2020-12-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Neutral och/eller en brun som är i ungefär samma ton som de ljusaste delarna av lädret så blir det säkert toppen.

Tycker det är lite töntigt att de inte ens kan bemöda sig att ha samma snören på Classic-linjen som för Prestige, men det är ju lätt åtgärdat. Byt ut dem mot ett par vaxade flat laces.
Tackar! Slänger upp en bild senare efter jag köpt skokräm och putsat upp dem!

Och ja, håller med. Antagligen ett medvetet stilval från deras sida men jag tycker ändå att dessa runda skosnören inte passar så värst bra med en sådan formell sko. Har ett par höga derbykängor med runda skosnören som är flätade, går ju bra med dem då det kräver lite starkare snöring, men här känns det bara fel.

Nöjd över min skogarderob nu, så det blir nog inga fler köp på ett tag. Känns ju lite beroendeframkallande ändå, så man vet ju aldrig.
Senast redigerad av Vogly 2020-12-11 kl. 17:25.
Citera
2020-12-12, 22:11
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Tackar! Slänger upp en bild senare efter jag köpt skokräm och putsat upp dem!

Och ja, håller med. Antagligen ett medvetet stilval från deras sida men jag tycker ändå att dessa runda skosnören inte passar så värst bra med en sådan formell sko. Har ett par höga derbykängor med runda skosnören som är flätade, går ju bra med dem då det kräver lite starkare snöring, men här känns det bara fel.

Nöjd över min skogarderob nu, så det blir nog inga fler köp på ett tag. Känns ju lite beroendeframkallande ändå, så man vet ju aldrig.
Lycka till! Det ska ändå ganska mycket till för att fucka upp museum calf eftersom det är genomfärgat så kör på.

Det brukar heta så (och fungera hyfsat) fram till nästa säsong/rea
Citera
2020-12-17, 20:33
Medlem
Tja,

Köpt ett par skor idag från massimo dutti, chelsea boots på rea för 999 kr.
Säljaren efter att jag frågat att skorna är randsydda, är dock tveksam till detta.
Jag är lagom intresserad av skor, förstår värdet med bra skor. Behöver ett par lagom bra skor för en lagom peng, de satt bra. Vad tycker ni om skorna?

https://www.massimodutti.com/se/men/sale/shoes/brown-nappa-leather-sock-ankle-boots-c1748007p8956023.html?colorId=700&categoryId=17480 07

Alternativt om det finns något någon kan rekommendera för under 2k?
Senast redigerad av EnkeltNamn 2020-12-17 kl. 20:44.
Citera
2020-12-17, 21:00
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Tja,

Köpt ett par skor idag från massimo dutti, chelsea boots på rea för 999 kr.
Säljaren efter att jag frågat att skorna är randsydda, är dock tveksam till detta.
Jag är lagom intresserad av skor, förstår värdet med bra skor. Behöver ett par lagom bra skor för en lagom peng, de satt bra. Vad tycker ni om skorna?

https://www.massimodutti.com/se/men/sale/shoes/brown-nappa-leather-sock-ankle-boots-c1748007p8956023.html?colorId=700&categoryId=17480 07

Alternativt om det finns något någon kan rekommendera för under 2k?

Googlade lite och hittade ingen information om ifall dom är randsydda eller inte på någon sajt som säljer dessa skor, vilket rent logiskt borde betyda att dom inte är det. Det är ett starkt säljargument, och att inte ta med den informationen vore korkat. Din säljare snackade nog skit.
Priset, även ordinarie, är för lågt för att vara någonting annat än ett par lågbudgetskor. Oavsett ser dom iaf bättre ut än dom flesta skor män går runt med offentligt och du har inte förlorat några pengar att tala om. Värre vore om du köpt ett par limmade Pradaskor för 5-6 lakan.
Citera
2021-02-06, 23:45
Medlem
Funderar på ett par svarta Cap toe double monk strap med lädersula från myrqvist ,
1.) Vad tycker ni om märket och om dessa är prisvärda skor? (ca 30% off på skorna)
2.) Är det ok med monk straps till en kostym? (med eller utan slips)
3.) Ska endast bära dessa inomhus på kontoret, men är det big no-no att gå ut med dessa även under torrt väglag?
(Edit: menar sjävklart om man bör undvika att använda skorna när det är regn eller snö på gatorna)
Senast redigerad av EnkeltNamn 2021-02-07 kl. 00:11.
Citera
2021-02-06, 23:47
Bannlyst
frågar du om man kan gå med skor utomhus?
Citera
2021-02-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes

