2014-01-10, 11:25
Medlem
Funcadelics avatar
Med kylans och snöns intåg hit till Stockholm tvingades jag igår köpa mig ett par Loake Chatsworth. Skon har bara innersula vid hälen och fram till ungefär hälften. Den sjuttonåriga snärtan i butiken ville sälja på mig ett par lädersulor men eftersom jag starkt misstänkte att det bara var merförsäljning med hög marginal, och hon dessutom ville att jag skulle spraya skorna med deras impregneringsspray, avböjde jag.

Varför är det bara en halv sula i skon? Ska jag sätta dit ett par?

Om min förklaring är otydlig kan jag ordna fram en bild på sulan
Citera
2014-01-10, 11:26
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeti
Hej!
Skulle vilja ha vinterkängor med fårskinnsfoder, men har svårt att hitta.
Alltså någon modell liknande dessa, fast med fårskinnsfoder (och helst mörkbruna): http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4080 och

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20101203/john-brommels-slitstarka-vinterkangor-pa-italienska
Citera
2014-01-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20101203/john-brommels-slitstarka-vinterkangor-pa-italienska
Tackar! Men tänkte mig något billigare alternativt. Helst runt 2000 kr, och inte över 3000 kr.
Citera
2014-01-10, 12:09
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag har länge tänkt på en sak som rör gångveck. Eftersom jag då och då köper begagnade skor, har jag ibland även fått stå ut med den föregående ägarens gångveck. Ibland inbillar jag mig att dessa inte exakt sammanfaller med de veck min egen fot orsakar. Därför har jag funderat på om det finns något sätt att "släta ut" gångveck, dvs att få dem att "gå tillbaka" i viss mån? Skulle exempelvis en lagring av skorna i sex månader med ett par riktigt tajt sittande skoblock i och ett hyggligt lager reno på ovanlädret ha någon effekt? Eller är gångveck helt irreversibla?
Har märkt att om vecken endast sitter i lädret och inte i finishen/färgen brukar det gå att släta ut dem ganska väl. Det är bara att sätta i ett block med bästa möjliga passform (som verkligen rätar ut och spänner skon över insteget) och med en mjuk men bestämd (samt väldigt avlångt elliptisk) rörelse gnida in en ofärgad, vårdande produkt (reno/pomade/etc) i tunna lager. Man liksom "masserar" ut vecken. Alternera riktningen vid behov.
Senast redigerad av Fixiebike 2014-01-10 kl. 12:13.
Citera
2014-01-10, 12:14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag har länge tänkt på en sak som rör gångveck. Eftersom jag då och då köper begagnade skor, har jag ibland även fått stå ut med den föregående ägarens gångveck. Ibland inbillar jag mig att dessa inte exakt sammanfaller med de veck min egen fot orsakar. Därför har jag funderat på om det finns något sätt att "släta ut" gångveck, dvs att få dem att "gå tillbaka" i viss mån? Skulle exempelvis en lagring av skorna i sex månader med ett par riktigt tajt sittande skoblock i och ett hyggligt lager reno på ovanlädret ha någon effekt? Eller är gångveck helt irreversibla?

Jag tänker att det beror på hur djupa de är. På de skor som jag har köpt begagnade har jag inte upplevt några problem med att gångvecken skulle flytta sig eller liknande, och heller inga problem med sulan som vissa domedagsprofeter predikar om skulle drabba oss som köper begagnade skor. Men samtidigt vet man ju inte hur pass stor skillnad i "veckplacering" det ska vara mellan dina fötter och den tidigare ägaren för att det ska bildas nya veck. För mig som amatör låter det mer troligt att med en veckplaceringstolerans på exempelvis +- 1 mm borde de nya vecken gå i gamla hjulspår så att säga.
Citera
2014-01-10, 12:15
Medlem
TheGamers avatar
Kanske lite OT, aldrig sett den här tråden förr och visste inte att det fanns ett sådant intresse utav skor. Roligt att se faktiskt!

Jag har dock en liten fråga, vad har ni för kläder till dessa skor? Skorna i sig är väldigt fina och välgjorda men är det inte ett helvete att matcha kläderna till?

