Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tomatkvistarna ska väl helst inte koka med, utan läggas i efteråt för att det ska bli smak av färska tomater. Har för mig det är så Heston Blumenthal gör iaf när han gör tomatsås (eller om det var någon slags tomatkoncentrat han gjorde, minns ej). Samma sak med vitlök som får gå med för länge, då kan det bli lite bittert. För övrigt tycker jag vitvin passar bättre i tomatsås än rödvin. Något förslag på att öka mustigheten har jag tyvärr inte. Socker brukar ju funka till en viss gräns, men det har du redan testat.
Oj, har gjort en massa fel då...Vitlöken (tre klyftor har varit med från början dessutom

Kanske kan vitvinsvinäger passa?!
Citera
2014-05-03, 16:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Okej men märks det någon skillnad mellan att göra på detta sätt och på att bara steka på traditionellt vis? Tycker det är fånigt att använda ordet i en meny om så inte är fallet, då undrar jag vad syftet egentligen är?
Slungning är överlägset effektivast än alla andra metoder när det gäller att vända och mixa ingredienserna i en panna och därmed erhålla en jämn stekyta.

Det finns dock ingredienser/råvaror som av naturliga skäl inte går att slunga på ett effektivt sätt. Det har med deras konsistens att göra. Ett sådant exempel är fisk som gärna faller sönder i lameller.

~Paul~
Citera
2014-05-03, 17:11
Medlem
Finns även maträtter som inte har varit igenom "smörslungeprocessen"...jobbade på en resturang där det gick slentrian i ordet och man använde det så fort ett garnityr/ingrediens varit i närheten av smör...
Citera
2014-05-03, 17:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Finns även maträtter som inte har varit igenom "smörslungeprocessen"...jobbade på en resturang där det gick slentrian i ordet och man använde det så fort ett garnityr/ingrediens varit i närheten av smör...
Smörslungad potatis är ju ett rätt vanligt begrepp. Liksom dill- och smörslungad potatis.

Samma gäller sparris och morotsstavar. Det är faktiskt ganska vanliga uttryck. Dock är det beskrivning av en speciell metod och inte enbart det faktum att råvaran varit i kontakt med smöret.

~Paul~
Citera
2014-05-03, 18:11
Medlem
irrblosss avatar
Honungsslungade grönsaker är ganska vanligt också.
Citera
2014-05-03, 18:18
Medlem
Så det jag ville säga med denna kommentar var att jag smörslungat en massa saker i mina dagar utan att veta hur man egentligen gör. Men smör smakade dom nog...
Citera
2014-05-04, 12:36
Medlem
Tips på vad man kan göra med grytbitar av älg - första gången älg finns i mitt kök..?
Råkade tina ett kilo jag fått i tron om att det var en stek
Jag har 2 dl CF och ungefär lika mycket turkisk youghurt hemma men ingen grädde..
Har i övrigt normalt med kryddor och grejjer - vad kan jag göra med köttet?

Alternativ till gryta eller liknande kanske är grillspett? - funkar det med älgbitar tror ni?

Tacksam för tips..
Citera
2014-05-04, 13:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Tips på vad man kan göra med grytbitar av älg - första gången älg finns i mitt kök..?
Råkade tina ett kilo jag fått i tron om att det var en stek
Jag har 2 dl CF och ungefär lika mycket turkisk youghurt hemma men ingen grädde..
Har i övrigt normalt med kryddor och grejjer - vad kan jag göra med köttet?

Alternativ till gryta eller liknande kanske är grillspett? - funkar det med älgbitar tror ni?

Tacksam för tips..
Vilken/vilka styckningsdetaljer består dina grytbitar av?? Det är det som är avgörande för vad du kan laga på dem.

~Paul~
Citera
2014-05-04, 13:30
Medlem
Osäker men ser ut som det jag skulle kalla fransyska på ett djur jag känner mer till...
Vat inte om nöt & Älg har samma benämningar men det verkar vara samma struktir som fransyskan..
Citera
2014-05-04, 13:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Osäker men ser ut som det jag skulle kalla fransyska på ett djur jag känner mer till...
Vat inte om nöt & Älg har samma benämningar men det verkar vara samma struktir som fransyskan..
Tyvärr så ser i princip allt magert älgkött likadant ut. Det kan sedan vara fransyska, rostbiff, innanlår, ytterlår, rulle och till och med biff. Det handlar nämligen om ett magert, mörkt kött med utpräglade fibrer.

Som det verkar så är köttet av det magrare slaget. Du bör därför låta köttet ackompanjeras av antingen bacon/pancetta eller laga en rätt med mycket sås i.

Mitt förslag är att du helt enkelt pular ihop en kalops.

~Paul~
Citera
2014-05-04, 13:52
Medlem
Okey - tack!
Kan jag bryna det och sedan i med bacon och låta det sen gona sig med Creme Fraich och turkisk Youghurt (det jag har hemma) krydda med salt och peppar?
Pressad potatis och sås på köttbuljong?
Citera
2014-05-04, 13:53
Medlem
eller kalops utan morot som jag inte har hemma.. ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in