Citat:
Ursprungligen postat av
Zodar
Man behöver inte skicka bitcoinen direkt till wallet, utan man kan ju även skicka via exchanges eller andra betalsystem där själva bitcoinsen aldrig byter ägare. Denna typ av handel skulle potentiellt tillochmed kunna bidra till ett fractional reserve system även för bitcoins. Vem vet. Intressanta tider, minst sagt.
Intressant, undrar hur det där kommer att utvecklas?
Jag tror banker kommer göra som idag, tillhandahålla speciella valutakonto. Fast då även för BTC. Sedan kommer man antagligen kunna göra betalning ungefär som idag, och sätta upp regelbundna överföringar. Vilken adress som dessa Bitcoin ligger på behöver man då inte veta som kund. Därmed kan banken ha alla BTC på samma adress, eller ett valfritt antal.
Om man gör en betalning som går till någon på samma bank, så behöver inga BTC-överföringar göras. Banken behöver bara uppdatera mitt och mottagarens konto. Om man gör betalning till någon som finns på annan bank, så kan banken hålla på pengarna ett dygn, och sedan göra alla överföringar i en enda stor transaktion. (notera viss ironi här).
Det som talar lite emot detta, är att vi kanske inte behöver bankgiro och plusgiro längre, om man i stället betalar direkt till en bitcoin-adress. Det finns också en viss risk att banken vill ha betalt för dessa tjänster, och så är vi tillbaka till det system vi har idag.
Jag undrar hur PG/BG kommer att utvecklas. Egentligen behövs de kanske inte alls? Ta t.ex. det här med OCR-nummer. Nu kan mottagaren i stället generera en ny adress för varje räkning, då behövs inget OCR-nummer.
I slutändan tror jag att konkurrensen från bitcoin kommer att tvinga banker att erbjuda liknande tjänster till liknande priser. Så även om kryptovalutor inte slår igenom fullständigt, så kommer effekten av dem att göra det.