Vem använder dyra skor utomhus egentligen? Tänk om man råkar gå i äckliga ecco-spår?!
Citera
2021-02-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes

Citat:
Ursprungligen postat av JKeM.611
Vem använder dyra skor utomhus egentligen? Tänk om man råkar gå i äckliga ecco-spår?!

Fattar absolut att skorna kan användas utomhus, men hur ska jag tänka med lädersulor om det är blött eller snö ute. Ska man försöka undvika det? Jag har aldrig ägt ett par skor med lädersulor innan.

Hoppas det nu är lite tydligare!
Senast redigerad av EnkeltNamn 2021-02-07 kl. 00:18.
Citera
2021-02-07, 08:01
Medlem
Snops avatar
Citat:
Fattar absolut att skorna kan användas utomhus, men hur ska jag tänka med lädersulor om det är blött eller snö ute. Ska man försöka undvika det? Jag har aldrig ägt ett par skor med lädersulor innan.

Hoppas det nu är lite tydligare!

Jag har ett par kängor från myrqvist som jag är nöjd med. Endast haft dem några månader än så länge så kan inte uttala mig om hur kvalitén är på sikt.

Jag personligen skulle undvika att använda lädersula tills det är torrt ute och gatorna är sopade då gruset sliter väldigt mycket på sulorna. Har själv gjort det misstaget tidigare och lärt mig från det. Vill du ändå använda skorna under vintermånaderna rekommenderar jag galoscher när du går utomhus.
Citera
2021-03-29, 15:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Funderar på ett par svarta Cap toe double monk strap med lädersula från myrqvist ,
1.) Vad tycker ni om märket och om dessa är prisvärda skor? (ca 30% off på skorna)
2.) Är det ok med monk straps till en kostym? (med eller utan slips)
3.) Ska endast bära dessa inomhus på kontoret, men är det big no-no att gå ut med dessa även under torrt väglag?
(Edit: menar sjävklart om man bör undvika att använda skorna när det är regn eller snö på gatorna)

Inte den högsta kvalitén på skorna men väldigt prisvärda.

Du kan gå en hel sommar med lädersulor men sätt på tåjärn. Hur kan någon tro att man inte skulle kunna gå ut med ett par om de har lädersulor? Jag går hela somrarna med skor med lädersulor sedan över 20 år.

Monkstrap är ok till kostym både med slips och utan.
Citera
2021-04-13, 20:21
Medlem
Fick hem ett par Morjas idag.

Kvaliteten på konstruktionen verkar vid första anblick helt OK. Fullt så god som man kan förvänta sig för prislappen.

Några av stygnen ser lite halvslarviga ut, och finishen ungefär vad kan man förvänta sig av ett par skor för dryga 2000.

Summa summarum ger skorna ett hyggligt intryck. Bör fungera kanon som vardagssko.

Får återkomma om kvaliteten när de använts här under vårsäsongen.
Citera
2021-04-21, 10:06
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Church's (ägt av Prada) kommer höja priset på sina skor kraftigt för att göra märket mer exklusivt. Ska ni köpa ett par Church's så gör det nu. Om några månader så kostar skorna som nu ligger runt 5500-6000 kr 7500-8000 kr istället. Jag minns när Church's var bra, smådyra, men ändå prisvärda skor och rätt ensamma inom sitt segment på den svenska marknaden. Alternativet då var Alfred Sargent och de hade innersulor av pressad papp. Deras oxford kostade 495 kr 1989 när ett par Church's kostade 1800 kr.

Även Loake som man köpte i England hade innersulor i pressad papp på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in