2013-10-10, 18:23
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Tack för all hjälp från er båda. Vet du om någon bra kräm/denna kräm du länkade till finns hos någon butik i Stockholm? När vi ändå är inne på skovård vad för skoblock rekommenderar ni? Gärna någon prisvärd.
En likvärdig kräm är Burgol, säljs hos Skoaktiebolaget i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Lär finnas flera stycken, Grafford bl.a. http://www.grafford.se/om-butiken
Angående skoblock så är de från Herrstil bra och prisvärda http://herrstil.se/product.html/produkt-nummer-tva?category_id=11
Herrstils skoblock är trevliga, men rätt stora i storlekarna.
Citera
2013-10-10, 18:51
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Fast det bör väl handla om falsk marknadsföring om man påstår att produkterna har en effekt de inte har? Skokräm kan ju knappast vårda skinnet i ett par skor om det är plast emellan.

Detta leder till två nya frågor, antingen är personalen i de flesta skobutiker så okunnig att de borde skämmas eller så har de noll integritet och yrkesstolthet och ljuger för sina kunder. Inget alternativ är bra i mina ögon. :/
Min vän, jag tror du är på tok för naiv om du tror att ett butiksbiträde på Scorett har yrkesstolthet.
Citera
2013-10-10, 19:43
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Fast det bör väl handla om falsk marknadsföring om man påstår att produkterna har en effekt de inte har? Skokräm kan ju knappast vårda skinnet i ett par skor om det är plast emellan.

Detta leder till två nya frågor, antingen är personalen i de flesta skobutiker så okunnig att de borde skämmas eller så har de noll integritet och yrkesstolthet och ljuger för sina kunder. Inget alternativ är bra i mina ögon. :/

Tyvärr är ju den kombinationen oftast rätt bra om man tänkt sig tjäna pengar, vilket ju det i regel går ut på, vare sig på Scorett eller annorstädes.
Citera
2013-10-10, 20:04
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Min vän, jag tror du är på tok för naiv om du tror att ett butiksbiträde på Scorett har yrkesstolthet.
Det innebär väl egentligen bara att cheferna anställer fel personer till ett sådant serviceyrke. I de flesta andra typer av butiker brukar personalen faktiskt kunna redogöra för hur produkterna bör användas. Frågar du säljaren i en fiskdisk kan denne säkerligen ge dig tips på recept, i en järnaffär vet de skillnaden mellan en vanlig borrmaskin och en slagborr osv. Jag vet inte om jag har haft ovanligt bra chefer i min ungdom, men jag har aldrig sålt en produkt jag inte själv har provat eller känt till väl.
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Tyvärr är ju den kombinationen oftast rätt bra om man tänkt sig tjäna pengar, vilket ju det i regel går ut på, vare sig på Scorett eller annorstädes.
Det finns bra mycket ärligare och bättre affärsmodeller vilket fungerar precis lika bra. Hur skulle det se ut om du som advokat lurade av dina klienter massvis med pengar för att du spenderar tid på ett fall du vet är döfött men ändå uppmuntrar klienten till att fortsätta driva?

Många verkar för övrigt tro att jag är naiv, så är inte alls fallet, däremot ställer jag krav på produkter och tjänster jag köper och då ska bemötande vara bra rakt igenom, annars kan jag lika gärna spendera mina pengar hos någon konkurrent.
Citera
2013-10-10, 20:17
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Det innebär väl egentligen bara att cheferna anställer fel personer till ett sådant serviceyrke. I de flesta andra typer av butiker brukar personalen faktiskt kunna redogöra för hur produkterna bör användas. Frågar du säljaren i en fiskdisk kan denne säkerligen ge dig tips på recept, i en järnaffär vet de skillnaden mellan en vanlig borrmaskin och en slagborr osv. Jag vet inte om jag har haft ovanligt bra chefer i min ungdom, men jag har aldrig sålt en produkt jag inte själv har provat eller känt till väl.

Det finns bra mycket ärligare och bättre affärsmodeller vilket fungerar precis lika bra. Hur skulle det se ut om du som advokat lurade av dina klienter massvis med pengar för att du spenderar tid på ett fall du vet är döfött men ändå uppmuntrar klienten till att fortsätta driva?

Många verkar för övrigt tro att jag är naiv, så är inte alls fallet, däremot ställer jag krav på produkter och tjänster jag köper och då ska bemötande vara bra rakt igenom, annars kan jag lika gärna spendera mina pengar hos någon konkurrent.

Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg: https://www.flashback.org/sp45614392
Citera
2013-10-10, 20:25
Medlem
Testar en sista gång, nu med bilder!

Skorna har alltså först rengjorts med kemisk ren bensin, sedan en omgång Saphir Omninettoyant och ser just nu ut såhär:

http://imgur.com/a/uycM0

Räcker ett par omgångar skokräm på dessa för att de ska bli fina igen eller?
Citera
2013-10-10, 23:08
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al3ks
Testar en sista gång, nu med bilder!

Skorna har alltså först rengjorts med kemisk ren bensin, sedan en omgång Saphir Omninettoyant och ser just nu ut såhär:

http://imgur.com/a/uycM0

Räcker ett par omgångar skokräm på dessa för att de ska bli fina igen eller?

Ja, eller helst tre-fyra om du strippat de helt. Men det är så de ska se ut efter bensinen.
Citera
2013-10-11, 06:52
Medlem
Någon som kan tipsa vilken färg man bör ha på skokrämen från saphir till ett par AS Moore i cherry?
Citera
2013-10-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ja, eller helst tre-fyra om du strippat de helt. Men det är så de ska se ut efter bensinen.

Allright. Blev först ett lager Renovateur så blir att smacka på ett par lager Pommadier också. Tack.
Citera
2013-10-11, 10:41
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetnacken
Någon som kan tipsa vilken färg man bör ha på skokrämen från saphir till ett par AS Moore i cherry?

Jag fick en burk neutral färg med på köpet. Använde det faktiskt igårkväll. Tycker neutral fungerar fint!
Citera
2013-10-11, 14:10
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Tack igen alla ni för er positiva feedback! Och tack EG - för att ni finns, och för att ni gång efter annan tillverkar utsökt eleganta skor.

Grymma skor och bilder! Förstår att du är nöjd, att gå på magkänslan blir sällan fel
Citera
2013-10-12, 15:01
Medlem
Papperskatts avatar
Jag kände mig lite hipster idag och Instagrammade därför en skocirkel med min lilla samling...

http://instagram.com/p/fXg0CdtcOS/

Från toppen och medurs: Herring Reading, Loake 201 (exakt samma sko som Reading), Loake Aldwych Chestnut, C&J för Hackett Chestnut*, C&J Connaught Chestnut, C&J Connaught Black.

Vem var det som sa att variation förnöjer? Förutom Reading så är alla skorna fyndade på eBay och var i det närmsta oanvända när jag köpte dem. Reading köpte jag som sagt ny, men fick 20% rabatt på då de hade en minimal kosmetisk defekt. Det totala snittpriset, inklusive skoblock, var 1423,5 vilket jag tycker är fullt överkomligt.

Mina "vardagsslitkängor", Bexley Enfield, fick inte vara med i bilden.

*Mitt första par och antagligen det som jag tycker bäst om. Påminner mycket om Connaught, men med lite annorlunda sömmar och en något kantigare tå. Läst 324.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in