2014-01-03, 16:06
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seroton
Var fixar jag snabbast och smidigast bitcoins med exempelvis Swish? Försökte komma in på btcx.se men sidjäveln vill ej samarbeta med mig.. Kommer upp massa skit om att jag ska ha cookies på, vilket jag redan har....

Localbitcoins är nog ditt bästa alternativ. Brukar stå vilka säljare som tar Swish, annars tror jag att det går att skicka meddelande till säljarna och fråga.

Gäller även som svar till Kurenai förresten.
Citera
2014-01-04, 08:19
Medlem
Trillskes avatar
Mysigt att vi alla verkar lite mest på en exchange med slovensk bank.. säger ju en del.

I övrigt ser det då fantastiskt bra ut för bitcoins måste jag säga. Detta innebär förstås inte att sannolikheten att det håller är jättestor, men den känns väldigt mycket större än innan den här Kina-paniken. En annan personlig rädsla var huruvida det idag skulle vara allt för omständligt att hantera det som ett vardagligt medel för att handla grejer, att det skulle få folk att ledsna. Men jag har inte hört många negativa upplevelser.
Citera
2014-01-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Mysigt att vi alla verkar lite mest på en exchange med slovensk bank.. säger ju en del.

I övrigt ser det då fantastiskt bra ut för bitcoins måste jag säga. Detta innebär förstås inte att sannolikheten att det håller är jättestor, men den känns väldigt mycket större än innan den här Kina-paniken. En annan personlig rädsla var huruvida det idag skulle vara allt för omständligt att hantera det som ett vardagligt medel för att handla grejer, att det skulle få folk att ledsna. Men jag har inte hört många negativa upplevelser.

Indeed. Det kvittar egentligen att protokollet enbart klarar 7 transaktioner i sekunden, då det troligtvis kommer bli som med andra fiatvalutor. Man behöver inte skicka bitcoinen direkt till wallet, utan man kan ju även skicka via exchanges eller andra betalsystem där själva bitcoinsen aldrig byter ägare. Denna typ av handel skulle potentiellt tillochmed kunna bidra till ett fractional reserve system även för bitcoins. Vem vet. Intressanta tider, minst sagt.
Citera
2014-01-04, 16:37
Medlem
köpt 1000kr bitcoins på Safello.com å betalt å gett min multibit adress . min fråga är kommer dom direkt inn på min multibit wallet ? ytterst tacksam för svar !
Citera
2014-01-04, 18:04
Medlem
btcbörsen.se för p2p trading helt nytt.
Citera
2014-01-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zodar
Man behöver inte skicka bitcoinen direkt till wallet, utan man kan ju även skicka via exchanges eller andra betalsystem där själva bitcoinsen aldrig byter ägare. Denna typ av handel skulle potentiellt tillochmed kunna bidra till ett fractional reserve system även för bitcoins. Vem vet. Intressanta tider, minst sagt.

Intressant, undrar hur det där kommer att utvecklas?

Jag tror banker kommer göra som idag, tillhandahålla speciella valutakonto. Fast då även för BTC. Sedan kommer man antagligen kunna göra betalning ungefär som idag, och sätta upp regelbundna överföringar. Vilken adress som dessa Bitcoin ligger på behöver man då inte veta som kund. Därmed kan banken ha alla BTC på samma adress, eller ett valfritt antal.

Om man gör en betalning som går till någon på samma bank, så behöver inga BTC-överföringar göras. Banken behöver bara uppdatera mitt och mottagarens konto. Om man gör betalning till någon som finns på annan bank, så kan banken hålla på pengarna ett dygn, och sedan göra alla överföringar i en enda stor transaktion. (notera viss ironi här).

Det som talar lite emot detta, är att vi kanske inte behöver bankgiro och plusgiro längre, om man i stället betalar direkt till en bitcoin-adress. Det finns också en viss risk att banken vill ha betalt för dessa tjänster, och så är vi tillbaka till det system vi har idag.

Jag undrar hur PG/BG kommer att utvecklas. Egentligen behövs de kanske inte alls? Ta t.ex. det här med OCR-nummer. Nu kan mottagaren i stället generera en ny adress för varje räkning, då behövs inget OCR-nummer.

I slutändan tror jag att konkurrensen från bitcoin kommer att tvinga banker att erbjuda liknande tjänster till liknande priser. Så även om kryptovalutor inte slår igenom fullständigt, så kommer effekten av dem att göra det.
Citera
2014-01-05, 11:58
Medlem
På "localbitcoins" hur ändrar man kurs när man ska sälja? Jag vill tillexempel följa preev.com
Citera
2014-01-05, 13:24
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel-einar
På "localbitcoins" hur ändrar man kurs när man ska sälja? Jag vill tillexempel följa preev.com

https://localbitcoins.com/guides/cash-exchange-howto#howto_pricing
Citera
2014-01-05, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
https://localbitcoins.com/guides/cash-exchange-howto#howto_pricing

Jag må vara dum men jag förstår fan inget av det där. :P
Citera
2014-01-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurenai
Vilken sida kan ni tipsa om för att kunna handla bitcoins utan att behöva skicka in identifikationspapper? Vill ha ett enkelt och smidigt sätt!

https://www.fybse.se
http://www.btcx.se/

fybse är bäst enligt mig, Bara jämföra själv.
i Skrivande stund tar:

btcx: 5921 kr
Fybse: 5600 kr

5921/5600 = 1.057 = btcx är 5.7% dyrare

Dock har fybse en avgift vid växling på 0.8%. Så fybse är runt 5% billigare än btcx.
En fördel är också att när du satt in på fybse får du det i SEK. Så om du för över pengar (tar 2-3dagar) och kursen gått upp under tiden så kan du vänta med att växla till BTC tills kusen gått ner igen.
Citera
2014-01-05, 16:01
Medlem
Kingers avatar
Är det värt att köpa lite bitcoins i dagsläget?
Vilken sida är bäst att köpa på? Säkrast osv.

Hur mycket måste man typ köpa för för att det ens ska vara värt det?
Citera
2014-01-05, 16:06
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Är det värt att köpa lite bitcoins i dagsläget?
Vilken sida är bäst att köpa på? Säkrast osv.

Hur mycket måste man typ köpa för för att det ens ska vara värt det?

Det är ju lite konstiga frågor.

Värt, på vilket sätt? Menar du som investering? Kort eller lång-siktig, för knark? för att handla stuff?

Din andra fråga är obegriplig, x bitcoin är x bitcoin. Köper du x bitcoin och priset rör på sig så blir det inte mer eller mindre värt oavsett om du köpt 00.2 eller 372 bitcoins. Går priset upp 5% så går det upp 5% oavsett. Men jag kanske missförstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in