Citat:
Ursprungligen postat av
Moffin
Nu var alltså inte frågan varför jag lagar den mat jag gör utan hur viktig koktiden och avkylningen är för smaken på en stek om man tillagar med kött som inte är segt.
det är som sagt lite olika prioriteringar beroende på vilken styckedetalj det är. men allt nötkött bör vila efter tillagning. en helstekt (eller kokt) normalstor oxfile ca 15 minuter. men som sagt är det absolut viktigaste att innertemperaturen inte blir för hög i det fallet.
en fransyska blir hel ok om den är lite för överstekt. dessutom brukar den ofta serveras kallskuren. tunnt uppskuren, eftersom även det bidrar till att köttet upplevs som mörare.
om det står att den gärna får ligga över natten så är det antagligen för att låta salt tränga in i köttet, om det inte uttryckligen står något om saltlag.
en oxfile brukar serveras nyss tillagad i tjocka skivor, eftersom det köttet smakar mindre, men är mörare. därför brukar också generellt krydda oxfilé mindre, eftersom man inte vill dölja smaken.
därför rekommenderar jag fortfarande ett annat recept, eller att du postar det recept du har, så vi kan modifiera det för att bättre passa filé.