2014-01-04, 10:50
Medlem
Kan ngn lägga ut protokoll från gårdagens häktningsförhandlingar?
Citera
2014-01-04, 13:17
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUKARNAS
ok skall försöka plocka ut det viktigaste. GW har ju i TV sagt att han är övertygad om att bo blev rånad av knarkare som sett honom komma gåendes vid grillen från Östra. Att han genade för att skaka av sig gm men fastnade inne på ridskolan och blev dödad. Gm ringde sedan sos för att han insett det blivit värre än vad som var tänkt.

Nu har de haffat en kille som GW är tvärsäker pä är rätt gm men stämmer inte alls på pundar profilen. Killen var en några år yngre kursare till bo på tekniska med Asberger profil och inga eller få vänner. Typ datanörd. Men enligt de som känze honom var han en jävel på att kröka. De hade varit på samma fest och bodde eventuellt i närheten av varandra. Tydligen är det hans röst på sos samtalet och han har brutit ihop på häktet.

Folk spekulerar om han rånat bo men det verkar orimligt då gm jobbade extra på kth och hade pengar. Det lutar åt att det varit någon form av svartsjuke historia som spårat ut. Knark och bögsex har också varit på tapeten.

Det ingen blir klok på är varför det skedde inne på ridskolan. Många tycker det tyder på att de bestämt plats innan då det är undanskymt.

Någon till bla jag är inne på spåret att gm fick hjälp av lokal buse i dådet. Någon som nu erkänt sin inblandning och pekatt ut bo som anstifare. Typ så.
Vad skulle svartsjukedramat involvera i så fall? Låter som ett väldigt märkligt vilket fall som helst utan personliga motiv att om man som icke brottsbenägen ger sig ut och hugger ner någon en tidig morgon .
Senast redigerad av ADHD-syndromet 2014-01-04 kl. 13:21.
Citera
2014-01-04, 13:20
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
En liten karta till din hjälp när du läser tråden. Sammanfattning kan du få genom att titta på Veckans Brott med GW, tråden i övrigt spretar åt alla möjliga håll och teorier så någon sammanfattning låter sig inte göras enkelt.

http://goo.gl/De8P1B

/Provokatör
Såg Veckans Brott och GW hade ju helt fel denna gång . Var ett tag sedan jag såg programmet men har för mig att han spekulerade i både narkoman och tidigare dömd . Vilket jag även trodde men den häktade verkar ju inte vara något av detta . Märkligt fall .
Citera
2014-01-04, 13:32
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ja, man hoppas ju fallet går till åtal snarast så vi får gotta ned oss i FUP och kan bilda oss en klarare bild av herr O och hans förehavanden....går dock lite segt just nu

I brist på annat surfade jag runt lite och hittade ett tråd på ett annat fora, TBX där någon frågar om RO brukat skriva där och någon påstår att han där kallas för P*rateX (maskar för säkerhets skull). Har inte hunnit kolla vad han skrivit där och vad det är för forum, men det kanske kan ge mer, jag ska iaf kolla det senare.

Edit: Kollade lite snabbt och han verkade hatad på forumet, oklart varför. "Damaged for life" kallar honom "böghelvete" om det bara är skällord i affekt vet jag förstås inte, inte heller om Piraten verkligen är RO...

Vad för slags sida är TBX? Hittar ingen via Google.
Citera
2014-01-04, 13:32
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Domstolen värderar bevisen och det är inte reglerat. Fri bevisföring dessutom.
Som jag tidigare sagt så har man använt röstanalyser som bevis, som du ansåg att man inte hade gjort. Men det senare måste varit en missuppfattning helt klart.

Vidare så är det bra om man kan hålla isär just hur domstolen värderar bevis och hur du värderar bevis. Välkontrollerade studier finns det gott om, så det låter jag vara osagt vilken av studierna eller slutresultatet som är mest trovärdigt.

