Citat:
Ursprungligen postat av
MrsMagoo
Domstolen värderar bevisen och det är inte reglerat. Fri bevisföring dessutom.
Som jag tidigare sagt så har man använt röstanalyser som bevis, som du ansåg att man inte hade gjort. Men det senare måste varit en missuppfattning helt klart.
Vidare så är det bra om man kan hålla isär just hur domstolen värderar bevis och hur du värderar bevis. Välkontrollerade studier finns det gott om, så det låter jag vara osagt vilken av studierna eller slutresultatet som är mest trovärdigt.
Och eftersom man nu använder det i domstolen i flera fall, så ska man inte sortera bort det som om det vore värdelöst. För det är det långt ifrån att vara. Hamilkars inlägg är alltid klarsynta och ska beaktas.
Hade du haft förmågan att läsa innantill och ambitionen att försöka förstå vad som diskuteras, och dessutom lyckats hämma impulsen att reflexmässigt säga emot, så hade läsarna sluppit en stor mängd förvirring.
Frågan var om någon form av röstanalys kunde riskvärderas på en vetenskaplig skala (osäkerhetsintervall) med absolutbeloppen noll till fyra. Det var det som Hamilkar frågade om och jag förklarade att givet forskningsfronten ligger där den ligger idag så kan vissa analyser i vissa enstaka fall nå +2 men aldrig därutöver. Den bedömningen ägs av forkarsamfundet, domstolen äger inte
den vetenskapliga frågan. Sen är det
en helt annan sak att domstolen i Sverige, inom ramen för den fria bevisprövningen, gör en egen värdering av det enskilda beviset och hur det inkorporeras i den totala bevismassan.
Att MrsMagoo gör ett felaktigt påstående när hon hävdar att jag påstått att röstanalyser inte använts i domstol, är mest ett utslag av sedvanlig tjafslystnad som lätt låter sig motbevisas av innantilläsning ovan.
Skall man argumentera för en viss vetenskaplig ståndpunkt så måste man i upplysta sammanhang ge en något mer sofistikerad referens än "Välkontrollerade studier finns det gott om". Madame kanske kan ha vänligheten att nämna någon, redogöra för resultaten och hur de i något avseende stärker eller försvagar ena eller andra hypotesen. Fältet är inte så stort och det tar inte mer än ett par arbetsveckor att få en hyfsat initierad överblick (givet en viss akademisk grundskolning). Och för att sammanfatta dem så långt: Vid identifikation via röstanalys, så kommer man med 98,5% sannolikhet ha fel i minst 75% av fallen, dvs vid fara att lämna ett Falskt positivt svar är det logiskt/rationella korrekta svaret att frågan är Oavgörbar.
Däremot, som sagt nu för tredje gången, kan det ha ett synnerligen stort värde i spaningshänseende, genom att exempelvis avgränsa gruppen potentiella gärningsmän. Kan gruppen reduceras till säg i vissa sammanhang tvåhundra personer så har man ett spaningstekniskt guldläge. Men som ensamt bevis så inser också en medvetslös att det väger lätt: sannolikheten att det korrekt identifierar en specifik person är ju i exemplet ganska exakt 1/200, eller 0,5%.
För tydlighets skull kanske jag ska påpeka att 0,5 är mycket mindre än 99.