen vid behov.
Intressant! Det ska jag absolut försöka mig på någon gång. Men vad exakt menar du med att vecken "sitter i finishen/färgen"? Leder inte gångveck i lädret med nödvändighet till desamma i finishen/färgen?
För övrigt är det kul att se att du fortfarande lever och frodas, Fixie. Det var ett tag sedan sist!
Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Jag tänker att det beror på hur djupa de är. På de skor som jag har köpt begagnade har jag inte upplevt några problem med att gångvecken skulle flytta sig eller liknande, och heller inga problem med sulan som vissa domedagsprofeter predikar om skulle drabba oss som köper begagnade skor. Men samtidigt vet man ju inte hur pass stor skillnad i "veckplacering" det ska vara mellan dina fötter och den tidigare ägaren för att det ska bildas nya veck. För mig som amatör låter det mer troligt att med en veckplaceringstolerans på exempelvis +- 1 mm borde de nya vecken gå i gamla hjulspår så att säga.
Ett mer vanligt problem kanske är då den tidigare ägaren slarvat med skoblock eller använt dåliga sådana. Då skulle man också kanske vilja återställa "skadan" så mycket som möjligt...