2014-01-05, 20:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Eftersom temperaturen faktiskt inte stiger, så har varje "grundpelare" i klimatteorier som påstår motsatsen, falsifierats. Vi måste ju rätta oss efter verkligheten eller hur? Och nu är verkligheten sådan att det inte förekommer någon global uppvärmning. Eller är du kanske en verklighetsförnekare?

Du kan ju inte påstå att temperaturen inte stiger när den faktiskt gör det! Det är ju en uppenbar lögn. Det är inget konstigt om den inte stiger varje år eller ens vartannat år eller ens vart 20e år.
Det är den långa trenden som är viktig, för förändringen sker ojämnt och trappstegsvis, som jag skrev förut.
Kolla det här diagrammet så kanske du fattar:
http://www.climatechoices.org.uk/images/globalTempCO2.gif
Citera
2014-01-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Han har sannolikt accepterat ett straff-föreläggande, annars hade rättegången blivit ett stort glädjeämne för oss skeptiker. Det kan ju också vara så att en rad polischefer har ansett att en så fin vetenskapsman har rätt att bryta mot lagen och därför beslutat om rapporteftergift, men jag skulle inte tro det. Jag har inte sagt att Hansen ljugit om detta utan att GISS är kontaminerat av hans kontinuerliga#homogeniseringar", vilket är att betrakta som ljugande.

Det är ju bara fria spekulationer, har du något som helst som tyder på att han fått ett strafföreläggande och att man inte bara släppte honom utan vidare påföljd?

Sen tydde ditt svar i post #9306 på frågan 5) Har han blivit åtalad för någon kriminell aktivitet, dömd? Vari består hans lögn?

5. Ja, se min avatar. på att du ansåg att det var någon lögn inblandad, men det var kanske bara ett halvt svar. Fast det var ju fel oavsett, om du inte kan vaska fram ett åtal eller dom.

GISS snacket är ju bara dumheter

Citat:
Det visade sig att de uppgifterna inte stämde, men det har jag väl bekräftat? Om inte gör jag det nu. Al Gore har köpt en fastighet med utsikt över det samhälle som enligt de uppgifter han sprider kommer att dränkas.

Jomen, fast det verkade ju som att du behövde bli påmind om det med tanke på vad du skrev i posten tidigare. (#9627)

Citat:
Han har fått sparken som ordförande, jag trodde vi hade klarat ut det.

Då är det ju konstigt att han fortfarande står som ordförande på deras hemsida kan man tycka, kolla gärna själv.
Senast redigerad av Elorin 2014-01-05 kl. 20:52.
Citera
2014-01-05, 21:12
Medlem
Fris avatar
Den globala medeltemperaturen var lägre i fjol än den var 1998. CO2-halten accelererar, det är sant. Med det har noll korrelation med temperaturen, uppenbarligen! I och för sig borde CO2-halten bidra till högre temperatur, men klimatet är så komplext att en sån enstaka pyttedetalj som huruvida atmosfären har 0.039% eller 0.04% koldioxid, saknar förklaringsvärde på utfallet i form av verkliga temperaturförändringar.

Om vi kan ha flera årtionden i rad utan temperaturuppgång, så är CO2-utsläppen uppenbarligen helt ofarliga. Vidare så skulle det kanske vara väldigt bra om vi släppte ut mer CO2 så att temperaturen steg,växtligheten fick mer näring och naturen kunde bre ut sig på landmassor som idag är igenfrysta. problemen med den politiska klimatpaniken är att 1) Det förekommer ingen uppvärmning och 2) Det hade varit bra om en uppvärmning hade förekommit!
Senast redigerad av Fri 2014-01-05 kl. 21:15.
Citera
2014-01-05, 21:25
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nya avslöjanden om ljusskygga klimatförändringsförnekare
Det är inte bara på Flashback vi ser representanter för den rörelse
som förnekar den pågående klimatförändringen.
I den här artikeln beskrivs hur stora företag och representanter för
dessa satsat miljardtals dollar på att förneka vetenskapen bakom
den pågående klimatförändringen.
Billion-dollar climate denial network exposed

Jag hoppas att världen inte ska komma till att den som betalar mest
ska få bestämma vad som är sant. När jag läser inläggen från
förnekarna här på FB blir jag orolig. Börjar nästan förstå varför
skolresultaten sjunker snabbt…

mvh/Bo S

Då börjar vi från början.
Detta är en vetenskapstråd, det innebär att man argumenterar med referenser till och citat från vetenskapliga artiklar, samt bloggposter från sajter som fungerar så. Undantaget är sådant som kan förväntas vara allmänt känt av de som har någon kunskap i ämnet.