Observera att jag inte är ett modelejon, tackar i förhand.
Citera
2014-01-10, 12:27
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Kanske lite OT, aldrig sett den här tråden förr och visste inte att det fanns ett sådant intresse utav skor. Roligt att se faktiskt!

Jag har dock en liten fråga, vad har ni för kläder till dessa skor? Skorna i sig är väldigt fina och välgjorda men är det inte ett helvete att matcha kläderna till?

Observera att jag inte är ett modelejon, tackar i förhand.

Finns fler trådar i denna forumdel där du kan se det. Om jag ska försöka mig på ett kort svar så är det väl många här som har mestadels kavaj men ibland kostym eller mer avslappnad kläder till. Klassiska skor är bäst tillsammans med klassiska kläder.
Citera
2014-01-10, 12:39
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Har märkt att om vecken endast sitter i lädret och inte i finishen/färgen brukar det gå att släta ut dem ganska väl. Det är bara att sätta i ett block med bästa möjliga passform (som verkligen rätar ut och spänner skon över insteget) och med en mjuk men bestämd (samt väldigt avlångt elliptisk) rörelse gnida in en ofärgad, vårdande produkt (reno/pomade/etc) i tunna lager. Man liksom "masserar" ut vecken. Alternera riktningen vid behov.

Intressant! Det ska jag absolut försöka mig på någon gång. Men vad exakt menar du med att vecken "sitter i finishen/färgen"? Leder inte gångveck i lädret med nödvändighet till desamma i finishen/färgen?

För övrigt är det kul att se att du fortfarande lever och frodas, Fixie. Det var ett tag sedan sist!

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag tänker att det beror på hur djupa de är. På de skor som jag har köpt begagnade har jag inte upplevt några problem med att gångvecken skulle flytta sig eller liknande, och heller inga problem med sulan som vissa domedagsprofeter predikar om skulle drabba oss som köper begagnade skor. Men samtidigt vet man ju inte hur pass stor skillnad i "veckplacering" det ska vara mellan dina fötter och den tidigare ägaren för att det ska bildas nya veck. För mig som amatör låter det mer troligt att med en veckplaceringstolerans på exempelvis +- 1 mm borde de nya vecken gå i gamla hjulspår så att säga.

Ett mer vanligt problem kanske är då den tidigare ägaren slarvat med skoblock eller använt dåliga sådana. Då skulle man också kanske vilja återställa "skadan" så mycket som möjligt...
Citera
2014-01-10, 13:08
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Jag tycker mig se en viss förbättring efter att ha utfört en galltvålsrengöring där de genomblöta skorna får torka med ett par skoblock inuti redan från början.
Citera
2014-01-10, 13:42
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ett mer vanligt problem kanske är då den tidigare ägaren slarvat med skoblock eller använt dåliga sådana. Då skulle man också kanske vilja återställa "skadan" så mycket som möjligt...

Fast då hade man kanske inte köpt skorna heller (i alla fall om man har köpstopp ).
Citera
2014-01-10, 14:09
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Fast då hade man kanske inte köpt skorna heller (i alla fall om man har köpstopp ).

Surt, sa räven om rönnbären.

Nu handlade inte just det scenariot om mig - jag är alltid väldigt noga med undersöka de begagnade skor jag köper så gott det bara går. Men jag tänker mig att möjligheten till att göra bra begagnade klipp på nätet ökar, om man vet att exv fula gångveck går att fixa till på ett bra sätt.
Citera
2014-01-10, 14:40
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Surt, sa räven om rönnbären.

Nu handlade inte just det scenariot om mig - jag är alltid väldigt noga med undersöka de begagnade skor jag köper så gott det bara går. Men jag tänker mig att möjligheten till att göra bra begagnade klipp på nätet ökar, om man vet att exv fula gångveck går att fixa till på ett bra sätt.

Enligt Fixie verkar det ju funka och om inte annat brukar man ju få gångvecksbesudlade skor rätt billigt, vilket gör att det inte spelar så oerhört stor roll om gångvecken skulle visa sig vara orubbliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in