Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-15, 17:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Har ni några goda recept med stekt pasta och kyckling? Känner att jag har lite dålig fantasi för tillfället.

Hmm, curry funkar ju eller chili. Men annars kanske släng ihop nåt med purjolök, röd paprika, gul paprika, bladpersilja, finrivet skal av 1 citron och tryck in citronjuicen åxå. CF eller grädde, kanske ägg skulle passa till i geggan åxå. Månne en vitlök skulle få vara med åxå...

Lite hetta får du nog tillsätta, nudlar och kyckling i olika varianter var stapelföda i 3 månader så jag skulle inte ens testa just nu.

Men pastan och kycklingen smakar ju nästan inte nåt så lite surt, lite lök och färger samt lite hetta gör ju att det smakar nåt. Fett är en bra smakbärare så därav CF eller grädde och ett ägg till gör ju sitt jobb åxå. Funderar dock på att inte använda CF när jag hade citron... en skvätt grädde är nog bättre.

S&P till det och kanske en skvätt ketchup då jag inte slängde i tomater skulle jag nog åxå ha i. Men det är lite optional, månne soya skulle fungera... Ingen aning. Då får man vara lite försiktigare med saltet.

Tja lite Thaiinspirerat men det var det jag kom på.
Citera
2014-09-15, 17:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okok tack, det var inga andra ingredienser som behövs förutom de jag skrev eller? Kanske salt och peppar förstås.
Mirepoix, rödvin, lagerblad och rosmarin är ett måste i köttfärssåsen jag gör (inspirerad av ett recept från Alexandra Zazzi).
Citera
2014-09-15, 17:43
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Morsans recept...
Funkar varje gång.

1 l rödmjölk (kan blandas upp med filbunke vid tillgång)
100 g smör
½ paket jäst
1 dl socker
4 msk. sirap
1 tsk. hjorthornsalt
1 tsk salt
4 dl rågsikt
4 dl grahams
14 dl vete

Låd degen jäsa i minst en halv timma gärna lite mer. (Kan kalljäsa i kylskåp under natten.)
Kavla tunt, nagga väl och stek på låg värme i gjutjärnspanna ca 2 minuter per sida.

Edit: Och ett av knepen till goda, sega glödhoppor är att knåda, knåda, och så knåda lite till.

Det är ungefär det där receptet jag oftast använder till tunnbröd. Men ibland googlar man fram något annat recept som man vill testa. Vilket inte alltid slutar väl.
Varför ändra på ett vinnande koncept.
Citera
2014-09-15, 17:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okok tack, det var inga andra ingredienser som behövs förutom de jag skrev eller? Kanske salt och peppar förstås.
Senap, svamp, chili, grädde, soya jag kan fortsätta hur länge som helst nästan. Det beror väl på vad man gillar. Jag tror inte det finns ett "rätt" recept på köttfärssås. Det beror på kocken, smaka medans du lagar.
Citera
2014-09-15, 20:25
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, curry funkar ju eller chili. Men annars kanske släng ihop nåt med purjolök, röd paprika, gul paprika, bladpersilja, finrivet skal av 1 citron och tryck in citronjuicen åxå. CF eller grädde, kanske ägg skulle passa till i geggan åxå. Månne en vitlök skulle få vara med åxå...

Lite hetta får du nog tillsätta, nudlar och kyckling i olika varianter var stapelföda i 3 månader så jag skulle inte ens testa just nu.

Men pastan och kycklingen smakar ju nästan inte nåt så lite surt, lite lök och färger samt lite hetta gör ju att det smakar nåt. Fett är en bra smakbärare så därav CF eller grädde och ett ägg till gör ju sitt jobb åxå. Funderar dock på att inte använda CF när jag hade citron... en skvätt grädde är nog bättre.

S&P till det och kanske en skvätt ketchup då jag inte slängde i tomater skulle jag nog åxå ha i. Men det är lite optional, månne soya skulle fungera... Ingen aning. Då får man vara lite försiktigare med saltet.

Tja lite Thaiinspirerat men det var det jag kom på.

Tackar! Fick bli det du beskrev i första stycket utan ägg samt en skvätt tabasco. Blev riktigt gott!
Citera
2014-09-15, 21:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Tackar! Fick bli det du beskrev i första stycket utan ägg samt en skvätt tabasco. Blev riktigt gott!

Åh, lycka... jag beskriver mat bättre än jag själv lagar den.

Hade gärna sett att det var tvärt om dock, ingen äter min mat utom jag. Men det kanske beror på att jag är singel.

Kul att du gillade tipset.
Citera
2014-09-15, 21:19
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det är ungefär det där receptet jag oftast använder till tunnbröd. Men ibland googlar man fram något annat recept som man vill testa. Vilket inte alltid slutar väl.
Varför ändra på ett vinnande koncept.
Nej Precis, men jag har också lusten att ibland göra det, men så slutar det med att man går tillbaka till sitt gamla, pålitliga recept efter ett tag.
Citera
2014-09-17, 14:54
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Enligt dig, vad är prisvärdast av kycklinglår/klubbor/vingar osv?

edit, att slänga in i ugnen som de är.
Citera
2014-09-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Enligt dig, vad är prisvärdast av kycklinglår/klubbor/vingar osv?

edit, att slänga in i ugnen som de är.

Billigast av allt måste vara att köpa hel kyckling. Tror den kostade runt 40/kilot på min ica-butik. Då blir det ju visserligen svinn i form av ben och säkert endel hud/skin-slamsor som skärs bort. Dock så får du koka buljung på skrovet. Vips så har du en god kycklingbuljong utan massa tillsatser!

Fråga; tänkte göra kålpudding och har ingen sirap hemma som man "ska" ha i. Det jag har hemma är honung och rörsockerbitar. Tror ni något av det funkar som substitut?
Citera
2014-09-17, 20:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Billigast av allt måste vara att köpa hel kyckling. Tror den kostade runt 40/kilot på min ica-butik. Då blir det ju visserligen svinn i form av ben och säkert endel hud/skin-slamsor som skärs bort. Dock så får du koka buljung på skrovet. Vips så har du en god kycklingbuljong utan massa tillsatser!

Fråga; tänkte göra kålpudding och har ingen sirap hemma som man "ska" ha i. Det jag har hemma är honung och rörsockerbitar. Tror ni något av det funkar som substitut?
Ta socker. Det blir inte någon sirapssmak, men det blir i alla fall lite sött.
Honung har jag svårt tro funkar då det har så distinkt smak.
Citera
2014-09-17, 20:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K

Rörsocker och salt borde fungera bra som ersättning
Citera
2014-09-19, 14:31
Medlem
Tänkte köra kycklinggryta och har 3kg kyckling. Blir 1l matlaningsgrädde och sen massa curry + kanske i med röd paprika. Vill bara göra det sådär så de är enkelt. Hur många portioner ris ska man köra? För det är ju verkligen storkok och det står bara till 4 personer på rispaketet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in