Artiklar i Aftonbladet och annan slaskmedia är i allmänhet inte relevanta.

Förutom denna grund förutsätts också att man för ett logiskt sammanhängande resonemang utifrån de fakta som redovisas.

I det exempel du tillhandahållit kan vi konstatera att du inte har varken länkat till eller refererat en vetenskaplig artikel. Den finns här så gör om och gör rätt:
http://www.drexel.edu/~/media/Files/now/pdfs/Institutionalizing%20Delay%20-%20Climatic%20Change.ashx

Att du inte klarat av detta är en bidragande orsak till att du drar felaktiga slutsatser om vad som har visats.

Som jag ser det har det visats att 91 organisationer verksamma inom en rad olika områden lyckas samla ihop ca 900 miljoner dollar om året, dvs i snitt mindre än tio miljoner var. Jämför detta med tex Greenpeace som förra året drog in ca 260 miljoner euro, proxyorganisationerna som Föräldravrålet oräknade. Bland de 91 organisationerna återfinns bl a motsvarigheten till Skattebetalarnas förening och säkert många fler som inte ägnar AGW-frågan särskilt mycket vikt

En del av de 900 miljonerna kommer från oljerelaterade organisationer. vad rapporten visar är att deras bidrag minskat drastiskt.
Citat:
The available data indicates that the Koch and ExxonMobil Foundations have recently
pulled back from publicly funding CCCM organizations. From 2003 to 2007, the Koch
Affiliated Foundations and the ExxonMobil Foundation were heavily involved in funding
CCCM organizations. But since 2008, they are no longer making publicly traceable contributions
to CCCMorganizations.

Något annat har man inte belägg för.

Intressant är att ingen av de stora skeptiska websajterna nämns som förmånstagare i miljonregnet.

Fö är denna fråga mindre intressant, vetenskapliga debatter avgörs med vetenskapliga argument, men för den som är intresserad kanske jag återkommer med en tråd i ämnet Alarmisternas nätverk och finansiering.
Citera
2014-01-05, 21:28
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du kan ju inte påstå att temperaturen inte stiger när den faktiskt gör det! Det är ju en uppenbar lögn. Det är inget konstigt om den inte stiger varje år eller ens vartannat år eller ens vart 20e år.
Det är den långa trenden som är viktig, för förändringen sker ojämnt och trappstegsvis, som jag skrev förut.
Kolla det här diagrammet så kanske du fattar:
http://www.climatechoices.org.uk/images/globalTempCO2.gif

Ännu en fråga där du inte delar klimatvetenskapens konsensusståndpunkt. Käfta inte emot, utan läs på!
Citera
2014-01-05, 21:33
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det skrev jag inte och har aldrig skrivit.

Nu kom jag på ännu en fråga du glömt svara på:
Vad är skillnaden mellan de perioderna, kan du se någon väsentlig skillnad på kurvorna om man lägger dem på samma nivå?

Jag kommer att länka till bilder när jag uppdaterar frågelistan, men för en klimatexpert är det inga problem att hitta dem själv.
Citera
2014-01-05, 21:36
Medlem
lasternassummas avatar
Tydligt samband mellan CO2 och klimat 1880-2010
Den här grafen visar tydligt hur CO2-ökningen och klimatet
förändras och följs åt.
Global annual average temperature and CO2, 1880-2010
Bilden kommer från denna sida hos NOAA, som anger
temperaturen i Farenheit. Här är sidan:
NOAA om klimatförändring

mvh/Bo S
Citera
2014-01-05, 21:47
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Två begrepp behöver redas ut här.

1. Climate change denial
2. Fossil fuels lobby

Det var några saker som fångade mitt intresse:
Citat:
Det finns sedan ungefär 20 år inga etablerade
seriösa vetenskapsmän eller kvinnor som ifrågasätter den bakomliggande vetenskapliga
grunden för att och varför vi har en pågående klimatförändring.

Finns det någon som inte är medveten om att klimatet ständigt förändras?