Och eftersom man nu använder det i domstolen i flera fall, så ska man inte sortera bort det som om det vore värdelöst. För det är det långt ifrån att vara. Hamilkars inlägg är alltid klarsynta och ska beaktas.
Hade du haft förmågan att läsa innantill och ambitionen att försöka förstå vad som diskuteras, och dessutom lyckats hämma impulsen att reflexmässigt säga emot, så hade läsarna sluppit en stor mängd förvirring.
Frågan var om någon form av röstanalys kunde riskvärderas på en vetenskaplig skala (osäkerhetsintervall) med absolutbeloppen noll till fyra. Det var det som Hamilkar frågade om och jag förklarade att givet forskningsfronten ligger där den ligger idag så kan vissa analyser i vissa enstaka fall nå +2 men aldrig därutöver. Den bedömningen ägs av forkarsamfundet, domstolen äger inte den vetenskapliga frågan. Sen är det en helt annan sak att domstolen i Sverige, inom ramen för den fria bevisprövningen, gör en egen värdering av det enskilda beviset och hur det inkorporeras i den totala bevismassan.

Att MrsMagoo gör ett felaktigt påstående när hon hävdar att jag påstått att röstanalyser inte använts i domstol, är mest ett utslag av sedvanlig tjafslystnad som lätt låter sig motbevisas av innantilläsning ovan.

Skall man argumentera för en viss vetenskaplig ståndpunkt så måste man i upplysta sammanhang ge en något mer sofistikerad referens än "Välkontrollerade studier finns det gott om". Madame kanske kan ha vänligheten att nämna någon, redogöra för resultaten och hur de i något avseende stärker eller försvagar ena eller andra hypotesen. Fältet är inte så stort och det tar inte mer än ett par arbetsveckor att få en hyfsat initierad överblick (givet en viss akademisk grundskolning). Och för att sammanfatta dem så långt: Vid identifikation via röstanalys, så kommer man med 98,5% sannolikhet ha fel i minst 75% av fallen, dvs vid fara att lämna ett Falskt positivt svar är det logiskt/rationella korrekta svaret att frågan är Oavgörbar.

Däremot, som sagt nu för tredje gången, kan det ha ett synnerligen stort värde i spaningshänseende, genom att exempelvis avgränsa gruppen potentiella gärningsmän. Kan gruppen reduceras till säg i vissa sammanhang tvåhundra personer så har man ett spaningstekniskt guldläge. Men som ensamt bevis så inser också en medvetslös att det väger lätt: sannolikheten att det korrekt identifierar en specifik person är ju i exemplet ganska exakt 1/200, eller 0,5%.

För tydlighets skull kanske jag ska påpeka att 0,5 är mycket mindre än 99.
Citera
2014-01-04, 18:41
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Angående det jag fetmarkerat, tror det är den främsta anledningen i fall med många omhäktningar. Utredningspolis vill in i det sista se om det inte går att få gärningsmannen att erkänna.

Icke. Det existerar inte att man drar ut på tiden för åtals väckande för att någon ska erkänna. Glöm det.
Citera
2014-01-04, 21:14
Medlem
jonlie76s avatar
Någon som vet resultatet från omhäktningen?
Citera
2014-01-04, 21:21
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonlie76
Någon som vet resultatet från omhäktningen?
Ja. Han blev inte släppt.
Citera
2014-01-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Ja. Han blev inte släppt.

Jo, det stämmer ju på ett sätt. Förhandlingen är framflyttad till 7/1 enligt Stockholms tingsrätt. Så på tisdag får vi veta lite mer.
Citera
2014-01-05, 16:03
Medlem
Provokatörs avatar
Lite funderingar angående flyktvägen och vittnesuppgifter.

Vittnen såg en man springa från Valhallavägen Brahegatan ned mot Karlavägen för att sen ta vänster på Karlavägen. Står man på Valhallavägen är det omöjligt att se ända ned till Karlavägen, då Brahegatan har ett krön, du ser knappt upp till krönet. Vi pratar om en sträcka på drygt 400 meter mellan ridskolan och Karlavägen.

Står du på Brahegatan ned mot Vallhavägen så ser du inte ned till Karlavägen där heller.

