2013-12-30, 22:41
Medlem
http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2013/12/26/how-you-should-have-spent-100-in-2013-hint-bitcoin/?partner=google
Citera
2013-12-31, 00:05
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliasAndersson
Tänkte köpa lite coins från Bitstamp men förstår inte riktigt hur överföringen ska ske. De vill att man ska föra över pengarna till detta kontot:

IBAN: SI56290000170073837
BIC (SWIFT): BACXSI22

På Swedbank kan man bara fylla i max 5 siffror som clearingnummer. Vad ska jag göra?

När du är inloggad hos Swedbank så väljer du Betala/Överföra > Betalningar till utlandet.
Citera
2013-12-31, 00:35
Medlem
Hur får man tag på sina bitcoins om blockchain.info stängs ned och man har sin backup och sitt lösenord?

Är alla inställningar från blockchain.info intakta (exempelvis 2-factor-authentification och ett extra "skicka-lösenord") eller skrotas de?
Citera
2013-12-31, 00:44
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Hur får man tag på sina bitcoins om blockchain.info stängs ned och man har sin backup och sitt lösenord?

Är alla inställningar från blockchain.info intakta (exempelvis 2-factor-authentification och ett extra "skicka-lösenord") eller skrotas de?
Din backup innehåller alla privata nycklar i din blockchainwallet (förutsatt att du inte importerat enskilda nycklar till blockchain efter du gjorde din backup). Så du behöver bara din backup-fil och en klient som kan importera nycklarna (exempelvis multibit) för att få tillgång till dina bitcoins.

Av denna anledning är det också extremt viktigt att du sparar din backup oåtkomligt från obehöriga.
Citera
2013-12-31, 00:54
Medlem
boms avatar
Citat:

Jag förlitar mig på https://bitcoinarmory.com/

För att ha bitcoins offline avänder du en dator som du kopplar ifrån nätet och inte kopplar upp igen då kan du inte bli av med dina bitcoins genom internet.

Installera klienten på offline datorn och den datorn du har online. Skapa en wallet på offline datorn, spara ner en "watch only" wallet på usb och för den till din online dator. Nu ser du dina bitcoins på din wallet som vanligt. Det är bara och ta emot som vanligt också. Prova ta emot en skitsumma.

För och sedan skicka, skriv in vart du vill sända dina bitcoins som vanligt. Spara ner "unsigned" filen på usb. Ladda den på din dator som aldrig är kopplad mot nätet. Skriv ditt lösenord och signera. Ta usb till din online dator och "broadcast". Sådär nu ser du hur det skickas.

Du kan även skriva ut en kod på papper som du kan använda för att återfå hela din wallet om något skulle hända med din offline dator. Samtidigt kan du skicka bitcoins "offline" så att säga på den tiden det tar att flytta usb stickan mellan din offline dator och din online.

Jag har en liten del på papper undanstoppade det är mycket effektivt mot "panik sälj" Dom tänker jag helt enkelt inte röra förrens jag bestämmer mig för att detta bitcoin blev det inget med, eller att något annat alternativ visar sig bättre.

Läs i FAQ bara på https://bitcoinarmory.com/ det du vill veta, det är värt det. Det är inte speciellt svårt heller om du inte är apple/iphone-skadad.
Citera
2013-12-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Din backup innehåller alla privata nycklar i din blockchainwallet (förutsatt att du inte importerat enskilda nycklar till blockchain efter du gjorde din backup). Så du behöver bara din backup-fil och en klient som kan importera nycklarna (exempelvis multibit) för att få tillgång till dina bitcoins.

Av denna anledning är det också extremt viktigt att du sparar din backup oåtkomligt från obehöriga.

Men vad ska man med ett extra "skicka-bitcoins-lösenord" till om det enda en angripare behöver göra är att ladda ned ens backup?

Tycker det är lite konstigt hur noga de är med att berätta hur viktigt det är att vara säker med lösenordet. Att dölja lösenordet bra, att man aktar sig för key loggers, inte använder publika datorer, använder långa lösenord och system för dessa samt datorprogram som key pass etc, samtidigt som man skyltar hej vilt med backupen trots att den får exakt samma ödesdigra effekt om den görs åtkomlig.

Att man döljer sitt lösenord är självklart även för nybörjare, därför borde de lägga betydligt mer krut på att informera om knep för att skydda backupen. De säger typ: "ladda ned backupen här" och man behöver inte ens ge dem lösenord för det. Har man sedan väl laddat ned den är den ju oerhört lättåtkomlig för angripare. Även om man har raderat den i sin vanliga papperskorg ska det tydligen inte vara några problem att få fram igen.

EDIT: Varför säger de att det är kört om man förlorar sitt lösenord när det inte alls är det så länge man har backupen?
Senast redigerad av gest 2013-12-31 kl. 19:20.
Citera
2014-01-01, 11:45
Medlem
Citat:
EDIT: Varför säger de att det är kört om man förlorar sitt lösenord när det inte alls är det så länge man har backupen?
Om jag förstår det rätt så är den hemliga nyckeln krypterad med ditt lösenord. Och det gäller även din backup.
Citera
2014-01-01, 20:14
Medlem
zala's avatar
Vad händer med Kapiton nu egentligen? Och var köper ni som brukade använda den sidan nu?
Citera
2014-01-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Vad händer med Kapiton nu egentligen? Och var köper ni som brukade använda den sidan nu?
Jag gick över till Bitstamp. Och ibland BTCX när jag kan känner att jag kan acceptera deras höga priser.
Citera
2014-01-02, 01:10
Medlem
The Crashs avatar
Hur gör ni för att växla SEK mot USD?
Citera
2014-01-03, 02:17
Medlem
Serotons avatar
Var fixar jag snabbast och smidigast bitcoins med exempelvis Swish? Försökte komma in på btcx.se men sidjäveln vill ej samarbeta med mig.. Kommer upp massa skit om att jag ska ha cookies på, vilket jag redan har....
Citera
2014-01-03, 09:43
Medlem
Vilken sida kan ni tipsa om för att kunna handla bitcoins utan att behöva skicka in identifikationspapper? Vill ha ett enkelt och smidigt sätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in