Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-05, 17:40
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Nu var alltså inte frågan varför jag lagar den mat jag gör utan hur viktig koktiden och avkylningen är för smaken på en stek om man tillagar med kött som inte är segt.
det är som sagt lite olika prioriteringar beroende på vilken styckedetalj det är. men allt nötkött bör vila efter tillagning. en helstekt (eller kokt) normalstor oxfile ca 15 minuter. men som sagt är det absolut viktigaste att innertemperaturen inte blir för hög i det fallet.
en fransyska blir hel ok om den är lite för överstekt. dessutom brukar den ofta serveras kallskuren. tunnt uppskuren, eftersom även det bidrar till att köttet upplevs som mörare.
om det står att den gärna får ligga över natten så är det antagligen för att låta salt tränga in i köttet, om det inte uttryckligen står något om saltlag.

en oxfile brukar serveras nyss tillagad i tjocka skivor, eftersom det köttet smakar mindre, men är mörare. därför brukar också generellt krydda oxfilé mindre, eftersom man inte vill dölja smaken.
därför rekommenderar jag fortfarande ett annat recept, eller att du postar det recept du har, så vi kan modifiera det för att bättre passa filé.
Senast redigerad av stillton 2014-01-05 kl. 17:43.
Citera
2014-01-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Nu var alltså inte frågan varför jag lagar den mat jag gör utan hur viktig koktiden och avkylningen är för smaken på en stek om man tillagar med kött som inte är segt.

Har du tänkt koka oxfilé (jag har inte varit med om att någon har kommit på tanken förrut) så är koktiden av yttersta vikt.
Har du tänkt koka filén i ett stycke, eller i mindre bitar?

Som ovan:
Posta receptet så ska jag skriva precis hur du ska göra.
Senast redigerad av Chefdec 2014-01-05 kl. 17:55.
Citera
2014-01-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
När jag lagar pizza gör jag gärna två plåtar på en gång. Då kan jag äta pizzan från en plåten och frysa in den andra. Men när jag fryser in plåten för att sen grädda den så blir det inte gott.

Hur ska jag ändra på detta? Räcker det om jag plastar in plåten innan jag fryser den? Vad för slags plast i så fall? Eller är det något annat jag gör fel?

Citat:
Ursprungligen postat av stillton
tror det är degen som tappar luftigheten efter infrysning. jag skulle prova grädda den nästan klar innan infrysning. och sen bara grilla på den ordentligt när man tar fram den efter upptining.
så brukar jag köpa pizza från restauranger, och det funkar bra. bara man låter den bli så gott som helt upptinad innan den slutliga gräddningen.

Tack för tipset! Det ska jag prova!

...

I övrigt så lagar jag pizza på mjukt tunnbröd och det rekommenderas för de som gillar något snabbt och enkelt på hemmaplan.
Citera
2014-01-06, 17:33
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefdec
Har du tänkt koka oxfilé (jag har inte varit med om att någon har kommit på tanken förrut) så är koktiden av yttersta vikt.
Har du tänkt koka filén i ett stycke, eller i mindre bitar?

Som ovan:
Posta receptet så ska jag skriva precis hur du ska göra.
Har du verkligen aldrig hört om någon som kokar oxfilé i buljong, det är inte alls ovanligt.

En oxfilé på 1 kg bör koka i cirka 15 minuter.
Citera
2014-01-08, 18:04
Medlem
Går det att köra en färdigkokt julskinka i ugnen utan griljering? Tid och värme isf?
Citera
2014-01-08, 20:20
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Går det att köra en färdigkokt julskinka i ugnen utan griljering? Tid och värme isf?

Varför skulle du vilja göra det, stekyta? I så fall skulle jag säga rätt hög värme och kort tid. Grisrumpan är ju färdiglagad, trots allt.
Citera
2014-01-08, 20:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
En gång kokt och avsvalnad skinka blir inte bra att varken steka i skivor i panna eller att ugnsgrädda. Skinkorna är nämligen inte av allra högsta klass (oftast) och i samband med denna typ av aggressiv återuppvärmning så smakar det "galt" om den.

~Paul~
Citera
2014-01-09, 16:11
Medlem
var ska en fläskstek finnas i ungen? Längst ner, mitten eller högst upp?
Citera
2014-01-09, 18:04
Medlem
Citat:

I hel bit blir det inte bra.
Men naturligtvis kan du skära skinkan i skivor (tänk kassler) och steka den i ugnen på hög värme (200 g i vanlig hemmaugn). 15-20 minuter så får du en skön bräckt skinka!
Citera
2014-01-09, 18:05
Medlem
DyingAtheists avatar
Vad ska jag krydda med för att få ärtsoppa på korv att smaka mer (och bättre)? Jag tycker att de flesta köpekorvarna är helt OK, men smakar allt för ofta lite tamt. Brukar krydda lite med antingen vit- eller svartpeppar men något saknas ändå.
Citera
2014-01-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
var ska en fläskstek finnas i ungen? Längst ner, mitten eller högst upp?
Fläskstek, menar du hel sida då?
Citera
2014-01-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Vad ska jag krydda med för att få ärtsoppa på korv att smaka mer (och bättre)? Jag tycker att de flesta köpekorvarna är helt OK, men smakar allt för ofta lite tamt.

Timjan, körvel, gult senapsfrö, grov (skånsk) senap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in