2014-01-04, 21:52
Medlem
hazzos avatar
Jodå numera efter trängselskatten åker jag gärna genom innerstaden. För en tia så slipper jag en massa köer.
Citera
2014-01-04, 21:57
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Jodå numera efter trängselskatten åker jag gärna genom innerstaden. För en tia så slipper jag en massa köer.

På riktigt?
Citera
2014-01-04, 22:20
Medlem
sucuks avatar
Har man ett par tusen i värdeminskning + bränsle och andra avgifter så spelar någon tia eller två till ingen större roll egentligen.

Det förutsätter dock att trafiken faktiskt minskar rejält så att man har nytta av tullarna, detta verkar inte vara fallet då trafiken i stort sett är tillbaks från att ha lugnat ner sig ordentligt när det infördes.
Citera
2014-01-04, 22:38
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Har man ett par tusen i värdeminskning + bränsle och andra avgifter så spelar någon tia eller två till ingen större roll egentligen.

Det förutsätter dock att trafiken faktiskt minskar rejält så att man har nytta av tullarna, detta verkar inte vara fallet då trafiken i stort sett är tillbaks från att ha lugnat ner sig ordentligt när det infördes.

Minns att när det prövades så var alla väggbyggen igång för fullt. Och sen slutade alla väggbyggen och många fick för sig att det var jättebra med tullar. Det var nog mycket tanken och lägga själva test tiden just då.
Citera
2014-01-05, 01:56
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Inte bara en höjning planeras, även Essingeleden vill man beskatta inom en snar framtid. Bilsektorn är den del i Sverige som beskattas hårdast redan.

Någonstans måste VI sätta ner foten och tydligt markera att det är nog. Vi är så jävla passiva i det här landet och det gäller även de människor som invandrat hit. Vi läser om sånt här i tidningen/ser på nyheterna och de allra flesta svär åt det vid middagsbordet men efter det tar det stopp.

Våra folkvalda är givetvis glada över att styra ett passivt folk och man behöver inte vara professor direkt för förstå att framtiden kommer att se ännu mörkare ut.

Vart är denna vackra demokrati som vi alltid pratar så stolt om? Jo den finns men enbart när den passar dem som drar i trådarna.
Citera
2014-01-05, 11:18
Medlem
tryffs avatar
Detroitifieringen av Göteborg har pågått i många år. Medelklassfamiljer där båda arbetar och betalar skatt (samt håller affärer igång) flyr till kranskommunerna.
Men befolkningen minskar ju inte? Nej, för in flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare förutsatt att de väljer att stanna) samt analfabeter från somalia och kurdistan (som varken kan eller vill bidra till stadens utveckling). Gbg's skatteintäkter tappar stort mot kranskommunerna.
Överklassen flyttade för länge sedan ut till havet i sydväst...
Man måste vara svagbegåvad för att inte förstå vad som händer om man dessutom belägger en stad med en sådan utveckling med extra avgifter.
Stockholm är fortfarande attraktivt att bo i för medelklassen (det är medelklassen som bär upp samhället....överklassen är för liten och arbetarklassen har inga pengar).

Men folk saknar helhetsperspektiv. De kan t.ex. stirra sig blinda på stigande bostadspriser och inte förstå att man kan ha både galloperande white-flight och galloperande bostadspriser. Men det är mycket enkelt: de som ändå väljer att bo kvar måste betala mer och mer pengar för att slippa de allt mer tilltagande sociala problemen.
Typexemplet är Paris som antagligen är europas mest förslummade stad och samtidigt har de högsta bostadspriserna i samma europa.

Pratade med folk som bor i frölunda. De har aldrig sett så många bilar på torget som i julhandeln i år. Det är uppenbarligen så att de köpstarka i sydväst avstår från att köra in i Göteborg för att handla julklappar.

Jag gillar kollektivtrafik. Jag skulle gärna se att delar av centrum helt stängs av för biltrafik. Men Gbg har ett mycket större problem än bilar...nämligen fallande skatteintäkter (och förslummning).
Med biltullar löser man ett mindre problem och förvärrar ett större och mer akut
Citera
2014-01-05, 18:10
Bannlyst
Jag själv har inga problem med höjd trängselskatt, det uppmanar fler att åka kollektivt till dit de ska. De borde höja mer!
Citera
2014-01-06, 10:14
Medlem
Autoziones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag själv har inga problem med höjd trängselskatt, det uppmanar fler att åka kollektivt till dit de ska. De borde höja mer!
För kollektivtrafiken i Göteborg fungerar ju jättebra eller hur? Bussarna kommer aldrig i tid och de drar in linjer som massvis med folk åker och ljuger om de verkliga anledningarna. Häxorna i kommunstyrelsen kanske någon gång skulle passa på och testa kollektivtrafiken istället för att försöka mästra andra enligt sin "holier-than-thou"-princip.
Citera
2014-01-06, 14:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Kollektivtrafiken funkar inte för många av oss då vi jobbar på tider som gör det omöjligt att åka kollektivt.

Även jag är dock för chockhöjning av trängselskatten, helst nu i vår så att ilskan är på topp i september när vi skall rösta bort skiten och plocka makten från hulten med anhang.
Citera
2014-01-06, 14:42
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Kollektivtrafiken funkar inte för många av oss då vi jobbar på tider som gör det omöjligt att åka kollektivt.

Även jag är dock för chockhöjning av trängselskatten, helst nu i vår så att ilskan är på topp i september när vi skall rösta bort skiten och plocka makten från hulten med anhang.

Fast det kan du glömma. Så dumma är de inte. I stället lär de göra tillfälliga förbättringar i Hisings Backa och dra in stationer där. Efter valet tar de tillbaka samma stationer och vid årsskiftet höjer de enligt redan fattat beslut. Om häxorna får sitt kvar beror mer på om medborgarna fattar att de alltid kommer bli körda i röven om de inte byter ut patrasket.
Citera
2014-01-06, 14:49
Medlem
Linkinparkv23s avatar
Citat:

Ett annat problem med kollektivtrafiken av att döma efter att ha läst den här tråden lite, är att Göteborg är en industristad som har sina stora arbetsplatser utanför stadskärnan. Stora arbetsplatser som Volvo eller Hamnen ligger utanför centrum och de smidigaste sättet att ta sig dit är med bil.

Det skiljer sig från Stockholm som är en tjänstemannastad med centrala förvaltningar och kontorskomplex i innerstaden. I Stockholm har man mer behov av att ta sig till centrum och då är det lättare att bygga kollektivkörfält in till centrum, där Stockholms stora arbetsplaster ligger.
Citera
2014-01-06, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
För kollektivtrafiken i Göteborg fungerar ju jättebra eller hur? Bussarna kommer aldrig i tid och de drar in linjer som massvis med folk åker och ljuger om de verkliga anledningarna. Häxorna i kommunstyrelsen kanske någon gång skulle passa på och testa kollektivtrafiken istället för att försöka mästra andra enligt sin "holier-than-thou"-princip.

Herregud är du galen pojk?! Bättre kollektivtrafik för folk som inte bor centralt? Inser du vad det skulle göra med våra fastighetsvärden där vi i eliten bor? Kommer inte på frågan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in