2014-01-05, 18:12
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Det är ju lite konstiga frågor.

Värt, på vilket sätt? Menar du som investering? Kort eller lång-siktig, för knark? för att handla stuff?

Din andra fråga är obegriplig, x bitcoin är x bitcoin. Köper du x bitcoin och priset rör på sig så blir det inte mer eller mindre värt oavsett om du köpt 00.2 eller 372 bitcoins. Går priset upp 5% så går det upp 5% oavsett. Men jag kanske missförstår.
Som investering menar jag. TROR ni att den kommer öka eller vara bortglömt om några år.
Den sista frågan var lite dum.
Citera
2014-01-05, 18:41
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Men vad ska man med ett extra "skicka-bitcoins-lösenord" till om det enda en angripare behöver göra är att ladda ned ens backup?

Tycker det är lite konstigt hur noga de är med att berätta hur viktigt det är att vara säker med lösenordet. Att dölja lösenordet bra, att man aktar sig för key loggers, inte använder publika datorer, använder långa lösenord och system för dessa samt datorprogram som key pass etc, samtidigt som man skyltar hej vilt med backupen trots att den får exakt samma ödesdigra effekt om den görs åtkomlig.

Att man döljer sitt lösenord är självklart även för nybörjare, därför borde de lägga betydligt mer krut på att informera om knep för att skydda backupen. De säger typ: "ladda ned backupen här" och man behöver inte ens ge dem lösenord för det. Har man sedan väl laddat ned den är den ju oerhört lättåtkomlig för angripare. Även om man har raderat den i sin vanliga papperskorg ska det tydligen inte vara några problem att få fram igen.

EDIT: Varför säger de att det är kört om man förlorar sitt lösenord när det inte alls är det så länge man har backupen?
Jag hade fel angående hur blockchain.info gör. Vad jag förstår nu så är backupen krypterad med ditt lösenord också. Jag trodde att den mnemoniska koden (orden man skriver ner) man får när man skapar sin wallet fungerade som exempelvis Electrums seed, men det var bara någon sorts identifieringskod. Mitt fel. Det verkar alltså som att det är kört så länge man inte kommer ihåg sitt lösenord, såvida man inte har en okrypterad backup av nycklarna någonstans, vilket man tydligen kan få från blockchain.

Vill du vara säker att du kan få dina coins ifall blockchain går ner så tycker jag du ska prova exportera dina adresser till en annan wallet. Du kan ju följa guiden i FAQen här:
https://blockchain.info/wallet/wallet-faq (Scrolla ner till "How to export a wallet to Multibit?")

Tänk dock på att när du leker med privata nycklar i klartext (som man måste för att importera dem i Multibit) så exponeras de mot din dator, så ta nödvändiga säkerhetsåtgärder. Förslagsvis så kan du ju prova att bara exportera en adress med liten mängd bitcoins på.
Citera
2014-01-05, 19:17
Medlem
Jag får spasmer i ögat av det här med btc vinst och skatt.

Ringde in till skatteverket och frågade "Hur ska jag skatta mina bitcoins"

Svaret vet jag inte.

Jag säljer rätt mycket, ca 2-3 gånger i månaden och vill då ha in det på kontot någorlunda vitt.

Hur ska jag göra med skatten?

är jag säljer så säljer jag oftast privat så folk sätter in på mitt konto, kan banken tycka det är konstigt om folk sättr in hyffsade belopp så ofta?

är det när deklarationen kommer som jag ska tillkännage mina vinster och affärer eller behöver jag ansöka om något eller registrera mig på något sätt redan nu?

Bör jag föra bokföring över mina köp och vinsterna jag gör vilket självklart är fipplat med?

saken är den att jag har en ide om hur jag kan gå tillväga för att lösa detta.

vi säger att jag köper btc kontant live men säljer dom så vinsten hamnar på kontot, jag plockar ut vinsten direkt och vi säger att varje gång jag gör det så köper jag btc för en viss del saken är den att jag deklarerar bara 500kr vinst för varje insättning (även om jag ibland gör mycket större vinster) hävdar att när kursen gör så att jag vinner 500 så säljer jag alltid även om det är en riktigt fet lögn. Sen forsätter jag bara så och förvarar mina vinster kontant så skatteverket har så lite insyn som möjligt och när det är dags att deklarera så skriver jag in 500kr i vinst 3 gånger i månaden i ett år och räknar ut och så kommer en fiktiv vins upp som jag då ska skatta 30% på men i själva verket är min vinst 10 gånger mer eller så.

Är detta en bra plan eller är den ens hållbar(Skiter i skulder) men vill att det ska vara så legitimt som möjligt.

Fruktansvärt tacsam för svar då inte ens skatteverket vet så vet jag att ågon här vet, flashback vet allt.

Tack på förhand och ursäkta för detta röriga inlägg.
Senast redigerad av awfullsinns 2014-01-05 kl. 19:40.
Citera
2014-01-05, 19:19
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Är det värt att köpa lite bitcoins i dagsläget?
Vilken sida är bäst att köpa på? Säkrast osv.

Hur mycket måste man typ köpa för för att det ens ska vara värt det?

På frågan hur mycket du måste köpa för att det skall vara värt beror ju helt på vilka nivåer du tänker köpa på och vilka nivåer du ska sälja på, samt någon avgift för att du handlar via någon marknad, och hur länge du vill vänta.