Det närmaste man kan komma är ju de AGW-troende som verkar tro att klimatet varit detsamma i tusen år innan industrialiseringen. Jag kan hålla med om att dessa är oseriösa. Skeptiska vetenskapsmän i allmänhet däremot vet ju att klimatet förändras av naturliga orsaker och till viss del av antropogen påverkan.
Citat:
Fossil fuels lobby (FFL) är en lobbygrupp som finansieras främst av de stora oljebolagen,
men även företag som GE och Edison räknas som viktiga intressenter i FFL.

Jag hittade inte deras hemsida. det skulle vara intressant att komma i kontakt med dem eftersom de uppenbarligen glömt att skicka mina oljecheckar. Har du någon info om denna grupp, ffa kontaktuppgifter är jag mycket intresserad.

För övrigt försöker vi diskutera de vetenskapliga aspekterna av global uppvärmning här. kanske kan du hitta någon bättre tråd för dina inlägg i konspirationsforat?
Citera
2014-01-05, 22:01
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Tydligt samband mellan CO2 och klimat 1880-2010
Den här grafen visar tydligt hur CO2-ökningen och klimatet
förändras och följs åt.
Global annual average temperature and CO2, 1880-2010
Bilden kommer från denna sida hos NOAA, som anger
temperaturen i Farenheit. Här är sidan:
NOAA om klimatförändring

mvh/Bo S

Nej, det är för att det finns färre pirater som det har blivit varmare
http://www.forbes.com/sites/erikaandersen/2012/03/23/true-fact-the-lack-of-pirates-is-causing-global-warming/

Nästa steg i din utbildning blir följande:
Korrelation är inte kausalitet.

För övrigt är det här gammal skåpmat, tror du verkligen inte att någon agw-troende på föregående 800 sidor lyckats posta den korrelationen?

Varför läser du inte på lite innan du skriver mer? Börja gärna med IPCC-rapporten så dämpas den värsta förvirringen.
Citera
2014-01-06, 00:25
Medlem
Klimatflyktings avatar
Intressant läsning från den gode lorden:
http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/originals/game_over.pdf

Jag har bara hunnit skumma igenom det, men det mest intressanta är att IPCC inte heller tror på klimatmodellerna. I sista bearbetningen av WG1 struntade man i modellvärdena på minst ett ställe och använde "expertomdöme" när man sänkte prognosen.
Citat:
"The IPCC’s explicit reliance on its own “expert assessment” rather than upon the models’ projections is a significant climb-down."

Enligt vad Gavin Schmidt sa 2007 borde även han hysa tvivel, men på fem år hinner man ju flytta många målstolpar:http://hockeyschtick.blogspot.co.uk/2014/01/gavins-worry-about-state-of.html

För de som är mer roade av att hitta obetydliga fel, kan jag meddela att jag redan hittat ett i Moncktons nya skrift. Det var 52 klimatextremister ombord på Ship of Fools, inte 74.
Citera
2014-01-06, 01:11
Medlem
kalhygges avatar
Citat:
Det här är ett vetenskapligt diskussionsforum.

Nej. Det här är ett diskussionsforum om vetenskap. Ett diskussionsforum som är vetenskapligt är Reddits /r/science som blivit tvungna att slänga ut en mängd klimatförnekare på grund av gravt bristande vetenskaplig argumentation så till den milda grad att de spammade sönder alla diskussioner med länkar till pseudovetarbloggar i ett forum där kutym är att diskutera peer-reviewade publikationer.
Citera
2014-01-06, 01:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Intressant läsning från den gode lorden:
http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/originals/game_over.pdf

Jag har bara hunnit skumma igenom det, men det mest intressanta är att IPCC inte heller tror på klimatmodellerna. I sista bearbetningen av WG1 struntade man i modellvärdena på minst ett ställe och använde "expertomdöme" när man sänkte prognosen.

Enligt vad Gavin Schmidt sa 2007 borde även han hysa tvivel, men på fem år hinner man ju flytta många målstolpar:http://hockeyschtick.blogspot.co.uk/2014/01/gavins-worry-about-state-of.html

För de som är mer roade av att hitta obetydliga fel, kan jag meddela att jag redan hittat ett i Moncktons nya skrift. Det var 52 klimatextremister ombord på Ship of Fools, inte 74.

Om Science and Public Policy Institute
"It does not reveal its funding sources; however, it shares a building and personnel with the Centre for Science and Public Policy, a project of Frontiers of Freedom, which gets its money from the oil industry."
http://rationalwiki.org/wiki/Science_and_Public_Policy_Institute

Trovärdig källa? Inte enligt mina krav på objektivitet och trovärdighet.

mvh/Bo S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in