För att kunna komma med dessa uppgifter så måste du antingen:

Ha stått i ett fönster.
Ha följt efter personen.
Ha varit fler vittnen.

Dessutom ligger det en polisstation på Brahegatan en väg jag skulle ha undvikit om jag var GM och hade lokalkännedom, var jag vittne så skulle jag bankat på där. Jag vet ej om dom var bemannade där dygnet runt 96.

Bifogar lite bilder så ni förstår hur jag tänker.

Karta
http://minfil.org/Vco1e2bcb1/IMG_20140105_152350.jpg

Bild 1 Brahegatan söderut mot Karlavägen, vägen som vittnen sett någon, uppringaren eller MGM springa
http://goo.gl/osPuLk

Bild 2 Brahegatan mot Valhallavägen
http://minfil.org/Q3o2e6beb3/Screenshot_2014-01-05-15-01-04.png

Bild 3 På Valhallavägen söderut mot Karlavägen.
http://minfil.org/R9ofedb9bb/Screenshot_2014-01-05-15-02-09.png

Bild 4 På Valhallavägen mot Swartlings ridskola.
http://minfil.org/S3o6efbcbe/Screenshot_2014-01-05-15-02-53.png

/Provokatör
Citera
2014-01-05, 16:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
]
Frågan var om någon form av röstanalys kunde riskvärderas på en vetenskaplig skala (osäkerhetsintervall) med absolutbeloppen noll till fyra. Det var det som Hamilkar frågade om och jag förklarade att givet forskningsfronten ligger där den ligger idag så kan vissa analyser i vissa enstaka fall nå +2 men aldrig därutöver. [/spoiler]Den bedömningen ägs av forkarsamfundet, domstolen äger inte den vetenskapliga frågan. Sen är det en helt annan sak att domstolen i Sverige, inom ramen för den fria bevisprövningen, gör en egen värdering av det enskilda beviset och hur det inkorporeras i den totala bevismassan.

Att MrsMagoo gör ett felaktigt påstående när hon hävdar att jag påstått att röstanalyser inte använts i domstol, är mest ett utslag av sedvanlig tjafslystnad som lätt låter sig motbevisas av innantilläsning ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det kan räcka för att övertyga en domstol att det är uppringaren, men ur en annan synvinkel är det inget särskilt tungt bevis: träffsäkerheten är ganska låg i röstanalyser.
Dess främsta värde ligger i att analysen inte visar att det där erkännandet kan uteslutas helt, röstanalysen säger att det är i vart fall inte helt orimligt.

Det här hade jag missat, men för att klargöra för det påstådda från mitt håll, så är det domstolen som avgör bevisets värde inte forskningsrapporterna.
Och i detta fallet handlar det om värdet på beviset röstanalyser ingenting annat.
Det finns fall där man ratat forskningsrapporter, så bevisvärdet är vad jag diskuterar.
Äga en forskningsrapport har inte med röstanalysernas värde att göra.

Du har påpekat att värdet är uselt och jag försöker förklara att det avgör domstolen.
Att du sen inte insett att röstanalyser varit föremål för domstolsprövningar och att du enbart hänvisar till de sk forskningsrapporterna är ju inte intressant alls.

Slutligen vad det gäller den här röstanalysen så avgör domstolen värdet ovidkommande av forskningsrapporterna.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-05 kl. 16:44.
Citera
2014-01-05, 16:52
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Icke. Det existerar inte att man drar ut på tiden för åtals väckande för att någon ska erkänna. Glöm det.

Hallå Snutte Snuttfilt! Verkligheten anropar! Inga problem för åklagare/utredare att se till att det ständigt finns diverse tekniska prov och vittnesförhör som ska kompletteras och vidareutredas etc. Detta fall är ju faktiskt extra laddat om det nu saknas bevis mot mgm. De har ju mer eller mindre raserat hela hans liv och visar det sig att det saknas tillräcklig bevisning för att ens väcka åtal mot honom så har de gjort bort sig ordentligt. Tyvärr skulle antagligen den enda konsekvensen bli ett utdömt skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in