Att det är värt att köpa just nu för investering är svårt att säga, men med tanke på de små volymerna som har köpts med under dagens uppgång så skulle jag nog vilja ge en avvaktande signal. Det är inte precis några storfräsare som sitter och handlar idag. På väldigt lång sikt kan dessa nivåer vara väldigt små summor, men i samma veva kanske det kommer väldigt stora bakslag för Bitcoin som vi inte kan sia om, värst av allt är väl om någon lyckas ta fram en metod att räkna fram privata nycklarna från den hashade publika nyckeln(din Bitcoin-adress) dagens CPUer och dator kraft är inte lönt med, så kontentan det är väldigt svårt för oss att säga om det är värt eller inte att köpa nu. Det är alltid ett risktagande.

Undvik MtGox även om de är stört är de absolut inte bäst. Väljer du BTC-e eller Bitstamp eller MtGox så finns QT Bitcoin Trader (http://sourceforge.net/projects/bitcointrader/) som är långt mycket bättre än webbsidorna som inte ger som bra översikt.

Några här har diskuterat lite om safello.com, själv har jag inte erfarenheter av dem. justcoin.com finns också som är norskt jag har inte heller testat dem, någon här på flashback kanske har lite erfarenheter av dem.

Väljer du någon så se till att aktivera 2FA (two-step authentication) så ingen lyckas knäcka ditt värdelösa och simpla lösenord.
Citera
2014-01-05, 21:49
Medlem
Har dom IBAN på btc-e också? Måste man ladda up ID där eller? Som på Bitstamp tex
Citera
2014-01-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag hade fel angående hur blockchain.info gör. Vad jag förstår nu så är backupen krypterad med ditt lösenord också. Jag trodde att den mnemoniska koden (orden man skriver ner) man får när man skapar sin wallet fungerade som exempelvis Electrums seed, men det var bara någon sorts identifieringskod. Mitt fel. Det verkar alltså som att det är kört så länge man inte kommer ihåg sitt lösenord, såvida man inte har en okrypterad backup av nycklarna någonstans, vilket man tydligen kan få från blockchain.

Vill du vara säker att du kan få dina coins ifall blockchain går ner så tycker jag du ska prova exportera dina adresser till en annan wallet. Du kan ju följa guiden i FAQen här:
https://blockchain.info/wallet/wallet-faq (Scrolla ner till "How to export a wallet to Multibit?")

Tänk dock på att när du leker med privata nycklar i klartext (som man måste för att importera dem i Multibit) så exponeras de mot din dator, så ta nödvändiga säkerhetsåtgärder. Förslagsvis så kan du ju prova att bara exportera en adress med liten mängd bitcoins på.

Tack för infon, det var alltså den här meningen jag sökte: "If the import file is not password protected, the file is read and the number of keys and replay date for the file are shown. If the file is password protected, enter the password in the 'Password' field and press 'Unlock' to see the same information. If you have selected a double encrypted blockchain.info wallet backup a second password field will appear. Enter your second password and press 'Unlock' once more."

Så behöver man alltså inte noja över vare sig att dölja sin backup, eller att ett andra lösenord inte ska gälla. Dock blir ju two factor authentication overksamt i det fall angriparen skulle komma över backupen, men det må vara hänt.
Citera
2014-01-05, 22:48
Medlem
Vilken är den bästa sidan att lösa ut sina bitcoins till riktiga pengar genom banköverföring?

Bitstamp har en avgift på 0.90 euro (?). Kommer det några tillägg utöver dessa 0.90 euro?

Någon som vet någon sida som tar en lägre avgift per uttag?
Citera
2014-01-05, 23:04
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amidi
Vilken är den bästa sidan att lösa ut sina bitcoins till riktiga pengar genom banköverföring?

Bitstamp har en avgift på 0.90 euro (?). Kommer det några tillägg utöver dessa 0.90 euro?

Någon som vet någon sida som tar en lägre avgift per uttag?
Beroende på bank kan du få väldigt mycket mindre än vad du tror att du kommer få, läste om någon som fått flera tusen för lite än vad han trodde pga bankens låga $ kurs.

Dock så tar inte Bitstamp dom pengarna utan din Svenska bank, så Bitstamp har inga andra tillägg utöver det vad jag känner till.
Citera
2014-01-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Beroende på bank kan du få väldigt mycket mindre än vad du tror att du kommer få, läste om någon som fått flera tusen för lite än vad han trodde pga bankens låga $ kurs.

Dock så tar inte Bitstamp dom pengarna utan din Svenska bank, så Bitstamp har inga andra tillägg utöver det vad jag känner till.

Jasså. Vilken kurs går bankerna efter då? Någon som gjort uttag från bitstamp som kan fylla in lite info?
Citera
2014-01-06, 00:16
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amidi
Jasså. Vilken kurs går bankerna efter då? Någon som gjort uttag från bitstamp som kan fylla in lite info?
Verkar vara jag som "misstog mig"

-https://www.flashback.org/sp46149848

Spårade inlägget jag vet mig minnas jag läst de blev dyrt på. Men nu ser jag ju han måste ha förväxlat dollar värdet eller dylikt.

Då är det nog bara att köra på då. Men du kan alltid kolla kurserna hos banken. Ex. http://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/valutakurser-checkar/index.htm
Citera
2014-01-06, 00:41
Medlem
Någon som fått nåt genom dessa länkar?
http://www.freebitcoins.se/

Måste man använda donationskod eller? Testade lite med min vanliga wallet men kom in nada
Citera
2014-01-06, 00:56
Moderator
HelgeBuks avatar

BUMP

Jag är också intresserad av detta. Dock inte för att jag tänkt skatta utan av exakt motsatt anledning.

(alltså framförallt "är jag säljer så säljer jag oftast privat så folk sätter in på mitt konto, kan banken tycka det är konstigt om folk sättr in hyffsade belopp så ofta?")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in